handdator

Visa fullständig version : Det senaste om Aspartam


Red5
2006-04-05, 02:22
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/04/AR2006040401104.html

Cykelmannen
2006-04-05, 02:27
Jag orkar inte... Enligt "experterna" så får man ju inte äta någonting längre om man ska ta hänsyn till allt som är farligt.

Fredrik_S
2006-04-05, 02:54
Jag orkar inte... Enligt "experterna" så får man ju inte äta någonting längre om man ska ta hänsyn till allt som är farligt.

Nu står det ju precis tvärtom i den artikeln. Att det inte skulle vara farligt.

Och enligt "experterna" så får man äta den mesta maten, dock kanske inte alla kemikalier likt aspartam.

ManuelIT
2006-04-05, 03:59
Aspartam, hittar man det i fun light? För jag går igenom flera flaskor fun light per vecka och hört att det ska vara dåligt.

Fredrik_S
2006-04-05, 06:23
Aspartam, hittar man det i fun light? För jag går igenom flera flaskor fun light per vecka och hört att det ska vara dåligt.

Aspartam finns i funlight.

jeanclaudevandamme9
2006-04-05, 06:28
När ska dom bestämma sig!
Hur kan en studie visa att det ÄR farligt sen kommer nästa och säger: INGEN FARA... *slap* *flex*

Fredrik_S
2006-04-05, 06:36
När ska dom bestämma sig!
Hur kan en studie visa att det ÄR farligt sen kommer nästa och säger: INGEN FARA... *slap* *flex*

Ena gjort på 1800 råttor i laboratorie. Resultat blev FARA

Andra gjord på en halv million amerikaner som frågades om deras matvanor vid två tillfällen 95 och 96 och sedan en uppföjning på vilka som utvecklade canser under nästkommande 5 år. Resultat INGEN FARA

"Dom" kommer aldrig bestämma sig, det finns inget entydigt svar.

jeanclaudevandamme9
2006-04-05, 06:39
Du förstår inte..Testet med råttarna var inom gränserna för vad en MÄNNISKA TÅLDE

Cerberus
2006-04-05, 07:38
Jag är självmordsbenägen, hur mkt aspartam ska jag inta för att gå vidare :D hahaha

Nitrometan
2006-04-05, 07:54
Du förstår inte..Testet med råttarna var inom gränserna för vad en MÄNNISKA TÅLDE
Men en råtta är inte en människa.

Det finns en del skillnader.

Isdrake
2006-04-05, 08:44
Jag tycker det känns helt fel att utföra en massa tester på råttor för att vi vill ha kalorifri läsk. Det klingar verkligen inte rätt. *grr*

Jag känner mig så förvirrad när det gäller sötningsmedel och sådant. Jag tycker man gör bäst i att undvika det. Att vanlig läsk innehåller mer kalorier är egentligen bara bra eftersom man dricker mindre av den anledningen. Light läsk klunkar man ju lätt i sig för mycket av.

Jag brukar undvika sötningsmedel. Det enda jag dricker är Pepsi Max eftersom det är den ändra lightdrycken som är god. Fast jag köper aldrig läsk själv, dricker det bara när jag är bortbjuden.

Slartibartfast
2006-04-05, 09:09
Ah, då fortsätter jag klunka Pepsi MAX. :thumbup:

King Grub
2006-04-05, 09:25
Jag undviker sötningsmedel inte bara för eventuell cancerpåverkan. Jag vill inte ha andra biverkningar heller, av typen påverkan på minne och inlärning och andra neurotoxiska effekter av aspartam och klastogena (kromosomförändrande) effekter av acesulfam-k. Artificiella sötningsmedel har bara negativ metabol påverkan och fyller ingen näringsmässig funktion. Vad skall jag med dom till?

Slartibartfast
2006-04-05, 09:32
Artificiella sötningsmedel har bara negativ metabol påverkan och fyller ingen näringsmässig funktion. Vad skall jag med dom till?

Det är gott och man blir inte fet.

Förresten älskade du Pepsi Max en gång i tiden. jag blir riktigt ledsen när jag hör dig tala illa om något som du hade så starka känlsor för innan. Du älskade henne.

timoat
2006-04-05, 09:32
Kvargen blir godare?

King Grub
2006-04-05, 09:32
Har inget med "näringsmässig funktion" att göra.

mangs
2006-04-05, 09:35
Förresten älskade du Pepsi Max en gång i tiden. jag blir riktigt ledsen när jag hör dig tala illa om något som du hade så starka känlsor för innan. Du älskade henne.

:laugh:

Tiderna förändras!

