handdator

Visa fullständig version : Bungy jump e.dyl


olwe
2006-04-04, 17:29
Tjohej.

Jag känner mig lite uttråkad i tillvaron och skulle vilja testa bungyjump eller något liknande.

Jag googlade litegranna men jag kunde inte hitta något ställe som erbjuder det lite så där spontant.

Har ni några ideer om var någonstans i Linköping, Nyköping eller Stockholmsområdet man kan hoppa bungy jump eller göra något liknande? Min budget är inte allt för stor.

Yankeee
2006-04-04, 17:35
http://www.aventyrsbana.com/privatperson/hogbana2.asp

Kanske?

olwe
2006-04-04, 18:19
http://www.aventyrsbana.com/privatperson/hogbana2.asp

Kanske?

Inte riktigt, det där kändes mer som en kick-off grej eller liknande. Jag är mer inne på extremsportstuket. Forsränning, bergsklättring fallskärmshoppning e.dyl. Probleemet med dessa är att de förmodligen kostar för mycket.

Jag är inte riktigt säker på någonting.

Nize
2006-04-04, 19:44
Skulle verkligen rekommendera fallskärmshoppning. Visst det kostar lite grann men det är en enormt annorlunda och underbar upplevelse som du kommer att ha med dig hela livet :)

Ett tandemhopp går på drygt 2000 kr beroende på vilken klubb man väljer. Man kan även gå vanlig konventionell kurs eller en s.k. AFF-kurs (intensiv kurs) där man hoppar själv. Vet inte riktigt vad det kostar för tillfället men när jag gick kursen (år 2000) kostade den ca 5000 kronor.

Linköpings fallskärmsklubb: http://www.skydivelfk.com

olwe
2006-04-04, 20:02
Skulle verkligen rekommendera fallskärmshoppning. Visst det kostar lite grann men det är en enormt annorlunda och underbar upplevelse som du kommer att ha med dig hela livet :)

Ett tandemhopp går på drygt 2000 kr beroende på vilken klubb man väljer. Man kan även gå vanlig konventionell kurs eller en s.k. AFF-kurs (intensiv kurs) där man hoppar själv. Vet inte riktigt vad det kostar för tillfället men när jag gick kursen (år 2000) kostade den ca 5000 kronor.

Linköpings fallskärmsklubb: http://www.skydivelfk.com

Tack som fean Nize!

5000:- är ju itne så farligt om man jämför med 2000 för ett tandemhopp. Får man certifikat efter den där kursen så man kan hoppa när man vill?

Slartibartfast
2006-04-04, 20:15
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Sen dess har jag varit lite avskräckt. Han slutade hoppa efter det.

timoat
2006-04-04, 20:18
Jag hoppade bungee jump när jag var 14 vid gröna lund. Kostade 400 spänn från 65 m. I flera månader hade jag skrutit att jag lugnt hade vågat hoppa. En dag på besök i hufudstan sa farsan
"Men Tim, kolla där!"
"Ehh jag har inte råd..."
"Lugnt jag betalar!"

Då var jag inte lika stor i käften längre. Trodde jag skulle skita på mig av skräck, fick gå på toa. Väl uppe, ja jäklar vad rädd jag var. Men jag gjorde det! Sen satt man där o gäspa på berg o dalbanan. Det var Oneil som sponsrade.

Nize
2006-04-04, 20:23
Jag såg att priset för en konventionell utbildning nu ligger på 6200 kronor. När man går en vanlig konventionell utbildning följer man en specifik utbildningsplan. Varje hopp ska godkännas av en hoppmästare innan man får gå vidare till nästa. Jag hittar inte den aktuella stegringsplanen på nätet nu det är ju möjligt att den har blivit ändrad sen jag hoppade.

1-3 hoppet: Uthopp med automatisk utlösning av fallskärm (1000 m)
4-6 hoppet: Uthopp med automatisk utlösning av fallskärm med dummy-drag.
7 hoppet: Uthopp med manuellt drag av fallskärmen (1000 m)
Nästföljande hopp upp till 21 (?) får man lära sig att manövrera sin kropp i fritt fall. Exempelvis: lära sig falla stabilt, göra bakåtvolter, svänga, dyka ut från flygplanet. Uthoppshöjden ökar även successivt i takt med att man avancerar framåt på stegringsplanen. Man avslutar utbildningen genom 4 formationshopp från 4000 meter. Efter att man blivit godkänd på dessa 25 hopp så får man ett A-cerifikat och kan hoppa själv.

Som sagt jag reserverar mig för eventuella faktafel.

En AFF-kurs är något dyrare eftersom man hoppar med två instruktörer. Men den går (oftast) mycket fortare eftersom man inte behöver göra lika många hopp för att bli godkänd. Denna kurs finns dock inte i Linköping vad jag vet i alla fall.

jakke
2006-04-04, 20:27
Börja med Basejumping.. Jag såg några pulsregisteringar från det..Shit vad galet hög puls dom hade innan dom hoppade.

olwe
2006-04-04, 20:29
Börja med Basejumping.. Jag såg några pulsregisteringar från det..Shit vad galet hög puls dom hade innan dom hoppade.

