handdator

Visa fullständig version : Är det tyst i era öron, eller?


Nina L
2006-04-04, 07:28
Om ni håller för öronen och lyssnar noga: Är det tyst, eller? Jag kom att tänka på det härom dagen när jag skulle sova. Det var som att somna till en ton från tevens testbild, fast mindre högljutt. Ett svagt brummande, från t ex datorn, maskerar dock ljudet hundraprocentigt. Någon annan gång har det mer låtit som ett susande i stil med vad man skulle kunna höra från ett element. Är det helt tyst i en normal människas öron egentligen, eller är det vanligt med en liten ton? *rolleyes* Borde jag skruva ner webbradion, kanske?

hangatyr
2006-04-04, 07:28
det piper kosntant i mina öron.

Vimpyboy
2006-04-04, 07:29
Hör samma ;)

Officer
2006-04-04, 07:30
Tinnitus av den lätta graden verkar du ha. Jag har medel-tinnitus i höger öra, pga att jag satt jämt till vänster om gitarrförstärkarn i skolans replokal varje dag på megavolym. Jag får alltid justera så att jag ska ha mer volym i höger högtalare / hörlur när jag ska lyssna på musik, känns obalanserat annars :(

Tyvärr ett litet dock störande men för livet.

Guns n hoses
2006-04-04, 07:31
Jag har små avbrott i mina pip. Mina öron skickar förmodligen bara morse.

hangatyr
2006-04-04, 07:33
jag har hörselskador efter mycket pepprande utan hörselskydd i lumpen.

samt massor av konserter.

pilt77
2006-04-04, 07:45
I mina öron tjuter det konstant... :(

Spelat i hårdrocksband i min ungdom, besökt massor med hårdrockkonserter, jobbat på bullriga industrier och nu har jag en liten dotter som har fått för sig att det är jätteroligt med höga öronskärande tjutljud.

Nitrometan
2006-04-04, 07:46
Nina: Det är mild tinnitus. Som redan har sagts.

Det kommer att bli värre med åren.

Så, ja, jag skulle nog rekommendera att du skruvar ner volymen.

Hades
2006-04-04, 07:46
Piper litegrann.

Mental
2006-04-04, 07:48
Om ni håller för öronen och lyssnar noga: Är det tyst, eller? Jag kom att tänka på det härom dagen när jag skulle sova. Det var som att somna till en ton från tevens testbild, fast mindre högljutt. Ett svagt brummande, från t ex datorn, maskerar dock ljudet hundraprocentigt. Någon annan gång har det mer låtit som ett susande i stil med vad man skulle kunna höra från ett element. Är det helt tyst i en normal människas öron egentligen, eller är det vanligt med en liten ton? *rolleyes* Borde jag skruva ner webbradion, kanske?

Jag tror ev att du hör ditt blod susa i öronen, om det är jävligt svagt vill säga.

grisbil3n
2006-04-04, 08:05
Har alltid skithög musik på i lurarna men hör inga pipljud eller fan.

Nina L
2006-04-04, 08:08
Nina: Det är mild tinnitus. Som redan har sagts.

Det kommer att bli värre med åren.

Så, ja, jag skulle nog rekommendera att du skruvar ner volymen.GNYL! Vadå kommer att bli värre med åren? *cry* Fan, jag som har så bra ljud från min dator...

Jag har dock noterat att min 40-åriga pojkvän föredrar betydligt lägre volym på teven. Jag kan ärligt talat inte höra det ordentligt om vi har det på hans nivå... Det borde vara tvärtom. Jag är en sån som alltid har ljud på. Är det inte teven så är det radion. Jag blir nästan illa till mods om det inte finns något som låter i bakgrunden... Om det påverkar negativt så kan jag ju vänja mig av med det.

Mental: När det susar så är det rätt påträngande, förutsatt att detär tyst i rummet i övrigt.

Nitrometan
2006-04-04, 08:17
Därför att tinnitus är en skada inuti örat (oftast de små "hörseltrådarna" i snäckan).

Titta här (http://www2.sit.se/orebro/horselboken/fakta/fb26.htm).

Skadan kommer inte att gå tillbaka. Örat verkar bli mer känsligt för skada när väl en skada har uppstått. Dessutom verkar det som om tinnitus påverkas av åldersförändringar - alltså när du blir äldre ökar problemen.

