handdator

Visa fullständig version : Detta går våra skattepengar till!


HenrY
2006-04-05, 16:19
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,805144,00.html

Vad är detta? varför fan ska han få komma o sitta i ett lyxigt svenskt fängelse för?!

WheyProtein
2006-04-05, 16:22
Illa!

Piranha
2006-04-05, 16:33
Jag ser ingenting i artikeln om att Sverige själva skall bekosta hans fängelsevistelse.

Oavsett är de ingen jag vill ha här.. DS.

HenrY
2006-04-05, 16:33
Fan ska han sitta i fängelse så släng in han i ett ryskt fängelse i sibirien... Fan Svenskt fängelse är ju för fan rena lyxen!

HenrY
2006-04-05, 16:36
Jag ser ingenting i artikeln om att Sverige själva skall bekosta hans fängelsevistelse.

Oavsett är de ingen jag vill ha här.. DS.

Nej det har du iof rätt i. Verkar kanske lite dumt att Sverige ska betala hans vistelse här.... Men OM det nu är så, så är det ju katastrofalt!

I vilket fall så oavsett vilka som betalar, så är det förbannat att en sådan man som han ska få sitta i ett Svenskt fängelse!

kneger
2006-04-05, 16:38
hm.. ville inte saddam också till sverige?
är det så att sverige är för snälla eller för bra? eller kanske bara dumma som släpper in alla... inget illa menat, mor min kommer från utlandet.

ugglan
2006-04-05, 16:39
till karelen med dem!

hahavaffan
2006-04-05, 16:40
Fan ska han sitta i fängelse så släng in han i ett ryskt fängelse i sibirien... Fan Svenskt fängelse är ju för fan rena lyxen!Fan vad du svär ;)

Piranha
2006-04-05, 16:41
Jag skulle tro att Sverige fortfarande har ett bra rykte som välfärdsland och har hög standard även på fängelserna.

HenrY
2006-04-05, 16:42
Fan vad du svär ;)

haha oj, det stämmer!:D Tänkte jag faktiskt inte på.... Fan måste skärpa mig!;):D

Snake
2006-04-05, 16:43
Fan ska han sitta i fängelse så släng in han i ett ryskt fängelse i sibirien... Fan Svenskt fängelse är ju för fan rena lyxen!

Thåström - Fanfanfan

keffat_liv
2006-04-05, 16:55
hm.. ville inte saddam också till sverige?
är det så att sverige är för snälla eller för bra? eller kanske bara dumma som släpper in alla... inget illa menat, mor min kommer från utlandet.

sverige är idioter. illa menat.

HenrY
2006-04-05, 16:56
sverige är idioter. illa menat.

Aha... trodde det var positivt först!:D

Baan
2006-04-05, 16:56
det är väl bra.

christian
2006-04-05, 17:09
Jag ser ingenting i artikeln om att Sverige själva skall bekosta hans fängelsevistelse.

Oavsett är de ingen jag vill ha här.. DS.

Hur fungerar det då? Får Sverige en fängelsepeng för honom?

z_bumbi
2006-04-05, 17:13
Om det bidrar till en lösning så är det väl bra, det är inte gratis att hålla trupp i området heller så man kanske t o m sparar en slant.

kharon
2006-04-05, 17:14
Han räknar väl med att det inte är så svårt att ta sig ut, om han hamnar i ett svenskt fängelse... :laugh:

Baha
2006-04-05, 17:29
Bra att han kommer hit.

kimonque
2006-04-05, 17:35
Sverige lär ju inte bekosta hans "vistelse" här iaf, varför skulle vi?

gothen
2006-04-05, 17:36
Illa!
Liksom den nya budgeten... Men ingen ide att sura, det har fallit för långt nu, det är bara att hoppas på nästa val

Zlin
2006-04-05, 18:33
Fan ska han sitta i fängelse så släng in han i ett ryskt fängelse i sibirien... Fan Svenskt fängelse är ju för fan rena lyxen!

Jasså? När satt du inne senast? Du verkar ha väldigt bra koll.

Metal_boy_
2006-04-05, 18:38
Illa! Han kommer få se en färg-tv och smaka kolsyrad dryck för första gången och bli bortskämd! *grr27*

*rolleyes*

HenrY
2006-04-05, 18:41
Jasså? När satt du inne senast? Du verkar ha väldigt bra koll.

