handdator

Visa fullständig version : Det kaotiska måste få ett slut...


kirxzak
2006-04-05, 00:24
Daniel heter jag, 23 år, haft diabetes i snart 4.5år, och behöver stor hjälp med råd om att vända livet rätt.

Lite svårt o veta vad man ska börja med, så.. here goes.

Har som sagt haft diabetes i 4.5år, men har aldrig riktigt kommit överens med den än.. känns som livet dalat ner i en avgrund dom senaste åren. Skola, jobb, allt bara sket sig totalt. Nu är jag, rent ut sagt, TRÖTT på all skit. Före hösten -05 så var jag ganska utseende-fixerad o tog till extrema åtgärder för att gå ner i vikt emellanåt, mestadels 'skita' i insulinet o ligga på 30+ blodsocker värde för att bränna fettet snabbt. (3 ggr gjorde jag det, varje gång gick jag ner 20-30kg på bara 4-6 månader.)

Gick upp emellanåt då o då, som minst vägde jag 59kg, på en längd av 180cm så var det bara fel. I höstas fick jag in tanken (äntligen?) att: Nu skiter jag hur jag kommer väga, jag vill MÅ som en normal människa. Väger dock nu 90kg+ och ser allmänt överviktig ut istället.

Men.. nu har jag bestämt mig för att börja träna. Har dock en drös komplikationer som försvårar starten av det; kan nog beskrivas så här: Äter ALDRIG grönt, dricker ALDRIG vatten (bara cola light), Matlagnings-kunskaper = kan koka pasta/ris. Steka diverse köttskivor. Mer är det inte. Har inte tränat "seriöst" överhuvud-taget i hela mitt liv. En kort period strax före jag fick diabetesen styrketränade jag dock i en 4 månaders period. Men det är historia nu...

Ska väl nämnas också att jag har en rejält kass ekonomi, samt har inga större problem med o sitta framför datorn 15-20 timmar om dagen, varje dag, ut & in. Dock vill jag ändra på det.

Nu känner jag mig iallafall äntligen redo för att "ta mig i kragen". Skulle hemskt gärna vilja få råd & tips om hur jag ska gå till väga för detta. Har redan bestämt mig för att försöka börja med morgon-promenader.

Men tips på allt, sömn, mat, (hemma-träning, som övningar o så, har inte råd med gym för tillfället än..) är välkomna.

*Tackar på förhand.*

Pez
2006-04-05, 00:39
Välkommen till Kollo!

Två grejer..

Först och främst så har vi ett par diabetiker som tränar, och det väldigt framgångsrikt, här på brädan - tex Sverker, en av våra moderatorer.

För det andra - du vill, som jag förstår det, ändra på mer eller mindre allt i ditt liv som det ser ut nu?
Ett tips är att fokusera på en eller ett par saker i taget, dela upp allt du vill ändra, förbättra eller ta bort ur ditt liv/vardag i mindre bitar.. risken är annars stor att problemen känns alldeles överväldigande eller att det är så mycket att det är svårt att ta tag i nåt specifikt. Och det är varken för sent, för svårt eller alls omöjligt att vända på steken för dig - tvärtom! Du har ju lyckats inse att det krävs en ändring av din livsstil innan det gått helt överbord.

Som sagt... dela upp, sätt delmål och fokusera på att styra upp ett par saker i taget så ska det nog gå finemang. Ställ gärna frågor av mer specifik art rörande de olika frågeställningar du öppnar för här i deras respektive kategorier för att få fler samt utförligare svar.

Pez
2006-04-05, 00:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1452885#post1452885
Splittade ditt inlägg till en ny tråd och la den i rätt kategori - dela upp frågorna och hänvisa till denna tråd om du vill att folk ska ha en bakgrund till dina nya trådar/frågor.

userfriendly
2006-04-05, 06:45
jag tror att det första du behöver göra är att ta hjälp från någon som kan på riktigt, du verkar ha rätt mkt bakomliggande problem...

men... alltså sluta med colan på en gång! kör ingen avvänjningskur - SLUTA NU!

(nej det är inte nån fara att dricka 2 glas om dagen men i detta fall handlar det om mer)

börja äta grönsaker o frukt... grönsaker till varje måltid o en frukt efteråt...? kan inte vara så svårt... ett tips är att hoppa över tex gurka, isbergssallad o tomat o satsa på mer näringstäta grönsaker som broccoli, spenat, morot, vitkål, bönor osv....

pragmatist
2006-04-05, 09:43
Som Pez säger, försök inte ändra på allt på en gång utan lägg dig successivt till med sundare vanor istället. Chansen att lyckas långsiktigt är mycket större på det sättet. Steg 1 bör vara att hitta någon motionsform eller sport du gillar och kan hålla på med länge - om det är morgonpromenader så är det ju bra, men det viktiga är att du kan göra det till en del av livet.