handdator

Visa fullständig version : En ny aktietråd


The_RobRoy
2006-04-05, 18:56
Tänkte skapa en ny tråd om aktiehandel.

Skulle vilja tipsa alla om det enorma rally som är i råvarubolag i Kanada just nu.

Uran har blivit väldigt hett, googlar ni lite ser ni att det finns hur mycket som helst att läsa, grunden är iallafall att de stora reserver som funnits sen krigen håller på att sina och uranpriset rusar i höjden, vilket gör att urangruvbolagen blir värda mer och mer för var dag.

Kan tipsa om att skaffa konto på Nordnet som har bäst courtage med handel mot Kanada, men även bra priser mot frankfurt där många av uranbolagen är dubbelnoterade.

Företag att kolla in till att börja med:
SXR Uranium One INC
UR-Energy (URE)

Finns även andra råvarubranscher som är glödheta, t.ex. silver och molybden,

I silverbranschen går Excellon kanon (EXN)
och i Molybden som också rusat fruktansvärt rekomenderar jag företagen Adanac (AUA) och Win-Eldrich (WEX)

Alla företag har haft lysande uppgångar, mycket möjligt att stora sättningar kommer närmaste tiden, men det verkar snarare som att det fortsätter upp just nu, ni handlar på egen risk och kom gärna med andra tips!

En svensk aktie jag kan tipsa om är Tagmaster!

Wain
2006-04-05, 20:37
Du anser alltså att dessa bolag är undervärderade av marknaden? Känns lite väl mycket som momentuminvesteringar, har själv aldrig varit särskillt förtjust i det.

The_RobRoy
2006-04-05, 21:38
Alla utom Excellon ja

WEX är ruskigt undervärderad, den går ruskigt fint nu också. +20% idag

The_RobRoy
2006-04-05, 22:58
Denhär tråden fick ju inte direkt något jätte gehör

Vill bara säga att WEX är ett bolag som precis upptäckts av marknaden, kan gå riktigt långt.

Nu ska jag låta denhär tråden dö om ingen vill diskutera med mig

kharon
2006-04-06, 08:17
Intressant.
Baserar du dina affärer på fundamental analys? analyserar du själv?

Coldsmith
2006-04-06, 10:36
Alla utom Excellon ja

WEX är ruskigt undervärderad, den går ruskigt fint nu också. +20% idag

På vilka grunder säger du att den är undervärderad (ruskigt, dessutom)?

Coldsmith
2006-04-06, 10:37
Sen att priset ökar på något så innebär det inte att företagen ska öka i värde också. Priset kan ju öka för att kostnaderna går upp, så vinsten måste inte skjuta i höjden bara för att priset åker upp.

Micke A
2006-04-06, 10:46
Sen att priset ökar på något så innebär det inte att företagen ska öka i värde också. Priset kan ju öka för att kostnaderna går upp, så vinsten måste inte skjuta i höjden bara för att priset åker upp.

Nej, visst är det så, men det är heller inte ovanligt att så sker, som kan ses i oljebranschen och fastighetsbranschen de senaste åren.

Sen är jag inte heller mycket för att speka i kortsiktig momentum eller rykteshandel. Däremot gillar jag turnarounds.

Edde_1
2006-04-06, 11:06
Obducat och Glycorex har ökat min portfölj många K dom två senaste veckorna :)

Tror på dessa företagen långsiktigt.

Liten Men Fet
2006-04-06, 13:07
Svenska folket har just nu lånat ganska mycket pengar som investerats på börsen samtidigt som det är många redan högt värderade brancher/företag som går riktigt riktigt bra. Jag kommer vara asförsiktigt för jag tycker det luktar som om det kommer ett ras kaliber större kanske redan i år.

