handdator

Visa fullständig version : Ingen träning=inga kolhydrater?


Linnda
2006-04-04, 08:53
En arbetskamrat till mig har kommit på att, eftersom han inte tränar längre, så ska han i princip plocka bort kolhydrater från kosten. Nu undrar jag, kan man hålla vikten enbart genom att äta rätt, eller är det ett måste att träna(som han påstår)? Nu vet ju jag, efter att ha följt andra trådar, att man inte ska plocka bort kolhydrater, men är det ett måste att träna på något sätt för att hålla vikten, eller handlar det enbart om att äta rätt?

z_bumbi
2006-04-04, 08:56
Äter du inte mer än vad du gör av med så går du inte upp i vikt, träning är med andra ord inte nödvändigt för att lösa den biten men det är mycket, mycket lättare om man tränar regelbundet.

Linnda
2006-04-04, 09:21
Äter du inte mer än vad du gör av med så går du inte upp i vikt, träning är med andra ord inte nödvändigt för att lösa den biten men det är mycket, mycket lättare om man tränar regelbundet.

Jo, det förstår jag, men han har tydligen ett hektiskt liv så han hinner inte träna, men vill gå ner i vikt. Han köper inte det jag säger om att han måste minska energiintaget, enl. honom MÅSTE man träna för att gå ner, annars får man ta bort kolhydrater.

RajtanTajtan
2006-04-04, 09:24
Jo, det förstår jag, men han har tydligen ett hektiskt liv så han hinner inte träna, men vill gå ner i vikt. Han köper inte det jag säger om att han måste minska energiintaget, enl. honom MÅSTE man träna för att gå ner, annars får man ta bort kolhydrater.


Han har ju fel. Ligger man i energibalans så håller man vikten, underskott så går du ner osv. Fördelen med att träna är ju att man då kan äta mer och ändå ligga på samma underskott, man behöver alltså inte skära ner lika mycket på maten.

RajtanTajtan
2006-04-04, 09:31
Fast han säger ju iofs att man måste ta bort kolisar om man inte tränar, vilket är precis samma sak :) För när man gör det så minskar man ju på energiintaget.

z_bumbi
2006-04-04, 09:53
Jo, det förstår jag, men han har tydligen ett hektiskt liv så han hinner inte träna, men vill gå ner i vikt. Han köper inte det jag säger om att han måste minska energiintaget, enl. honom MÅSTE man träna för att gå ner, annars får man ta bort kolhydrater.

Han har fel.

Lever han ett hektiskt liv så kommer han inte orka det om han plockar bort kolhydratern.

RajtanTajtan
2006-04-04, 09:57
Han har fel.

Lever han ett hektiskt liv så kommer han inte orka det om han plockar bort kolhydratern.

Att ta bort (skära ner på) kolhydrater, är ju inte detsamma som att ta bort (eliminera) dem helt. Ngt måste man ju dra ner på om man vill gå ner.

Tolkia
2006-04-04, 10:03
Fast han säger ju iofs att man måste ta bort kolisar om man inte tränar, vilket är precis samma sak :) För när man gör det så minskar man ju på energiintaget.
Fast man minskar energiintaget genom att ta bort proteiner och fett också. Ju.

RajtanTajtan
2006-04-04, 10:07
Fast man minskar energiintaget genom att ta bort proteiner och fett också. Ju.

Ja, jag har inte sagt ngt annat. Han antydde att den killen inte skulle orka leva fullt ut om han tog bort kolhydraterN. Men att skära ner på ngt är ju inte detsamma som att ta bort det helt. Vilket inte betyder att man inte kan skära ner på annat också/istället. Poängen var ju att hennes arbetskamrat sa samma sak, men med andra ord.

Tolkia
2006-04-04, 10:22
Jag tror att det är ett tolkningsproblem. Jag tolkade själv spontant Linndas "i princip plocka bort kolhydrater" som "ta bort rubbet, om det går". Var det så arbetskamraten menade så håller jag med z_bumbi. Annars måste det väl generellt vara "bäst" att skära lite över alla områden? Trådskaparen får precisera lite, tror jag.