Jag hör bara hjärtslag och hur blodet susar i huvudet. Eller grannarna då...

Baan
2006-04-04, 08:18
Hm kan tänka dig hus kul det är för ninas pojkvän att alltid kolla på TV:n skithögt, ungefär som en lång psykisk kamp mot oljuden :D

Hör själv inga oljud fastän jag själv lyssnar ofta på hog musik. Kanske kommmer, förhoppningsvis inte.

hum
2006-04-04, 08:31
För tillfället hör jag en massa konstigheter, råkade peta för hårt med tops för några dagar sen.

I vanliga fall får jag tjutande väldigt lätt, men inte konstant. Kommer vid tex bilresor.

Nina L
2006-04-04, 08:34
Hm kan tänka dig hus kul det är för ninas pojkvän att alltid kolla på TV:n skithögt, ungefär som en lång psykisk kamp mot oljuden :D Jag har det på helt lagom volym. :)

En annan sak som jag har noterat är att jag verkar ha svårare än andra att höra vad folk säger när många pratar samtidigt och det är en massa ljud i bakgrunden. Fast jag tror egentligen att det beror på mitt svaga psyke, i kombination med en viss lappsjuka.

Piranha
2006-04-04, 08:35
Topps och revaxör fröken !

emmzan
2006-04-04, 08:36
Om ni håller för öronen och lyssnar noga: Är det tyst, eller? Jag kom att tänka på det härom dagen när jag skulle sova. Det var som att somna till en ton från tevens testbild, fast mindre högljutt. Ett svagt brummande, från t ex datorn, maskerar dock ljudet hundraprocentigt. Någon annan gång har det mer låtit som ett susande i stil med vad man skulle kunna höra från ett element. Är det helt tyst i en normal människas öron egentligen, eller är det vanligt med en liten ton? *rolleyes* Borde jag skruva ner webbradion, kanske?

Har precis likadant. När jag ska sova undrar jag ofta.. hm.. är det elementet som låter.. hm. Sen kommer jag på att det nog bara sitter i min skalle :)

Mighty
2006-04-04, 08:37
Nina: Det är mild tinnitus. Som redan har sagts.

Det kommer att bli värre med åren.

Så, ja, jag skulle nog rekommendera att du skruvar ner volymen.
Kanske skall akta sig med att ställa en diagnos via nätet, speciellt om du inte har behörighet...

Jag tror du kan vara lugn Nina. Alla hör vi något när vi håller för öronen.
Man brukar skämta om att man hör havets brus när man håller en snäcka för örat, men det är i själva verket bruset från öronen (lekmannamässigt förklarat) man hör.

Tolkia
2006-04-04, 08:39
Jag har det på helt lagom volym.
Jo, det brukar min mormor tycka också ... när hon har TV:n på kan man varken höra dörrklocka eller telefon. ;) Testa gärna hur ditt val av "lagom volym" skiljer sig från andras med lite fler personer än pojkvännen; man är ju också olika känslig från början.
En annan sak som jag har noterat är att jag verkar ha svårare än andra att höra vad folk säger när många pratar samtidigt och det är en massa ljud i bakgrunden. Fast jag tror egentligen att det beror på mitt svaga psyke, i kombination med en viss lappsjuka.
"Svaga psyke"? "Lappsjuka"? Säg att du skämtar ... hur relaterar du lappsjuka till att inte höra vad andra säger ...? :confused:

Allvarligt talat så är just svårigheter att urskilja tal i röriga miljöer ett av de allra första tecknen på hörselnedsättning; kommer ofta långt innan man börjar reagera på att man faktiskt inte hör saker som andra hör.

Edit: Lite surr i öronen har nog de flesta, men så mycket att det är irriterande tror jag inte att de flesta har; det beror alltså på hur mycket bakgrundsdljud du egentligen hör?

The_RobRoy
2006-04-04, 08:40
Är det möjligt att människor över 18 år i Sverige fortfarande inte känner till tinitus??

Tycker det har pratats upplysts och delats ut informationsbroschyrer om det hur länge som helst.

Nina du får nog krypa ut under din sten lite oftare.

