handdator

Visa fullständig version : Glykogenladdning inför ett pass


Progzilla
2006-04-04, 11:06
För att ha maximera prestationen under ett pass, säj kl. 18.00, vad och när lönar det sig att äta?

Eftersom jag deffar annars vill jag inte äta nåt extra, dvs kan jag ladda med kolhydrater kvällen före, men äta normalt kolhydratfattig kost samma dag? Eller kan jag bara äta ordentligt samma förmiddag som passet är? Eller måste jag ladda i två hela dygn före?

Har någon teorier eller erfarenheter?

pecson
2006-04-04, 11:12
om du inte tränar allt för många styrkepass i veckan så¨kan du ju ha t ex en ätardag och en kolhydratsladdardag om du tränar styrka två gånger i veckan. träna då dagen efter ätar/laddar dag. jag brukar träna styrka dagen efter ätardag och då får jag rätt bra tryck

Slartibartfast
2006-04-04, 11:14
jag tror att det räcker med att tanka dagen före och kanske ännu på morgonen på träningsdagen. Hur mycket är svårt att säga, men mer än du äter nu. Öka på kolisarna en aning, säg 500 kcal från kolisar (blir väl kring 100 g kanske). Se vad som händer och justera.

Progzilla
2006-04-04, 11:15
om du inte tränar allt för många styrkepass i veckan så¨kan du ju ha t ex en ätardag och en kolhydratsladdardag om du tränar styrka två gånger i veckan. träna då dagen efter ätar/laddar dag. jag brukar träna styrka dagen efter ätardag och då får jag rätt bra tryck

Hur skiljer sig ätardag från laddardag?

Jag kan tänka mig att ha en ätar/laddadag följt av ett tufft styrkepass varannan vecka. Resten av tiden skulle jag köra som vanligt, lättare träning och strikt diet.

Slartibartfast
2006-04-04, 11:20
Hur skiljer sig ätardag från laddardag?


De är i princip samma sak.


Jag kan tänka mig att ha en ätar/laddadag följt av ett tufft styrkepass varannan vecka. Resten av tiden skulle jag köra som vanligt, lättare träning och strikt diet.

Skulle nog fungera bra. Du kna nog ladda en gång i veckan utan att det påverkar din deff, om du vill det.

hasse36
2006-04-04, 11:35
Har någon teorier eller erfarenheter?Du får nöja dig med min hypotes.

För att prestera bra under ett pass, skall du ha laddat omedelbart efter föregående pass. Om det handlar om intensiv kardio. I alla andra fall behöver du inte ladda.

TylerDurden84
2006-04-04, 11:44
Hur skiljer sig ätardag från laddardag?

Ätardag finns det lite olika varianter på hur man käkar. När det kommer till laddardag är det främst kolhydrater man vill tycka i sig.

Progzilla
2006-04-04, 11:56
Du får nöja dig med min hypotes.

För att prestera bra under ett pass, skall du ha laddat omedelbart efter föregående pass. Om det handlar om intensiv kardio. I alla andra fall behöver du inte ladda.

Mitt föregående pass kan vara 3-4 dagar före. Under deff är jag konstant undernärd, så det är ganska klart att jag måste ladda i vilket fall som helst. Frågan är när jag måste börja laddningen och när jag kan sluta.

Sverker
2006-04-04, 17:57
Varför krångla till allt så.

Du vill gå ned i vikt och träna bra samtidigt. Det är ju bara att se över vad du brukar äta och därefter plocka bort 500 kcal, jämt fördelat över dagens alla måltider.

Slartibartfast
2006-04-04, 18:09
Varför krångla till allt så.

Du vill gå ned i vikt och träna bra samtidigt. Det är ju bara att se över vad du brukar äta och därefter plocka bort 500 kcal, jämt fördelat över dagens alla måltider.

Jo, det vet han nog, men grejen är att han är ute efter PUMP. han får ingen pump då han ligger lågt på kolisar.

Sverker
2006-04-04, 18:27
Bra träning KRÄVER kolhydrat. Finns inga genvägar...bara fallgropar.

apa_ola
2006-04-04, 18:35
Nu vet jag ju inte hur du deffar, men om man lägger in en del morgonpromenader och samtidigt höjer kolhydratintaget (så det "kvittas") borde man iaf spara kolhydraterna till eventuella gympass.

hur och när du ska ladda vet jag dock ej.

RajtanTajtan
2006-04-04, 18:49
Du får nöja dig med min hypotes.

För att prestera bra under ett pass, skall du ha laddat omedelbart efter föregående pass. Om det handlar om intensiv kardio. I alla andra fall behöver du inte ladda.

Det där låter logiskt och det funkar för mig.

Fyll på med kvalitativ näring efter passet, så har du nytta av det nästa pass.

Progzilla
2006-04-04, 19:38
Denna tråd är en spinoff till mitt pumpdilemma (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66707)

Om ordentligt näringsintag under ett par dagar möjliggör att jag kan köra ett härligt pumppass nu som då, så vill jag krångla till det. Klart att jag kan äta som vanligt och få den pump jag söker, men nu vill jag bara göra det typ en gång varannan vecka. Så hur kort tid tar det att ladda upp kroppen maximalt från ett defftillstånd? 1 dygn? 1 vecka?