Har aldrig suttit i fängelse, och inte planerat att göra det heller. Däremot har jag gjort studiebesök i Norrtälje anstalt.

Men eftersom det diskuterats, i typ 10 år, och det som diskuterats är att Svenska fängelser har väldigt hög standard. Mat osv.
Så jag antar att det även är väldigt hög standard i svenska fängelser, annars skulle det väl inte varit så mycket diskussioner angående det!;)

HenrY
2006-04-05, 18:42
Illa! Han kommer få se en färg-tv och smaka kolsyrad dryck för första gången och bli bortskämd! *grr27*

*rolleyes*

mmm och det tycker du han förtjänar kanske?

Loke
2006-04-05, 18:52
Tja, han lär ju vilja åka till ett land som har hög standard även i fängelsena, och att det visar sig vara sverige är inte så konstigt. Nåt land måste ju vara "bäst" på den fronten, och jag ser inte varför det skulle vara nåt negativt att det råkar vara Sverige.

Det som kanske kan diskuteras är väl varför internationella brottslingar av den här typen får "välja" (läs: önska) i vilket land de vill sitta. Det måste ju gå att bestämma det på bättre grunder, speciellt om det inte är det landet som får betala för brottslingens fängelsestraff.

Det bästa vore kanske nåt sorts FN-fängelse (haha, lite ironiskt) vars kvalitet etc bestäms inom FN istället för av landet det ligger i. Eller nåt.

paddanboy
2006-04-05, 18:58
Om Sverige säger nej till detta, hur skulle de uppfattas?
Att spärra in honom på oviss tid ger hela världen sken av att alla tar ansvar för att rättvisa skipas i den mån det går.

Kanske man skulle upprätta en gemensam kassa för detta internationellt, men det kanske finns också.

Tyvärr kommer vi aldrig riktigt skipa rättvisa... det finns folk som enligt min mening slåss i demokratins namn som tror sig kunna göra vad som helst i skydd av 'sanningen'.

Allan
2006-04-05, 18:59
Han skulle naturligtvis erhålla samma standard var han än placerades. Tror man att valet vore ett svenskt fängelse eller trampat jordgolv i Ural är man illa påläst. Anledningen till att man ber olika länder är för att sprida åtagandena. Vi har redan Biljana Plavcic här, och andra länder har tagit emot sin del.
Modern fångvård handlar inte om att plåga folk - det ska man vara tonåring eller vara allmänt dum i huvudet för att tro (oavsett ålder).

allan

HenrY
2006-04-05, 19:06
Han skulle naturligtvis erhålla samma standard var han än placerades. Tror man att valet vore ett svenskt fängelse eller trampat jordgolv i Ural är man illa påläst. Anledningen till att man ber olika länder är för att sprida åtagandena. Vi har redan Biljana Plavcic här, och andra länder har tagit emot sin del.
Modern fångvård handlar inte om att plåga folk - det ska man vara tonåring eller vara allmänt dum i huvudet för att tro (oavsett ålder).

allan

PUH, tonåring 1 år till....:D

Nejmen, jag tycker självklart inte man ska plåga folk. Men om det är Sverige som betalar hans uppehälle (någon som vet något om detta?) så tycker jag det är bedrövligt.
Och samtidigt, det ska ju även fungera som ett straff! Vilket det inte gör i dagsläget då många fattiga faktiskt kommer till Sverige och begår brott enbart för att hamna i fängelse. Visst, straff för oss som bor här. Lyx för andra.

Allan
2006-04-05, 19:14
PUH, tonåring 1 år till....:D

Nejmen, jag tycker självklart inte man ska plåga folk. Men om det är Sverige som betalar hans uppehälle (någon som vet något om detta?) så tycker jag det är bedrövligt.
Och samtidigt, det ska ju även fungera som ett straff! Vilket det inte gör i dagsläget då många fattiga faktiskt kommer till Sverige och begår brott enbart för att hamna i fängelse. Visst, straff för oss som bor här. Lyx för andra.