Sheogorath
2006-04-04, 08:40
Jag har samma ton som det pip som en TV skjuter ut. Tinnitus kallas det. Störigt, men inget jag tänker på förrän allt är knäpptyst.

Vimpyboy
2006-04-04, 08:41
Det handlar om tinnitus på ettan nu.

King Grub
2006-04-04, 08:42
Jag hör "Ice Ice Baby"! http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_surprised.gif

Nina L
2006-04-04, 08:48
Jag hör "Ice Ice Baby"! http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_surprised.gifI natt berättade min pojkvän att jag sjöng i sömnen. Det var en trevlig liten visa, sa han. (Nina is slipping in to madness.)

RajtanTajtan
2006-04-04, 09:05
"Svaga psyke"? "Lappsjuka"? Säg att du skämtar ... hur relaterar du lappsjuka till att inte höra vad andra säger ...? :confuse:

*skrattar så att alla i hela området hör* :D

Nina L
2006-04-04, 09:17
Testa gärna hur ditt val av "lagom volym" skiljer sig från andras med lite fler personer än pojkvännen; man är ju också olika känslig från början.

"Svaga psyke"? "Lappsjuka"? Säg att du skämtar ... hur relaterar du lappsjuka till att inte höra vad andra säger ...? :confused:

Allvarligt talat så är just svårigheter att urskilja tal i röriga miljöer ett av de allra första tecknen på hörselnedsättning; kommer ofta långt innan man börjar reagera på att man faktiskt inte hör saker som andra hör.

Edit: Lite surr i öronen har nog de flesta, men så mycket att det är irriterande tror jag inte att de flesta har; det beror alltså på hur mycket bakgrundsdljud du egentligen hör?
Jag har bara märkt det tillsammans med min pojkvän hittils, och givetvis har jag tittat på teve med många andra. :) Jag misstänker att han är ett välbevarat exemplar. Jag hör bara pipet om det är knäpptyst.

Angående lappsjukan och det svaga psyket. Nej, jag skojar inte. Men jag vet faktiskt inte säkert vad lappsjuka innebär. Det är min pojkvän som har introducerat begreppet och jag har antagit att det handlar om att man är (för) mycket för sig själv. Jag blir ofta lite förvirrad och överstimulerad när det är många människor runt mig. Det händer så mycket på en gång att det kan bli mycket att ta in. Jag vet inte vad jag skall fokusera på. Om man är ett sällskap i en högljudd miljö så hör jag bara det de närmaste säger, och jag får ganska ofta säga "Va?". Men jag vet inte om det är örat eller vanan som brister. Det kan vara en kombination. Det är lättare om jag är van vid personens röst.

The_RobRoy: Klart att jag vet vad Tinnitus är. Min farbror har det.

RajtanTajtan
2006-04-04, 09:20
Jag blir ofta lite förvirrad och överstimulerad när det är många människor runt mig. Det händer så mycket på en gång att det kan bli mycket att ta in. Jag vet inte vad jag skall fokusera på. Om man är ett sällskap i en högljudd miljö så hör jag bara det de närmaste säger, och jag får ganska ofta säga "Va?"


Det är nästan så att det luktar lite damp här. Men det har du säkert fått höra förut.

Själv hör jag ljuv musik.

Cypher
2006-04-04, 09:20
Det piper alltid i vänstra örat, väldigt svagt.

Nina L
2006-04-04, 09:22
Det är nästan så att det luktar lite damp här. Men det har du säkert fått höra förut.Hahahah nej faktiskt aldrig. Fast jag brukar iofs inte snacka med folk om saken.

mini
2006-04-04, 09:24
Lappsjuka trodde jag var att vara uttråkad?

Och nej, det är inte helt tyst i mina öron heller.

Nina L
2006-04-04, 09:42
Lappsjuka trodde jag var att vara uttråkad?Du har säkert rätt. Jag skall skälla på min pojkvän för att han inte har förklarat uttrycket för mig. Vad jag menade är att man typ är med sig själv så ofta att man blir lite *harkel* speciell.

Nitrometan
2006-04-04, 09:51
Kanske skall akta sig med att ställa en diagnos via nätet, speciellt om du inte har behörighet...
Jag har både allmän och särskild behörighet i nätdiagnoseri. Sådeså.

