handdator

Visa fullständig version : Kan en vit bli afrikan?


JaggedAxe
2006-04-03, 21:03
Mycket snack om rastillhörighet, vad som är svenskt och icke svenskt och tänkte på om vi vänder på det hela.

I dagens Sverige är det väl en ganska utbredd åsikt att bor man här som invandrad från ett utomeuropeiskt land och man får barn i landet så är barnet svenskt.

Om vi vänder på det hela och säger att jag och min fru åker till ett afrikanskt land, till exempel Kongo. Vi bor där och får barn. Våra barn får barn och dom i sin tur får barn. Kommer barnen som föds i flera generationer att accepteras som Kongo"aner" (benämning tack?) fastän de inte är mörka till hudfärgen?

Det är en sådan självklarhet i Sverige att vi måste snabbast möjligt acceptera att människor som kommer hit skall klassas som Svenskar, men hur är det egentligen utomlands? Synpunkter?

Kwon
2006-04-03, 21:04
Det är väl en hel del sydafrikaner som är vita?

JaggedAxe
2006-04-03, 21:06
Det är väl en hel del sydafrikaner som är vita?

Självfallet, men det är också för att en del afrikanska länder blivit kolonialiserade. Men tror ni "urinvånarna" ser de vita som Sydafrikaner? Det är det jag vill diskutera:)

Kwon
2006-04-03, 21:09
About one-third of White Americans are found to have traces of African ancestry; they average about 2.3% African admixture.

And a bit larger, but still small amount of Black Americans have some European admixture, averaging about 17 percent.

Folk kan ju ha ursprung från lite här och var, men det finns väl många vita som anser sig som afrikaner?

Baan
2006-04-03, 21:11
Vet inte vad rastillhörighet har alls med ett vara svensk, vilket i princip betyder lite papper som intygar att du tillhör denna grupp. För den delen skulle vi kunna utplåna hela Sveriges befolkning idag, befolka den med marsianer och fortsätta kalla det Sverige. Jag tror därmed ordet svensk har ganska svag betydelse, det är knappast förknippad med någon ras. Samma sak gäller egentligen alla länder, även om man själv gör grupperingar och har en viss bild hur en vanlig kenyan kan tänkas se ut.

Men för att svara på frågan självklart. Egentligen så fort du får medborgarskap, men om man ska kräva att man bott i landet hela livet, så varför inte, även om man råkar ha rosa hudfärgo ch sjuttio armar och ben. Obefintlig penis.

Baan
2006-04-03, 21:12
About one-third of White Americans are found to have traces of African ancestry; they average about 2.3% African admixture.

And a bit larger, but still small amount of Black Americans have some European admixture, averaging about 17 percent.

Folk kan ju ha ursprung från lite här och var, men det finns väl många vita som anser sig som afrikaner?

Har för mig att gener för mörkare hudfärg, ögon etc är dominanta så inte så konstigt att man lättare går till svart än vitt :D

Kwon
2006-04-03, 21:16
Det är bara för Jagged att fråga en vit sydafrikan tror jag.

So what are ya?

I'm SouthAfrican!

Well, where ya from?

I'm from SouthAfrica!

k

Baan
2006-04-03, 21:16
Det är bara för Jagged att fråga en vit sydafrikan tror jag.

So what are ya?

I'm SouthAfrican!

Well, where ya from?

I'm from SouthAfrica!

k

Om han säger I'm a hard rocker då?

Kwon
2006-04-03, 21:17
Om han säger I'm a hard rocker då?

Då säger Jagged till honom att handla på Lidl alt Make it like an Albatross n' fly away! :thumbup:

JaggedAxe
2006-04-03, 21:23
Vet inte vad rastillhörighet har alls med ett vara svensk, vilket i princip betyder lite papper som intygar att du tillhör denna grupp. För den delen skulle vi kunna utplåna hela Sveriges befolkning idag, befolka den med marsianer och fortsätta kalla det Sverige. Jag tror därmed ordet svensk har ganska svag betydelse, det är knappast förknippad med någon ras. Samma sak gäller egentligen alla länder, även om man själv gör grupperingar och har en viss bild hur en vanlig kenyan kan tänkas se ut.

