handdator

Visa fullständig version : Recept på Proteinmuffins?


Guns n hoses
2006-04-05, 18:27
Tjo!
Har precis investerat i lite chokladprotein och tänkte att de kunde vara passande att göra lite proteinmuffins. Någon som har ett bra recept för detta?

Pez
2006-04-05, 18:33
Proteinpulver funkar rätt kass att baka på - oxideras av värmen, sen är det inga större mängder protein du får i en smet om det ska funka med konsistens, smak etc... så varför sabba muffins såväl som pulver?
Gör riktiga muffins och ta en shake istället. :)

sunkan
2006-04-05, 18:42
har inte eiselt nått proteinpulver som tål hög värme?

apa_ola
2006-04-05, 19:57
har inte eiselt nått proteinpulver som tål hög värme?

dahlblads har iaf

Guns n hoses
2006-04-05, 22:16
Åh... :( Har ni några tips på vad jag kan ta med mig till dom långa skoldagarna?
Iblaand blir det äna lite kris.
Frukost: 0730
Lunch: 1100
Sen kanske jag inte får i mig ngt förens kl 1700 i värsta fall. Katastrofalt :D

Dock brukar jag köpa en baguett i skolan på dom långa dagarna.. men det suger förmodligen. Vill ha ngt proteinrikt.. med lite kolhydrater. Göra egna proteinbars?

Fed up
2006-04-05, 22:39
Åh... :( Har ni några tips på vad jag kan ta med mig till dom långa skoldagarna?
Iblaand blir det äna lite kris.
Frukost: 0730
Lunch: 1100
Sen kanske jag inte får i mig ngt förens kl 1700 i värsta fall. Katastrofalt :D

Dock brukar jag köpa en baguett i skolan på dom långa dagarna.. men det suger förmodligen. Vill ha ngt proteinrikt.. med lite kolhydrater. Göra egna proteinbars?

En god dubbelmacka (rådbröd såklart) med typ mjukost och linsgroddar eller ägg och keso.
Sen brukar jag ta ett paket minikeso, med typ 150 g keso och ta typ 10 g lågkalorisylt, röra runt och så på med locket och så äter man det på rasten. Brukar också ha med några morötter, nån frukt, ett kokt ägg kanske, lite nötter, avocado...äter du fisk så är ju en burk makrill en bra grej. tja, the sky is the limit. Folk tycker man är rubbad när man tar upp ett ägg och käkar, men who cares?

Pez
2006-04-05, 22:50
Koka pasta/ris, lägg till kyckling/tonfisk/skinka etc och kanske nån grönsak.
Finito. Klart. Done.

Varför ska det vara så himla kolhydratsnålt? Växer du inte?

Madde
2006-04-06, 08:07
Tjo!
Har precis investerat i lite chokladprotein och tänkte att de kunde vara passande att göra lite proteinmuffins. Någon som har ett bra recept för detta?

Proteinpulver fungerar utmärkt att baka på!! Dessa gör jag ganska ofta, blir såå goda, var dock noga m att inte grädda för länge, då blir de som gummibollar...

2 msk olja
2 ägg
250 g kesella, lätt
2 dl proteinpulver
1 dl dinkelmjöl
1 dl sötningsmedel
1 dl minimjölk
2 tsk bakpulver

Om jag väljer choklad protein så tar jag också 2 msk kakao, om jag väljer banan protein tar jag i en mosad banan, annars kan man ta lite jordgubbar, hallon osv...blir lite saftigare.

175 grader, max 20 min.

Lycka till!!

TylerDurden84
2006-04-06, 08:42
Proteinpulver funkar rätt kass att baka på - oxideras av värmen

Vart går gränsen vid oxidering då, den ska vara rätt hög väl? Jag vet många som bakar med proteinpulver och får det att smaka gott. Jag har kört proteinpannkakor rätt länge nu med, smakar underbart :thumbup:

Guns n hoses
2006-04-06, 08:48
Koka pasta/ris, lägg till kyckling/tonfisk/skinka etc och kanske nån grönsak.
Finito. Klart. Done.

Varför ska det vara så himla kolhydratsnålt? Växer du inte?
Menade inte att jag ville ha LITE kolhydrater :P Jag bara bara så för att inte ngn skulle komma med ett recept endast bestående av protein, om du förstår :eating:

Guns n hoses
2006-04-06, 08:49
Proteinpulver fungerar utmärkt att baka på!! Dessa gör jag ganska ofta, blir såå goda, var dock noga m att inte grädda för länge, då blir de som gummibollar...

2 msk olja
2 ägg
250 g kesella, lätt
2 dl proteinpulver
1 dl dinkelmjöl
1 dl sötningsmedel
1 dl minimjölk
2 tsk bakpulver

Om jag väljer choklad protein så tar jag också 2 msk kakao, om jag väljer banan protein tar jag i en mosad banan, annars kan man ta lite jordgubbar, hallon osv...blir lite saftigare.

175 grader, max 20 min.

Lycka till!!

Tack skall testas ;)