Visa fullständig version : Ok.. första frågan, och antagligen viktigaste: Äta rätt.
//Tråd splittad från: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66854 /pez\\
Ok.. första frågan, och antagligen viktigaste: Äta rätt. (även med väldigt begränsade egenskaper inom matlagning. Mikrovågs-beroende halvt :S)
Har det bekymret med matlagning, att jag nästan aldrig kan följa recept.. jag måste se hur det går till samtidigt innan jag fattar hur man gör... Så medans jag försöker lära mig. Hur borde/ska jag anpassa mat o mat-tider? (har normalt sett inga fasta tider jag äter. Äter när jag blir hungrig och äter mig nästan alltid mätt/övermätt.) Har inga större problem att äta för 3-4 personer om maten är god nog... :em: Så har det alltid varit dock, oavsett om jag varit smal eller ej...
Laga mat nyttig mat är förvånansvärt lätt, däremot att laga nyttig mat som smakar bra är svårare.
Kan du koka ris och pasta? Om inte, lär dig. Det är väldigt lätt. Där har du två lätta kolhydratkällor.
Kycklingfilé är väldigt enkelt också. Ta ut en frusen filé ur frysen. Tina lite i micron. Skär i små bitar och stek. Du kan ju också steka den hel men då kan det krävas finess som vatten när den är stekt på båda sidor för att inte bränna.
Till detta kan du äta någon smaksatt lätt-creme fraiche eller liknande(eller inget). Så helt plötsligt så har du det som alla verkar äta här. Gör flera portioner på en gång och släng ner i matlådor så slipper du laga mat så ofta.
Fredrik_S
2006-04-05, 06:18
Kykclingfile kan tom göras på ett ännu enklare eller åtminstone lika enkelt sätt.
Ta så många kycklingfileer du vill dirket från frysen och lägg alla på en stor plåt, krydda med salt och varlfria kryddor, finns färdiga kryddor som heter kycklingkrydda vilket duger fint. Ställer in i ugnen i 45 minuter på 200 grader. Sen kan du frysa in dom du inte ska äta på en gång och ta fram och mikra när du vill.
Till detta kan man äta olika frysta grönsaker eller wokblandningar som man mikrar också. Kryddas med tex en färdigblandad salladskrydda efter mikringen.
Och så kan man ha potatis ris eller pasta till detta.
Frustrator
2006-04-05, 09:39
Tror det främst var mattiderna som trådskaparen funderar över just nu..Förslagsvis anpassar du dem efter ditt jobb/liv, men försök att sprida ut 5-6mål jämt över dagen. Frukost, mellanmål, Lunch, mellanmål, Middag, kvällsmål..När dessa ska läggas beror ju på när du går upp, vad du gör under dagen osv..
Något annat som är busenkelt att tillaga är lax, bara att sätta ugnen på 225grader, vänta tills den blir varm, lägga en bit lax på bakplåtspapper på en plåt +krydda ned citronpeppar (2 nypor), stoppa in, vänta, ta efter ett tag tu den och se efter om en är klar, om inte, stoppa in den igen, annars ät upp den tillsammans med kokt potatis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.