The Somberlain
2006-04-06, 14:47
Öresund har varit jävligt gynnsam för mig! Köpte när dom stod i ca 150 spänn/st. Ericsson har ju gått svinbra sen sommaren '02, synd att man inte inversterade liite mer där (jävligt enkelt att vara efterklok). :) Annars inverstarar jag mest i fonder numer (låååångsiktiga invest.) men visst finns det endel intressanta grejor på aktiemarknaden t.ex. FlyMe B som jag städigt har ögonen på.

olle lindblad
2006-04-06, 15:59
Svenska folket har just nu lånat ganska mycket pengar som investerats på börsen samtidigt som det är många redan högt värderade brancher/företag som går riktigt riktigt bra. Jag kommer vara asförsiktigt för jag tycker det luktar som om det kommer ett ras kaliber större kanske redan i år.
Med tanke på att räntan lär gå upp en del de närmaste åren, med sjunkande fastighetspriser som följd, så skulle jag också vara försiktig med att köpa. Åtminstone i Sverige.

Daniiiel
2006-04-06, 17:02
De riktiga racen i uran har ju redan varit, liksom olja. Finns så många småföretag som rusat flera hundra procent på kort tid, men den tiden verkar var över för tillfället. Självklart finns det en hel del potentiella företag kvar men jag tror att vi inte kommer se samma ökning på småbolagen längre.

Jag kör en del swingtrading nu i småbolagen, kolla in Arcam på NGM equity. Där finns del potintial.

The_RobRoy
2006-04-06, 17:30
De riktiga racen i uran har ju redan varit, liksom olja. Finns så många småföretag som rusat flera hundra procent på kort tid, men den tiden verkar var över för tillfället. Självklart finns det en hel del potentiella företag kvar men jag tror att vi inte kommer se samma ökning på småbolagen längre.

Jag kör en del swingtrading nu i småbolagen, kolla in Arcam på NGM equity. Där finns del potintial.

I olja ja, håller inte med om uran, visst vissa bolag som Paladin har redan rusat, men finns mångra andra, som fortfarande är "lågt" värderade

The_RobRoy
2006-04-06, 17:33
Intressant.
Baserar du dina affärer på fundamental analys? analyserar du själv?

Nej jag analyserar inte mycket själv, läser vad andra kunniga (kan man ju dock aldrig veta helt säkert) inom ämnet skriver.

Ibland tillämpar jag teknisk analys på aktier, dock inte så ofta.

The_RobRoy
2006-04-06, 17:35
På vilka grunder säger du att den är undervärderad (ruskigt, dessutom)?

Du kan läsa denhär, står även mer info om WEX på sidan:

Länk (http://www.molyseek.com/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=2)

Coldsmith
2006-04-06, 18:03
Du kan läsa denhär, står även mer info om WEX på sidan:

Länk (http://www.molyseek.com/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=2)

Hrm... så du läser en sida som hypar det hela och sen slår fast att den är ruskigt undervärderad?

Visst, det är möjligt att det är sant, men den kan också sjunka i botten. Man ska ta all sån där info med stora nypor salt. Kan bli farligt annars.

Sysslar du mycket med aktier?

The_RobRoy
2006-04-06, 18:29
Hrm... så du läser en sida som hypar det hela och sen slår fast att den är ruskigt undervärderad?

Visst, det är möjligt att det är sant, men den kan också sjunka i botten. Man ska ta all sån där info med stora nypor salt. Kan bli farligt annars.

Sysslar du mycket med aktier?

Nej, sluta dissa mina tips så grovt utan att själv ha skapat dig en uppfattning, jag har pratat med folk på börschattar läst runt och bildat mig en uppfattning, dock gjorde jag ingen jätte grundlig undersökning eftersom det var "bråttom" om man skulle hinna kliva på

Ja det har blivit mer och mer aktiehandel på sista tiden.

The_RobRoy
2006-04-06, 18:32
Självklart är WEX en jättehögrisk aktie, tycker det inte ens ska behöva påpekas, men chansen att tjäna mycket anser jag också är stor

Coldsmith
2006-04-06, 18:58
Självklart är WEX en jättehögrisk aktie, tycker det inte ens ska behöva påpekas, men chansen att tjäna mycket anser jag också är stor

Högrisk och kraftigt undervärderad? Du vet att hög risk sänker priset på aktier. Och det av en anledning också. Så vi kanske ska säga att aktien har hög risk, men att samtidigt säga att den är kraftigt undervärderad blir konstigt.

