handdator

Visa fullständig version : Livskvalitet ?


Krille 87
2006-04-04, 20:42
Leva livet, vad är livskvalitet för er? Hur viktigt är glädje, hälsa och välmående om man sätter det jämte att "göra karriär", att vara rik och hinna med alla andra förpliktelser ?

mvh

bubbe
2006-04-04, 20:51
Leva livet, vad är livskvalitet för er? Hur viktigt är glädje, hälsa och välmående om man sätter det jämte att "göra karriär", att vara rik och hinna med alla andra förpliktelser ?

mvh

Jag vill vara så pass rik att jag kan leva livet, uppleva glädje, ha bra hälsa och vara välmående, det räcker för mig. Behöver inte karriära mig till ännu mer pengar än det som får mig och min familj att må bra helt enkelt.

nemd
2006-04-04, 20:59
Välmående står högst. Pengar är inte så viktigt. Bara det finns till mat och boende och så, så är jag nöjd bara jag får må bra.

Griip
2006-04-04, 21:01
Karriär? Har väl som alla andra en "to do" lista i huvudet som ska klaras av innan man kan börja bygga sitt slott nånstans på vischan.

Glädje, hälsa å välmående är det enda, karriär me jobb å liknande är ljusår ifrån min livsfilosofi för tillfället.

Perscitus
2006-04-04, 21:24
Arbeta för att leva. Leva för att göra det jag blir glad av. Sen blir jag ofta glad av det jag arbetar med, men så fort det blir tråkigt gör jag minsta möjliga.

hahavaffan
2006-04-04, 21:30
Ha kul.

wintersnowdrift
2006-04-04, 22:03
Leva livet, vad är livskvalitet för er? Hur viktigt är glädje, hälsa och välmående om man sätter det jämte att "göra karriär", att vara rik och hinna med alla andra förpliktelser ?

mvh

Hälsan är klar etta på min livskvalitets tio-i-topp. Frihet att kunna göra vad man känner för ligger också högt.

Just nu har jag ingetdera - är skadad och kan inte utföra den träning jag vill. "Man vet inte vad man har förrän man förlorat det" är en alldeles för sann klyscha. Är jag skadefri och frisk så kan jag finna stunder av 100%-ig lycka, oberoende av hur stressigt eller jobbigt mitt liv i övrigt är för närvarande. Vilket också innebär att jag så länge jag är skadad inte kan känna mig rakt igenom glad heller...

//Kristin

Dante
2006-04-04, 22:15
Har aldrig tänkt i vägarna på att göra "karriär". Vill göra det jag tycker är roligt och intressant att pyssla med. Allt för ett bättre välmående. Det andra är nått som kommer om de kommer.

Diana
2006-04-04, 22:31
hahavaffan sammanfattade klockrent.

Imo är allt annat underordnat, ävenom det oxå är viktigt.

mathor
2006-04-04, 22:43
Min glädje har aldrig gjort någon nytta. Mina pengar och min förvärvade kunskap och vishet har däremot gjort det möjligt för mig att hjälpa de jag bryr mig om, vilket höjer min livskvalitet avsevärt.

Snafu
2006-04-04, 22:46
Jag kör stenhårt på karriär för tillfället. Jag offrar gärna lite livskvalitet och försöker ta igen det på helgerna. Veckodagarna är ju bara bajs ändå. Jag känner iofs inte att jag offrar så himla mycket, men visst skulle jag kunna ha ett lugnare jobb och kanske även bo i Sverige där jag har gamla kompisar och så vidare men för tillfället är det bara karriär som gäller.

blekfet2
2006-04-04, 23:10
Ska ta upp båda snart igen..

The Somberlain
2006-04-04, 23:12
Att slava för andra och inte få ut ett skit för egen vinning. DET är livet det!

Metal_boy_
2006-04-04, 23:44
Kunna leva ett normalt liv.