Cool!

Dock behöver man nog klura ut hur det här med fallskärmar fungerar innan man ger sig på det lite farligare basejumping alternativet.

Nize
2006-04-04, 20:30
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Sen dess har jag varit lite avskräckt. Han slutade hoppa efter det.


Jovisst blir man avskräckt när sådant händer. Just det året som jag hoppade var det ovanligt många dödsfall. Vill minnas att det var 2 eller 3. Även om det inte är i närheten av hur många som dör i trafiken varje år så får det en ändå att tänka till.

Jag gick för övrigt aldrig färdigt utbildningen. Jag gjorde en helt idiotisk trädlandning. Fick sitta femton meter uppe i en tall i en timma och känna mig dum tills brandkåren kom och plockade ner mig. Jag skadade mig inte så jättefarligt utan det var mest det psykiska som gjorde att jag slutade.

Nize
2006-04-04, 20:31
Cool!

Dock behöver man nog klura ut hur det här med fallskärmar fungerar innan man ger sig på det lite farligare basejumping alternativet.

Absolut, det är betydligt fler dödsfall vid basejumping än vid "vanlig" fallskärmshoppning.

olwe
2006-04-04, 20:33
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Sen dess har jag varit lite avskräckt. Han slutade hoppa efter det.

Shit vad läskigt. Men det lär väll inte vara många som dör av fallskärmshoppning va? Om dem inte gör några plz-kill-me hopp det vill säga.

Hobbes
2006-04-05, 07:48
Shit vad läskigt. Men det lär väll inte vara många som dör av fallskärmshoppning va? Om dem inte gör några plz-kill-me hopp det vill säga.

Jag har ett A-certifikat i fallskärmshoppning, dock inaktivt sen flera år tillbaka. Den utbildningen jag gick var såsom beskriven tidigare i tråden, då hade man två år på sig att göra den färdigt. Då väderleken inte alltid är på vår sida så kan detta bli en realitet att få sitta av en hel helg utan att kunna hoppa.

Efter avklarad kurs gick jag BAS-utb. och då pratade man om att statistiken låg på 1 dödsfall per 80 000 hopp, vanligt fallskärmshopp, och 1 dödsfall per 500 basehopp. Detta är som sagt inga nya siffror, så ta dem med en nypa salt.

Brohopp kanske vore något annars? Kolla in www.utsidan.se, de har en sektion om lite annat smått och gått som borde kunna öka pulsen på dig :D

Klättring är inte så dyrt att börja med, ta några två-faktor fall så lär din puls öka oxå :D .

Hobbes
2006-04-05, 07:57
jag skulle vilja hoppa fallskärm, men min polare hoppade förr och en gång strulade både skärmen och nödskärmen så han nästan dödde.

Sen dess har jag varit lite avskräckt. Han slutade hoppa efter det.

Vi hade en kille i klubben som dragit reserven två gånger, han hette Lundgren - vi kallade honom LUGNGREN!!

Killen filmar sitt andra reservdrag, ligger och filmar en formation och vid draget så fastnar linorna i hans dräkt. Så han hamnar på rygg med bagen hängande i linorna ovanför honom. På filmen ser man hur han halar in bagen (skärmen vecklas alltså inte ut), håller den emot kroppen och drar reserven.

På klubbfilmen där denna sekvens är med, spelade de Bruce Springsteens låt: I'm Goin' Down.

Själv hade jag en felfunktion på skärmen under mitt 45:e hopp, drar aldrig reserven men hamnade över skog utan chans att stryra upp emot vinden (om jag vänt hade skärmen tappat höjd och jag landat i skogen) så jag gjorde en medvind landning i ca. 15 m/s...tack gode gud för att jag hade en fallskärmsjägare som instruktör :D

daja
2006-04-05, 08:28
http://www.aventyrsbana.com/privatperson/hogbana2.asp

Kanske?

Ohh, living on the edge! Dom hade vedeldad bastu!

daja
2006-04-05, 08:30
Tack som fean Nize!

5000:- är ju itne så farligt om man jämför med 2000 för ett tandemhopp. Får man certifikat efter den där kursen så man kan hoppa när man vill?

Du ska ju helt klart börja med ett tandemhopp innan du funderar på att gå nån utbildning. Dels för att se om det är din grej, och dels för att ett hopp från 4000 m med 1 min fritt fall kittlar lite mer än ett hopp från 1000 med fallskärm som dras ut direkt.

Hobbes
2006-04-05, 10:21
Du ska ju helt klart börja med ett tandemhopp innan du funderar på att gå nån utbildning. Dels för att se om det är din grej, och dels för att ett hopp från 4000 m med 1 min fritt fall kittlar lite mer än ett hopp från 1000 med fallskärm som dras ut direkt.