Aktier hypas hela tiden här och var. Man måste vara kritisk i sitt tänkande. Kommer ihåg en annan tråd där en aktie hypades (kan ha varit på annat forum) av en annan glad och exalterad aktiejeppe. Den skulle skjuta i höjden, kraftigt undervärderad osv osv. Vi andra försökte dämpa det hela och förklara att saker och ting inte är så enkelt. En tid senare så störtdök aktien.

Så ta det lilla lugna med att hypa aktier, rätt var det är så satsar nån pensionspengarna på en hypad aktie och får leva på vatten och bröd efter 65 års ålder.

Man ska ha goda belägg för att säga att en aktie är kraftigt undervärderad, för man måste förklara varför marknaden har fel.

Man brukar också säga att "proffs"-analytiker har både rätt och fel i sina bedömningar, det som skiljer ett proffs från slumpen är bara några procent.

The_RobRoy
2006-04-06, 19:06
Enligt mig kraftig undervärderad, innebär inte att alla tycker det, därav risken.

Jag håller med dig, ville ge folk en chans att få upp ögonen för en aktiemarknad de kanske inte känner till, det var anledningen till mina inlägg, inte att alla här på kolo ska stoppa in varenda korvöre de äger rätt in i de bolag jag nämner, det har jag inte ens gjort själv.

Ville få igång en diskussion om aktier och främst råvarubranschen, men det verkar som du bara vill hjälpa folk med pekpinnar om hur "farligt" aktier är och att man inte ska lyssna på aktiejeppar som mig..

Coldsmith
2006-04-06, 19:11
Enligt mig kraftig undervärderad, innebär inte att alla tycker det, därav risken.

Nja, risk kommer egentligen av andra saker. Risk är snarare sannolikheten att stora förändringar kommer (framförallt sjunkande/störtdykande förändringar).


Jag håller med dig, ville ge folk en chans att få upp ögonen för en aktiemarknad de kanske inte känner till, det var anledningen till mina inlägg, inte att alla här på kolo ska stoppa in varenda korvöre de äger rätt in i de bolag jag nämner, det har jag inte ens gjort själv.

Men du har ju suttit och hypat en aktie?


Ville få igång en diskussion om aktier och främst råvarubranschen, men det verkar som du bara vill hjälpa folk med pekpinnar om hur "farligt" aktier är och att man inte ska lyssna på aktiejeppar som mig..

Att det finns stora risker med aktier ja. Det vill jag få fram. Och att man inte ska lyssna på aktiejeppar som hypar aktier på internetforum, ja. Det har du helt rätt i. Det är det enda sansade man kan göra enligt mig.

The_RobRoy
2006-04-06, 19:25
Här kan ni läsa på er om uran och varför det skulle vara en bra affär (lite gammal artikel dock):

länk (http://www.goldletterint.com/egr/egr_uranium.pdf)

Självklart ska man tänka själv, jag inser att det är omöjligt för er att veta om jag snackar i nattmössan eller verkligen vet vad jag talar om, lite tråkigt bara att man får känslan att det man säger inte är värt ett skit och att inte ge det en chans.

Sen går samma personer som sitter på dehär forumet och frågar första bästa bankman i kassan på nordea om råd och får ett sugigt jäkla skitråd.

rQx
2006-04-06, 19:31
Någon som vet en sida som ger lite feedback på nyheter om börsnoterade bolag. Så man ser om de får order o.s.v.?

Kan ju säga att jag går mycket på känsla när jag köper. Är student och har inte mycket pengar så jag letar i de nedre regionerna efter företag jag tror på och investerar där efter :P

sehnpaa
2006-04-06, 20:24
Man ska vara vääldigt kritiskt till nyheter i alla dess slag. Det är ooerhört lätt att bli vilseledd.
Någon som vet en sida som ger lite feedback på nyheter om börsnoterade bolag. Så man ser om de får order o.s.v.?