Jag tror du kan vara lugn Nina. Alla hör vi något när vi håller för öronen.
Man brukar skämta om att man hör havets brus när man håller en snäcka för örat, men det är i själva verket bruset från öronen (lekmannamässigt förklarat) man hör.
Men det hon beskrev var ett pipljud. Det är nåt helt annat. Om det är ett ljud som hörs i örat när ingen ljudkälla finns i närheten är sannolikheten mycket nära 100% att det är tinnitus.

Kebab-Arne
2006-04-04, 09:51
Jag tror du kan vara lugn Nina. Alla hör vi något när vi håller för öronen.
Man brukar skämta om att man hör havets brus när man håller en snäcka för örat, men det är i själva verket bruset från öronen (lekmannamässigt förklarat) man hör.

Jag hör då nånting fast påminner om ljudet när man åker flygplan. Skulle tro att det är nåt sånt du förklarar. Iaf inget pipande.

Skulle även bli mycket förvånad om jag hade tinnitus då folk brukar tycka jag har låg volym på stero, tv. Aldrig hört nån säga jag har för högt iaf. Sen går jag på konsert ungefär en gång vartannat år så...
Det var dagens ointressanta info från mig.

Jay-Z
2006-04-04, 09:54
Jag hör en liten, liten honungslen röst: aballah.

Tricklev
2006-04-04, 11:03
Jag har/hör samma som Nina.

Bite
2006-04-04, 11:52
Det piper och jävlas, curse you bullriga lågavlönade jobb, och dum Bite som inte hade kåpor :(

s_himself
2006-04-04, 11:57
jag har inget som jag kan uppfatta som pipande. skööööööönt! Ibland kan det dock komma en pip som tonas ut. Vet inte vad det är, kommer spontant ibland och har jämt varit så sålänge jag kan minnas.

Tomten
2006-04-04, 12:11
Jag hör bara det stora flygande spagettimonstrets röst.

http://www.clove.org/~stephan/images/noodledoodle_sm.jpg

+ svag tinnitus som jag fick för några år sedan när jag lånade en polares minidisc och han hade lämnat volymen på max... hade huvudvärk i flera dagar och när den försvann så lämnade den ett svagt störande brus efter sig... nuförtiden hör jag det bara på näterna när det inte är några andra ljud runtomkring... så jag håller inte med nitrometan om att det bara blir "sämre" med åren... tinnitus är en "sjukdom" som man fortfarande vet väldigt lite om.

Nina L
2006-04-04, 12:18
så jag håller inte med nitrometan om att det bara blir "sämre" med åren... tinnitus är en "sjukdom" som man fortfarande vet väldigt lite om.Så skall det låta! Själv har jag kommit hem efter "festliga tillställningar" med en hög ron ringandes i örat. Den brukade vara försvunnen när man vaknade nästa dag. :)

Tomten
2006-04-04, 12:32
Så skall det låta! Själv har jag kommit hem efter "festliga tillställningar" med en hög ron ringandes i örat. Den brukade vara försvunnen när man vaknade nästa dag. :)

Sen jag fick tinnitus så händer det ibland att jag får "rundgång" i örat. Det börjar först med ett lågt "biiiiiii-ljud" som blir högre och högre, och sen bara försvinner helt plötsligt. Det där med att tonen kan vara högre ibland känner jag också igen. Jag har också märkt att det går att lura sig själv att man inte hör sin tinnitus när man ska sova. Jag brukar låtsas att jag har ett ljudreglage i huvudet som jag sänker volymen på tills ljudet helt försvinner. Fantastiskt nog så fungerar det väldigt bra. :D

Princy
2006-04-04, 13:27
Jag har bara märkt det tillsammans med min pojkvän hittils, och givetvis har jag tittat på teve med många andra. :) Jag misstänker att han är ett välbevarat exemplar. Jag hör bara pipet om det är knäpptyst.

Angående lappsjukan och det svaga psyket. Nej, jag skojar inte. Men jag vet faktiskt inte säkert vad lappsjuka innebär. Det är min pojkvän som har introducerat begreppet och jag har antagit att det handlar om att man är (för) mycket för sig själv. Jag blir ofta lite förvirrad och överstimulerad när det är många människor runt mig. Det händer så mycket på en gång att det kan bli mycket att ta in. Jag vet inte vad jag skall fokusera på. Om man är ett sällskap i en högljudd miljö så hör jag bara det de närmaste säger, och jag får ganska ofta säga "Va?". Men jag vet inte om det är örat eller vanan som brister. Det kan vara en kombination. Det är lättare om jag är van vid personens röst.