Undras vad nästa stora grej är som kommer omkullkasta allt vad vi lärt oss än så länge. man får inte dricka mer än 2 liter vatten om dagen, tex? ;)

Cerberus
2006-04-05, 11:04
Allt måste väl inte ha med näringsmässig funktion att göra? Smaklökarna är väl inte helt värdelösa?

krilleh
2006-04-05, 13:04
När ska dom bestämma sig!
Hur kan en studie visa att det ÄR farligt sen kommer nästa och säger: INGEN FARA... *slap* *flex*

DEt är så det fungerar i den världen. Ena personen säger en sak och andra en annan sak. Upp till individen att tolka dom som man vill. Själv fortsätter jag med fun light och light läsk dock. annars kommer jag inte överleva min deff :D

RajtanTajtan
2006-04-05, 13:12
Det har väl aldrig presenterats några studier där människor ingått, där man sett att aspartam visat sig vara skadligt? Då är ju isf inte den nya rapporten motsägelsefull, iom alla skrämselrapporter kommer efter studier på råttor, som visserligen är applicerbara på människan.

Men det är ju studier gjorda på homo sapeins som ändå säger mest.

krilleh
2006-04-05, 15:24
Jag undviker sötningsmedel inte bara för eventuell cancerpåverkan. Jag vill inte ha andra biverkningar heller, av typen påverkan på minne och inlärning och andra neurotoxiska effekter av aspartam och klastogena (kromosomförändrande) effekter av acesulfam-k. Artificiella sötningsmedel har bara negativ metabol påverkan och fyller ingen näringsmässig funktion. Vad skall jag med dom till?

Om du fick välja mellan en coca cola och en coca cola light, vad väljer du? ;) jag gissar på vanliga colan fast det är socker i den då du itne alls verkar gilla ligthprodukter.

Fricken
2006-04-05, 15:56
Jag tycker det känns helt fel att utföra en massa tester på råttor för att vi vill ha kalorifri läsk. Det klingar verkligen inte rätt. *grr*

Jag känner mig så förvirrad när det gäller sötningsmedel och sådant. Jag tycker man gör bäst i att undvika det. Att vanlig läsk innehåller mer kalorier är egentligen bara bra eftersom man dricker mindre av den anledningen. Light läsk klunkar man ju lätt i sig för mycket av.

Jag brukar undvika sötningsmedel. Det enda jag dricker är Pepsi Max eftersom det är den ändra lightdrycken som är god. Fast jag köper aldrig läsk själv, dricker det bara när jag är bortbjuden.


Det ligger nåt i det du säger, men i det avseendet som vi pratar om "kalorifriläsk" så kan det knappast bli för MKT lightläsk :)
Och råttorna får helt enkelt finna sig i att vara underställda oss människor, det är naturen helt enkelt :)
Varför ska vi bry oss? Som om vi blivit skonade om de vore den intelligentaste varelserna?
Jag tycker vi gör mer än rätt.

Fricken
2006-04-05, 15:58
Det är gott och man blir inte fet.

Förresten älskade du Pepsi Max en gång i tiden. jag blir riktigt ledsen när jag hör dig tala illa om något som du hade så starka känlsor för innan. Du älskade henne.

Jag håller helt med. Gillade den Pepsi-max klunkande grubben mer än denna aspartamfientliga grubb :P Men negativ metabol inverkan?

MikeAlex
2006-04-06, 11:08
Grub, har du någon studie som säger att det påverkar minne och inlärning etc? Har aldrig sett till något sådant. O andra sidan e du mer påläst än jag. ^^

King Grub
2006-04-06, 11:12
Grub, har du någon studie som säger att det påverkar minne och inlärning etc? Har aldrig sett till något sådant. O andra sidan e du mer påläst än jag. ^^

Pharmacol Res. 2006 Jan;53(1):1-5.
Pharmacol Biochem Behav. 2004 May;78(1):121-7.

Isdrake
2006-04-06, 12:39
Det ligger nåt i det du säger, men i det avseendet som vi pratar om "kalorifriläsk" så kan det knappast bli för MKT lightläsk :)
Och råttorna får helt enkelt finna sig i att vara underställda oss människor, det är naturen helt enkelt :)
Varför ska vi bry oss? Som om vi blivit skonade om de vore den intelligentaste varelserna?
Jag tycker vi gör mer än rätt.

Jag vill inte göra detta till en djurrätsdikussion men jag tycker det är helt fel att testa saker på djur för att vi vill kunna äta det. Det borde ju finnas en massa Amerikanare som inte bryr sig om sin hälsa som kan ställa upp frivilligt?