Kan ju säga att jag går mycket på känsla när jag köper. Är student och har inte mycket pengar så jag letar i de nedre regionerna efter företag jag tror på och investerar där efter :P
Huh? Köper du aktier borde du ha en depå på internet, och då borde du får nyheter därifrån?
Annars tror jag inte det kostar något att öppna en depå på Avanza, som du kan ha bara för nyheterna.

rQx
2006-04-06, 20:28
Depå på internet, öppna? =) Förklara bitte :P

sehnpaa
2006-04-06, 21:07
Depå på internet, öppna? =) Förklara bitte :PDär du har aktierna och pengarna du köper aktierna för. Handlar du genom föreningssparbanken har du en depå hos föreningssparbanken. Hur gör du när du handlar? I vilket fall bör du skaffa en nätmäklare då dom har bättre villkor.

Alltså, depå är väl likt en konto som du öppnar hos din mäklare. Du handlar inte direkt från Stockholmsbörsen.

Daniiiel
2006-04-06, 21:53
Måste tillägga att bara för att ett företag är undervärderat så betyder det inte att det kommer skjuta i hödjen för det. Kolla bara på ericsson, som hade ett P/E tal bra över 80 och som ändå ökade från 18 till i dagsläget runt 29 KR.

sehnpaa
2006-04-06, 22:01
Det handlar om att gissa sig till vad marknaden kommer vilja betala i framtiden.

Coldsmith
2006-04-06, 22:02
Måste tillägga att bara för att ett företag är undervärderat så betyder det inte att det kommer skjuta i hödjen för det. Kolla bara på ericsson, som hade ett P/E tal bra över 80 och som ändå ökade från 18 till i dagsläget runt 29 KR.

Värdering görs ju utifrån mer än P/E, P/E är ju dessutom ett tal man måste undersöka närmare, det fungerar ju inte om man har en vinst som ändrar sig mycket. Ericsson har ju haft en hel del turbulenta mål till exempel. Men om vinsten anses vara en godtagbar långsiktig vinst så är 80 ett sanslöst högt P/E-tal. Borde ligga på 10-15

Daniiiel
2006-04-06, 22:37
Värdering görs ju utifrån mer än P/E, P/E är ju dessutom ett tal man måste undersöka närmare, det fungerar ju inte om man har en vinst som ändrar sig mycket. Ericsson har ju haft en hel del turbulenta mål till exempel. Men om vinsten anses vara en godtagbar långsiktig vinst så är 80 ett sanslöst högt P/E-tal. Borde ligga på 10-15

Ja ett P/E tal på 80 visar ju att en aktie är otroligt övervärderad men den kan stiga ändå. Nej jag vet att en värdering utgår ifrån mer än P/E men det är en bra fingervisning.

Coldsmith
2006-04-06, 23:12
Ja ett P/E tal på 80 visar ju att en aktie är otroligt övervärderad men den kan stiga ändå. Nej jag vet att en värdering utgår ifrån mer än P/E men det är en bra fingervisning.

Jo men eftersom du har P/E som är priset per vinst så kan man inte bara kika på talet och säga "åh.. övervärderad". Och sen hojta till för att aktien ökar. Om ett företag har tillfälligt låg vinst så kommer P/E åka upp utan att för den skullen indikera en övervärdering. Så P/E ska man använda med yttersta försiktighet. P/E i sig säger i princip ingenting om hur företaget är, man måste in och kolla siffrorna bakom talet. OM vinsten är stabil och vad man kan förvänta sig i framtiden också, DÅ är P/E-talet en vettig indikator. Inte annars.

akAn
2006-04-07, 18:35
Obducat och Glycorex har ökat min portfölj många K dom två senaste veckorna :)

Tror på dessa företagen långsiktigt.


Tack för tipset. Lade in en köporder imorse och har redan tjänat 10,26%

Salltun
2006-04-09, 21:54
Kan rekommendera Boliden. Hade förra kvartalet en vinst/aktie på 4 kr. Detta kvartalet kommer dom förmodligen ha en vinst/aktie på 6-7 kr. Om Zinc-priserna håller i sig eller går upp ännu mer så tror jag Boliden kommer att ha en vinst/aktie på 20-25 kr för 2006. Med ett p/e-tal på runt 10 så borde alltså Boliden vara värt 200-250 kr. Sen får man tänka på att det är en aktie som påverkas enormt utav zinc-priset, men själv tror jag på 200 kr mot slutet av året. Ligger på 125 kr för tillfället.