Har du provat? :D Tro mig, första gången så kittlar det dödsskönt i kistan, även med fegsnöre, man skalll även definiera "dras ut direkt"...det tar några sekunder! Jag hann bli skiträdd iallafall :D

I många länder så är faktiskt tandemhopp just ett utbildningshopp har jag för mig. Jag rekommenderar fortfarande en utb.

Nize
2006-04-05, 10:34
Glömde nämna att man i en del klubbar även har möjlighet att köpa en delkurs, för att sedan efter man har gjort de första hoppen bestämma sig för om man vill fortsätta eller inte.

daja
2006-04-05, 11:03
Har du provat? :D Tro mig, första gången så kittlar det dödsskönt i kistan, även med fegsnöre, man skalll även definiera "dras ut direkt"...det tar några sekunder! Jag hann bli skiträdd iallafall :D

I många länder så är faktiskt tandemhopp just ett utbildningshopp har jag för mig. Jag rekommenderar fortfarande en utb.

Jag har hoppat tandemhopp men inte gått utbildningen.
Visst kan man gå utbildning men det kan ju ändå vara lämpligt med ett tandemhopp som första hopp för att känna sig för.

Hobbes
2006-04-05, 14:57
Jag har hoppat tandemhopp men inte gått utbildningen.
Visst kan man gå utbildning men det kan ju ändå vara lämpligt med ett tandemhopp som första hopp för att känna sig för.

Jag förstod det, som någon nämnde så har det funnits/finns det möjlighet att få en delutbildning som man sen bygger på. Detta ger lite mer då man får veta mer om fallskärmshoppningen och hur man hanterar skärmen och så.

Dock vet jag inte om det finns specialpriser i samband med att man gör ett tandemhopp. Nu är jag ju smålänning så jag tänkte att man får mycket hopp för pengarna om man går kursen :D .

olwe
2006-04-05, 15:05
Jag förstod det, som någon nämnde så har det funnits/finns det möjlighet att få en delutbildning som man sen bygger på. Detta ger lite mer då man får veta mer om fallskärmshoppningen och hur man hanterar skärmen och så.

Dock vet jag inte om det finns specialpriser i samband med att man gör ett tandemhopp. Nu är jag ju smålänning så jag tänkte att man får mycket hopp för pengarna om man går kursen :D .

Jag är helt inne på din lina. Tandemhopp kommer faktiskt inte på fråga, på tok för oekonomiskt.

Jag hade gjort tandemhoppet om jag hade mer pengar, det är bara det att jag jusst nu bara lever på studiebidrag så =/.

olwe
2006-04-05, 15:06
Brohopp kanske vore något annars? Kolla in www.utsidan.se, de har en sektion om lite annat smått och gått som borde kunna öka pulsen på dig :D



Bra sida där!

daja
2006-04-05, 15:18
Jag är helt inne på din lina. Tandemhopp kommer faktiskt inte på fråga, på tok för oekonomiskt.

Jag hade gjort tandemhoppet om jag hade mer pengar, det är bara det att jag jusst nu bara lever på studiebidrag så =/.

är det en grej du bara vill testa på som adrenalinjunkie ska du ta ett tandemhopp men är det på längre sikt kan du ju självklart ta hela certet, men låter rätt dyrt om du lever på studiemedel. det är ju inte direkt gratis att hoppa sen när du väl har certet heller.

daja
2006-04-05, 15:19
Jag förstod det, som någon nämnde så har det funnits/finns det möjlighet att få en delutbildning som man sen bygger på. Detta ger lite mer då man får veta mer om fallskärmshoppningen och hur man hanterar skärmen och så.

Dock vet jag inte om det finns specialpriser i samband med att man gör ett tandemhopp. Nu är jag ju smålänning så jag tänkte att man får mycket hopp för pengarna om man går kursen :D .

har du gått den där delkursen själv? vad för hopp och utbildning ingår?

Metal_boy_
2006-04-05, 15:35
Vi hade en kille i klubben som dragit reserven två gånger, han hette Lundgren - vi kallade honom LUGNGREN!!

Killen filmar sitt andra reservdrag, ligger och filmar en formation och vid draget så fastnar linorna i hans dräkt. Så han hamnar på rygg med bagen hängande i linorna ovanför honom. På filmen ser man hur han halar in bagen (skärmen vecklas alltså inte ut), håller den emot kroppen och drar reserven.

På klubbfilmen där denna sekvens är med, spelade de Bruce Springsteens låt: I'm Goin' Down.

Själv hade jag en felfunktion på skärmen under mitt 45:e hopp, drar aldrig reserven men hamnade över skog utan chans att stryra upp emot vinden (om jag vänt hade skärmen tappat höjd och jag landat i skogen) så jag gjorde en medvind landning i ca. 15 m/s...tack gode gud för att jag hade en fallskärmsjägare som instruktör :D


Vinner man inte på lotto så kan man ju se det som nån slags tur iaf. Om det skulle gå åt helvete menar jag. :D