handdator

Visa fullständig version : Ledare


pete87p
2006-04-03, 21:43
Tänkte på en sak idag, vad kännetecknar ett samspelsinriktat arbetssätt (ledarskap), va tycker ni?

tacksam för svar

mvh :)

Piranha
2006-04-03, 21:45
*host* haaaaaaaaaaaaarkel.

Zlin
2006-04-03, 21:45
Tänkte på en sak idag, vad kännetecknar ett samspelsinriktat arbetssätt (ledarskap), va tycker ni?

tacksam för svar

mvh :)

Du bara satt och funderade sådär under bambarasten efter att fröken gett er uppgiften?

Kwon
2006-04-03, 21:46
Har man en enorm mängd kunskap och erfarenhet kan folk anse en att vara en bra ledare.

King Grub tex.

Han vet vad han snackar om.

skaparn
2006-04-03, 21:47
Du kunde väl iallafall försökt maskera det?

Jag tror svaret på din fråga är aggressivitet.

Piranha
2006-04-03, 21:47
Har man en enorm mängd kunskap och erfarenhet kan folk anse en att vara en bra ledare.

King Grub tex.

Han vet vad han snackar om.


Varför är presidentens rådgivare bara rådgivare då ?

Och varför är Bush själv ett ägg ?

Dumleman
2006-04-03, 21:48
Det som kännetecknar en sådan person är att han/hon kan be folk dra åt helvetet på ett sådant sätt att de ser fram emot resan!

Kwon
2006-04-03, 21:48
Varför är presidentens rådgivare bara rådgivare då ?

Och varför är Bush själv ett ägg ?

Bush har ju blivit vald.

De andra var ej kandidater.

Här på Kolo lägger jag min röst på King Grub.

Grub behöver ej vara aggressiv, (vilket han inte är) han inger förtroende tack vare sin kunskap och erfarenhet.

Piranha
2006-04-03, 21:49
Jag lägger min röst på Nina Lätt, så fort hon frågar nåt så fylls tråden direkt av hundratals svar.

Trance
2006-04-03, 21:50
Grub är ingen ledartyp på forumet. I verkligheten är det väl ingen som vet.

Nalfaren
2006-04-03, 21:51
Att inspirerera, ta handling, visa självdiciplin och självsäkerhet.
Tala tydligt, starkt. Lyssna och handla.

Kwon
2006-04-03, 21:51
Jag lägger min röst på Nina Lätt, så fort hon frågar nåt så fylls tråden direkt av hundratals svar.

Är väl en annan sak.

Om Grub får för sig att nu ska folk träna / äta på ett visst sätt, så kommer han säkerligen få en grupp som följer hans metod pga hans kunskap och erfarenhet...

Om Lättish säger att nu skall vi träna / äta såhär kanske hon får en (stor) grupp efter sig som tänker på helt andra saker... :laugh: :thumbup:

-

Men självklart måste man kunna aktivera / motivera folk!

Hur ofta ser vi Grub starta en tråd med, OK vad tycker ni om.. Gör såhär etc.. osv

Lizard
2006-04-03, 21:56
Jag lägger min röst på Nina Lätt, så fort hon frågar nåt så fylls tråden direkt av hundratals svar.
:laugh: :thumbup:
Ibland blixtrar du onekligen till Piranha

Lizard

Kwon
2006-04-03, 21:57
Jag lägger min röst på Nina Lätt, så fort hon frågar nåt så fylls tråden direkt av hundratals svar.

Handen på hjärtat, beror detta verkligen på ledarskap tror du eller andra "krejjer"? :naughty: :thumbup:

Dumleman
2006-04-03, 22:03
Handen på hjärtat, beror detta verkligen på ledarskap tror du eller andra "krejjer"? :naughty: :thumbup:
Du menar hennes snygga avatar?

Fagen
2006-04-03, 22:04
Lite söktips på google:

transformativt ledarskap/ledarstil, demokratiskt ledarskap/ledarstil,
hersey & blanchard, kurt lewin.

(Kan man åka dit för medhjälp om man hjälper någon med läxhjälp fasten man vet att det är förbjudet här på kolozzeum?)

Kwon
2006-04-03, 22:05
(Kan man åka dit för medhjälp om man hjälper någon med läxhjälp fasten man vet att det är förbjudet här på kolozzeum?)

Bara om det luktar skolarbete.

Lyckas man dölja/gömma avsikten så belönas det.

Fagen
2006-04-03, 22:09
Bara om det luktar skolarbete.

Lyckas man dölja/gömma avsikten så belönas det.

Då är jag nog rökt efter denna tråden...

Piranha
2006-04-03, 22:41
Handen på hjärtat, beror detta verkligen på ledarskap tror du eller andra "krejjer"? :naughty: :thumbup:


Whatever gets zee job done.

Jag kan påminna dig om att Ciccolina faktiskt suttit i Italienska riksdagen.

Kwon
2006-04-03, 22:43
Whatever gets zee job done.

Jag kan påminna dig om att Ciccolina faktiskt suttit i Italienska riksdagen.

