handdator

Visa fullständig version : näringsrika kolhydrater med lite fibrer?

apa_ola
2006-04-05, 07:55
Står still i huvudet just nu. Kommer inte på några själv,
förutom fullkornsris och potatis.
Vad jag är ute efter är Näringsrika kolhydrater, med
låg fiberhalt.
Kan någon hjälpa mig?

Pepz
2006-04-05, 12:20
fullkornsris inehåller ju mer fibrer än vanligt ris.

Pasta glömde du också

Zera
2006-04-05, 12:26
Råris?

apa_ola
2006-04-05, 12:41
fullkornsris inehåller ju mer fibrer än vanligt ris.

Pasta glömde du också

fullkornsris, iaf mitt, innehåller bara 2g/100g fibrer, vilket jag anser vara lite.
Pastan, min i detta fallet också, innehåller ca 8g, vilket börjar bli den övre gränsen eftersom jag äter mycket fibrer från annat håll. Vanlig pasta är väl knappast näringsrik...

Pepz
2006-04-05, 12:48
Vanlig pasta gjord på 100% durumvete är en mycket bra kolhydratkälla

King Grub
2006-04-05, 12:50
Äter du så mycket kolhydratrik föda att du löper risken att få i dig för mycket fibrer, får du antagligen också alla dom mikronäringsämnen du behöver, eller? När du tillfredsställt det behovet gör det ingen skada att välja mindre fiberrika alternativ som t ex vanlig standardpasta. Vad skall du med mer vitaminer och mineraler till, om du nått RDI?

apa_ola
2006-04-05, 12:55
Äter du så mycket kolhydratrik föda att du löper risken att få i dig för mycket fibrer, får du antagligen också alla dom mikronäringsämnen du behöver, eller? När du tillfredsställt det behovet gör det ingen skada att välja mindre fiberrika alternativ som t ex vanlig standardpasta. Vad skall du med mer vitaminer och mineraler till, om du nått RDI?

Det är sant. Men mycket av mitt fiberintag kommer från vegetariska proteinkällor: avfettade sojabönor, linser osv. vilket gör att mycket av fibrerna egentligen inte kommer från själva kolhydratdelen (även om t.ex. linser innehåller mkt kolhydrater) samtidigt som det är just på den delen som jag har möjlighet att dra ned fiberintaget.

Samtidigt vill jag ha näringsrika kolhydrater att inta efter ett pass (direkt efter) utan alltför mycket fibrer.

Max
2006-04-05, 21:24
Banan innehåller inte så värst mycket fibrer tror jag. Kolla slv.se, sök efter fiberfattiga livsmedel och se om det finns nåt näringsrikt kanske?

z_bumbi
2006-04-05, 21:33
Kolla tabellerna på slv.se där finns både kolhydrat- och fibermängder, sen är det bara att leta.