Cerberus
2006-04-04, 23:45
Jag njuter av livet just nu.

Får se var livet för mig vidare till..

Har vissa planer och jag får se hur långt jag kommer att följa dom, vill göra så mycket!

Liten Men Fet
2006-04-04, 23:58
Jag är en livsnjutare, jag skulle inte lägga ner 10-15 år på att slita arslet av sig för en hög lön som kan ge mig en fin bil och stor lägenhet.
Jag har FAN så mycket roligare i skrotbil full med kompisar som krånglar varje nästan varje gång vi är ute för då står vi där under en gatlyckta och mekar och har det bra. :)
Jag har haft stunder med dålig ekonomi och stunder med bra ekonomi, det är inte det som gör en lycklig enda viktiga saken ekonomiskt är att jag inte ska skuldsätta mig.

Varje dag jag går ut och solen skiner ler jag, varje gång jag ser en vacker flicka le är underbar, att sitta med polarna och snacka skit vid grillen med en kall öl i handen då leker livet.

FY FAN vad bra jag har det!

Dagen låttips:

Kenta - Just idag är jag stark.

Nalfaren
2006-04-05, 00:07
Jag strävar ständigt efter livskvalité. Sedan jag jobbade på mig
en utbränning år 2000, efter att ha gått i skolan och jobbat med
eget företag samtidigt så ändrade jag om rutinerna och min inställning.

Jag satsar helhjärtat på livskvalité framför pengar, pengar å pengar
t.ex. Nu har jag ju fördelen att ha eget företag som går runt, detta
ger mig till stor del, egna tider, och möjlighet att anpassa hur mycket
jag jobbar. Ett tag så satsade jag på 3 timmarsdagar på jobbet, då
jag tar mer i timlön än om 'jag' hade jobbat i industri så umgicks jag
hellre med familj, vänner, tjej, hobbys etc.

Problemet är att min hobby är väldigt snarlik om inte samma som mitt
yrke. Så att skilja jobb från fritid kan vara väldigt svårt ibland. Sedan
så har jag alltid olika mängd jobb, senaste har varit tokmycket. Jobb
hela tiden, å under december så va det mycket mindre, dagar utan
något..

Nu sitter jag t.ex. och designar POS-material till EA Games, och Fotbolls-VM
i tyskland. Jag skall ta fram postrar, dummyboxar, vepor etc som skall
ut för det officiella spelet som kommer i framtiden. Detta tycker jag är riktigt
roligt, och fick jobbet 17.00, Deadline imorgon bitti (första utkast).
Då va det till att sätta sig framför datorn och jobba tills det är klart.
Just nu är 35% klart, räknar med att vara hemma runt 04-05.00, och sova
till 12.00. Åka tillbaka till kontoret och jobba vidare..


En annan sak jag försöker förbättra är mina rutiner, som du kan läsa ovan
så går jag inte direkt upp 06.00 varje morgon. Detta skiftar otroligt mycket.
Chansen är att jag måste ställa klockan på 08.30, kolla min mail, är
det problem med nattjobbet så är det bara att börja fixa direkt.
I slutet av 2005, skaffade jag mig ett eget kontor, med kontoret skall
jag fixa fasta rutiner, så att min kost, träning, fritid, flickvän kan skötas
ordentligt. Men även dubbelt så många utgifter från det att ha haft hemma-
kontor. Men det är det värt. Jag har dock fortfarande svårt att komma till
kontoret före 9.30 på morgona.. Men jag trivs å mår bra.


Jag har lärt mig att blunda från stress, jag har inga problem att sova
ordentligt på nätterna, eller koppla bort jobb när jag umgås med flickan.
(* ok, vid 2-4 dagar kvar på ett stort jobb så är jag körd)

Man måste njuta, exempel på underbara dagar, denna å förra helgen.
Umgicks med min tjej, va hos henne i gbg. Vi gick ut å spelade biljard,
drack några öl, åt på restaurang, såg ice age2, träffade hennes kompisar
och gick ut å dansade. Dagen efter, gjorde vi mat å hyrde film å bara mös.
Så skall livet vara!