Att zinc-lagrena minskar kraftigt och trissar upp zinc-priset gör ju inte saken sämre. Tror också att de två kommande rapporterna kommer vara riktiga styrkebesked från Bolidens sida.

Men det är ju bara vad jag tror, kan ju ha helt fel. Men förmodligen inte ;)

Fettecke
2006-08-10, 10:09
har en liten fråga ang. aktier... köpte 10´000 Arcam aktier, har tjänat en liten hacka på det... men enligt tidigare månader så ser det ut som om Arcam kommer backa snart, så jag tänkte sälja dem...

Men, det går inte så jävla bra, har försökt sälja dom nu i snart 3 dagar i sträck... säljs aktien Bara vid de tillfällen som det är avslut?

tex.
backar aktien från 10.0 till 9.0 på ett avslut, och jag ville sälja på tex. 9.50. Så säljs inte aktien ändå? (även om folk vill köpa på 9.50????)

Makk
2006-08-10, 10:40
Intressant bumpad tråd!

Fick precis igår username/password till min nyöppnade depå.
Så lite tips nu skulle ju inte vara fel :)

tossefar
2006-08-10, 10:42
har en liten fråga ang. aktier... köpte 10´000 Arcam aktier, har tjänat en liten hacka på det... men enligt tidigare månader så ser det ut som om Arcam kommer backa snart, så jag tänkte sälja dem...

Men, det går inte så jävla bra, har försökt sälja dom nu i snart 3 dagar i sträck... säljs aktien Bara vid de tillfällen som det är avslut?

tex.
backar aktien från 10.0 till 9.0 på ett avslut, och jag ville sälja på tex. 9.50. Så säljs inte aktien ändå? (även om folk vill köpa på 9.50????)
Varför skulle någon vilja köpa för 9.50 när aktien står i 9.0?

Fettecke
2006-08-10, 10:44
Varför skulle någon vilja köpa för 9.50 när aktien står i 9.0?
sant sant...

men det jag var fundersam på var just ifall det är Bara till avslutskursen man kan sälja, eller hur det funkar?

kommer ju aldrig bli fri den där jävla aktien isf. får ju gissa vad den kommer landa på nästa gång den går upp / ner då....

just nu är det typ 2-3 avslut per dag för Arcam =(

tossefar
2006-08-10, 10:56
sant sant...

men det jag var fundersam på var just ifall det är Bara till avslutskursen man kan sälja, eller hur det funkar?

kommer ju aldrig bli fri den där jävla aktien isf. får ju gissa vad den kommer landa på nästa gång den går upp / ner då....

just nu är det typ 2-3 avslut per dag för Arcam =(

Det går igenom så fort systemet hittar en köpare. Tyvärr är det ju så att ingen vill köpa en aktie som är på väg ned.

Fettecke
2006-08-10, 11:00
Det går igenom så fort systemet hittar en köpare. Tyvärr är det ju så att ingen vill köpa en aktie som är på väg ned.

finns folk som köper på nergång, fast inte så ofta på First North marknaden tyvär =(

AndersHall
2006-08-10, 14:22
Nej, sluta dissa mina tips så grovt utan att själv ha skapat dig en uppfattning, jag har pratat med folk på börschattar läst runt och bildat mig en uppfattning, dock gjorde jag ingen jätte grundlig undersökning eftersom det var "bråttom" om man skulle hinna kliva på

Ja det har blivit mer och mer aktiehandel på sista tiden.

Nu är ju detta en gammal tråd, men eftersom andra har bumpat så...

Tips till alla är att ta det ganska lugnt med små företag i mindre branscher om man inte verkligen vet vad man gör. Råvaror senaste halvåret/året (olika råvaror då och då) liknar 2000 med alla "tips" på börschattar om de hetaste IT-företagen som just "upptäckts" av marknaden. Folk läser i en chatt, köper, och haussar sen själva via "köptips" på chatter och forum i hela världen. Ofta unga killar. Titta på utvecklingen efter 5 april 2006 av de aktier som "tipsas" om av trådskaparen, så förstår ni vad man går på. Även om aktierna dagarna efter tipset gått upp något (de flesta peakade några procent upp en eller två dagar senare, en del hade redan vänt) så sjönk de rejält närmaste veckorna (runt 50 % i de flesta fall) och har planat ut nu ("rallyt" är över). Att tipsa om aktier i princip i toppen av ett rally och hävda att de är "grovt undervärderade" när de sedan planar ut 50 % ner är inte särkilt smart, och rent felaktigt. Att hävda att det är rally just nu och att det finns möjlighet till mycket stor uppgång men till mycket stor risk hade kanske varit korrekt den 5 april, men knappast att hävda grov undervärdering.

