handdator

Visa fullständig version : ALA - Något att ha?


Guns n hoses
2006-04-04, 16:36
Tjo!
Köpte lite protein förut, och fick då en gratis burk ALA. I affären fick han det att låta som en sensationell produkt som allting annat dom sålde. Det skulle tydligen öka effekten av kreatin, höja insulinkänsligheten etc.

Någon som testat? Måste man ta det före/efter träning? Eller tillsammans med kreatinet?

En sista fråga, måste man ta kreatin både innan och efter träning? I affären sa snubben att jag skulle ta en stor portion kreatin både innan och efter träning. Antagligen för att sälja med kreatin *rolleyes*

fonzie
2006-04-04, 16:41
Ja prova får du väl se. Kreatin efter träning räcker för mig.

Ola Wallengren
2006-04-04, 16:44
Klistrar in ett av mina tidigare inlägg.

Liponsyra förbättrar insulinkänsligheten och glukosupptaget hos råttor och människor med diabetes (1-5). Hur liponsyra åstadkommer detta är inte helt klarlagt, några av mekanismerna kan vara antioxidativ verkan på på cellen som på så sätt motverkar oxidativa skador på insulinreceptor och andra proteiner i cellen(2, 3, 6-9). Liponsyra har även visat sig öka microcirkulationen och kan på så sätt möjligen öka glukosupptaget (10). På detta sätt skyddar liponsyra mot skador på nervceller och njurar som är vanligt hos diabetes patienter (6, 7, 10-12). I en relativt ny studie såg man däremot att liponsyra ökade mängden oxidanter i cellen som på så sätt ökade fosforyleringen av insulinreceptorn, dvs gav sökad insulinkänslighet vilket delvis talar emot antioxidanthypotesen(13). Eftersom liponsyra ökar glukostransporten kan man även tänka sig att detta även indirekt förbättrar insulinkänsligheten genom att lägre glukosnivåer minskar glukosens ”giftiga effekt” på cellen (1, 9, 14).
Eftersom liponsyra stimulerar aktiviteten av pyruvatdehydrogenas och är en co-faktor för flera mitokondrieenzym så förbättrar liponsyran på detta sätt mjölksyra och pyruvat metabolismen och även nybildnigen av energi i cellen. Detta kan på så sätt öka glukostransporten in i cellen men då snarare vis ej insulinberoende mekanismer. Detta har observerats hos smala och överviktiga diabetespatienter (typ2) (4) där man såg ökad insulinkänslighet och glukostransport samtidigt som mängden mjölksyra och pyruvat sjönk. I samma försök fanns friska kontroller där man inte såg någon skillnad alls. Samma sak har observerats i råttförsök där ingen effekt kunde ses av liponsyra hos smala råttor, där man snarare såg en försämring av insulinkänslighet (8).

Man frågar sig därför om liponsyra kan ha några effekter hos friska tränande med utmärkt insulinkänslighet, det verkar ju inte så, och vad skulle effekten vara i så fall? Antioxidant naturligtvis men kanske inte så mycket mer. Hos råttor har man sett ökad energiproduktion i levern dvs ökad energiförbrukning/termogenes men detta gäller kanske inte för männidskor och inte med rimliga doser liponsyra. Ökad glukostransport in i cellerna kan ju bara bra vid uppladdning men vid viktnedgång är det mer tveksamt. Ökad glukostransport in i cellerna kanske kan minska glukosnivåerna i blodet och indirekt öka mängden fria fettsyror i blodet som då kan förbrännas, men detta till priset av ökad glukos transport till både muskler och fettceller, och detta gäller ju bara om liponsyra ökar glukostransporten hos friska.
Det är därför förvånande och mycket intressant när en studie på friska visar ökad kreatintransport vid kreatinuppladdning med sakaros!(15) Det finns därför något bra med liponsyra och det är definitivt ett ämne som bör studeras mer och det finns många möjliga intessanta mekanismer.