Att människan skulle vara överlägsen kan jag inte alls hålla med dig om. Jag känner mig inte alls överlägsen när jag t ex går i parken bland änderna.

MikeAlex
2006-04-06, 13:25
Hmm, då ska man egentligen inte käka smaksatt proteinpulver då heller? Eller innehåller de mycket Aspartam?

MikeAlex
2006-04-06, 13:41
Från en SLV-rapport gjord 2006:

"Aspartam har i massmedia påståtts öka risken för uppkomst av olika tumörer, inklusive hjärntumörer, men några tecken på detta har varken synts i djurförsök eller i epidemiologiska studier (5). Inte heller har man trots nästan 20 års användning kunnat visa att aspartam skulle ge några andra biverkningar. Det fastställda ADI-värdet grundar sig på en observation i djurstudier att mycket höga intag av aspartam kan leda till kalkupplagring i njurar och förhöjda halter av kalcium i blod, vilket kan förklaras av det höga extra intaget av proteiner som djuren erhållit (6)."

Från artikeln Grub hänvisade till publicerad 2006:

"It is concluded that low concentrations of ASP metabolites had no effect on the membrane enzyme activity, whereas high or toxic concentrations partially or remarkably decreased the membrane AChE activity, respectively. Additionally, neurological symptoms, including learning and memory processes, may be related to the high or toxic concentrations of the sweetener metabolites."


Rätt mig om jag har fel, men jag tolkar detta som att Aspartam i måttliga mängder inte är farligt, och att man helt enkelt får använda det med måtta. Det är mycket som har toxiska effekter, om man överkonsumerar.

Dessutom är här ytterligare en hänvisning till att överdrivet proteinintag skadar njurarna etc. Folk här verkar dock inte ha någon betänklighet mot att häva i sig x antal proteindrinkar, kycklingfiléer, tonfiskburkar och kvargburkar om dan...

il_dio
2006-04-06, 13:44
"Jag vill inte göra detta till en djurrätsdikussion".

Nej, gör snälla inte det. Det är en intressant tråd. Vill du disskutera djurrätt så gör det mycket hellre på allmänt:thumbup:

il_dio
2006-04-06, 13:46
Från en SLV-rapport gjord 2006:

"Aspartam har i massmedia påståtts öka risken för uppkomst av olika tumörer, inklusive hjärntumörer, men några tecken på detta har varken synts i djurförsök eller i epidemiologiska studier (5). Inte heller har man trots nästan 20 års användning kunnat visa att aspartam skulle ge några andra biverkningar. Det fastställda ADI-värdet grundar sig på en observation i djurstudier att mycket höga intag av aspartam kan leda till kalkupplagring i njurar och förhöjda halter av kalcium i blod, vilket kan förklaras av det höga extra intaget av proteiner som djuren erhållit (6)."

Från artikeln Grub hänvisade till publicerad 2006:

"It is concluded that low concentrations of ASP metabolites had no effect on the membrane enzyme activity, whereas high or toxic concentrations partially or remarkably decreased the membrane AChE activity, respectively. Additionally, neurological symptoms, including learning and memory processes, may be related to the high or toxic concentrations of the sweetener metabolites."

Rätt mig om jag har fel, men jag tolkar detta som att Aspartam i måttliga mängder inte är farligt, och att man helt enkelt får använda det med måtta. Det är mycket som har toxiska effekter, om man överkonsumerar.

Dessutom är här ytterligare en hänvisning till att överdrivet proteinintag skadar njurarna etc. Folk här verkar dock inte ha någon betänklighet mot att häva i sig x antal proteindrinkar, kycklingfiléer, tonfiskburkar och kvargburkar om dan...

men vad är definitionen "överkonsumtion"? en helt vanlig icke tränande människa kanske har ett normalt intag på 1 glas utblandad fun light om dagen medans en annan kan ligga på en halv flska koncentrerat...

MikeAlex
2006-04-06, 19:00
De rekommenderar på SLV inte mer än 40mg/kg kroppsvikt om dan...

Vilket för medelsvensson är ca. 4 liter diet coke.

Men enligt studien Grub påtalade hade de sätt påverkan redan vid lägre halter...

Trance
2006-04-06, 19:27
De rekommenderar på SLV inte mer än 40mg/kg kroppsvikt om dan...

Vilket för medelsvensson är ca. 4 liter diet coke.

Men enligt studien Grub påtalade hade de sätt påverkan redan vid lägre halter...

Sant, de såg även högre påverkan vid ingen alls dosering än den näst högsta doseringen. Manliga råttor klarade sig dessutom bra medan det var sämre med kvinnliga. Vet inte riktigt hur jag skall tolka den studien.

gustavk
2006-04-06, 20:29
De rekommenderar på SLV inte mer än 40mg/kg kroppsvikt om dan...