Men för att svara på frågan självklart. Egentligen så fort du får medborgarskap, men om man ska kräva att man bott i landet hela livet, så varför inte, även om man råkar ha rosa hudfärgo ch sjuttio armar och ben. Obefintlig penis.

Så när någon talar om en italienska så tänker du genast på en blåneger eller? Eller när du tänker på en japanska så går genast dina tankar till en lång blondin?
Vi från nordiska länder är till största delen sen ett par tusen år tillbaka delar av germanska folkstammar. Dessa folkstammar har tillsammans med övriga delar av mänskliga raser vissa säregna drag. Exempelvis är våra barn väldigt blonda/ljushåriga, någorlunda långa etc etc. Vissa länder kan man urskilja större säregna drag, vissa platser i Afrika är de bra på att springa längre sträckor baserade hur lederna/benmusklerna är uppbyggda. Precis som flertalet asiater har "snea" ögon och ofta är korta.

Jag tycker din inställning angående "utplåna sverige, ersätta med marsianer och fortsätta kalla det Sverige" är sorglig. Att länders kultur, dygder, seder tillhör det landet ochf olket ökar mångfalden och vore väl tråkigt om alla dessa "gränser" suddades ut? inte sant?

F.ö anser jag att du inte riktigt svarat på min fråga.

Är det inte mer accepterat i Sverige att (t.ex) utom-europeér "snabbare" blir klassade som Svenskar än i ex. Afrikanska längder?

Kwon
2006-04-03, 21:29
JaggedAxe, om du frågar en vit som är född i tex Nigeria och bott där hela livet så säger han/hon väl att han/hon är nigerian? :)


Bor hon/han i Egyptien säger hon/han väl istället att hon/han är egyptier?

Är det så konstigt? :)

Alla tänker inte så mycket på germanska stammar från förr etc

Jag har då aldrig fått svaret , Jag eller mina förfäder kommer ursprungligen från den och den stammen från förr, utan de brukar säga, jag är fransk, svensk, thailändare, chilenare etc osv et al.

JaggedAxe
2006-04-03, 21:31
JaggedAxe, om du frågar en vit som är född i tex Nigeria och bott där hela livet så säger han/hon väl att han/hon är nigerian? :)


Bor hon/han i Egyptien säger hon/han väl istället att hon/han är egyptier?

Är det så konstigt? :)

Alla tänker inte så mycket på germanska stammar från förr etc

Jag har då aldrig fått svaret , Jag eller mina förfäder kommer ursprungligen från den och den stammen från förr, utan de brukar säga, jag är fransk, svensk, thailändare, chilenare etc osv et al.

Ja men de svarta Nigerianerna, ser de på den vita personen som en Nigerian?
Eller om personen i fråga är mulatt är han/hon mer Nigerian enbart pga hudfärgen?

Nä du kanske inte tänker på det, för att säger man Svensk då är man vit. Det tänker väl de flesta på? Men nuförtiden är det ju fult att tänka så:)

Kwon
2006-04-03, 21:32
Ja men de svarta Nigerianerna, ser de på den vita personen som en Nigerian?
Eller om personen i fråga är mulatt är han/hon mer Nigerian enbart pga hudfärgen?

Nä du kanske inte tänker på det, för att säger man Svensk då är man vit. Det tänker väl de flesta på? Men nuförtiden är det ju fult att tänka så:)

Well, när Henke säger att han är från Sweden så tänker jag inte så mkt på det? :)

Fast det kanske andra gör vad vet jag?

Gimp
2006-04-03, 21:33
Kommer barnen som föds i flera generationer att accepteras som Kongo"aner" (benämning tack?) fastän de inte är mörka till hudfärgen?

Kongolesisk.

Baan
2006-04-03, 21:34
Så när någon talar om en italienska så tänker du genast på en blåneger eller? Eller när du tänker på en japanska så går genast dina tankar till en lång blondin?