Ta det lugnt med pengarna era föräldrar sparat åt er i en massa års tid, för att ni ska kunna köpa en egen bostad! Ofta är det inte värt risken, eftersom ett bostadsköp oftast kräver 10% i kontantinsats - det är det pengarna ska gå till i första hand, och utan det är det omöjligt att köpa bostad. Satsa bara pengar ni har råd att förlora. Inte för att man helt ska avstå från aktier, men man ska antingen veta vad man gör eller ha råd att avvara pengarna på lång tid (slippa sälja i dip), då en spridd portfölj (egentligen index då) på lång sikt historiskt alltid har överstigit räntan, trots att man ibland ligger mycket back.

Mina tankar bara till folk som funderar på att haka på de tåg som då och då alltid uppstår, och där det finns stora möjligheter att faktiskt tjäna pengar. Vore kul att höra trådskaparen igen!

The_RobRoy
2006-08-10, 19:52
Nu är ju detta en gammal tråd, men eftersom andra har bumpat så...

Tips till alla är att ta det ganska lugnt med små företag i mindre branscher om man inte verkligen vet vad man gör. Råvaror senaste halvåret/året (olika råvaror då och då) liknar 2000 med alla "tips" på börschattar om de hetaste IT-företagen som just "upptäckts" av marknaden. Folk läser i en chatt, köper, och haussar sen själva via "köptips" på chatter och forum i hela världen. Ofta unga killar. Titta på utvecklingen efter 5 april 2006 av de aktier som "tipsas" om av trådskaparen, så förstår ni vad man går på. Även om aktierna dagarna efter tipset gått upp något (de flesta peakade några procent upp en eller två dagar senare, en del hade redan vänt) så sjönk de rejält närmaste veckorna (runt 50 % i de flesta fall) och har planat ut nu ("rallyt" är över). Att tipsa om aktier i princip i toppen av ett rally och hävda att de är "grovt undervärderade" när de sedan planar ut 50 % ner är inte särkilt smart, och rent felaktigt. Att hävda att det är rally just nu och att det finns möjlighet till mycket stor uppgång men till mycket stor risk hade kanske varit korrekt den 5 april, men knappast att hävda grov undervärdering.

Ta det lugnt med pengarna era föräldrar sparat åt er i en massa års tid, för att ni ska kunna köpa en egen bostad! Ofta är det inte värt risken, eftersom ett bostadsköp oftast kräver 10% i kontantinsats - det är det pengarna ska gå till i första hand, och utan det är det omöjligt att köpa bostad. Satsa bara pengar ni har råd att förlora. Inte för att man helt ska avstå från aktier, men man ska antingen veta vad man gör eller ha råd att avvara pengarna på lång tid (slippa sälja i dip), då en spridd portfölj (egentligen index då) på lång sikt historiskt alltid har överstigit räntan, trots att man ibland ligger mycket back.

Mina tankar bara till folk som funderar på att haka på de tåg som då och då alltid uppstår, och där det finns stora möjligheter att faktiskt tjäna pengar. Vore kul att höra trådskaparen igen!

Ja visst kan du få höra mig igen.

Självklart kan det låta som pump n dump när man skriver, men jag tror verkligen på dehär bolaget i långa loppet, har kvar mina aktier.

Aktien jag tipsade om har inte gått bra, men det är ju samtidigt orättvist och säga, "det vaju inte så smart rekomenderat". Eftersom hela marknaden backade kraftigt, Stockholmsindex tappade över 15% och Toronto Stock Exchange ordentligt mycket mer än OMXSPI. Om index tappar 15% så går självklart sådana här högriskaktier ned ännu mer.

