handdator

Visa fullständig version : Datorköp


Basloppan
2006-04-03, 21:20
Hej hej hej hej hej.

Nu har jag samlat mig efter Datorkraschen igår (en tunnbrödsrulle med köttbullar och potatissallad fixade biffen) och så har jag funderat lite; Jag kan lämna in datorn på en verkstad, vilket kostar mig 500 spänn. Sedan är det nästan skitsamma vilken komponent det är som är trasig - jag kommer få betala minst 2 000, men förmodligen mer, för att fixa dumburken igen. Utöver att den är helt pajj, så är jag lite missnöjd med den. Den har inte riktigt den prestanda jag önskar mig. Så jag har kommit fram till följande:
Jag köper mig helt enkelt en NY dator som är bättre än den jag har nu, vilken jag kan plocka komponenter från och sälja för några tusen (2x500mb RAM, 2x80gb hdd - jag behåller min 250, 1 DVDläsare, 1 DVDbrännare och kanske moderkort och processor och lite sånt.)

Den dator jag har tänkt mig får kosta runt 20 000. Jag drar den nämligen på min lilla firma, vilket gör att jag slipper skatt och moms, vilket medför att mitt pris blir cirka 10 000. Jag behöver alltså bara lägga ut runt 6000-7000 spänn på en 20 000-kronors-dator.

Så frågan är nu: Vilken dator ska jag köpa? Jag funderar på en DELL, eftersom att min otur med datorer är kollossal. DELL erbjuder nämligen tre års fri hämtservice utan extra kostnad, vilket passar mig utmärkt! Dessutom har min goda vän David en tre (eller är det fyra?) år gammal DELL som inte har krånglat en enda gång. Den klarar till och med lika kraftiga applikationer som min kraschade dator gjorde. Vad tror ni? Är DELL något att ha? Vad bör jag annars satsa på? 20 000 är vad jag vill lägga ut.

Puss på röven.

Baan
2006-04-03, 21:24
Du säger inte vad du ska ha datorn tilll inte heller om det är stationär eller bärbar som efterfrågas.

Stationär skulle jag i alla fall helre sätta ihop en, du kan väl köpa delarna momsfritt så blir det väl en del sparat där. För 20k kan du få en ganska brutal speldator. Spelar du inte så finns det egentilgen ingen anledning att lägga ner 20k.

Är det bärbar och du kan lägga ner 20k så gillar jag själv IBM små laptops och skulle köpa en sån om jag hade en 20k liggandes.

Basloppan
2006-04-03, 21:28
Du säger inte vad du ska ha datorn tilll inte heller om det är stationär eller bärbar som efterfrågas.

Stationär skulle jag i alla fall helre sätta ihop en, du kan väl köpa delarna momsfritt så blir det väl en del sparat där. För 20k kan du få en ganska brutal speldator. Spelar du inte så finns det egentilgen ingen anledning att lägga ner 20k.

Är det bärbar och du kan lägga ner 20k så gillar jag själv IBM små laptops och skulle köpa en sån om jag hade en 20k liggandes.


Mja, det var en stationär jag tänkte på, men hur stor är skillnaden mellan en stationär och en bärbar för 20k? Förlorar jag mycket prestanda? Bärbar skulle ju vara härligt iofs. Då kör jag bara med en extern 500gb hdd så kan jag tanka lite med. Sen brukar dom inte jävlas så mycket som stationära. Problemet är bara att dom inte går att uppgradera. =/

Jag vill hursomhelst kunna köra fina spel utan problem...

EDIT: Jag vill inte sätta ihop en själv, för jag har haft riktigt dåliga erfarenheter av det där. Då betalar jag hellre 5k extra för att få den ihopsatt med garantier och allt.

goodie
2006-04-03, 21:31
Man förlorar väldigt mycket prestanda om man tar en bärbar iställer för en stationär.

Basloppan
2006-04-03, 21:33
Man förlorar väldigt mycket prestanda om man tar en bärbar iställer för en stationär.

Ja, det är nog så... Hur mycket vet jag inte, men jag har redan en laptop genom skolan som jag förövrigt sitter vid just nu. Den kan jag leva med ett tag till, tills jag börjar tjäna bra med pengar och har råd att köpa en värstinglaptop. Stationär blir nog ändå det jag satsar på först...

Baan
2006-04-03, 21:37
Mja, det var en stationär jag tänkte på, men hur stor är skillnaden mellan en stationär och en bärbar för 20k? Förlorar jag mycket prestanda? Bärbar skulle ju vara härligt iofs. Då kör jag bara med en extern 500gb hdd så kan jag tanka lite med. Sen brukar dom inte jävlas så mycket som stationära. Problemet är bara att dom inte går att uppgradera. =/

Jag vill hursomhelst kunna köra fina spel utan problem...