Nej du missförstår helt. Självklart gör jag samma kopplingar som du, även om jag inte har någon aning om hur italienska brudar ser ut :) Men å andra sidan om det kommer en svart tjej och säger att hon är från Italien blir jag inte lack och säger att hon ljuger, är hon född där eller t o m har medborgarskap, varför inte.


Vi från nordiska länder är till största delen sen ett par tusen år tillbaka delar av germanska folkstammar. Dessa folkstammar har tillsammans med övriga delar av mänskliga raser vissa säregna drag. Exempelvis är våra barn väldigt blonda/ljushåriga, någorlunda långa etc etc. Vissa länder kan man urskilja större säregna drag, vissa platser i Afrika är de bra på att springa längre sträckor baserade hur lederna/benmusklerna är uppbyggda. Precis som flertalet asiater har "snea" ögon och ofta är korta.


Jag tror inte det där stämmer alls så bra, Sverige har haft ganska stora folkinvandringar av både slaver på vikingatiden (och slaverna passar perfekt i din beskrivning av svenskar) samt senare vallonerna. Det är nog väldigt få som tillhör gruppen som har bott här i "ett par tusen år". Det är mest önsketänkade.


Jag tycker din inställning angående "utplåna sverige, ersätta med marsianer och fortsätta kalla det Sverige" är sorglig. Att länders kultur, dygder, seder tillhör det landet ochf olket ökar mångfalden och vore väl tråkigt om alla dessa "gränser" suddades ut? inte sant?


Tråkigt på vilket sätt? Skulle jorden gråta för oss? Vem skulle säga till marsianerna att dom inte är svenskar? Jag säger inte att det är något som borde hända, utan försöker förklara att nationer är inget heligt, det är något väldigt syntetiskt, och det mesta som kommer från att vi sätter upp murar och kallar det vårt land är rätt negativt egentligen. Sen att det funkar så att vi gillar bygga murar samt riva andras är en annan femma.

Jag tycker inte det finns något heligt med kultur i något land, kultur förändras. Det du tror är typiskt svenskt kanske inte ens fanns för en hundra år sen, så svensk kultur är ett väldigt relativt begrepp.


F.ö anser jag att du inte riktigt svarat på min fråga.

Är det inte mer accepterat i Sverige att (t.ex) utom-europeér "snabbare" blir klassade som Svenskar än i ex. Afrikanska längder?

Men varför utomeuropéer vi har ju massvis med invandrare från Europa, folk från f d Jugoslavien t ex. Menar du att vi ska knyta nationalitet till någon sorts rastillhörighet?

Kwon
2006-04-03, 21:38
När folk snackar italienska brudar tänker jag "Sabrina - Boys Boys Boys", men självklart ser inte alla ut som henne i Italien. :naughty:

JaggedAxe
2006-04-03, 21:45
Nej du missförstår helt. Självklart gör jag samma kopplingar som du, även om jag inte har någon aning om hur italienska brudar ser ut :) Men å andra sidan om det kommer en svart tjej och säger att hon är från Italien blir jag inte lack och säger att hon ljuger, är hon född där eller t o m har medborgarskap, varför inte.

Självklart blir man inte lack:)


Jag tror inte det där stämmer alls så bra, Sverige har haft ganska stora folkinvandringar av både slaver på vikingatiden (och slaverna passar perfekt i din beskrivning av svenskar) samt senare vallonerna. Det är nog väldigt få som tillhör gruppen som har bott här i "ett par tusen år". Det är mest önsketänkade.

Ja det har Sverige synnerligen, men främst från Nordeuropeiska länderna men som du skriver även invandring från Slaviska länder. Krigsbyten från plundringar/affärsuppgörelser under vikingatiden. Dessa har emellertid blivit assimilerade genetiskt genom samlag etc. Som kwon tog upp som exempel att flertalet färgade människor i Usa hade bakgrund från Europeiska folkslag men detta syns inte till de yttre särdragen.