Linnda
2006-04-04, 10:23
Fast han säger ju iofs att man måste ta bort kolisar om man inte tränar, vilket är precis samma sak :) För när man gör det så minskar man ju på energiintaget.


Jo, fast han menar "bara" kolhydrater, och allt typ.

Linnda
2006-04-04, 10:25
Ja, jag har inte sagt ngt annat. Han antydde att den killen inte skulle orka leva fullt ut om han tog bort kolhydraterN. Men att skära ner på ngt är ju inte detsamma som att ta bort det helt. Vilket inte betyder att man inte kan skära ner på annat också/istället. Poängen var ju att hennes arbetskamrat sa samma sak, men med andra ord.

Nej, min arbetskamrat sa att han skulle ta bort kolhydrater såsom potatis, pasta, ris och bröd, inte att han skulle minska det generella energiintaget. Han kanske fortfarande äter mycket av allt annat, vad vet jag.

RajtanTajtan
2006-04-04, 10:29
Men det hela handlade väl om att han inte trodde man kunde gå ner i vikt av att inte träna? Sen säger han att man måste ta bort kolisar isf. Han talar ju uppenbarligen emot sig själv.

Hur många inlägg ska man behöva älta en sån här sak?

Om du läser igenom tråden så får du ju svar på dina frågor.

Linnda
2006-04-04, 10:29
Jag tror att det är ett tolkningsproblem. Jag tolkade själv spontant Linndas "i princip plocka bort kolhydrater" som "ta bort rubbet, om det går". Var det så arbetskamraten menade så håller jag med z_bumbi. Annars måste det väl generellt vara "bäst" att skära lite över alla områden? Trådskaparen får precisera lite, tror jag.

Det verkar vara en trend som går på jobbet, att ta bort kolhydrater(som är bra) för att gå ner i vikt, det har inte varit något prat om att dra ner på allt, bara kolhydrater.

RajtanTajtan
2006-04-04, 10:31
Nej, min arbetskamrat sa att han skulle ta bort kolhydrater såsom potatis, pasta, ris och bröd, inte att han skulle minska det generella energiintaget. Han kanske fortfarande äter mycket av allt annat, vad vet jag.

Om han tar bort lite av det ena, men tillför lika många kalorier av ngt annat, så blir ju det ändå detsamma på slutet. Du ska äta mindre kalorier än du gör av med. Nu kan det väl inte vara ngt som är oklart?

RajtanTajtan
2006-04-04, 10:32
det har inte varit något prat om att dra ner på allt, bara kolhydrater.


Hur ska du ha det? Dra ner på eller ta bort? Att dra ner på kolisarna är ju ngen dum idé, men att ta bort dem helt är bara korkat.

Linnda
2006-04-04, 10:37
Men det hela handlade väl om att han inte trodde man kunde gå ner i vikt av att inte träna? Sen säger han att man måste ta bort kolisar isf. Han talar ju uppenbarligen emot sig själv.

Hur många inlägg ska man behöva älta en sån här sak?

Om du läser igenom tråden så får du ju svar på dina frågor.

Du behöver ju inte svara om du tycker ämnet är uttjatat, jag skriver här för att jag vill ha råd från de som vet mer än jag om ämnet. Jag måste ha uttryckt mig grumligt från början :confused:

Min arbetskamrat säger att han ska ta bort kolhydrater, eftersom han inte tränar, för då ska han gå ner i vikt. I hans värld kan man inte gå ner utan att träna(detta var min fråga från början, om det stämmer) OM man inte utesluter kolhydrater, DÅ går man ner(enl. honom) utan att behöva träna.
Jag i min tur, förklarade att man visst kan gå ner i vikt(vilket jag trodde iaf) utan att träna, om man drar ner på det generella energiintaget(alltså både kolhydrater, fett och protein), och inte bara på kolhydrater, för det är inte bra för kroppen(atkins). Did I make myself clear? *popcorn*

Linnda
2006-04-04, 10:39
Hur ska du ha det? Dra ner på eller ta bort? Att dra ner på kolisarna är ju ngen dum idé, men att ta bort dem helt är bara korkat.