Vilket för medelsvensson är ca. 4 liter diet coke.

Men enligt studien Grub påtalade hade de sätt påverkan redan vid lägre halter...

Studien gav det nya ADI-et på 20mg/krpskg om jag minns rätt.. Om det sen är rätt är väl oklart , men vad är klart..?

King Grub
2006-04-06, 20:48
Studien gav det nya ADI-et på 20mg/krpskg om jag minns rätt.. Om det sen är rätt är väl oklart , men vad är klart..?

Nej. Studien sade, att 20 mg/kg var cancerframkallande. I o m att ADI sätts med en säkerhetsfaktor på 100, är ett ADI baserat på sådana siffror, om dom visar sig tillämpbara även på människa, 0 g per dag.

MikeAlex
2006-04-06, 21:31
MEn har ju gjorts massvis med studier som säger att det inte är cancerframkallande också... man borde plöja igenom alla för att se vilka som använt tillförlitliga metoder etc, och bilda sig en egen uppfattning. Men orka...

olle lindblad
2006-04-06, 21:49
Hmm, då ska man egentligen inte käka smaksatt proteinpulver då heller? Eller innehåller de mycket Aspartam?
Det blir väl sukralos istället. Det har jag iaf. Fast det finns inga långtidsstudier på det. Nästa gång blir det osötat pulver.

MikeAlex
2006-04-07, 06:34
Vilka märken är sötade med sukralos, alternativt är osötade? Är det dem med neutral smak?

Diana
2006-04-07, 10:05
Någon som har en aning om hur mkt aspartam det är i en läkerol ask? :)

olle lindblad
2006-04-07, 10:20
Vilka märken är sötade med sukralos, alternativt är osötade? Är det dem med neutral smak?
Whey FX kör med sukralos iaf.

Progzilla
2006-04-07, 10:21
Men herregud, nu är ni igång igen! Forskning som (för en gångs skull) verkar utförlig och trovärdig visar att aspartam inte alls är farligt, och ni börjar hysteriskt fråga hur mycket aspartam det finns i dethär och detdär. Många tycks vilja att det ska vara skadligt. Dendär råttundersökningen var full av tvivelaktigheter, men ännu hänger den med...

Slartibartfast
2006-04-07, 10:31
Men herregud, nu är ni igång igen! Forskning som (för en gångs skull) verkar utförlig och trovärdig visar att aspartam inte alls är farligt, och ni börjar hysteriskt fråga hur mycket aspartam det finns i dethär och detdär. Många tycks vilja att det ska vara skadligt. Dendär råttundersökningen var full av tvivelaktigheter, men ännu hänger den med...

Äh! Dra ner på steroiderna! Såndär rage klarar vi oss utan här. :D

Progzilla
2006-04-07, 10:32
Äh! Dra ner på steroiderna! Såndär rage klarar vi oss utan här. :D
Det är kolhydraternas fel! :em:

Baha
2006-04-07, 10:43
Ibland kan man undra om aspartam eller andra sötningsmedel är ngn form av ämne folk MÅSTE äta.

Är man rädd är det väl bara att låta bli det, svårare än så är det ju inte, inte hålla på med si och så många mg hit eller dit.

Diana
2006-04-07, 18:22
Äh! Dra ner på steroiderna! Såndär rage klarar vi oss utan här. :D
:D
Jag skulle vilja veta ja, då kärringen i 'Du är vad du äter' är min alltjämt dyrkade husgud.

aliquis
2006-04-11, 02:21
Det ligger nåt i det du säger, men i det avseendet som vi pratar om "kalorifriläsk" så kan det knappast bli för MKT lightläsk :)
Och råttorna får helt enkelt finna sig i att vara underställda oss människor, det är naturen helt enkelt :)
Varför ska vi bry oss? Som om vi blivit skonade om de vore den intelligentaste varelserna?
Jag tycker vi gör mer än rätt.Hörredu, vi vet ju alla att vita möss är den intelligentaste livsformen på jorden följt av delfiner och först på tredje plats människor. Det är de som experimenterar på oss.

aliquis
2006-04-11, 02:24
Dessutom är här ytterligare en hänvisning till att överdrivet proteinintag skadar njurarna etc. Folk här verkar dock inte ha någon betänklighet mot att häva i sig x antal proteindrinkar, kycklingfiléer, tonfiskburkar och kvargburkar om dan...Tonfisken håller ju dessutom på att bli utrotad och förtjänar väl sin plats på jorden bra mycket bättre än människorna ;)