Vad gäller gruppen som "har bott här ett par tusen år" är det väl inte helt omöjligt? Den enda riktigt stora utvandring av Svenskar var väl i början av 1900-talet till Usa? Rätta mig om jag har fel!



Tråkigt på vilket sätt? Skulle jorden gråta för oss? Vem skulle säga till marsianerna att dom inte är svenskar? Jag säger inte att det är något som borde hända, utan försöker förklara att nationer är inget heligt, det är något väldigt syntetiskt, och det mesta som kommer från att vi sätter upp murar och kallar det vårt land är rätt negativt egentligen. Sen att det funkar så att vi gillar bygga murar samt riva andras är en annan femma.

Lite som svar har jag skrivit nedan, men tycker personligen det är heligt att bibehålla vart lands seder och traditioner. Varför inte? Det ökar mångfalden och gör saker såsom att resa desto roligare. Anser personligen att det är sorgligt att det i dagens Sverige blivit negativt att vara svensk. Att vara svensk är något töntigt, något man skall skämmas för. Läs gringo och hela "svenneheten" är något att förakta.



Jag tycker inte det finns något heligt med kultur i något land, kultur förändras. Det du tror är typiskt svenskt kanske inte ens fanns för en hundra år sen, så svensk kultur är ett väldigt relativt begrepp.

Som sagt! Tråkigt att du tycker så. För när jag åker till Italien vill jag uppleva Italiensk kultur, Italiensk matlagning och Italienska tjejer.
Svenska seder går tillbaka långt. Midsommarafton/Valborg är bara ett av dessa exempel.




Men varför utomeuropéer vi har ju massvis med invandrare från Europa, folk från f d Jugoslavien t ex. Menar du att vi ska knyta nationalitet till någon sorts rastillhörighet?[/QUOTE]

Mago
2006-04-03, 22:44
På tal om raser och sådär.
Är det inte jävligt knäppt att kalla judar för en ras? Det är väl ändå en religion, som jag kan, om jag vill, konvertera till. Byter jag ras bara för jag konverterar till judendomen då?

Tolkia
2006-04-03, 22:45
Så när någon talar om en italienska så tänker du genast på en blåneger eller? Eller när du tänker på en japanska så går genast dina tankar till en lång blondin?
Det som är intressant i det här fallet är väl egentligen inte vad vi här tycker, utan vad italienarna eller japanerna tycker? Det är ju inte direkt så att en italiensk neger eller en "vit" japan blir mer eller mindre italienare/japan för att någon svensk smörgåsnisse tycker att han/hon inte ser ut som en riktig italienare/japan, eller?
Är det inte mer accepterat i Sverige att (t.ex) utom-europeér "snabbare" blir klassade som Svenskar än i ex. Afrikanska längder?
Jag vet inte, men jag har svårt att se varför det skulle vara så. Menar du att svenskars mentalitet skulle skilja sig så till den grad från alla andra människors? Har du något att visa på som får dig att tro att det är så här, eller är det bara en föreställning?

Tolkia
2006-04-03, 22:46
Svenska seder går tillbaka långt. Midsommarafton/Valborg är bara ett av dessa exempel.
Till förmån för vilka "utländska"? Halloween?

Metal_boy_
2006-04-03, 22:50
Japp.

Det betyder inte att han är född där(är där ifrån från början).

tano
2006-04-03, 22:56
På tal om raser och sådär.
Är det inte jävligt knäppt att kalla judar för en ras? Det är väl ändå en religion, som jag kan, om jag vill, konvertera till. Byter jag ras bara för jag konverterar till judendomen då?

ja, möjligt att det var så långt tillbaka men nu finns det väl ingen som kallar judar för ras? är en religion

Man får väl skilja på raser och nationalitet, och det är väl ändå nationalitet vi bryr oss om eller hur?
Det är ju ändå inte rasen som påverkar beteendet, utan uppväxten, religionen etc.