Jag kan bifoga mina uträkningar jag har gjort på WEX, som nu har en ännu lägre kurs än när jag gjorde uträkningarna.

Kan ju bara avsluta med att säga, det finns inga givna uppgångar, isåfall skulle alla köpa aktier där, större avkastningsmöjligheter är nästan alltid förenade med större risker, det tror jag de flesta inser. Tråkigt att mitt tips inte blev någon jättevinnare, men det tror jag inte särskilt många tips hade blivit som man gav i April. Alltid lätt och komma in som Herr Efterklok med facit i hand.

The_RobRoy
2006-08-10, 19:52
Win-Eldrich Mines (WEX.V)

Här kommer ett försök till en lite längre genomgång av Win-Eldrich,
som jag hädanefter kommer benämna som WEX.

Först lite fakta.


Common Shares 10,386,283
Fully Diluted 11,145,989
Public Float about 6.5 million
Dagens kurs: 2.10 CAD
Börsvärde: 23.4 MCAD
Molybden dagskurs: 26.25 USD/lb

Bakgrund:


WEX har ingått ett joint-venture agreement tillsammans med Golden Phoenix Minerals (GPXM.OB). Detta innebar för WEX att GPXM har förbundit sig att betala $5,000,000 för uppstart av gruvan Ashdown, till priset att GPXM får 60% av intäckterna från Ashdown gruvan. WEX bedömmer att dessa $5,000,000 kommer räcka till alla kostnader för uppstarten. WEX är även skuldfritt, vilket innebär att hela denna uppstartsprocess av gruvan har varit kostnadsfri för WEX.

WEX och GPXM har just satt igång sin bulk-sampling, alltså sin för-produktion, denna ska va klar till juli, därefter ska produktionstakten ökas till fullfart, vilket innebär 100 ton per dag ska brytas.


Ashdown Gruvan:

Ashdown gruvan ligger i nordvästra Nevada. Gruvan har tidigare använts till att producera ungefär 50 000 ounce med guld. Gruvan är dock relativt liten, det exceptionella är istället hur höggradigt molybden
som finns. De har en huvud-åder bestånde av uppskattningsvis 146 000 ton med en molybden koncentration på 3%. Hur mycket är en molybden koncentration på 3% kanske du frågar dig? VÄLDIGT bra. En molybden gruva med
vanliga mått mätt HÖG koncentration, har cirka 0.1%. Tyvärr är inte denna åder så stor i WEX gruva, men det visar på potentialen i gruvan. Självklart finns mer "låggradig" molybden runt med ungefär 1% molybden.
Nyligen har de kalkylerat på mängden molybden i "The South Zone" och kommit fram till en total mängd utav 4.2 miljoner pounds molybden. "The North Zone" har de inte ännu fått klart hur mycket som finns. De har dock börjat undersöka "The Norh Zone" och stötte på detta, jag citerar:

"The above samples came from an area in the North Zone very near the center of the map. They were part of the high-grade lens shown in the two photos below. They assay at 45.7% elemental moly (or 73.0% molybdenite).This is considered close to pure moly disulfide"

Som ni ser finns det ruskig potential i denhär gruvan, att även fyndigheterna är större än de man hittat hitils. Det verkar rimligt att om man stöter på en gruva med enormt hög koncentration och börjar gräva runtikring så kommer man hitta ännu mer.


Kommentarer innan beräkningar:


WEX och GPXM har även en såkallad "crusher" som maler ner stenen och molybdenen så att den kan gå till rostning. Kapaciteten för denna är 100 ton per dag, detta gör att produktionen av moly blir olika hög beroende på hur högradig sten de kör i crushern. Det som de huvudsaklingen nu i början ska utvinna är den mest höggradig molybdenen.

Jag kommer här räkna på 2.9% moly.

100 ton/dag * 2.9% = 2.9 ton molybden/dag
140 dagar (ungefär med produktion detta år 2006):

140dagar*2.9ton=406 ton molybden detta år.

