handdator

Visa fullständig version : Lång vistelse i Thailand


manko
2006-04-05, 12:29
Har planer på att hyra hus/lägenhet i thailand i 6-12månader. Någon som vet hur det är med visum och allting för att få vara i thailand så länge?

Moose eller något sånt bor ju i thailand kan ju berätta lite :)

Sen lite tips på var man kan hitta billiga boende. Helst färdig möblerade med internet anslutning :)

ugglan
2006-04-05, 14:01
Man kan tydligen få visum från burma för en betydligt billigare penning än i sverige vad jag hört.

Solros
2006-04-05, 14:33
VISA-run. Åk till Myanmar, få en stämpel, åk tillbaka, och du har 30 nya dagar i Thailand.

hobbitar
2006-04-05, 14:47
Jag ar i Thailand nu och har varit har i snart 2 manader. Billigt och bra boende hittas latt. Jag bodde pa ett stalle i en manad for 7 500 Bath, en bungalow med aircondition, kyl, tv dvd, varmvatten m.m...
Det finn boende i princip OVERALLT.

Jag skaffade mig ett sk turistvisum som galler i 60 dagar, sen gar det att forlanga ytterligare 30 dagar har i Thailand, sen maste du aka pa ett sk Visa Run.


7500 Bath ar ca 1500 SEK

Mr. Moose
2006-04-05, 15:17
Har planer på att hyra hus/lägenhet i thailand i 6-12månader. Någon som vet hur det är med visum och allting för att få vara i thailand så länge?

Moose eller något sånt bor ju i thailand kan ju berätta lite :)

Sen lite tips på var man kan hitta billiga boende. Helst färdig möblerade med internet anslutning :)

Oroa dig inte för boendet, finns billiga ställen överallt.

Försök att få ett Non-Immigrant O, Multiple entry visum. Visar gäller ett år och du får va i landet 90 dagar. Efter 90 dagar åker du över gränsen, ofta till Kambodja kostar ca 2000 baht = 400 Kr och du får 90 dagar till. Så kan du göra ett år. Om du kommer hit på turistvisum får du 60 dar som kan förlängas med 30 till sen måste du över gränsen. Om du har ett Single entry visa får du 30 dar när du kommer in ingen. Multiple entry ger dig 60 dagar.

Om du kommer hit med Non-Immigrant O och har ca 160.000 kroner på ett bankkonto här kan du förlänga ditt visum till ett år, så du behöver inte lämna landet för "visa-runs". Du måste ändå till Immigration var 90:de dag för lite pappersarbete, tar bara 5-10 minuter, om inte får du böter. Om du överskrider din visa tid är du i landet olagligt och det kostar dig ca 100Kr per dag. Kolla så du VET när det är tid att förnya ditt visum. Skulle du t ex ha en moppe olycka och polisen kollar ditt visum och ser att du har "over-stay" åker du i fängelse. Kan bli MYCKET dyrt.

Var i Thailand hade du tänkt dig att bo?

Claes

Bite
2006-04-05, 15:21
@Moose: Måste du också krångla hit och dit över gränsen, eller gäller annat om man har arbete eller så?

abbe
2006-04-05, 15:29
Bor oxå i Thailand för tillfället i en period av fyra månader. Jag vet inte hur mkt sanning det ligger bakom men det sägs att vissa som stannar här väldigt länge skiter i visum och sen betalar maxbeloppet på 25 000 Bath (5000 SEK) när de lämnar landet.

Rekommendationen jag kan ge är att kolla när du ska bo här och sen bestämma var. Nu när det närmar sig sommar så börjar det så smått stängas ner här på västsidan. I juni har mycket stängt och vädret är inte så bra.

Vi hyr ett helt nybyggt hus på 75 kvm med en stor altan under tak, fullt möblerat, AC, TV osv två min från en turiststrand för 22 000 Bath (4400 kr) i månaden. Beger man sig ett par km bort och en kilometer från stranden får man liknande för halva priset.

Det finns två internetalternativ här på vår ö (Koh Lanta). Ett är en uppringd förbindelse med ett så kallat PC-kort som ska vara 115-connect (vilket det sällan är) och som kostar 400 kr/mån plus engångskostnad för kortet på 1500 kr. Jag har radiolan och betalar ungefär 550 kr/mån för obegränsad tid. Givetvis suger även denna uppkoppling men det är bättre än inget.