Det är framförallt våra egna infödda alagare som gärna kryper in under vinterhalvåret. Straffet ligger inte att folk ska ha trampat jordgolv eller hål i marken istället för toalett - straffet ligger i att man blir internerad. Och enligt samstämmiga källor räcker det bra med det.
Ja, det skulle inte förvåna mig om Sverige skull ebtala hans vistelse här. Varför inte? Vem skulle annars göra det? Hans utfattiga hemland? Kontinenten Afrika?


allan

H.Emanuel
2006-04-05, 19:15
Han skulle naturligtvis erhålla samma standard var han än placerades. Tror man att valet vore ett svenskt fängelse eller trampat jordgolv i Ural är man illa påläst. Anledningen till att man ber olika länder är för att sprida åtagandena. Vi har redan Biljana Plavcic här, och andra länder har tagit emot sin del.
Modern fångvård handlar inte om att plåga folk - det ska man vara tonåring eller vara allmänt dum i huvudet för att tro (oavsett ålder).

allan
Fan så klok du är Allan. Utan ditt inlägg hade detta blivit en evighetslång tråd. Observera att detta inte är moderatorfjäsk från min sida

Baan
2006-04-05, 19:22
Fan så klok du är Allan. Utan ditt inlägg hade detta blivit en evighetslång tråd. Observera att detta inte är moderatorfjäsk från min sida

Håller också med. Ser inte vad det är som är så hemskt med att vi hjälper ett fattigt Afrikaland, vilket det egentligen handlar om.

Btw, avataren var inte lite ghey!

HenrY
2006-04-05, 19:25
Håller också med. Ser inte vad det är som är så hemskt med att vi hjälper ett fattigt Afrikaland, vilket det egentligen handlar om.

Btw, avataren var inte lite ghey!

Hjälpa ett fattigt Afrikaland? Visst, genom att spärra in diktatorn. Men istället för att han ska få bra mat, så skulle man ju istället kunna hjälpa hans folk genom att köpa mat till DOM istället för till honom?

Nu säger jag INTE att han ska svältas och misshandlas. Men tycker det går åt för mycket pengar till en sådan som honom.Ge dom pengarna till familjer i Afrika som behöver dom istället.

Baan
2006-04-05, 19:28
Hjälpa ett fattigt Afrikaland? Visst, genom att spärra in diktatorn. Men istället för att han ska få bra mat, så skulle man ju istället kunna hjälpa hans folk genom att köpa mat till DOM istället för till honom?

Nu säger jag INTE att han ska svältas och misshandlas. Men tycker det går åt för mycket pengar till en sådan som honom.Ge dom pengarna till familjer i Afrika som behöver dom istället.

Att han har ett ställe att sitta av sin tid är nästan vitkigare än att vi skickar ner dom små resurserna som faktiskt kommer krävas för at ha honom här i biståndspengar. Afrikaländer behöver politisk stabilitet för att själva kunna försörja sig och det är det vi vil hjälpa dom med; ingen poäng skicka bistånd om det finns någon som motarbetar det hela där nere.

HenrY
2006-04-05, 19:30
"Taylor anklagas för att ha spelat avgörande roller i såväl Liberias som Sierra Leones inbördeskrig. I synnerhet kriget i Sierra Leone 1991-2002, där gerillan RUF systematiskt stympade tiotusentals människor, är känt som ofattbart grymt."

Mmmm.... En snäll man det där!
Det där är förövrigt bara ett brott han anklagas för...

Och han ska möjligtvis sitta av sin tid i Sverige.... Nej, åt helvete me det säger jag!
Han förtjänar fan inge mer än att hållas inlåst i en jävla jordkällare.

keffat_liv
2006-04-05, 19:45
Han skulle naturligtvis erhålla samma standard var han än placerades. Tror man att valet vore ett svenskt fängelse eller trampat jordgolv i Ural är man illa påläst. Anledningen till att man ber olika länder är för att sprida åtagandena. Vi har redan Biljana Plavcic här, och andra länder har tagit emot sin del.
Modern fångvård handlar inte om att plåga folk - det ska man vara tonåring eller vara allmänt dum i huvudet för att tro (oavsett ålder).

allan

Jag vet inte hur andra fängelser i andra länder är, men en kompis till mig som satt inne hade inga problem alls att sitta där. Han blev lite uttråkad ibland men inget mer... jag menar...... han ångrar ju inte ens vad han gjorde när han får sådan "bestraffning"

HenrY
2006-04-05, 21:12
Jag vet inte hur andra fängelser i andra länder är, men en kompis till mig som satt inne hade inga problem alls att sitta där. Han blev lite uttråkad ibland men inget mer... jag menar...... han ångrar ju inte ens vad han gjorde när han får sådan "bestraffning"

Agree!