Så inga mer bedömningar baserat på rastillhörighet tack (dessutom som folk redan kommenterat, världen har blivit väldigt uppblandad, rasbegreppet lär väl försvinna tillslut? )

Baan
2006-04-03, 23:26
Ja det har Sverige synnerligen, men främst från Nordeuropeiska länderna men som du skriver även invandring från Slaviska länder. Krigsbyten från plundringar/affärsuppgörelser under vikingatiden. Dessa har emellertid blivit assimilerade genetiskt genom samlag etc. Som kwon tog upp som exempel att flertalet färgade människor i Usa hade bakgrund från Europeiska folkslag men detta syns inte till de yttre särdragen.

Vad gäller gruppen som "har bott här ett par tusen år" är det väl inte helt omöjligt? Den enda riktigt stora utvandring av Svenskar var väl i början av 1900-talet till Usa? Rätta mig om jag har fel!


Jag menar mer att ursvensken som bott här i 27540 år i praktiken inte finns. Dom flesta har säkert rötter säg i Lettland eller kanske Belgien. Den delen som var först med att bebo Sverige (bortsett från samerna he he) är nog väldigt få som tillhör. Så då kan vi vända på det hela, vem är det som säger att dom blivit assimilerade och att vi fullständigt tvingad på dom den "svenska" kulturen. Jag skulle snarare se det smo ett mer realistiskt scenario att vi möttes nånstanns halvvägs och fick fram en ny svensk kultur. Vem vet vi kanske har en helt annan kultur om hunda år, som känns naturlig då, med tanke på att var åttonde invånare i Sverige har rötter i utlandet.




Lite som svar har jag skrivit nedan, men tycker personligen det är heligt att bibehålla vart lands seder och traditioner. Varför inte? Det ökar mångfalden och gör saker såsom att resa desto roligare. Anser personligen att det är sorgligt att det i dagens Sverige blivit negativt att vara svensk. Att vara svensk är något töntigt, något man skall skämmas för. Läs gringo och hela "svenneheten" är något att förakta.


Till viss del kan jag hålla med, men varför inte ta åt sig det man gillar? Självklart ändrar man inte saker i sin kultur (inte något man bara ändrar sådär men i alla fall) genom vilja, men det är ganska vanligt i historien att man plockat traditioner, och vad blir då typiskt svenskt? Det är mycket idag vi ser som typiskt svenskt som vi lånat och snott lite från andras kulturer, det är rätt få grejer som man inte kan traca på samma sätt.

Jag tycker det är rätt töntigt med flaggviftade och nationalister, jag har aldrig riktigt förstått poängen. Många verkar just vara lite "nationalister" för att det är uppfattat som lite töntigt idag, lite som att gå mot strömmen. Det är klart ingen ska behöva få uppleva fysisk våld om han sjunger nationalsången, sånt är ju bara löjligt.

paddanboy
2006-04-03, 23:38
Om dina barn, i flera 10 - 100 - 100 generationer bor i Kongo så kommer deras gener att i största möjliga mån anpassa sig efter hur klimatet är i Kongo och efter vad de arbetar med och dyligt.

Det lär ta väldigt länge innan deras hud är lika som de etniska kongoneser nu, och då syftar jag på att dessa barn du får inte gifter sig och får barn med en etnisk kongones eller snarare neger.

För direkt de gör det så kan du kasta dina nordiska gener i soptunnan, mörkare anlag är ytterst dominant.

Svenskar har varit en rätt homogen bofolkningsgrupp, och då menar jag enklaver av folket och inte just LANDET. Men det går inte dela upp folk i raser och liknande ändå eftersom det finns vad jag skulle kalla dem "gråzoner". Däremot kan vi ge mer skarpa benämningar som: Afrikan(neger), Asiat, Latinamerikan, Nordbo, och så vidare. Då handlar det om att generalisera och försöka finna de urtypiska drag ur den gruppen.

För en nordbo behöver det inte nödvändigtvis vara blont hår, men ljus hy och blåa ögon.