EDIT: Jag vill inte sätta ihop en själv, för jag har haft riktigt dåliga erfarenheter av det där. Då betalar jag hellre 5k extra för att få den ihopsatt med garantier och allt.

Bärbar köper man om man har användning för det, säg skolan eller jobbet, det är ingen leksak tycker jag. Jag spelar förvisso på min men det är absolut ingen spelmaskin, det är gamla spel som gäller. Spellaptops är ett ganska roligt begrepp, många som man trycker in grym hårdvara i har stora problem med överhettning och så och är i princiip djävligt FETA laptops, dvs inget att ha om du är ute efter en BÄRBAR dator. Med andra ord, skit i laptop om du inte har behovet.

Jag skulle inte köpa av DELL ändå, helre av någon datorbutik, en billig sådan, som sätter ihop åt en och kanske lämnar garanti.

Basloppan
2006-04-03, 21:49
Bärbar köper man om man har användning för det, säg skolan eller jobbet, det är ingen leksak tycker jag. Jag spelar förvisso på min men det är absolut ingen spelmaskin, det är gamla spel som gäller. Spellaptops är ett ganska roligt begrepp, många som man trycker in grym hårdvara i har stora problem med överhettning och så och är i princiip djävligt FETA laptops, dvs inget att ha om du är ute efter en BÄRBAR dator. Med andra ord, skit i laptop om du inte har behovet.

Jag skulle inte köpa av DELL ändå, helre av någon datorbutik, en billig sådan, som sätter ihop åt en och kanske lämnar garanti.

Okej okej. Laptop skippar jag då. Det är med att köpa av en Datorbutik... Det kanske inte är en så dum idé om dom nu bygger ihop den åt mig och lämnar saftiga garantier. Jag vill kunna få full rätt att skicka in den utan några kostnader och få den fixad på några dagar oavsett vilket fel det är. Finns det något ställe som erbjuder detta? Vet ni någon datorbutik som har finfin support som jag kan ringa eller maila och kolla vad dom rekommenderar?

Kwon
2006-04-03, 21:54
Om du har råd så köper du det som är bäst och nyast just nu så det håller ett tag iaf.

Dataprylar blir gamla och "out of date" fort.

Titta på spelbranschen, helt galen.

Basloppan
2006-04-03, 22:03
Om du har råd så köper du det som är bäst och nyast just nu så det håller ett tag iaf.

Dataprylar blir gamla och "out of date" fort.

Titta på spelbranschen, helt galen.

Då får jag ju fan punga ut med 50 lax eller nåt; Grafikkort för 10 000, några terabyte hddutrymme för 10 000 till, en processor för säkert lika mycket till och samma med minnet på 4gb... Det är lite väl saftigt. Jag tror jag håller mig till 20 000-gränsen.

Kwon
2006-04-03, 22:07
Då får jag ju fan punga ut med 50 lax eller nåt; Grafikkort för 10 000, några terabyte hddutrymme för 10 000 till, en processor för säkert lika mycket till och samma med minnet på 4gb... Det är lite väl saftigt. Jag tror jag håller mig till 20 000-gränsen.

Du gör som du vill, men börja inte gråta sen när du blir tvungen att uppgradera om någon månad för att du vill lira Spel_x! :)

Don't blame me! :thumbup:

tossefar
2006-04-03, 22:14
Satsa på en DELL du, det kan vara värt de extra kronorna att få allt fixat om något skulle hända.

Achryl
2006-04-03, 22:19
Du gör som du vill, men börja inte gråta sen när du blir tvungen att uppgradera om någon månad för att du vill lira Spel_x! :)

Don't blame me! :thumbup:

Men det verkar ändå som om datorutvecklingen håller på att sakta ner, eller nått. år 2002 köpte jag min för 17000, och den funkar fint idag. har uppgraderat ramminnet till 1 gig bara. annars är den original på 2.5 ghz, 128 mb grafikkort och 120 gigs HD, den klarar HL och Doom 3 på högsta grafik exempelvis. (oftast, ibland kan doom lagga lite)

Kwon
2006-04-03, 22:23
Men det verkar ändå som om datorutvecklingen håller på att sakta ner, eller nått. år 2002 köpte jag min för 17000, och den funkar fint idag. har uppgraderat ramminnet till 1 gig bara. annars är den original på 2.5 ghz, 128 mb grafikkort och 120 gigs HD, den klarar HL och Doom 3 på högsta grafik exempelvis. (oftast, ibland kan doom lagga lite)

Allt beror ju på hur stor gamer Bajsloppan är.