Beräknad vinst (eget antagande) per lb moly: 20 USD

Pris för molybden omräknat i kilogram och till CAD:
20*1.1*2.2 = 48.4000 CAD/kg

Sammanlagd vinst för detta år för WEX och GPXM:

406000kg*48.4000CAD/kg = 19 650 400CAD

WEX får 40% av vinsten:

0.4*19650400 = 7 860 160CAD.

Detta ger oss, för detta år 2006 (uppstartsåret)

(P/CF = Price/CashFlow)


P/CF = (23.4*10^6)/(7860160) = 2.9770



Nästkommande år (2007),beräknat på 320 produktionsdagar av 365.


P/CF = (23.4*10^6)/(100*1000*0.029*320*48.4*0.4)=1.3025



Beräkningar är gjorde med antagande om fast molybden pris i linje med dagens och att inget mer höggradigt molybden
kommer att hittas, vilket med största sannolikhet kommer göras.

Utöver detta har WEX och GPXM planer på att utvinna guld ur Ashdown gruvan igen, troligtvis ifall molypriset
skulle sjunka, men guldpriset står sig högt.

The_RobRoy
2006-08-10, 20:00
sant sant...

men det jag var fundersam på var just ifall det är Bara till avslutskursen man kan sälja, eller hur det funkar?

kommer ju aldrig bli fri den där jävla aktien isf. får ju gissa vad den kommer landa på nästa gång den går upp / ner då....

just nu är det typ 2-3 avslut per dag för Arcam =(

Det är en av nackdelarna med aktier med dålig omsättning, kan va väldigt svårt att sälja av utan att behöva sälja av dom "alldelles för billigt". Det man får göra är att lägga ut säljordern på 9.50, eller va du nu kan tänkas sälja för och göra det dag efter dag, tills någon nappar.

Titta på orderdjupet, Vad ger köparna och vad vill säljarna ha för sina aktier, så försök pricka in ett lämpligt pris där imellan.

The_RobRoy
2007-04-07, 11:58
Läste igenom denhär tråden, kan bara le åt mig själv, oj oj oj, vad jag lärt mig om aktiehandel sen jag startade denna tråd :)

Nu är det annat ljud i källaren om uran iallafall ;)

_Robbie_
2007-04-07, 12:06
Läste igenom denhär tråden, kan bara le åt mig själv, oj oj oj, vad jag lärt mig om aktiehandel sen jag startade denna tråd :)

Nu är det annat ljud i källaren om uran iallafall ;)

Intressant tråd. Intensiv diskussion mellan dig och coldsmith. :D

Det ska bli intressant och se vad som händer i Kanada på Måndag. Man kanske skulle sälja av lite svenska papper o satsa hårt i kanada?

The_RobRoy
2007-04-07, 12:08
Intressant tråd. Intensiv diskussion mellan dig och coldsmith. :D

Det ska bli intressant och se vad som händer i Kanada på Måndag. Man kanske skulle sälja av lite svenska papper o satsa hårt i kanada?

Coldsmith hade mer rätt än mig skulle jag nog säga :)

Jadu.. ..tror nog du ska ta det lite lungt, gått bra länge nu. Men visst man blir ju sugen på att ta in iallafall ett uranbolag till, har bara URE.TO

rQx
2007-04-07, 12:35
Har också funderat på uranbolag i kanada men sen slår det en att det man vet om dem är vad andra säger. Man sätter sig inte in i bolagen lika mycket där borta så det känns säkrare här. ;)

The_RobRoy
2007-04-07, 12:42
Har också funderat på uranbolag i kanada men sen slår det en att det man vet om dem är vad andra säger. Man sätter sig inte in i bolagen lika mycket där borta så det känns säkrare här. ;)

Det är väl bara sätta sig och läsa på da.. för att tjäna pengar behöver man oftast jobba :)

rQx
2007-04-07, 12:46
Jajo, sant men är man lat så. Lite svårare att finna info och plöja igenom på engelska o.s.v :) .. Jag var riktigt nära att starta Nordnet depå för att köpa KRI för nån vecka sedan då se låg i 3.8 och såg väldigt bra ut rent tekniskt men det skulle tagit för lång tid att få upp den så jag sket i det. Något jag ångrar nu =P