Mr. Moose
2006-04-05, 16:18
@Moose: Måste du också krångla hit och dit över gränsen, eller gäller annat om man har arbete eller så?

Jag har ett Non-Immigrant B visum. Det är ett "Business" visum, iom att jag har företag och arbetstillstånd behöver jag inte lämna landet. Visat och arbetstillstånd ska förnyas en gång per år. Har inte varit ute ur Thailand på ca 8 år!

Jag måste dock ta mig till Immigration var 90:de dag för och fylla i ett papper som stämplas och häftas in i passet. Inga större problem nu, Immigration flyttade till samma gata som jag bor på.

Claes

Genesis
2006-04-05, 16:22
Vad driver du för företag?

ugglan
2006-04-05, 16:32
"Beauty salon" ;D

Nina L
2006-04-05, 17:53
Vad driver du för företag?
Thai massage with a happy ending. :)

manko
2006-04-05, 19:44
Jag ar i Thailand nu och har varit har i snart 2 manader. Billigt och bra boende hittas latt. Jag bodde pa ett stalle i en manad for 7 500 Bath, en bungalow med aircondition, kyl, tv dvd, varmvatten m.m...
Det finn boende i princip OVERALLT.

Jag skaffade mig ett sk turistvisum som galler i 60 dagar, sen gar det att forlanga ytterligare 30 dagar har i Thailand, sen maste du aka pa ett sk Visa Run.


7500 Bath ar ca 1500 SEK

Vars är det du bor där?

har planer för phuket. Har hittat www.houseinphuket.com. Hur är ADSL anslutningarna i byarna osv? Har bara testat ADSL på internet kafe i Kata och det funkar ju lite ~

Mr. Moose
2006-04-06, 01:55
Vad driver du för företag?

Ett dyk center.

Claes

Gimp
2006-04-06, 08:28
Ett dyk center.

Claes

Ojoj, vad spännande, jag tänkte ta mitt dyrkarcertifikat i Thailand när jag drar ned dit i januari men jag vet inte vart, när eller hur det ska gå till. :) Jag kanske borde komma och besöka ditt center (om ni ens har kurser) eftersom du är svensk och sådant.

bengdoktor
2006-04-06, 08:54
Jag tänkte klämma Thailand i 4-6 månader med start från mitten av jan-07. . vi tänkte också hyra ett hus nån månad eller två från houseinphuket.. något speciellt att rekommendera?

Mr. Moose
2006-04-06, 10:14
Ojoj, vad spännande, jag tänkte ta mitt dyrkarcertifikat i Thailand när jag drar ned dit i januari men jag vet inte vart, när eller hur det ska gå till. :) Jag kanske borde komma och besöka ditt center (om ni ens har kurser) eftersom du är svensk och sådant.

Visst kör jag kurser. Allt från en dags "prova på" dyk till instruktörs kurser. Nitrox, rebreathers, dekompressions dykning. Kan inte lära ut tri-mix än men det kommer nog om ett år eller två??

Claes

supra
2006-04-06, 11:24
Ett dyk center.

Claes


Caron beach? (stavning?)

manko
2006-04-06, 11:27
Caron beach? (stavning?)

Tror det litter i Pattaya för att han har det som "location" ;)

hobbitar
2006-04-06, 13:19
Vars är det du bor där?

har planer för phuket. Har hittat www.houseinphuket.com. Hur är ADSL anslutningarna i byarna osv? Har bara testat ADSL på internet kafe i Kata och det funkar ju lite ~

Jag bor pa Phuket nu, har: http://www.rawaimuaythai.com/

Tranar 2ggr per dag, gymutrustningen ar valdigt begransad som alltid pa thaicampen men har finns ett riktigt gym lite langre bort. Har i Rawai funkar internet bra, inga problem an sa lange....

manko
2006-04-06, 19:53
Jag bor pa Phuket nu, har: http://www.rawaimuaythai.com/

Tranar 2ggr per dag, gymutrustningen ar valdigt begransad som alltid pa thaicampen men har finns ett riktigt gym lite langre bort. Har i Rawai funkar internet bra, inga problem an sa lange....


Hur mycket pengar går det på mat, tuk-tuk och dricka på en månad cirkus? :)