Det här börjar bli tröttsamt, vart har jag skrivit att han ska dra ner på kolhydrater bara, jag har skrivit att han ska TA BORT! *grr27*

Linnda
2006-04-04, 10:40
Om han tar bort lite av det ena, men tillför lika många kalorier av ngt annat, så blir ju det ändå detsamma på slutet. Du ska äta mindre kalorier än du gör av med. Nu kan det väl inte vara ngt som är oklart?

Suck... det är ju precis det jag säger, vart är jag oklar? Läs mina inlägg så ser du att det är du som missuppfattat....

RajtanTajtan
2006-04-04, 10:42
Du behöver ju inte svara om du tycker ämnet är uttjatat, jag skriver här för att jag vill ha råd från de som vet mer än jag om ämnet. Jag måste ha uttryckt mig grumligt från början :confused:

Min arbetskamrat säger att han ska ta bort kolhydrater, eftersom han inte tränar, för då ska han gå ner i vikt. I hans värld kan man inte gå ner utan att träna(detta var min fråga från början, om det stämmer) OM man inte utesluter kolhydrater, DÅ går man ner(enl. honom) utan att behöva träna.
Jag i min tur, förklarade att man visst kan gå ner i vikt(vilket jag trodde iaf) utan att träna, om man drar ner på det generella energiintaget(alltså både kolhydrater, fett och protein), och inte bara på kolhydrater, för det är inte bra för kroppen(atkins). Did I make myself clear? *popcorn*

Om man äter 200 gr kolisar och sen övergår till att äta 150 gr, så har man ju dragit ner på dem. Det är inte Atkins. Atkins är ju att istort sett ta bort dem helt. Om du äter mindre än du gör av med, så går du ner i vikt. Oavsett om du tränar eller ej. Om du tränar, men äter mer än du gör av med, så går du upp.

Linnda
2006-04-04, 10:58
Om man äter 200 gr kolisar och sen övergår till att äta 150 gr, så har man ju dragit ner på dem. Det är inte Atkins. Atkins är ju att istort sett ta bort dem helt. Om du äter mindre än du gör av med, så går du ner i vikt. Oavsett om du tränar eller ej. Om du tränar, men äter mer än du gör av med, så går du upp.

Jag vet hur Atkins fungerar, om han äter 200 gr kolisar och sedan övergår till att äta 0 g, så kan man likna det vid Atkins, eller hur? Det är så han gjort, slutat helt med kolisar. Detta är inte min fråga, jag vet detta redan(som jag skrev i första inlägget), det jag undrade var om det stämmer att man inte kan gå ner utan att träna och det fick jag svar på eg. direkt av Z Bumbi, så vi säger väl att jag är nöjd såhär långt *whatever*

RajtanTajtan
2006-04-04, 12:21
Jag vet hur Atkins fungerar, om han äter 200 gr kolisar och sedan övergår till att äta 0 g, så kan man likna det vid Atkins, eller hur? Det är så han gjort, slutat helt med kolisar. Detta är inte min fråga, jag vet detta redan(som jag skrev i första inlägget), det jag undrade var om det stämmer att man inte kan gå ner utan att träna och det fick jag svar på eg. direkt av Z Bumbi, så vi säger väl att jag är nöjd såhär långt *whatever*

Klart att man likna det vid Atkins. Men många tror ju att man kan äta hur mycket protein och fett som helst när man kör Atkins, och att man går ner i vikt ändå. Men det är ju klart att det inte är så. Det är egentligen skitsamma vad man äter, är det bara mindre energi i det än vad man gör av med, så går man ner.

Är du inte lite glad nu när du kan tillrättavisa din arbetskamrat? ;)

Linnda
2006-04-04, 13:35
Klart att man likna det vid Atkins. Men många tror ju att man kan äta hur mycket protein och fett som helst när man kör Atkins, och att man går ner i vikt ändå. Men det är ju klart att det inte är så. Det är egentligen skitsamma vad man äter, är det bara mindre energi i det än vad man gör av med, så går man ner.