Ps. ursäkta random tankegång, sitter å är trött, väntar på
2 gb photoshop fil skall sparas.. dumma arbete säg ;)

Sniggel
2006-04-05, 00:13
Ej graderade i någon ordning:

Att kunna ha en sysselsättning man tycker om.
Att ha vänner och familj man tycker om.
Att ha en inkomst som gör att man har råd med de nöjen man vill hitta på (vilket inte behöver vara speciellt högt imo).

Yes
2006-04-05, 00:33
Jag förstår inte varför karriär och pengar alltid skall sättas i motsatts till "leva livet", hälsa/välmående och glädje.

Jag har vid flera tillfällen suttit och bara njutit av livet tillsammans polarna vid grillen, en såndär perfekt sommarkväll. Den lyckan blir dock kortvarig när man återgår till det vanliga livet om jobb/karriär suger. Och sen sitter man bara där, vemodig och ensam, och saknar dom goda stunderna med polarna.

Samma situation har förändrats en hel del när man istället sitter fylld med glädje och framåtanda för att livet går åt det håll man vill. Efteråt har man snarare återhämtat lite driv och energi. Den goda stunden med polarna kommer nästan som en belöning - något man kan unna sig för att man gjort bra ifrån sig.

Hälsa och välmående går inte heller att separera från det här. Går det utför med den biten blir ju allt annat lidande också. Allt hör ihop och det skall inte finnas några motsättningar(även om det inte råkar anses "fint" att bry sig om jobb/karriär och rikedom).

grisbil3n
2006-04-06, 19:40
Stimulerande arbete och rolig fritid.

H.Emanuel
2006-04-06, 19:46
Enligt Naess (1987) består livskvalitet av fyra komponenter nämligen att vara aktiv, ha gemenskap, självkänsla och en grundstämning av glädje. Att vara aktiv innebär att ha aptit på livet, känna engagemang, frihet att välja och att känna kontroll över sina handlingar. Gemenskap innefattar ett nära och ömsesidigt förhållande till en annan människa och att ha vänskap och samhörighet med en grupp. Självkänslan avser att ha självförtroende och känna sig tillfreds som människa. En grundstämning av glädje bör innehålla trygghet, harmoni, frånvaro av oro, bekymmer och ångest. Alla fyra komponenterna är lika viktiga för att uppnå livskvalitet. Naess använder ordet livskvalitet i betydelsen att ha det bra och lägger huvudvikten på de emotionella aspekterna.

skaparn
2006-04-06, 19:48
Just nu har jag ingetdera - är skadad och kan inte utföra den träning jag vill. "Man vet inte vad man har förrän man förlorat det" är en alldeles för sann klyscha.

Usch! Påminn mig inte om den möjligheten, har klarat mig så bra nu ganska länge utan skador.

Med hopp om bättring, snart cyklar du igen.

grisbil3n
2006-04-06, 19:48
Enligt Naess (1987) består livskvalitet av fyra komponenter nämligen att vara aktiv, ha gemenskap, självkänsla och en grundstämning av glädje. Att vara aktiv innebär att ha aptit på livet, känna engagemang, frihet att välja och att känna kontroll över sina handlingar. Gemenskap innefattar ett nära och ömsesidigt förhållande till en annan människa och att ha vänskap och samhörighet med en grupp. Självkänslan avser att ha självförtroende och känna sig tillfreds som människa. En grundstämning av glädje bör innehålla trygghet, harmoni, frånvaro av oro, bekymmer och ångest. Alla fyra komponenterna är lika viktiga för att uppnå livskvalitet. Naess använder ordet livskvalitet i betydelsen att ha det bra och lägger huvudvikten på de emotionella aspekterna.

Bang on target!