handdator

Visa fullständig version : Behövs salt för bättre upptagning?


remixxa
2006-04-05, 15:50
Nu må jag vara ute och cyklar i skogen, men jag har för mig jag läste någonstans att man ska blanda i salt i vätskan man dricker (vatten framför allt) för att kroppen ska kunna ta upp det. Annars rann de bara rakt igenom och gav ingen större effekt. Samma sak gäller proteindrinker blandat med malto, för större upptagningsförmåga, speciellt under deff. Enlight me please *popcorn*

King Grub
2006-04-05, 15:53
500 mg natrium per L vatten ökar vattenabsorbtionen kraftigt och minskar risken för hyponatremi.

Batman
2006-04-05, 16:10
och hur mycket naturligt salt finns det i vårat processerade kranvatten då ?

WheyProtein
2006-04-05, 16:16
Kan man använda vanligt salt (NaCl)? Eller finns rent natrium att köpa någonstans?
Om det nu går med vanligt salt, hur stor volym salt ska man ta för att få 500 mg Na?

Kollade på saltpaketet, men där stod endast att det var 99,9 % NaCl. Inget om hur mycket Na det fanns.

remixxa
2006-04-05, 16:20
och hur mycket naturligt salt finns det i vårat processerade kranvatten då ?

Om inte tillräckligt, hur mycket behövs i ersättning som inte finns naturligt i kranvattnet? Alltså några korn salt eller ett rågat kryddmåt per liter vatten?

edot, wheyprotien snuvade min fråga ;)

Pepz
2006-04-05, 16:23
ett hg(100g) salt innehåller ca 40g natrium, sen kan ni räkna själva

RajtanTajtan
2006-04-05, 16:25
Kungen brukar rekommendera ett kryddmått. Men jag är också intresserad av vilket salt som är att föredra.

remixxa
2006-04-05, 18:45
Kungen brukar rekommendera ett kryddmått. Men jag är också intresserad av vilket salt som är att föredra.

Ett kryddmått för varje L vatten menar du?

RajtanTajtan
2006-04-05, 19:03
Ett kryddmått för varje L vatten menar du?

Japp per liter ja, och ett kryddmått ska tydligen motsvara 500 mg natrium, om jag förstått saken rätt. Har du ngn aning om vilket salt som vore bäst? Ngn nämnde att om man åt fisk regelbundet, så kanske det var mer lämpligt att inte ta salt med jod. Detta kanske kan tyckas vara en petitess, men det vore ändå kul att reda ut det :)

Lizard
2006-04-05, 19:26
Japp per liter ja, och ett kryddmått ska tydligen motsvara 500 mg natrium, om jag förstått saken rätt. Har du ngn aning om vilket salt som vore bäst? Ngn nämnde att om man åt fisk regelbundet, så kanske det var mer lämpligt att inte ta salt med jod. Detta kanske kan tyckas vara en petitess, men det vore ändå kul att reda ut det :)
Det kanske jag kan.
Igår satt jag i möte med Åke Bruce på Livsmedelsverket och en sak som belystes i samband med att LMV vill sänka saltkonsumtionen med hälften som ett led i att minska risken för hypertoni var att en mycket ringa del av vårt saltintag faktiskt har tillsatt jod. Detta beror på att huvudelen av saltet vi äter kommer från bröd, snabbmat och andra halvfabrikat (ca 70%). Eftersom industrin är kostnadsmedveten efterfrågas inte jodberikat salt (en aning högre pris/ton) vilket gör att av den totala konsumtionen av salt är endast en bråkdel jodberikad. Vi vet inte om vi i dagsläget hamnar under den kliniska normen för dagligt jodintag eller om det finns subkliniska symptom (nästan jodbrist) hos allmänheten och LMV kommer att titta in i frågan. På måndag ses vi igen och då kanske de vet mer. Oroande är alltså att saltkonsumtionen förväntas sänkas med hälften och då skulle jodbrist teoretiskt kunna uppstå.
Mot denna bakgrund kan man gissa sig till att även om du äter fisk så har du förmodligen inte ett för stort överskott av jod och du kan alltså utgå från att jodberikat salt är att föredra.

Ett förtydligande kanske kan vara på plats; när vi talar om salt avser vi Natriumklorid (NaCl). Att börja mixtra med rent natrium är inte att rekommendera.

Lizard

RajtanTajtan
2006-04-05, 19:34
Det kanske jag kan.
Igår satt jag i möte med Åke Bruce på Livsmedelsverket och en sak som belystes i samband med att LMV vill sänka saltkonsumtionen med hälften som ett led i att minska risken för hypertoni var att en mycket ringa del av vårt saltintag faktiskt har tillsatt jod. Detta beror på att huvudelen av saltet vi äter kommer från bröd, snabbmat och andra halvfabrikat (ca 70%). Eftersom industrin är kostnadsmedveten efterfrågas inte jodberikat salt (en aning högre pris/ton) vilket gör att av den totala konsumtionen av salt är endast en bråkdel jodberikad. Vi vet inte om vi i dagsläget hamnar under den kliniska normen för dagligt jodintag eller om det finns subkliniska symptom (nästan jodbrist) hos allmänheten och LMV kommer att titta in i frågan. På måndag ses vi igen och då kanske de vet mer. Oroande är alltså att saltkonsumtionen förväntas sänkas med hälften och då skulle jodbrist teoretiskt kunna uppstå.
Mot denna bakgrund kan man gissa sig till att även om du äter fisk så har du förmodligen inte ett för stort överskott av jod och du kan alltså utgå från att jodberikat salt är att föredra.

Ett förtydligande kanske kan vara på plats; när vi talar om salt avser vi Natriumklorid (NaCl). Att börja mixtra med rent natrium är inte att rekommendera.

