handdator

Visa fullständig version : Ny kreatinstudie...


King Grub
2006-04-04, 11:39
...visar på ökat antal satellitceller och ökat antal nuklei i muskelfibrerna. Kreatin förändrar alltså muskeln på cellnivå och gör den mer kapabel att utnyttja styrketräningen till tillväxt.

The present study investigated the influence of creatine and protein supplementation on satellite cell frequency and myonuclei number in human skeletal muscle during 16 wks of heavy-resistance training. In a double-blinded design thirty-two healthy, male subjects (19-26 years) were assigned to strength training (STR) while receiving a timed intake of creatine (STR-CRE) (n=9), protein (STR-PRO) (n=8), placebo (STR-CON) (n=8) or serving as a non-training control group (CON) (n=7). Supplementation was given daily (STR-CRE : 6-24 g creatine monohydrate, STR-PRO: 20 g protein, STR-CON: placebo). Furthermore, timed protein/placebo intake were administered at all training sessions. Muscle biopsies were obtained at wks 0, 4, 8 (wk 8 not CON) and 16 of resistance training (3 days/wk). Satellite cells were identified by immunohistochemistry. Muscle mean fibre (MFA) area was determined after histochemical analysis. All training regimes were found to increase the proportion of satellite cells, however, significantly greater enhancements were observed with creatine supplementation at wk 4 (compared to STR-CON) and at wk 8 (compared to STR-PRO and STR-CON) (p<0.01-0.05). At wk 16, satellite cell number was no longer elevated in STR-CRE, while it remained elevated in STR-PRO and STR-CON. Furthermore, creatine supplementation resulted in an increased number of myonuclei per fibre and increases of 14-17% in MFA at wks 4, 8 and 16 (p<0.01). In contrast, STR-PRO showed increase in MFA only in the later (16 wks, +8%) and STR-CON only in the early (wk 4, +14%) phases of training, respectively (p<0.05). In STR-CRE a positive relationship was found between the percentage increases in MFA and myonuclei from baseline to week 16, respectively (r=0.67, p<0.05). No changes were observed in the control group (CON). In conclusion, the present study demonstrate for the first time that creatine supplementation in combination with strength training amplifies the training-induced increase in satellite cell number and myonuclei concentration in human skeletal muscle fibres, thereby allowing an enhanced muscle fibre growth in response to strength training.

J Physiol. 2006 Mar 31; CREATINE SUPPLEMENTATION AUGMENTS THE INCREASE IN SATELLITE CELL AND MYONUCLEI NUMBER IN HUMAN SKELETAL MUSCLE INDUCED BY STRENGTH TRAINING.

EiseltUK
2006-04-04, 11:52
Finns ju även studien från 2005 som visade ökat IGF1 och IGF2 efter kreatintillskott.

/ Henrik

Avesta
2006-04-04, 11:58
kanske ska jag börja med den igen...blir så "fet" i facet att jag nästan vill undvika det. Men nu kanske man borde offra lite...

Überbiffen
2006-04-04, 12:01
Kreatin is TEH shit! Har gett mig fina ökningar.. men då med betydligt högre doser än rekommenderat. :D

fonzie
2006-04-04, 12:06
Tur att man precis köpte 1,5 kg då! :thumbup:

cjs
2006-04-04, 12:43
Hur är det nu, gäller de flesta kreatinstudier bara monohydrat eller även -citrat, -pyruvat, etc? Hur är det i det här fallet?

Såg nu att det stod monohydrat.. verkar oftast vara det.

Nitrometan
2006-04-04, 13:25
Hur är det nu, gäller de flesta kreatinstudier bara monohydrat eller även -citrat, -pyruvat, etc? Hur är det i det här fallet?

Såg nu att det stod monohydrat.. verkar oftast vara det.
Japp. Good ole' monohydrat. Det är det som har funnits längst och närmast kan räknas som en "standardprodukt". Därför använder de den.

cjs
2006-04-04, 14:27
Mmm, men man blir ju lite nyfiken på hur de andra nyare varianterna är i jämförelse. Kanske "vattenansamlingen" man får av monohydrat (men som man slipper med citrat osv) egentligen är starkt korrelerad till de positiva resultaten som studierna brukar konstatera. Högre osmotiskt tryck, IGF1/2 etc, vad vet jag.

