handdator

Visa fullständig version : Vassle och Kasein


stenis
2006-04-04, 17:22
Hur stor är skillnaden som mellanmålsdrink nudå? Kan man med gott samvete ta en vassledrink som mellanmål eller är kasein att föredra? Vad och hur stora är skillnaderna.?

PS. Har för övrigt försökt hitta en tråd om detta men de finns för mycke trådar så jag fann ingenting. (vet ju att de finns men svårt att leta när sökfunktionen är borta)

mvh

Krille 87
2006-04-04, 17:24
Hur stor är skillnaden som mellanmålsdrink nudå? Kan man med gott samvete ta en vassledrink som mellanmål eller är kasein att föredra? Vad och hur stora är skillnaderna.?

PS. Har för övrigt försökt hitta en tråd om detta men de finns för mycke trådar så jag fann ingenting. (vet ju att de finns men svårt att leta när sökfunktionen är borta)

mvh

Kasein är att föredra men vassle är helt ok :thumbup:

wo0b9n
2006-04-04, 17:55
som mellanmålsdrink hade jag tagit kassein efter som det är långsamt medans vassle snabbt. Vassle är att föredra innan träning och 1,2,3 timmar efter.

apa_ola
2006-04-04, 18:06
jag hade kört en blandning. Tar kanske 15-20 g vassle som blandas med tre och en halv dl mjölk-->nästan 10g kasein.
Kasein ger bättre proteinbalans, men uppreglerar inte proteinsyntesen, vilket vassle gör.

stenis
2006-04-04, 19:04
Vet att kasein är att föredra, frågan är hur stor skillnaden är lixom.. om det är någon märkbarskillnad, någon viktig skillnad.

JaggedAxe
2006-04-04, 19:34
Vet att kasein är att föredra, frågan är hur stor skillnaden är lixom.. om det är någon märkbarskillnad, någon viktig skillnad.


Såvitt jag förstått det...

Kasein: Tas upp sakta av kroppen. Motverkar protein-nedbrytning men stimulerar INTE muskeltillväxt (inget anabolt gensvar?) Rekommenderas (oftast) som något man intar innan sömn.
Vassle: Tas upp snabbt av kroppen. Stimulerar muskeltillväxt. Rekommenderas egentligen när som men främst (iaf av vad jag läst på forumet) i samband med träning; Innan och efter.

stenis
2006-04-04, 19:37
Såvitt jag förstått det...

Kasein: Tas upp sakta av kroppen. Motverkar protein-nedbrytning men stimulerar INTE muskeltillväxt (inget anabolt gensvar?) Rekommenderas (oftast) som något man intar innan sömn.
Vassle: Tas upp snabbt av kroppen. Stimulerar muskeltillväxt. Rekommenderas egentligen när som men främst (iaf av vad jag läst på forumet) i samband med träning; Innan och efter.

Okei dä är så alltså? För jag hade tänkt beställa hem 10kg protein, men vore kul o veta om jag kunde använda de som mellanmål då också, som ett BRA och nyttigt mellanmål eller om jag bara ska använda de som träningsdrink o sedan ta kasein som mellanmål..

pragmatist
2006-04-04, 19:45
Spelar inte så stor roll, två vägar till samma mål. Vill du ha bättre proteinbalans genom att minimera nedbrytningen (kasein) eller uppreglera syntesen (vassle)? Personligen tycker jag bättre om kasein som mellanmål (om jag måste välja och inte får blanda) eftersom det ger en sorts sinnesfrid att veta att det "skyddar" i åtskilliga timmar, men om jag kunde tima allt perfekt så skulle det inte vara något problem att köra med vassle istället.

Vill du ha ett allt-i-ett-protein så finns ju t.ex. Protec.

JaggedAxe
2006-04-04, 19:46
Spelar inte så stor roll, två vägar till samma mål. Vill du ha bättre proteinbalans genom att minimera nedbrytningen (kasein) eller uppreglera syntesen (vassle)? Personligen tycker jag bättre om kasein som mellanmål (om jag måste välja och inte får blanda) eftersom det ger en sorts sinnesfrid att veta att det "skyddar" i åtskilliga timmar, men om jag kunde tima allt perfekt så skulle det inte vara något problem att köra med vassle istället.

Vill du ha ett allt-i-ett-protein så finns ju t.ex. Protec.

Eller också genom att blanda (som ola föreslog) vassle med mjölk? (mini?) :)

stenis
2006-04-04, 19:52
Tackar för svaren.. :)

Jo jag gillar verkligen kasein som jag kör nu som mellanmål, ger bättre mättnadskänsla också.. Aja, time will tell, hur jag tar mig för, men tackar igen för svaren. =)

pragmatist
2006-04-05, 09:32
Eller också genom att blanda (som ola föreslog) vassle med mjölk? (mini?) :)

Ur proteinsynvinkel ja men mjölk innehåller ju en del annat också, framför allt mjölksocker som man kanske vill undvika.

z_bumbi
2006-04-05, 10:02
Det man tittar på är hög halt aminosyror man får ut i blodet vid en given tidpunkt, när koncentrationen i blodet blir som störst och hur länge det utsöndras aminosyror.

Vasslekoncentrat har en högre topp, kasein har en lägre topp men i båda fallen är toppen som störst ungefär vid samma tidpunkt.

Även när det gäller hur länge ett protein "finns kvar" är det faktiskt ganska lika men vassle ligger på en lägre nivå under senare delen av en tidsaxel och tar slut lite fortare.

Äter man något till vasslet så minstar toppens storlek och man får egenskaper som drar sig kaseinets egenskaper då utsöndringen går långsammare.
Äter man något till kaseinet så har jag för mig att det inte gör något större skillnad då kasein redan är så pass långsamt. Ska man välja mellan vassle och kasein som mellanmål/måltidsförstärkning så beror det mycket på vad man äter till om man ska kunna mäta en skillnad.

Sen hur stor skillnad detta gör i praktiken tror jag ingen kan svara på.

Så länge man inte baserar hela sitt intag av protein på tillskott så har man ju även måltider som tillhandahåller protein på andra sätt och alla måltider flyter ihop under en dag.

Chandler
2006-04-05, 10:32
Det som i mitt fall blir avgörande är att ett vasslekoncentrat är oerhört mycket förmånligare. :thumbup:

Chandler
2006-04-05, 10:40
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=979040&postcount=18