The_RobRoy: Klart att jag vet vad Tinnitus är. Min farbror har det.

Dina symptom låter faktiskt lite likt min pappas, han har just nu blivit tvungen att byta jobb på grund av stressproblem. När han stressar och har mycket folk i omgivningen försämras hans hörsel kraftigt och hans minne och koncentration försvagas. Det kanske vore något att tänka på?

Ta inte tinnitusen för på stort allvar innan du fått en diagnos av en läkare. Tinnitus kan ju faktiskt komma och gå för vissa, så var det t.ex. för mig. Jag hade det i någon månad och sedan försvann det, det berodde troligtvis på för högt ljud på en förstärkare.

En intressant sak som jag lärde mig när jag hade tinnitus var att det inte krävs ett väldigt högt ljud för att skada hörsel, utan kan bero på att man lyssnat på ett ljud som är lite över medel över en lång tid. Värt att tänka på när man lyssnar på radio och kollar på tv. :thumbup:

Om du drar ner volymen lite i taget under en period så kommer du kanske att vänja dig vid att ha en lägre volym. :)

Metal_boy_
2006-04-04, 13:42
Knäpptyst oftast. Tänker jag dock på hur det låter i mina öron så är det ju som att det susar lite, eller så är det inbillning för att man tänker på ljud just då.

Garnax
2006-04-04, 13:53
Är det helt tyst där jag är så är det också helt tyst i mina öron,
har inga ljud i öronen som igentligen inte finns.

Dock har jag inte funnit direkt nöje i att spela musik så det gör ont
i öronen och jag ställer mig inte brevid högtalarna på nattklubbar och
sitter inte på första raden vid konserter.

När jag skjuter på skjutbana så använder jag alltid öronpluggar och på det
hörselskydd.

Men sen vill jag ha min hörsel kvar och inte vara halvdöv vid 40 års ålder...

Loke
2006-04-04, 13:55
Jag har en vaxpropp i högra örat just nu, så det piper och brusar lite. Men annars brukar det inte låta så mycket, bara ibland.

Nina L
2006-04-04, 13:56
Är det helt tyst där jag är så är det också helt tyst i mina öron,
har inga ljud i öronen som igentligen inte finns.

Dock har jag inte funnit direkt nöje i att spela musik så det gör ont
i öronen och jag ställer mig inte brevid högtalarna på nattklubbar och
sitter inte på första raden vid konserter.

När jag skjuter på skjutbana så använder jag alltid öronpluggar och på det
hörselskydd.

Men sen vill jag ha min hörsel kvar och inte vara halvdöv vid 40 års ålder...Vad du är duktig! *kissass*

Nitrometan
2006-04-04, 14:00
så jag håller inte med nitrometan om att det bara blir "sämre" med åren... tinnitus är en "sjukdom" som man fortfarande vet väldigt lite om.
Hur gammal är du?

Jag pratar om de åldersförändringar som kommer efter 50-60 sådär.

Men visst är kunskapen ännu dålig om tinnitus.

mangemani
2006-04-04, 14:01
blir snor tokig på min dator som ska hålla på att tjuta även fast den är avständ..det är som ett lågt pipande som låter som nått morse medelande*peeeeeep,pep,pep,pep,peeeeeep*osv..bruka r sluta efter ett tag,men det är fan omöjligt att sova för man kan inte koppla bort och iggnonera det ljudet=/

Helena B
2006-04-04, 14:05
Jag tror att det är knäpptyst, har aldrig testat att ha det helt tyst utan tv, radio eller datorn på.

Nina L
2006-04-04, 14:11
Jag tror att det är knäpptyst, har aldrig testat att ha det helt tyst utan tv, radio eller datorn på.
Håll för öronen! :)

Tomten
2006-04-04, 14:27
Hur gammal är du?

Jag pratar om de åldersförändringar som kommer efter 50-60 sådär.

Men visst är kunskapen ännu dålig om tinnitus.


Nina: Det är mild tinnitus. Som redan har sagts.

Det kommer att bli värre med åren.