Klart man klarar sig på runt 20papp, men om vi tar Oblivion som ett exempel så var ju många tvungna att uppgradera.

Hela tiden försöker spelföretagen pressa maskinerna till det yttersta.

Hur tolerant är man vid grafiklagg, låg resolution etc? Upp till person! :)

Lodiz2
2006-04-03, 22:45
Men det verkar ändå som om datorutvecklingen håller på att sakta ner, eller nått. år 2002 köpte jag min för 17000, och den funkar fint idag. har uppgraderat ramminnet till 1 gig bara. annars är den original på 2.5 ghz, 128 mb grafikkort och 120 gigs HD, den klarar HL och Doom 3 på högsta grafik exempelvis. (oftast, ibland kan doom lagga lite)


testa fear eller oblivion :)

Basloppan
2006-04-03, 22:51
Allt beror ju på hur stor gamer Bajsloppan är.

Klart man klarar sig på runt 20papp, men om vi tar Oblivion som ett exempel så var ju många tvungna att uppgradera.

Hela tiden försöker spelföretagen pressa maskinerna till det yttersta.

Hur tolerant är man vid grafiklagg, låg resolution etc? Upp till person! :)

WTF? "Bajsloppan"? :(

JAG VÄGRAR GÅ ÖVER 20 000 NU!!!!!!!!!!!11

Kwon
2006-04-03, 22:53
WTF? "Bajsloppan"? :(

JAG VÄGRAR GÅ ÖVER 20 000 NU!!!!!!!!!!!11

SORRY GUBBEN! Jag menar BASLoppan! :)

Gå över 20k plz

Lodiz2
2006-04-03, 22:58
konfigurera en egen dator på datorbutiken.com och välj att dom ska montera och testa din dator kostar 1295kr men datorn kommer bli billig


ex..

athlon 64 x2 4800+ 2.4ghz
geforce 7900gtx 512mb 675ghz
2gb ram
300gb hd 16mb cache
dvd brännare
schysst låda med 500w nättagg

under 19000 med montering men det var också ett hastigt ihop plock

går att få jäkligt bra dator därifrån om man tar sig tid att kolla igenom vilka delar som är mest prisvärda för en själv spelar man inte mycket kanske man inte behöver det allra värsta grafikortet :)

timoat
2006-04-04, 07:02
Basloppan, jag är väldigt intresserad av jur du kommer fram till din kalkyl, att du endast skulle behöva betala 6-7000 för en dator som kostar 20 000. Så vitt jag vet får företagare bara dra av momsen, som är 25%. För att dra det från 20 papp drar man 20%
alltså får du betala 16 papp med "företagets pengas (som är oskattade)

Nina L
2006-04-04, 07:14
Dumburken? *grr*

Lundström
2006-04-04, 11:21
Om du har råd så köper du det som är bäst och nyast just nu så det håller ett tag iaf.

Dataprylar blir gamla och "out of date" fort.

Titta på spelbranschen, helt galen.

Det sämsta man kan göra är att köpa det bästa och nyaste, man får ut minst av pengarna på det. Det är bättre att köpa lite sämre prylar och sedan använda resten av pengarna till att uppgradera datorn med tiden.

Basloppan, dustinhome.se har väldigt bra support, snabba leveranser har dom också, brukar få beställningen efter 1-2dagar. Du kan även köpa till extra garantier osv.

Basloppan
2006-04-06, 22:06
Basloppan, jag är väldigt intresserad av jur du kommer fram till din kalkyl, att du endast skulle behöva betala 6-7000 för en dator som kostar 20 000. Så vitt jag vet får företagare bara dra av momsen, som är 25%. För att dra det från 20 papp drar man 20%
alltså får du betala 16 papp med "företagets pengas (som är oskattade)


Nope, såhär är det:

Jag får dra momsen. Så långt stämmer det.
Sen slipper jag också betala skatt (drygt 30%) på den summan datorn kostar exkl. moms, eftersom att datorköpet är en utgift, dvs den slutliga vinsten som man ska skatta på minskar. Jag sparar då 30% av kostnaden inkl. moms av företagets pengar, som ju är mina pengar, eftersom att det är en enskild firma. På det som blir över där, slipper jag även 40% i sociala avgifter, såsom egenavgifter/arbetsgivarafgifter av samma anledning - vinsten minskar eftersom att utgifterna ökar.

Jag är nu nere på ungefär halva priset - 10 000.

Hur jag sedan kom fram till 6-7 000 var genom att jag tog med i beräkningarna att jag även säljer delar från min gamla dator (de som fortfarande fungerar) för cirka 4 000. 10 000 - 4 000 = 6 000.

Puss och kram skumbanan.