Nitrometan
2006-04-04, 14:48
Mmm, men man blir ju lite nyfiken på hur de andra nyare varianterna är i jämförelse. Kanske "vattenansamlingen" man får av monohydrat (men som man slipper med citrat osv) egentligen är starkt korrelerad till de positiva resultaten som studierna brukar konstatera. Högre osmotiskt tryck, IGF1/2 etc, vad vet jag.
Det osmotiska trycket kan säkert vara viktigt.

OggeP
2006-12-18, 21:47
Intressant tråd. *popcorn*

BigForre
2006-12-18, 22:37
Intressant tråd. *popcorn*

Ja, hur kunde den här slinka igenom utan mer uppmärksamhet :confused:

Slartibartfast
2006-12-18, 22:43
Kreatin har inte gett mig ett skit. jag är nonresponder.

Cerberus
2006-12-18, 22:53
men shit, hur kunde denna tråden komma undan??

vette fan vad studien egentligen praktiskt visar för oss men det låter fucking bra! Blir att gå på kreatin året runt.

He-man
2006-12-18, 22:59
Mmm, men man blir ju lite nyfiken på hur de andra nyare varianterna är i jämförelse. Kanske "vattenansamlingen" man får av monohydrat (men som man slipper med citrat osv) egentligen är starkt korrelerad till de positiva resultaten som studierna brukar konstatera. Högre osmotiskt tryck, IGF1/2 etc, vad vet jag.

Det där tänkte jag också på, numera käkar jag bara kre-alkalyn och tar enbart innan passen, då kanske jag inte får i mig så mycket att det har någon påverkan på cellerna som monohydrat? :confused:

LeftRight
2006-12-19, 01:09
Det där tänkte jag också på, numera käkar jag bara kre-alkalyn och tar enbart innan passen, då kanske jag inte får i mig så mycket att det har någon påverkan på cellerna som monohydrat? :confused:

Samma tanke här. Enligt studien har testgruppen fått upp till 24 g kreatinmonohydrat. Tre kapslar kre-alkalyn innehåller runt 2 g!

stor skillnad i mängd iaf. :s

Pata
2006-12-21, 13:06
Kreatin har inte gett mig ett skit. jag är nonresponder.

Me too ... :(

Englund
2006-12-21, 14:28
Men jag tror inte det blir så stor skillnad. Kroppen tar lättare upp kre-alkalyn (om jag inte minns fel).

krilleh
2006-12-21, 21:05
hur intar ni erat kreatin? själv blire på morgonen i proteindrinken samt direkt efter passet i gainern. Duger de? :)

Humanist
2006-12-22, 11:33
För egen del är det med blandade känslor jag tar mitt kreatin. Under första kreatin-kuren gjorde jag faktiskt häpnadsväckande ökningar. Sen tog jag paus och tappade i princip allt. Så nu känns det lite surt när man vet att det är kreatinet som gör hela skillnaden, och när man väl slutar är man tillbaka på ruta 1 :(

z_bumbi
2006-12-22, 11:54
För egen del är det med blandade känslor jag tar mitt kreatin. Under första kreatin-kuren gjorde jag faktiskt häpnadsväckande ökningar. Sen tog jag paus och tappade i princip allt. Så nu känns det lite surt när man vet att det är kreatinet som gör hela skillnaden, och när man väl slutar är man tillbaka på ruta 1 :(

Kreatin är inget undermedel, sköter man inte kost, träning och/eller vila så gör inte kreatin att man på något magiskt sätt går upp i muskelmassa.

Det som händer är att man orkar något reps mer här och där samt går upp en del i vikt men hur man sen förvaltar detta för att behålla ev extra ökningar är det som avgör om man får någon långvarig effekt av kreatinet.