handdator

Visa fullständig version : Hur många % av proteinet går till just muskler?

brolinho
2006-04-05, 21:13
Jag har en undran.

Mitt protein intag ligger på ca 160-170g per dag. Jag väger 62 kg och gymmar tungt 4 ggr i veckan. (2 muskelgrupper, 6 set vardera, 6-8 reps). Jag vet att massa delar i kroppen tar åt sig protein för att byta ut och reparera bl.a bl.a.

Men jag undrar om någon vet hur många % av proteinet som går åt till just musklerna, på så sätt kanske man kan räkna ut hur många gram man lägger på sig av proteinet.

Säg att 30 % går åt till att bygga upp musklerna, de blir i runda slängar 55g per dag. Och finns det någon maxgrän på hur mycket protein kroppen kan ta åt sig? Samt om det finns någon gräns för hur mycket musklerna kan ta åt sig?

Många frågor, men jag hoppas någon orkar lägga ner tid till ett svar :)

Slartibartfast
2006-04-05, 21:17
Bygger man bra kan man väl lägga på sig kring 70 g muskler i veckan. Så 70 g protein i veckan går till musklerna.

Vet inte alls om man kan förenkla det så grovt, men there you have it.

Sniggel
2006-04-05, 21:37
Det är nog en av de svåraste frågorna att svara på.
Vissa säger ju att lägga på sig 4kg muskler på ett år är riktigt bra, så då förutsätter jag att man sköter sin kost och träning nästan klanderfritt.
4000g per år blir 4000/365 = drygt 10 gram per dag

Hehe det blev samma svar som Slartis ;)

brolinho
2006-04-05, 21:38
Antar att frågan kanske var lite svår. Men tack då vet jag att 10g på dag går jag upp, alltid nått att se fram emot när man åker till gymmet hehe

Cerberus
2006-04-05, 22:08
Tror inte det går att säga exakt hur mycket som faktiskt blir muskler rent praktiskt. Tror inte man kan öka 4kg rena muskler på ett år, inte om man e naturlig iaf...om det var så enkelt skulle man ju kunna bli IFBB-proffs inom en ganska liten tidsram.

Sniggel
2006-04-05, 22:13
Tror inte det går att säga exakt hur mycket som faktiskt blir muskler rent praktiskt. Tror inte man kan öka 4kg rena muskler på ett år, inte om man e naturlig iaf...om det var så enkelt skulle man ju kunna bli IFBB-proffs inom en ganska liten tidsram.

Antagligen inte år ut och år in (för en vanlig person), men ens första seriösa (och då menar jag att man satsar!) år kan man kanske?

Cerberus
2006-04-05, 22:19
http://ifbbtv.com/video3/images/103_npc_usa_flexonline.jpg

Phil Heath har väl tränat styrketräning i 2-3 år har jag för mig :P

Iof har han starkare kreatin än oss men ändå...gener!

Rock'nRoll
2006-04-05, 22:27
http://ifbbtv.com/video3/images/103_npc_usa_flexonline.jpg

Skämtar du med mig aprillo?

TylerDurden84
2006-04-05, 22:29

Det kanske är liiite starkare saker än kreatin som han tagit???

Cerberus
2006-04-05, 22:29
" I started training for my first contest (NPC Northern CO. 2003) on October 8, 2002. I purchased a digital camera and took my very own pre-contest photographs. I continued to do this because it allowed me to view my physique and make adjustments in my training according to my shape and proportion. I felt that the pictures would never lie and they would keep me motivated into being a better bodybuilder day after day. I started out at 185lbs and grew into a 215lbs machine with 6% bodyfat which I found amazing, but achieveable because of my family’s genetics. I competing at the ‘Northern’ as a 192lbs light-heavyweight. I couldn’t believe the sacrifice I had to go through in order to achieve this level of shape and conditioning. I took my novice and open classes, winning the overall men’s title. After that huge win, I was hooked and began training harder and eating smarter."

Från phils hemsida :D

RajtanTajtan
2006-04-05, 22:40

Inte gener. Geno. :hbang:

Sniggel
2006-04-05, 22:41
Ojdå.
Men det stod, träna för hans första tävling, inte träna för första gången någonsin.
Men i vilket fall, han har ju tydligen tagit bilder så det skulle vara intressant att se.
Han skriver ju även att han gick upp 30 pounds (13-14 kg?) i massa på den tiden.

Cerberus
2006-04-05, 22:47
Ursäkta att det blev offtopic :D

Men jag har läst om att han inte började träna på riktigt förrän han la av med basket 2002. Har hört på en radioshow också om hur kort tid han har tränat och att han vunnit varenda show han deltagit i(med perfekt poäng), vet iof inte om de är så många dock.