True! :thumbup:

olwe
2006-04-03, 22:55
När jag läste kursen "Organisationsteori" så sattes vi i början för uppgiften att rabbla upp egenskaper som var viktiga för en ledare.

Lite senare vid ett annat tillfälle skulle vi nämna ett antal goda ledare och alla möjliga namn kom upp, de flesta som man kan tänka sig: Nelson Mandela, Göran Pärsson, Bamse m.fl.

När vi sedan skulle jämföra våra ledare med våra ledarideal var det enbart Bamse som klarade sig helskinnad.

Vad jag menar är att det finns oerhört många bra egenskaper för en bra ledare och att det inte finns någon verklig människa som uppfyller alla kraven. Jag menar också att Bamse är ett jäkligt bra barnprogram.

Annars så håller jag inte med om att en bra ledare är den som kan mest. En bra ledare är den som andra följer. Det finns ledare i alla situationer och man kan ganska enkelt se vem som är alpha och vem som är beta, till och med från ett fotografi.

Fagen
2006-04-03, 23:44
När jag läste kursen "Organisationsteori" så sattes vi i början för uppgiften att rabbla upp egenskaper som var viktiga för en ledare.

Lite senare vid ett annat tillfälle skulle vi nämna ett antal goda ledare och alla möjliga namn kom upp, de flesta som man kan tänka sig: Nelson Mandela, Göran Pärsson, Bamse m.fl.

När vi sedan skulle jämföra våra ledare med våra ledarideal var det enbart Bamse som klarade sig helskinnad.

Vad jag menar är att det finns oerhört många bra egenskaper för en bra ledare och att det inte finns någon verklig människa som uppfyller alla kraven. Jag menar också att Bamse är ett jäkligt bra barnprogram.

Annars så håller jag inte med om att en bra ledare är den som kan mest. En bra ledare är den som andra följer. Det finns ledare i alla situationer och man kan ganska enkelt se vem som är alpha och vem som är beta, till och med från ett fotografi.


Att vissa egenskaper skulle vara viktiga för ledare stämmer inte riktigt. Det är naturligtvis beroende på stuation, kultur, gruppsammansättning etc. Det som är intressant är snarare beteenden än egenskaper. Kan du utifrån ett fotografi se vem som är alpha och beta så grattulerar jag dig och råder dig att söka jobb på närmsta assessment center där ledar rekryteringar genomförs.
Men nu ska vi inte hjälpa trådskaparen mer med hans skolarbete tycker jag.

Wennerberg
2006-04-03, 23:56
Skitsnack

TrÅd LÅst.

Tigerkotten
2006-04-04, 00:26
Jag har varit "ledare" i 2 olika klaner i ett spel jag spelade förut.

Saker som kännetecknade mig var att jag fick saker och ting gjort, jag var också rättvis men hård. Jag sa hur saker och ting var, om det inte passade så var man inte välkommen. Självklart tog man diskutioner om saker och ting kanske inte var optimalt, och då gäller det att kunna lyssna och sedan argumentera fram sina åsikter.

Men det gäller som sagt att få saker och ting gjort, och inte bara vänta att saker ska hända. Man kan inte stå för länge och tänka på hur nästa steg ska se ut.


Jag har den egenskapet att jag gillar att styra och ställa och är lite bossig av mig i verkliga livet också. Men det är så extremt frustrerande att inte få saker och ting gjort.

Coldsmith
2006-04-04, 00:49
Ledare för klaner i internetspel, det är framtidens ledare det :D.

Coldsmith
2006-04-04, 00:54
Men ang. ledare, nu när tråden ändå är igång (hatar läxtrådar egentligen, gör ert eget skitarbete. Speciellt då ni inte ens lyckas maskera det någorlunda "jag tänkte på en sak idag; hur kan man via den klassiska ekonomiska modellen argumentera mot den keynianska modellen vad gäller ekonomisk utveckling på lång sikt enligt de punkter som står på sida 335" typ. Jag menar snälla.)

Iaf, ska vi tittapå bra ledare så titta på ledare som verkligen är BRA, inte bara folk som är ledare. Därmed faller göran persson bort till exempel. Titta istället på Donald Trump.

olwe
2006-04-04, 02:17
Att vissa egenskaper skulle vara viktiga för ledare stämmer inte riktigt. Det är naturligtvis beroende på stuation, kultur, gruppsammansättning etc. Det som är intressant är snarare beteenden än egenskaper. Kan du utifrån ett fotografi se vem som är alpha och beta så grattulerar jag dig och råder dig att söka jobb på närmsta assessment center där ledar rekryteringar genomförs.
Men nu ska vi inte hjälpa trådskaparen mer med hans skolarbete tycker jag.

Inte definitivt men det går garanterat att i alla fall få en bra uppskattning av vem som är ledaren i en grupp från ett fotografi, i alla fall om det är ett oarangerat fotografi.

Det är självklart att vissa egenskaper är bra för en ledare att ha, men att det inte är det som definerar en ledare var väll vad jag försökte förklara. Därav Bamse grejen.