handdator

Visa fullständig version : Vinets hälsoeffekt var ett misstag (på fyllan säkert)


Nitrometan
2006-04-05, 16:24
Eller när hela forskarteamet var bakis efter att ha firat sitt stora forskningsanslag (20% av budgeten ska gå till en rejäl kick-off tycker jag).

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=534880&previousRenderType=6

Den väl spridda uppfattningen om att två glas vin om dagen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom och minskar dödligheten kan nu vara spräckt.

Genom att inte skilja på absolutister och personer som nyligen slutat dricka alkohol av medicinska skäl har tidigare forskning överskattat sjukligheten och dödligheten bland nykteristerna, enligt forskarna. Med den felaktiga jämförelsegruppen har de som drack måttliga mängder alkohol framstått som friskare och alkoholens hälsobringande effekt har därmed blivit ett faktum.

Zakath
2006-04-05, 16:31
Härligt, då finns det absolut ingen anledning kvar för mig att börja dricka i 40-års åldern som jag tidiagare övervägt :D :thumbup:

Piranha
2006-04-05, 16:32
inte skall man behöva backa upp sig på en masso hälsoeffekter för att dricka vin med gott samvete?

Trance
2006-04-05, 16:33
inte skall man behöva backa upp sig på en masso hälsoeffekter för att dricka vin med gott samvete?

Exakt så.

christian
2006-04-05, 16:33
Å andra sidan verkar det inte vara negativt, heller?

I studier där endast långtidsnykterister togs med sågs ingen skillnad i vare sig sjuklighet eller dödlighet mellan grupperna.

Zakath
2006-04-05, 16:59
Å andra sidan verkar det inte vara negativt, heller?


Det är en drog, det är bara att välja.

christian
2006-04-05, 17:02
Det är en drog, det är bara att välja.

Varför är det så att alla som står lite utanför mainstream alltid ska skrika högst om hur bra det har det och hur fel alla andra har? *screwy* *kissass*

Trance
2006-04-05, 17:02
Det är en drog, det är bara att välja.

och smakförstärkare. Det är ju inte direkt så att morsan och farsan dricker ett glas vin till maten för att bli fulla. Alternativt en burk öl..

christian
2006-04-05, 17:04
och smakförstärkare. Det är ju inte direkt så att morsan och farsan dricker ett glas vin till maten för att bli fulla. Alternativt en burk öl..

Jodå, kolla bara med Zakath. De är "alkohålister" hela bunten.

Zakath
2006-04-05, 17:45
Jodå, kolla bara med Zakath. De är "alkohålister" hela bunten.


Har jag väl aldrig sagt?
Jag påpekade endast att det var en drog, jag har ingenting emot att andra dricker så länge de inte skadar någon annan.

Och vad menar du men att jag skriker, jag sa att det var ett val att ta, om du inte klarar av att mina åsikter inte överensstämmer med dina så bör du nog tänka på varför du hänger här.

Zakath
2006-04-05, 17:45
och smakförstärkare. Det är ju inte direkt så att morsan och farsan dricker ett glas vin till maten för att bli fulla. Alternativt en burk öl..


Jaha?

christian
2006-04-05, 18:43
Har jag väl aldrig sagt?
Jag påpekade endast att det var en drog, jag har ingenting emot att andra dricker så länge de inte skadar någon annan.

Och vad menar du men att jag skriker, jag sa att det var ett val att ta, om du inte klarar av att mina åsikter inte överensstämmer med dina så bör du nog tänka på varför du hänger här.

Nej, du kanske inte är sådan även om jag kanske tolkade in lite av det i ditt inlägg där. Sorry isf.

Personer som ställer sig utanför mainstream, anser nästan alltid att de gjort ett val till det bättre och verkar göra det till sin livsuppgift att berätta det för alla. Det kan bli rätt irriterande.

"Jag äter minsann inte kött längre (och gick ned 10 kg. Kanske du borde pröva också?)"
"Jag motionerar minsann ist för att sitta i TV-soffan (det kanske du också borde prova?"
"Jag dricker inte alkohol längre, det är inte bra för dig"

etc etc in absurdum.


"Jag håller inte med dig om vad du säger, men jag skulle kunna dö för din rätt att säga det", som en relativt vis man tros ha sagt en gång i tiden. =)

Yankeee
2006-04-05, 18:44
"Jag håller inte med dig om vad du säger, men jag skulle kunna dö för din rätt att säga det", som en relativt vis man tros ha sagt en gång i tiden. =)

http://www.faktoider.nu/citat.html#voltaire

Trance
2006-04-05, 18:49
Har jag väl aldrig sagt?
Jag påpekade endast att det var en drog, jag har ingenting emot att andra dricker så länge de inte skadar någon annan.

Och vad menar du men att jag skriker, jag sa att det var ett val att ta, om du inte klarar av att mina åsikter inte överensstämmer med dina så bör du nog tänka på varför du hänger här.

