handdator

Visa fullständig version : Kreatin + Bastu?


Medim
2006-04-04, 08:30
Hej.

Jag undrar en sak, kör med Kreatin nu efter varje träningspass innan jag duschar och bastar.

Undrar om bastu påverkar kreatinupptaget negativt eftersom man svettas ut vatten från kroppen?

Binder vätskan mindre osv?

Tackar för svar

Catstyle
2006-04-04, 09:34
Vet inte specifikt med kreatin, men att basta efter ett styrketräningspass är verkligen inte att rekommendera.

Yxel
2006-04-04, 10:00
Vet inte specifikt med kreatin, men att basta efter ett styrketräningspass är verkligen inte att rekommendera.

Varför?

Medim
2006-04-05, 20:52
Ja, varför?

Guns n hoses
2006-04-06, 15:35
Varför?
Ja?? VARFÖR??

(var tvungen att hänga på Varför-skaran)

muffe85
2006-04-06, 15:43
Jag kan tänka mig att det är eftersom EFTER träning borde man dricka vätska, inte TÖMMA vätska genom bastu.
Kreatin är vätskedrivande så då måste man ju dricka ÄNNU mer om man svettas i bastun.
Men jag tror att om man ser till att väga upp detta med mycket vatten i samband med bastning tror jag det inte spelar någon större roll..
Men det är som sagt vad jag tror.

jwzrd
2006-04-06, 15:53
Jag kan tänka mig att det är eftersom EFTER träning borde man dricka vätska, inte TÖMMA vätska genom bastu.
Kreatin är vätskedrivande så då måste man ju dricka ÄNNU mer om man svettas i bastun.
Men jag tror att om man ser till att väga upp detta med mycket vatten i samband med bastning tror jag det inte spelar någon större roll..
Men det är som sagt vad jag tror.

Att kreatin skulle vara vätskedrivande är nytt för mig. Har du någon referens till något som backar upp det påståendet?

Thorwaldsson
2006-04-06, 16:17
Att kreatin skulle vara vätskedrivande är nytt för mig. Har du någon referens till något som backar upp det påståendet?

+1

Vad jag hört/läst är alla de olika formerna av Kreatin vätskebindande.
Vissa binder mer än andra dock.

Alexlindgren
2006-04-06, 17:27
tror han menade vätsebindande, inte vätsekdrivande, eller kanske bådeoch?

Chandler
2006-04-06, 18:35
Jag har inga forskningsresultat, men känslan att sitta en riktigt het bastu efter ett hårt pass är optimal. :thumbup: Är man fortfarande inte övertygad tar man naturligtvis med sin überoptimala gainer. *rolleyes*

Fartman
2006-04-06, 20:38
Jag har inga forskningsresultat, men känslan att sitta en riktigt het bastu efter ett hårt pass är optimal. :thumbup: Är man fortfarande inte övertygad tar man naturligtvis med sin überoptimala gainer. *rolleyes*

I bastumiljö är ingenting annat än en iskall pilsner optimalt. ;)

muffe85
2006-04-06, 20:46
Att kreatin skulle vara vätskedrivande är nytt för mig. Har du någon referens till något som backar upp det påståendet?

vätskebindande menar jag! :em:
eftersom det är vätskebindande gör väl att man har mindre vätska kvar till annat?

King Grub
2006-04-06, 20:54
Värme/bastubad efter träning försämrar återhämtning och kommande prestation rätt rejält. Det finns en tråd i Allmänt där jag skrivit ett flertal referenser.

Rune_Raptor
2006-04-11, 14:27
hittar fasen inte den tråden grub hänvisar till. Har bläddrat som en tok. Ngn som har länk?

Chandler
2006-04-11, 17:37
I bastumiljö är ingenting annat än en iskall pilsner optimalt. ;)

Helt rätt! Fast jag har ändå inte med öl till gymmet. :D

userfriendly
2006-04-11, 17:59
jag kissar mkt mer av kreatin... kan det inte vara så att vattenomsättningen är högre i kroppen, vilket inte betyder att man inte lagrar...
tycker jag blir törstigare oxå

thuum
2006-04-12, 00:35
Jag som altid har bastat efter gymmet pga att jag trott att det hjälpt att sträcka ut musklerna :em:

Gimp
2006-04-12, 07:32
Värme/bastubad efter träning försämrar återhämtning och kommande prestation rätt rejält. Det finns en tråd i Allmänt där jag skrivit ett flertal referenser.

Det är bra skönt dock men så länge som man inte sitter där inne jättelänge och inte varje dag kanske det ökar välbefinnandet mer än det försämrar återhämtningen om man väger det mot varandra. :cheers:

bedlam
2006-04-12, 14:27
jag kissar mkt mer av kreatin... kan det inte vara så att vattenomsättningen är högre i kroppen, vilket inte betyder att man inte lagrar...
tycker jag blir törstigare oxå
Håller helt och hållet med.. blir både törstigare och pissar betyyydligt mer.. särskilt första veckan. frågan är om man är törstig pga pissandet eller pissig pga drickandet :)