Lizard

Då kan jag fortsätta med ett salt som innehåller 99.9% NaCI och 5 mg jod per 100 gr? Jag kanske bör tillägga att jag inte saltar min mat för övrigt, utan det är endast i vattenflaskan under passet och i efterdrinken som jag använder det.

Lizard
2006-04-05, 19:42
Då kan jag fortsätta med ett salt som innehåller 99.9% NaCI och 5 mg jod per 100 gr? Jag kanske bör tillägga att jag inte saltar min mat för övrigt, utan det är endast i vattenflaskan under passet och i efterdrinken som jag använder det.
Det kan du alldeles säkert.

Lizard

Jay-Z
2006-04-05, 19:45
Igår satt jag i möte med Åke Bruce p

Släkting till gamla Birka Energi-dirren Tomas?

RajtanTajtan
2006-04-05, 19:49
Det kan du alldeles säkert.

Lizard

Det är inte varje dag man får svar av ngn som sitter i möten med snubbar från LVM :bow:

Lizard
2006-04-05, 19:59
Släkting till gamla Birka Energi-dirren Tomas?
Den här Åke Bruce:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0405/24/NYHETER-24s08-bruce-5.jpg http://www.slv.se/upload/bilder/Anstallda/ake_bruce_stor.jpg

Vem han är släkt med har jag ingen susning om.


Lizard

Sverker
2006-04-08, 08:38
Rent natrium :devil:

Ser ut som tenn. ÄR en metall med metallglans. Lätt, flyter på vatten.

Har ni glömt kemilektionen när läraren tog fram en burk med några tjocka stavar simmande runt i parrafin ?

Med en skarp kniv skar läraren ut en tunn flaga från staven och hälde över i en vattenskål.....

WOFF..och så far en liten gul låga omkring på vattnet i hög fart :D

Natrium är högreaktivt och reagerar med vatten genom att brinna upp med klart gul-orange låga

remixxa
2006-04-08, 15:13
Rent natrium :devil:

Ser ut som tenn. ÄR en metall med metallglans. Lätt, flyter på vatten.

Har ni glömt kemilektionen när läraren tog fram en burk med några tjocka stavar simmande runt i parrafin ?

Med en skarp kniv skar läraren ut en tunn flaga från staven och hälde över i en vattenskål.....

WOFF..och så far en liten gul låga omkring på vattnet i hög fart :D

Natrium är högreaktivt och reagerar med vatten genom att brinna upp med klart gul-orange låga

Om vi ändå är inne på kemiska reaktioner av natrium så kan jag tipsa om att istället för en lite flaga dra i en hel stav i någon sjö eller så, blir en härlig knall :naughty:

Sverker
2006-04-08, 15:19
*screwy*


Ungefär som att bygga en egen raket till nyårsfesten. I bästa fall ryker ett öga och några fingrar...

Trance
2006-04-08, 15:56
Hah, våran kemilärare i högstadiet skulle visa hur reaktiv en metall var(kommer inte ihåg vilken, antar någon alkalie). Tror hon släppte ner en liten bit i vatten och skiten exploderade(eller tände eld). Glasskålen gick sönder, färgat vatten i taket och över henne. Lite roligt. Hon skyllde på att den var för oxiderad, eller något var fel iallafall. Sade att man gör så vart 5-6 år, sedan är man försiktig i några år sedan blir man mindre och mindre försiktig.

Innan ni börjar hänga henne, hon var mycket duktig annars och smällen var inte så kraftig. Men skvätte en del vatten.

PeRRy
2006-04-08, 17:02
SÅ nu när ja ska iväg o träna så ska jag hälla i ett kryddmått i enlitersflaskan o sen efter träningen så ska ja även hälla i salt i min dextropur drink ?

AJO
2006-04-08, 17:27
Finns det inget negativt med att äta ännu mer salt än man normalt sett får i sig från maten?

Sverker
2006-04-08, 18:00
Finns det inget negativt med att äta ännu mer salt än man normalt sett får i sig från maten?

Högt blodtryck räcker väl ?
Det kanske jag kan.
Igår satt jag i möte med Åke Bruce på Livsmedelsverket och en sak som belystes i samband med att LMV vill sänka saltkonsumtionen med hälften som ett led i att minska risken för hypertoni var att en mycket ringa del av vårt saltintag faktiskt har tillsatt jod.
Lizard

AJO
2006-04-08, 18:12
hypertoni


visste inte vad detta betydde, men nu vet jag :thumbup:

autowah
2006-04-08, 19:13
Häller man rent natrium i vatten bildas lut, inte särskilt bra att dricka.

Gorgoroth
2007-09-21, 12:48
*Bump*

Vid vilken temperatur tas vatten upp mest effektivt då? Har hört att kroppstempererat vatten är optimalt, vet dock inte om det stämmer.

Kico
2007-09-21, 14:25
*Bump*

Vid vilken temperatur tas vatten upp mest effektivt då? Har hört att kroppstempererat vatten är optimalt, vet dock inte om det stämmer.

Kallt vatten ger ju snabbast magsäckstömning, därefter så värms det upp till kroppstemperaturen. Kallt vatten skulle jag tro tas upp mest "effektivt", dvs snabbast. I övrigt tvekar jag på att det är någon skillnad eftersom vattnet ganska snabbt blir kroppstempererat oavsett urspunglig temperatur (>0grader).

Gorgoroth
2007-09-21, 17:21
I övrigt tvekar jag på att det är någon skillnad eftersom vattnet ganska snabbt blir kroppstempererat oavsett urspunglig temperatur (>0grader).Antagligen.. Tackar för svaret. :)