Det är ingen drog i betydelsen narkotika som du gör.

christian
2006-04-05, 18:54
http://www.faktoider.nu/citat.html#voltaire

Jajaja

Hon påstod inte att Voltaire stod bakom just de orden, vilket han alltså heller inte gjorde, utan avsikten var att sammanfatta hans ståndpunkt. Citatet är alltså inte orimligt, tvärtom.


Varför tror du jag skrev tros?. För att jag ville få in en del av trosan i posten? Nope!

Yankeee
2006-04-05, 18:56
Jajaja




Varför tror du jag skrev tros?. För att jag ville få in en del av trosan i posten? Nope!

Chilla lite ffs, varför inte bara ta in informationen istället för att whina?

christian
2006-04-05, 18:59
Chilla lite ffs, varför inte bara ta in informationen istället för att whina?

Jag är hungrig och skall måla element. Fear my wrath! *flex*

Bronkitkorv
2006-04-05, 19:11
Vad bra då för jag har bestämt mej för att sluta dricka. Inte för att alkohol är ondskan utan för att jag blir alltid för full och får minnesluckor.

Zakath
2006-04-05, 19:17
Det är ingen drog i betydelsen narkotika som du gör.


Det har du rätt i, även om jag inte hävdade att alkohol är narkotika, men det är en drog. Narkotika/opioider är t.ex. morfin och heroin.

Alkohol är en drog i kategorin lösningsmedel, vilket kommer från att den löser sig i lipidskikten i nervcellernas cellmembran - det påverkar bl.a. nervcellernas förmåga att leda impulser och att avge transmittorsubstanser.

Här är några kortfattade förklaringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Droger

Du får gärna rätta mig om jag har fel.

christian
2006-04-05, 19:17
Vad bra då för jag har bestämt mej för att sluta dricka. Inte för att alkohol är ondskan utan för att jag blir alltid för full och får minnesluckor.

Jo, det kan ju vara ett incitament till att ge upp drickandet. Iaf om det händer för ofta och vet med sig att man trivs alldeles för bra med det.

Zakath
2006-04-05, 19:22
Vad bra då för jag har bestämt mej för att sluta dricka. Inte för att alkohol är ondskan utan för att jag blir alltid för full och får minnesluckor.


Bra val, då minnesluckor kan vara ett tidigt tecken på en begynnande alkoholism. Starkt jobbat och lycka till i framtiden :cheers: (mjölk) :)

Trance
2006-04-05, 20:11
Det har du rätt i, även om jag inte hävdade att alkohol är narkotika, men det är en drog. Narkotika/opioider är t.ex. morfin och heroin.

Alkohol är en drog i kategorin lösningsmedel, vilket kommer från att den löser sig i lipidskikten i nervcellernas cellmembran - det påverkar bl.a. nervcellernas förmåga att leda impulser och att avge transmittorsubstanser.

Här är några kortfattade förklaringar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Droger

Du får gärna rätta mig om jag har fel.

I din länk på wikipedia är det mer eller mindre synonymt med narkotika. Enligt ne.se så:
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=578713&i_word=narkotika

"Av hävd räknas dock inte de beroendeframkallande substanserna alkohol, nikotin, koffein och organiska lösningsmedel till narkotika."

Jag är beredd att hålla med, det finns mängder av kryddor och liknande som påverkar kroppen på liknande sätt som många saker som är klassade droger. Jag antar att du inte klassar dem som droger?

Inte för detta argumentet spelar någon större roll eftersom jag håller med att alkohol är lika skadligt som flertalet populära droger. Däremot så finns det folk som kan bruka det utan att få skador eller andra men.

Sniggel
2006-04-05, 20:18
Då behöver man alltså inte oroa sig för att man går miste om någon positiv hälsoeffekt - av att dricka vin måttligt och regelbundet - genom att inte dricka :)

Zakath
2006-04-05, 20:34
I din länk på wikipedia är det mer eller mindre synonymt med narkotika. Enligt ne.se så:
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=578713&i_word=narkotika

"Av hävd räknas dock inte de beroendeframkallande substanserna alkohol, nikotin, koffein och organiska lösningsmedel till narkotika."

Jag är beredd att hålla med, det finns mängder av kryddor och liknande som påverkar kroppen på liknande sätt som många saker som är klassade droger. Jag antar att du inte klassar dem som droger?

Inte för detta argumentet spelar någon större roll eftersom jag håller med att alkohol är lika skadligt som flertalet populära droger. Däremot så finns det folk som kan bruka det utan att få skador eller andra men.


Det är nog en definitionsfråga, men just narkotika är bara de så kallade opiaterna (iaf enligt wiki). Jag tror nog vi håller med om det mesta :)

Jag vill inte tvinga på folk mina åsikter, men jag kan tyvärr inte avstå från att yttra mig om mina åsikter ang. alkohol och droger även om många inte vill höra dem. Men de flesta verkar faktiskt ganska förstående *kissass*

Fatalist
2006-04-05, 21:19
Bra val, då minnesluckor kan vara ett tidigt tecken på en begynnande alkoholism. Starkt jobbat och lycka till i framtiden :cheers: (mjölk) :)

Spännande att du uttalar dig om alkohol när du aldrig provat.

