handdator

Visa fullständig version : hantelrodd (fast ändå inte)


apa_ola
2006-04-05, 18:20
körde idag, för första gången seriöst, en viss roddövning.
Den är som den här: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedHighRow.html fast att man drar rakt framifrån och bak, alltså inte uppifrån och snett
ned. Ungefär som en hantelrodd fast man sitter.

Vad jag undrar är hur man ska göra när man närmar sig slutäget. Ska
man hålla bröstet tryckt mot magstödet hela tiden eller ska man vrida
sig något i slutläget, så att man kan komma ännu lite längre bak?

Guns n hoses
2006-04-05, 18:24
Eller så struntar du helt o hållet i den :D

Sniggel
2006-04-05, 18:31
Tror jag vet vilken du menar. Jag brukar "cheata" en hel del på den. Tar i som fan i början (hjälper även till lite med benen) och får på så vis momentum så att när jag närmar mig slutet lutar jag mig bakåt så att jag orkar lite längre.
Jag hjälper alltså till med axlar och traps på slutet för att kunna ta mer vikt / kunna göra en längre rörelse.
Hade jag inte gjort det hade jag inte orkat dra stången ända in till magen.
Sänker jag vikten istället för att kunna köra strikt så tycker jag att det känns alldeles för lätt / ingen ansträngning (iaf inte i början av rörelsen).

Detta är hur jag personligen kör och det involverar fler synergerande muskler än kanske vad som är tänkt med övningen.

Sonny
2006-04-05, 18:42
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedRow.html

Antar att det är den du menar, precis som sniggel cheatar jag en hel del i den.

apa_ola
2006-04-05, 18:45
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedRow.html

Antar att det är den du menar, precis som sniggel cheatar jag en hel del i den.

Just den, ja. Fast kör med en hand i taget. Är det inte svårt att "fucka" om man kör med två händer?
Borde ju bli så att man "backar" med båda axlar och det enda som händer är att man förflyttar sig bakåt...

Liten Men Fet
2006-04-05, 18:51
Jag tycker den är riktigt bra, brukar köra den om korsryggen är för trött för att jag ska orka köra skivstångsrodd. Men det är väl inget som på egen hand bygger en monster-rygg bra komplementövning tycker jag.

Metal_boy_
2006-04-05, 19:11
Brukar köra den varannan vecka, riktigt bra assisterande övning tycker jag. Man kan köra tungt också.

tomccc
2006-04-05, 21:05
Har provat den några ggr men gör något fel för den känns mest i armarna. Vad bör man tänka på i utförandet?

Mushan
2006-04-05, 21:15
Har provat den några ggr men gör något fel för den känns mest i armarna. Vad bör man tänka på i utförandet?


Försök sitta helt rak i ryggen, kanske mindre vikt?

Robban
2006-04-06, 06:35
Eller så struntar du helt o hållet i den :D
Ja, varför inte vanlig hantelrodd?

tomccc
2006-04-06, 13:43
Försök sitta helt rak i ryggen, kanske mindre vikt?
Jag har försökt på alla möjliga vikter helt utan att lyckas. Har ni greppet -- eller II. Alltså händerna vertikalt eller horisontellt? Har visserligen provat både dem utan resultat. Jag misstänker att det är något i min teknik som är fel, och inte att min kropp är felbildad på något sätt. Har tränat till och från ~3 år.

Liten Men Fet
2006-04-06, 13:46
Jag har försökt på alla möjliga vikter helt utan att lyckas. Har ni greppet -- eller II. Alltså händerna vertikalt eller horisontellt? Har visserligen provat både dem utan resultat. Jag misstänker att det är något i min teknik som är fel, och inte att min kropp är felbildad på något sätt. Har tränat till och från ~3 år.

horisontellt -- alltså. Jag sätter mig ibland lite längre ifrån stödet och lutar mig framåt mot det, det gör att jag inte ror med hela kroppen alltså lutar mig bakåt när jag får ta i. Men det kanske bara funkar på mig.
Se till att du släpper fram axlarna långt och verkligen drar bak dom långt i ändläget.