Du får inte tinnitus när du blir gammal. Du får dålig hörsel på grund av åldern. Du formulerade dig oklart helt enkelt.

Helena B
2006-04-04, 14:30
Håll för öronen! :)

Svårt det var, men förutom att jag hörde mina händer knastra så hörs det som en lågt brummande ljud. Typ som man kan höra i stora snäckor.

muddler
2006-04-04, 14:54
låter väl lite nån gång ibland... dock inget jag stör mig på

Jense
2006-04-04, 15:15
det låter WRUUUUUUUUUUUUUUUUURURURURU typ

Nejv
2006-04-04, 15:15
tinnitus sedan 2.5 år

rQx
2006-04-04, 15:27
11 års trummor ger lite men ;) ljudet på TVn har höjts också :P

Timmi
2006-04-04, 15:58
Piper ganska så mkt i mina öron, gjort det hur länge som helst...Tror de beror på spruckna trumhinnor två gånger pga sjukdom när jag var liten *cry* Sen att jag är helt dum i huvet och inte skruvar ner volymen på musiken och dessutom börjar lira elgura nu så har den blivit värre de senaste åren *grr27*

/Tim

capoje
2006-04-04, 16:00
Har haft nån mild grad av tinnitus så länge jag kan minnas , minns hur jag lipa när jag var liten då den kom. Genom åren har jag inte brytt mig om den alls.

Men efter nyårsfirandet och en förkylning fick jag nytt pip som stör som fan , dessutom har jag blivit ljudöverkänslig vilket är det som stör mig mest.

Hör pip av allt , datorn teven radion allt :)

Dessutom får jag sån stress och ångest så fort jag varit på krogen då jag tror det blivit värre ... men brukar bli bättre efter några dagar.

userfriendly
2006-04-04, 16:00
alltså, ett visst ljud förekommer nog hos alla... sus o brus typ luft eller nåt?

capoje
2006-04-04, 16:08
alltså, ett visst ljud förekommer nog hos alla... sus o brus typ luft eller nåt?

Jo , luften gör så att det låter hos alla..

Frippe_L
2006-04-04, 16:13
Pip och hörselbortfall kommer och går, ingen annans fel än mitt eget som tvunget ska ha Baslådan Allan (c) i bilen och spela så man skakas om ordentligt bitvis. Just nu är det tyst i öronen om jag håller för dem iaf.

Nina L
2006-04-04, 16:41
Svårt det var, men förutom att jag hörde mina händer knastra så hörs det som en lågt brummande ljud. Typ som man kan höra i stora snäckor.Det var nog blodet i ådrorna du hörde. Jag brukar trycka in tappen som sitter framför öronen. Det blir som att stänga ett lock ju. :D

NiXPhoenix
2006-04-04, 17:32
Susar lite som vågbrus, hör även andningen.

Nils.R
2006-04-04, 18:28
Född hörselskadad och har även tinnitus sedan några år tillbaka

occt
2006-04-04, 18:31
piper konstant när det är tyst :(

mathor
2006-04-04, 18:46
När inga andra ljud förekommer hör jag röster i mitt huvud som uppmanar mig att göra omoraliska saker.

Chandler
2006-04-04, 18:48
40% av hörseln bort på vänster öra, lindrig tinnitus på högra.

Helena B
2006-04-04, 18:58
När inga andra ljud förekommer hör jag röster i mitt huvud som uppmanar mig att göra omoraliska saker.

Som?

bubbe
2006-04-04, 18:59
Svårt att säja, är i princip aldrig tyst hemma, på jobbet, bilen, gymet. fasiken jag längtar till sommaren då man kan försvinna med båten ett par dagar och bara vara själv, sköööönt.

mathor
2006-04-04, 19:13
Som?


Det är tyvärr hemligt i dagsläget.

Helena B
2006-04-04, 19:39
Det är tyvärr hemligt i dagsläget.

Säga a men inte b, inte vidare vänligt av dig. Men jag antar att vi får läsa om det på löpsedlarna.

Fredrici
2006-04-04, 19:44
Säga a men inte b, inte vidare vänligt av dig. Men jag antar att vi får läsa om det på löpsedlarna.