Zafer
2006-04-04, 00:08
Mycket snack om rastillhörighet, vad som är svenskt och icke svenskt och tänkte på om vi vänder på det hela.

I dagens Sverige är det väl en ganska utbredd åsikt att bor man här som invandrad från ett utomeuropeiskt land och man får barn i landet så är barnet svenskt.

Om vi vänder på det hela och säger att jag och min fru åker till ett afrikanskt land, till exempel Kongo. Vi bor där och får barn. Våra barn får barn och dom i sin tur får barn. Kommer barnen som föds i flera generationer att accepteras som Kongo"aner" (benämning tack?) fastän de inte är mörka till hudfärgen?

Det är en sådan självklarhet i Sverige att vi måste snabbast möjligt acceptera att människor som kommer hit skall klassas som Svenskar, men hur är det egentligen utomlands? Synpunkter?


Nej vita klassas knappast som afrikaner i Afrika, dom blir diskriminerade och tex. i syd afrika tvingar man vita landägare att sälja sin jord i förmån för svarta under marknadspris.

Mago
2006-04-04, 00:09
ja, möjligt att det var så långt tillbaka men nu finns det väl ingen som kallar judar för ras? är en religion


Jo, kollade lite och det ansågs som allmänt antisemitistiskt att kalla judar för ras. Kommer bara ihåg att jag hörde någonstans att judar kallades en ras och har stört mig på det sen dess. Jag var visst bara lite sen. :D

Tolkia
2006-04-04, 06:48
Jo, kollade lite och det ansågs som allmänt antisemitistiskt att kalla judar för ras. Kommer bara ihåg att jag hörde någonstans att judar kallades en ras och har stört mig på det sen dess. Jag var visst bara lite sen. :D
Ja, typ 50 år ... :D
Allvarligt talat så kan man se på judar som en religiös grupp eller en folkgrupp. Ofta sammanfaller de dock.

petersson
2006-04-04, 06:51
Nej vita klassas knappast som afrikaner i Afrika, dom blir diskriminerade och tex. i syd afrika tvingar man vita landägare att sälja sin jord i förmån för svarta under marknadspris.

På vilket sätt fick de vita landägarna tag i ägorna från början?

hangatyr
2006-04-04, 07:25
Jagged axe: du skriver om att det är heligt att bevara ett lands traditioner och seder. Du är medveten om att traditioner, seder och bruk förändras över tid och ahr så alltid gjort? Våra traditioner är jäkligt olika de traditioner och seder som våra farmödrar och mormödrar växte upp med. Inget kosntigt i det. att bevara en tradition eller en sed kan endast göras genom att stoppa in den i ett muséum, ungefär som entografiska muséet.

Vill du verkligen att våra seder och bruk ska av-vitaliseras till den grad att de aldrig komemr förändras igen?

När blev den svenska kulturen färdig, anser du?

hangatyr
2006-04-04, 07:27
Nej vita klassas knappast som afrikaner i Afrika, dom blir diskriminerade och tex. i syd afrika tvingar man vita landägare att sälja sin jord i förmån för svarta under marknadspris.

ja det är ju verklien för djävligt att man tagit fram lagar för att hyfsa till de underliga ägarföhållandena som skapades genom att vita människor med vapenmakt roffade åt sig odlingsbar mark och deporterade de svarta till ökenområden. *rolleyes*

Mago
2006-04-04, 09:45
Ja, typ 50 år ... :D
Allvarligt talat så kan man se på judar som en religiös grupp eller en folkgrupp. Ofta sammanfaller de dock.

Inte sååå sen ändå kanske. :)
"In the 1980s, the United States Supreme Court ruled that Jews are a race, at least for purposes of certain anti-discrimination laws."
Då gjorde de ju såklart det för att skydda dem och inte för att trycka ner dem, men de kallades ju fortfarande för "ras". Sen har jag ändå hört folk benämna judar som en ras, utan att mena något illa med det.

Egentligen tycker jag det är fel att kalla judar för en folkgrupp också, men människor i allmänt älskar ju att sätta stämplar på folk så..