Åter till topic, omöjligt att säga hur mycket muskler man bygger...bara o träna hårt, äta mycket o hoppas :D

pragmatist
2006-04-06, 00:28
Första två åren kan man bygga bra mycket mer än 4 kilo per år vill jag påstå, utan assistans av små rosa piller.

Sen är det ju så att proteinsyntes och -nedbrytning pågår konstant - ganska mycket av det protein du äter byggs in (betydligt mer än 10 gram per dag i alla fall) men det bryts ju också ner i ungefär lika hög takt om du ligger på proteinbalans - vilket de flesta gör en vanlig dag.

brolinho
2006-04-06, 07:00
Okej, så är det nödvändigt att ligga på 160-170g protein på dag för mig? Eller skulle jag kunna gå ner på 140-150g? Alltså skippa morgondrinken.

Som sagt väger jag 62kg.

Fredrik_S
2006-04-06, 07:05
Okej, så är det nödvändigt att ligga på 160-170g protein på dag för mig? Eller skulle jag kunna gå ner på 140-150g? Alltså skippa morgondrinken.

Som sagt väger jag 62kg.

Totalt helt omöjligt för någon att svara på.
2g protein och uppåt per kg och dag kan man dra fördel av i musklebyggnings syfte. Men en differens på 20g per dag går inte å veta vad skillnaden blir.
"Nödvändigt" är 0.7g protein per kg kroppsvikt.

Sparre
2006-04-06, 08:22
Bygger man bra kan man väl lägga på sig kring 70 g muskler i veckan. Så 70 g protein i veckan går till musklerna.

Vet inte alls om man kan förenkla det så grovt, men there you have it.

Muskler består ju inte bara av proteiner. Sen pågår det väl ett "utbyte" av proteiner i musklerna som man får räkna med också.

Vore roligt om nån som är insatt i det här kunde svara, så man slipper antaganden. (inte direkt riktat mot dig Slarti)

michael
2006-04-06, 11:03
[din vikt i pounds]*1.818= din totala proteinomsättning

Cirka 30% av den totala proteinomsättningen är muskler.

michael
2006-04-06, 11:07
5-10% av dom 30% är potentiellt din anabolism.

Så om jag väger 100kg blir det 225lbs

225*1.818=409gram proteinomsättning per dag

409*0.3=123g protein i muskelnedbrytning och muskeluppbyggning per dag.

Eftersom jag tränar och äter rätt så skjuter jag min anabolism 5-10% i fördel över katabolismen(säger vi). så:
123*0,05=6 123*0,1=12

2-4kg om året.

Sniggel
2006-04-06, 12:56
5-10% av dom 30% är potentiellt din anabolism.

Så om jag väger 100kg blir det 225lbs

225*1.818=409gram proteinomsättning per dag

409*0.3=123g protein i muskelnedbrytning och muskeluppbyggning per dag.

Eftersom jag tränar och äter rätt så skjuter jag min anabolism 5-10% i fördel över katabolismen(säger vi). så:
123*0,05=6 123*0,1=12

2-4kg om året.

Förstod inte allt...
Vad menar du med proteinomsättning? Hur mycket protein i kroppen som bryts ner / kan tas upp?
och 30% av det är då muskelprotein. 123g muskler omsätts alltså varje dag? om man då inte äter protein alls en dag, förlorar man 123g muskler då? (eller minskar muskelnedbrytningen om man inte intar protein?)

Är det maxvärden du snackar om? Omsättning som kan ske förutsatt att man är optimal.

Blev lite förvirrad nu faktiskt :confused:

michael
2006-04-10, 16:06
Förstod inte allt...
Vad menar du med proteinomsättning? Hur mycket protein i kroppen som bryts ner / kan tas upp?
och 30% av det är då muskelprotein. 123g muskler omsätts alltså varje dag? om man då inte äter protein alls en dag, förlorar man 123g muskler då? (eller minskar muskelnedbrytningen om man inte intar protein?)

Är det maxvärden du snackar om? Omsättning som kan ske förutsatt att man är optimal.

Blev lite förvirrad nu faktiskt :confused:

Precis, omsättning. Nedbryts, uppbyggs.
30% är ingen exakt siffra, dom siffrorna jag anger är även lagda åt hållet för en hårt tränande individ. En soffpotatis har annorlunda siffror.
Teoretiskt skulle du kunna tappa 123g protein om dagen ja. Finns dock en rad processer ivägen, t.ex kan du förhindra katabolism till viss del genom intag av kolhydrater då kroppen använder dom som energi istället för de nedbrutna aminosyrorna från muskler. Äter du ingen mat alls så sänks ämnesomsättningen och även katabolismen så då får du annorlunda proteinomsättningssiffror igen :)