Hahahaha *yourock*

Bönne
2006-04-04, 19:57
Har svårt att tro att det är helt tyst i någons öron, då det är absolut tyst runt om sig, är det helt tyst, så är det nog så att man har kass hörsel.

Är det helt tyst runt mig, så hör jag något "inre" ljud, men sedan räcker det med det minsta yttre ljud, så försvinner det inre. Inget störande.

Slimfit
2006-04-04, 20:04
Om man varit inne i ett "absolut tyst" rum i ett ljudlabb så får man höra en hel den mystiska kroppsljud. Blodet som strömmar genom ådrorna har ett rätt enerverande sus. Jag är glad för att det inte är SÅ tyst runt omkring mig iaf. Fast jag längtar till sommarstugan ute i obyggden där det verkligen är tyst när man ska sova.

trasan
2006-07-21, 00:43
Finns det nåt sätt att bota eller hindra tinnitus?

TOPOLO
2006-07-21, 00:46
Det låter som ett rymdskepp ute i galaxen :D

Doctor Snuggles
2006-07-21, 01:00
Därför att tinnitus är en skada inuti örat (oftast de små "hörseltrådarna" i snäckan).

Titta här (http://www2.sit.se/orebro/horselboken/fakta/fb26.htm).

Skadan kommer inte att gå tillbaka. Örat verkar bli mer känsligt för skada när väl en skada har uppstått. Dessutom verkar det som om tinnitus påverkas av åldersförändringar - alltså när du blir äldre ökar problemen.

Jag hör bara hjärtslag och hur blodet susar i huvudet. Eller grannarna då...

Finns dock sk subjektiv tinnitus som inte nödvändigtvis beror på en skada i örat. Det går att bota med kognitiv terapi o dyl. Vanlig tinnitus går också att mildra med terapi. Sen finns det väl ett piller man kan ta nuförtiden.

aliquis
2006-07-21, 01:21
knäpptyst till extremt lite, vet inte så noga, blodet i handflatorna/öronen/huvudet överröstar rätt rejält.

trasan
2006-07-21, 01:32
knäpptyst till extremt lite, vet inte så noga, blodet i handflatorna/öronen/huvudet överröstar rätt rejält.
Var glad!

ALEXPALEX
2006-07-21, 07:21
Det finns tusen och ett sätt att "bota" tinnitus. För min del handlar det om att inte stressa och att inte bry mig. Men helt tyst blir det nog aldrig i mina öron.

Bulldog_3
2006-07-21, 10:12
det piper kosntant i mina öron.

samma här. tinnitus kallas det va? lite halvsvårt att slocka på nätterna faktiskt. damn walkman...

Deceiver85
2006-07-21, 11:26
Lite har det alltid susat i öronen, men det är bara sånt man hör när man tänker på det. Jag brukar kalla det inbillning.

Arf Pingvin
2006-07-21, 11:40
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lappsjuka

On topic: Det är tyst eller inget ljud som jag tänker på iaf. Kylskåpet och datorn hörs på natten.

Bärs
2006-07-21, 13:00
Var ute och festade på onsdagen, och nu har det pipit i höger öra sedan igår mitt på dagen. Har aldrig tidigare varit med om så här långa pipsessioner och fruktar att det kommer att bli permanent. Finns det i detta skede grund för den oron, eller kan det hålla i sig några dagar och sedan försvinna?

dynamo
2006-07-21, 13:07
Om jag håller för öronen så att det blir lufttätt, så hör jag ett väldigt dovt muller, med väldigt låg volym.

Brukade tjuta i öronen i åren mellan 15-23.. Var väl mer koncerter, högre musik osv.

Jag har alltid varit känslig för ljud på väldigt höga frekvenser, de irriterar mig otroligt. Jag hör ljud från gamla TV-apparater som knappt nån annan verkar uppfatta osv. Det har jag iofs inte reagerat på på ett tag, så jag kanske har tappat den "förmågan". :D

Arf Pingvin
2006-07-21, 13:35
Helt klart tappar man förmågan att uppfatta höga toner när man blir äldre. Jag brukar kunna avgöra ifall en TV står på utan volym i ett annat rum, eller iaf kunde jag det förut. Det finns en ringsignal till telefoner på 18kHz och det är knappt att jag hör den längre, kidsen kan ha dem på lektionerna utan att läraren hör. Man börjar bli gammal :-(