1. Thirunavukkarasu V, Anitha Nandhini AT, Anuradha CV. Lipoic acid attenuates hypertension and improves insulin sensitivity, kallikrein activity and nitrite levels in high fructose-fed rats. J Comp Physiol [B] 2004;174:587-92.
2. Saengsirisuwan V, Kinnick TR, Schmit MB, Henriksen EJ. Interactions of exercise training and lipoic acid on skeletal muscle glucose transport in obese Zucker rats. J Appl Physiol 2001;91:145-53.
3. Evans JL, Goldfine ID. Alpha-lipoic acid: a multifunctional antioxidant that improves insulin sensitivity in patients with type 2 diabetes. Diabetes Technol Ther 2000;2:401-13.
4. Konrad T, Vicini P, Kusterer K, et al. alpha-Lipoic acid treatment decreases serum lactate and pyruvate concentrations and improves glucose effectiveness in lean and obese patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 1999;22:280-7.
5. Jacob S, Henriksen EJ, Tritschler HJ, Augustin HJ, Dietze GJ. Improvement of insulin-stimulated glucose-disposal in type 2 diabetes after repeated parenteral administration of thioctic acid. Exp Clin Endocrinol Diabetes 1996;104:284-8.
6. Borcea V, Nourooz-Zadeh J, Wolff SP, et al. alpha-Lipoic acid decreases oxidative stress even in diabetic patients with poor glycemic control and albuminuria. Free Radic Biol Med 1999;26:1495-500.
7. Morcos M, Borcea V, Isermann B, et al. Effect of alpha-lipoic acid on the progression of endothelial cell damage and albuminuria in patients with diabetes mellitus: an exploratory study. Diabetes Res Clin Pract 2001;52:175-83.
8. Saengsirisuwan V, Perez FR, Kinnick TR, Henriksen EJ. Effects of exercise training and antioxidant R-ALA on glucose transport in insulin-sensitive rat skeletal muscle. J Appl Physiol 2002;92:50-8.
9. Midaoui AE, Elimadi A, Wu L, Haddad PS, de Champlain J. Lipoic acid prevents hypertension, hyperglycemia, and the increase in heart mitochondrial superoxide production. Am J Hypertens 2003;16:173-9.
10. Haak E, Usadel KH, Kusterer K, et al. Effects of alpha-lipoic acid on microcirculation in patients with peripheral diabetic neuropathy. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2000;108:168-74.
11. Ziegler D, Nowak H, Kempler P, Vargha P, Low PA. Treatment of symptomatic diabetic polyneuropathy with the antioxidant alpha-lipoic acid: a meta-analysis. Diabet Med 2004;21:114-21.
12. Reljanovic M, Reichel G, Rett K, et al. Treatment of diabetic polyneuropathy with the antioxidant thioctic acid (alpha-lipoic acid): a two year multicenter randomized double-blind placebo-controlled trial (ALADIN II). Alpha Lipoic Acid in Diabetic Neuropathy. Free Radic Res 1999;31:171-9.
13. Cho KJ, Moini H, Shon HK, Chung AS, Packer L. Alpha-lipoic acid decreases thiol reactivity of the insulin receptor and protein tyrosine phosphatase 1B in 3T3-L1 adipocytes. Biochem Pharmacol 2003;66:849-58.
14. Evans JL, Heymann CJ, Goldfine ID, Gavin LA. Pharmacokinetics, tolerability, and fructosamine-lowering effect of a novel, controlled-release formulation of alpha-lipoic acid. Endocr Pract 2002;8:29-35.
15. Burke DG, Chilibeck PD, Parise G, Tarnopolsky MA, Candow DG. Effect of alpha-lipoic acid combined with creatine monohydrate on human skeletal muscle creatine and phosphagen concentration. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2003;13:294-302.

Guns n hoses
2006-04-04, 17:01
Ola, om jag förstog de rätt så är den enda effekten känd änsålänge att den hjälper kreatintransporten till musklerna.. lr ngt sånt?:D om ens det?

Ola Wallengren
2006-04-04, 17:16
Ola, om jag förstog de rätt så är den enda effekten känd änsålänge att den hjälper kreatintransporten till musklerna.. lr ngt sånt?:D om ens det?

Ja, ökad kreatininlagring och en antioxidant. De som är sjuka kan kanske ha mer nytta av liponsyra.

Sverker
2006-04-04, 18:13
Jag citerar dig Ola:
"Man frågar sig därför om liponsyra kan ha några effekter hos friska tränande med utmärkt insulinkänslighet, det verkar ju inte så, och vad skulle effekten vara i så fall?".

Det finns ett antal som överäter ( bulkar ) för att öka muskelmassan. Teoretiskt borde ska dessa personer få bättre effekt eftersom viktuppgång och överätning SÄNKER insulinkänsligheten.

Hittills har jag inte sett någon resonera så men jag tror det fungerar.

Guns n hoses
2006-04-04, 18:34
Tack för alla svaren. När rekomenderar ni att jag skall ta det? Och hur många gånger per dag? På burken står det bara 2-3 tabletter per dag.

En till frukost och en tillsammans med kreatinintaget innan träningen?

Ola Wallengren
2006-04-04, 20:54
Jag citerar dig Ola:
"Man frågar sig därför om liponsyra kan ha några effekter hos friska tränande med utmärkt insulinkänslighet, det verkar ju inte så, och vad skulle effekten vara i så fall?".

Det finns ett antal som överäter ( bulkar ) för att öka muskelmassan. Teoretiskt borde ska dessa personer få bättre effekt eftersom viktuppgång och överätning SÄNKER insulinkänsligheten.

Hittills har jag inte sett någon resonera så men jag tror det fungerar.

Typ2 diabetiker (oftast överviktiga och i energiöverskott) som får glitazoner som förbättrar insulinkänsligheten (ordentligt, till skillnad från de tveksamma effekter av ALA) ökar i vikt och får en större fettinlagring samtidigt som P-glukoset och triglyceriderna sjunker. Är detta bra? Jo på lång sikt men eftersom de får större insulineffekter så är det ju inlagring som gäller.

Någon som tränar regelbundet har bra insulinkänslighet i musklerna som du "suger upp" glukosen på fettcellernas bekostnad. Får man insulinresistans så är den därför förmodligen mer uttalad i fettväven än i musklerna. Vad händer då? Jo, i fettcellerna stannar inte lipolysen upp så mycket samtidigt som musklerna får sitt glukos och även en hel del fettsyror som bränsle.

Det är inget bra att "bulka" och ligga på energiöverskott hela tiden men man gör saken mycket bättre genom att träna samtidigt.

Delvis spekulationer, men de är vad jag tror.