Är du inte lite glad nu när du kan tillrättavisa din arbetskamrat? ;)

Det handlar ju inte om att tillrättavisa, utan om att upplysa och när det gäller kalori in vs. ut så visste jag redan det. Det var hans påstående att man måste träna för att gå ner, jag ifrågasatte. Sen är det ju självklart inte bra för kroppen att äta "vad som helst" det är ju tex. inte bra om du lever på ett visst antal(mindre än vanligt) kalorier chips om dagen när du ska gå ner, det är inte bra av andra anledningar. Det är ju bra om man fortfarande äter näringsfylld mat, men mindre än vanligt.

RajtanTajtan
2006-04-04, 16:28
Det handlar ju inte om att tillrättavisa, utan om att upplysa och när det gäller kalori in vs. ut så visste jag redan det. Det var hans påstående att man måste träna för att gå ner, jag ifrågasatte. Sen är det ju självklart inte bra för kroppen att äta "vad som helst" det är ju tex. inte bra om du lever på ett visst antal(mindre än vanligt) kalorier chips om dagen när du ska gå ner, det är inte bra av andra anledningar. Det är ju bra om man fortfarande äter näringsfylld mat, men mindre än vanligt.

Jag sa inte att det var bra, jag sa bara att det gick. :)

mangs
2006-04-05, 08:56
Det verkar som om ni löst diskussionen men ämnet är ändå intressant, därför kör jag en runda till :D

Som vi redan kommit fram till är det ganska enkel matematik som gäller. Ligger du på +intag när det gäller kalorier så går du upp i vikt och ligger du på -intag så går du ner i vikt. Det spelar alltså ingen roll om du tränar eller sitter stilla, äter nyttigt eller onyttigt när det gäller själva viktuppgången resp nedgången.

Det som däremot påverkas starkt ang. hur mycket du rör dig och vad du äter är din hälsa. Det är INTE nyttigt att undvika nyttig mat. Speciellt inte när du ligger på -kcal.

Att ta bort kolhydraterna helt tycket jag låter dumt men att det är på dessa man skall skära först tycker jag låter vettigt.

En tränande person har större behov av kolhydrater än en person som sitter still hela dagarna. Kolhydraterna används som bränsle och beroende på hur mycket bränsle du förbrukar kan du ändra på detat intag. Givetvis handlar det om att minska det totala intaget av fett,protein och kolhydrater men om jag själv skulle sänka mig låt säga 500 kcal per dag skulle majoriteten av dessa komma från kolhydraterna, speciellt om jag inte rörde på mig så mycket.

Det är egentligen väldigt enkelt, första steget är att bytta ut vissa kolhydratkällor mot bättre sådanna. Pasta och ris är ok att äta men det kanske är dumt att smälla i sig 200 gram pasta på en måltid.
Bättre att äta mer grönsaker (bönor och patatis mm). Dessa håller dig mätt länge samtidigt som kroppen får i sig mer näringsämnen jämfört med pastan.


Vad vill jag ha sagt: jo, att gå upp och ner i vikt handlar enbart om matte, att vara välmående och ge kroppen vad den behöver handlar om att planera sin mat på ett bättre sätt och att använda bra råvaror.

När det sedan gäller motionen så är ju styrketräningen bra (nödvändig) för att behålla sin muskelmassa och cardioträning i form utav promenader, löpning mm ger dig bättre kondition och därmed bättre förutsättningar för att få en bra fettförbränning.

All träning har dessutom förmågan att man bränner kalorier (doh). Dock är det ju ofta som så att tränar man ett hårt pass så skall man ju fylla på med nyttigt käk i anslutning till träningen och då går man ju inte så mycket minus där. Träningen hjälper dig alltså genom att du kan äta mer (nyttig mat) och ändå nå -kcal men huvudsakliga anledningen är att den får dig att må bra och dessutom ser till att du behåller dina muskler och istället tappar fett.