Jag får minnesluckor så fort jag dricker för mycket. Så är det bara, och jag är väldigt långt ifrån alkoholist. Det fick jag redan för 3 år sedan, på min första fylla.

Det är som att säga att huvudvärk är ett tecken på koffein-introlerans...

Bönne
2006-04-05, 21:44
Fler som läste artikeln i månadens Illustrerad vetenskap angånde (bl a) alkoholens påverkan av livslängden hos människan, där de just tog upp fördelarna med alkohol? Tyckte de skrev på rätt mycket varför det just var så och pratade om att 1125 person delatigt i en av studierna (de skrev att flera stuider påvisat denna positiva effekt), så man tycker att det åtminstonde bör ligga lite sanningen i snacket.

Zakath
2006-04-05, 22:44
Spännande att du uttalar dig om alkohol när du aldrig provat.

Jag får minnesluckor så fort jag dricker för mycket. Så är det bara, och jag är väldigt långt ifrån alkoholist. Det fick jag redan för 3 år sedan, på min första fylla.

Det är som att säga att huvudvärk är ett tecken på koffein-introlerans...


Om du inte läste ordentligt så skrev jag kan vara, man behöver knappast ha druckit alkohol själv för att veta symptomen, men om du vill ta det personligt så får du väl göra det... Fast jag skulle uppskatta ifall du inte gjorde det och bara tog vad jag skrev för vad jag skrev och inget annat.

Jag hävdar fortfarande att det kan vara ett symptom på en begynnande alkoholism. Det var någon dokumentär om alkoholism där dem sa det, men det går säkert att hitta lite mer vetenskapligt bevis för det.

Doctor Snuggles
2006-04-05, 23:03
Fler som läste artikeln i månadens Illustrerad vetenskap angånde (bl a) alkoholens påverkan av livslängden hos människan, där de just tog upp fördelarna med alkohol? Tyckte de skrev på rätt mycket varför det just var så och pratade om att 1125 person delatigt i en av studierna (de skrev att flera stuider påvisat denna positiva effekt), så man tycker att det åtminstonde bör ligga lite sanningen i snacket.

De pratade delvis om reservatol, som finns i rött vin och bland annat ökar livslängden för jästceller med typ 80% eller vad det var.

Och om man drar slutsatser från artikeln i DN så innebär det att långtidsnykterister och måttliga konsumenter har samma hälsostatus. Men då innebär det att det är de som är "korttidsnykterister" som står för den ökade dödligheten? Haha, det innebär att om man väl börjar dricka, då är det bäst man inte slutar! :D

Zakath
2006-04-05, 23:06
De pratade delvis om reservatol, som finns i rött vin och bland annat ökar livslängden för jästceller med typ 80% eller vad det var.

Och om man drar slutsatser från artikeln i DN så innebär det att långtidsnykterister och måttliga konsumenter har samma hälsostatus. Men då innebär det att det är de som är "korttidsnykterister" som står för den ökade dödligheten? Haha, det innebär att om man väl börjar dricka, då är det bäst man inte slutar! :D


Jag har inte läst rapporten, men jag tror och hoppas nog att det är lite mer komplext än så :D Annars blir det ju väldigt konstigt!

Doctor Snuggles
2006-04-05, 23:07
Tycker överhuvudtaget att sådana studier i allmänhet är aldeles för trånsynta. Rätta mig om jag har fel, men de verkar väldigt sällan ta i beaktelse en massa andra variabler som träning, kost osv
Säg att det förehåller sig så att nykterister i allmänhet äter mer "hälsosamt", isf vore det svårt att utröna vad den egentliga hälsoeffekten kommer ifrån... t.ex.

Doctor Snuggles
2006-04-05, 23:10
[QUOTE=Fatalist]Spännande att du uttalar dig om alkohol när du aldrig provat.
QUOTE]

Det där är ett felslut. Erfarenhet utav utövning/användning är inte likaställt med kunskap.
Menar du att man måste ha prövat heroin för att veta att det inte är särskilt hälsofrämjande? T.ex.

Doctor Snuggles
2006-04-05, 23:20
Jag har inte läst rapporten, men jag tror och hoppas nog att det är lite mer komplext än så :D Annars blir det ju väldigt konstigt!

Från rapporten:
"Former drinkers had an elevated mortality risk compared with both ‘abstainers’ and light drinkers in the pooled model."

Men efter skumning genom texten verkar det som att "former drinkers" ofta inkluderade människor som slutat dricka pga föreliggande medicinska skäl, d.v.s de var redan i en högriskgrupp för t.ex hjärt/kärl sjukdomar pga sitt medicinska tillstånd.