Visa fullständig version : Mat var tredje timme
Man skall ju äta var tredje timme, men varför, rent vetenskapligt bör man göra det? Visst, det blir svårt att få i sig all mat annars och man blir arg och sur, men vad och hur händer sakerna i kroppen? *innocent*
Det är för att hålla förbränning igång och sprida ut näringsintaget under dan för att hålla vikten.
Det är för att hålla förbränning igång och sprida ut näringsintaget under dan för att hålla vikten.
nej. Finns inga bevis för att det är på det viset.
Däremot kan det vara till fördel att få i sig lite protein var tredje timma, för att kunna bygga in så mkt som möjligt till muskelprotein.
+ att hålla blodsockret jämnt
en biff bryts väl ned över en 7 timmar eller så, så äter man hela proteinkällor så behövs det ju inte för proteinets skull heller
Cerberus
2006-04-03, 19:11
nej. Finns inga bevis för att det är på det viset.
Däremot kan det vara till fördel att få i sig lite protein var tredje timma, för att kunna bygga in så mkt som möjligt till muskelprotein.
+ att hålla blodsockret jämnt
viktigt att hålla blodsockret på en jämn nivå, så slipper man hungerattacker och köpa den där godispåsen...
en biff bryts väl ned över en 7 timmar eller så, så äter man hela proteinkällor så behövs det ju inte för proteinets skull heller
Mer protein =mer muskler. Sambandet var linjärt, om jag inte missminner mig, upp till en viss nivå, förutsatt att alla andra faktorer hålls konstanta. Dessutom var det uppe en tråd för ett par dagar sedan med hur förändring av aminosyror i blodet (?) stimulerar proteinsyntesen.
100 gram protein från biff x 3 mål utspritt över dan=300 gram protein=mer än tillräckligt=protein utsöndras ikroppen mer eller mindre hela tiden. tex.
jag tror mer på det :)
keffat_liv
2006-04-03, 19:53
100 gram protein från biff x 3 mål utspritt över dan=300 gram protein=mer än tillräckligt=protein utsöndras ikroppen mer eller mindre hela tiden. tex.
jag tror mer på det :)
kroppen kan ju bara tillgodogöra upp max 20 eaa åt gången. HÅller du då att du äter 20eaa var tredje timme så får du i dig optimalt med protein för muskelbygge.
Det här med att kroppen bara kan "ta upp" (alltså resten oxiderar) ca30-40 g protein, gäller det bara ex: vassle och andra relativt snabba proteiner, eller gäller även detta biffar som tas upp under, säg, sju timmar?
ngn som vet?
keffat_liv
2006-04-03, 19:54
Det här med att kroppen bara kan "ta upp" (alltså resten oxiderar) ca30-40 g protein, gäller det bara ex: vassle och andra relativt snabba proteiner, eller gäller även detta biffar som tas upp under, säg, sju timmar?
ngn som vet?
Sen är det ju egentligen fel att säga 30-40 g protein för det är eaa det handlar om. Käkar man bara pasta får man ju inte sig nåt eaa. Och det gäller ju självklart allt som innehåller eaa.
"Allow at least 3-4 hrs digestion time for a large meal, 2-3 for a smaller meal, 1-2 for blended or liquid meals, < 1hr for a small snack."
Sen är det ju egentligen fel att säga 30-40 g protein för det är eaa det handlar om. Käkar man bara pasta får man ju inte sig nåt eaa.
Pasta innehåller väl också EAA?
Men om man i biffen får , säg, 60g EAA (ok, lite överdrivet) kanske det tar så lång tid för de sista grammen EAA att "utvinnas" att det inte blir "maxtak"?
Kroppen har inget långtidsförråd för protein som den har för kolhydrater och fett, proteinets flyktiga förråd är muskler hud organ etc. Viss mat absorberas väldigt fort(vassle) och andra långsamt(dåligt tuggad stek). Därför blir proteintillgången i blodet väldigt olika för olika mål mat. Att kroppen bara skulle kunna ta upp en bestämd mängd(säg 30g) protein åt gången är skitsnack, tänk lite om berta på 65kg tog två skopor protein(60g), skulle hon kunna bara tillgöra sig 30g? Ja kanske, men om Biffsson på 150kg 7% kroppsfett tog 60g protein , skulle han bara kunna tillgodogöra sig 30g? I dont think so, hans proteinomsättning är MYCKET högre än bertas.
Kroppen har inget långtidsförråd för protein som den har för kolhydrater och fett, proteinets flyktiga förråd är muskler hud organ etc. Viss mat absorberas väldigt fort(vassle) och andra långsamt(dåligt tuggad stek). Därför blir proteintillgången i blodet väldigt olika för olika mål mat. Att kroppen bara skulle kunna ta upp en bestämd mängd(säg 30g) protein åt gången är skitsnack, tänk lite om berta på 65kg tog två skopor protein(60g), skulle hon kunna bara tillgöra sig 30g? Ja kanske, men om Bertil på 150kg 7% kroppsfett tog 60g protein , skulle han bara kunna tillgodogöra sig 30g?
men vet du hur det skulle bli om man tog mitt exempel på "average Joe"?
keffat_liv
2006-04-03, 19:58
Pasta innehåller väl också EAA?
Men om man i biffen får , säg, 60g EAA (ok, lite överdrivet) kanske det tar så lång tid för de sista grammen EAA att "utvinnas" att det inte blir "maxtak"?
Ja, det är sant, kanske formulerade mig fel. Men det är ingen fullvärdig protein källa (alltså innehåller inte _ALLA_ EAA)
Ja, det är sant, kanske formulerade mig fel. Men det är ingen fullvärdig protein källa (alltså innehåller inte _ALLA_ EAA)
alla intakta proteiner innehåller väl alla EAA?
Dock i så liten mängd att de inte kallas för fullvärdiga..
keffat_liv
2006-04-03, 20:00
Kroppen har inget långtidsförråd för protein som den har för kolhydrater och fett, proteinets flyktiga förråd är muskler hud organ etc. Viss mat absorberas väldigt fort(vassle) och andra långsamt(dåligt tuggad stek). Därför blir proteintillgången i blodet väldigt olika för olika mål mat. Att kroppen bara skulle kunna ta upp en bestämd mängd(säg 30g) protein åt gången är skitsnack, tänk lite om berta på 65kg tog två skopor protein(60g), skulle hon kunna bara tillgöra sig 30g? Ja kanske, men om Biffsson på 150kg 7% kroppsfett tog 60g protein , skulle han bara kunna tillgodogöra sig 30g? I dont think so, hans proteinomsättning är MYCKET högre än bertas.
Tja, Grub har ju alltid sakt iaf att taket ligger på 20eaa, möjligtvis under.
jag har gått från att äta var 2:a-3:e timma till att äta var 4:e-5:e och jag känner att min blodsockerkurva känns stabilare nu. dessutom måste man inte vara så låst till att gå och äta stup i kvarten
King Grub
2006-04-03, 20:55
Beror ju på vad man menar med "tillgodogöra sig" också. Klart man kan tillgodogöra sig mer än 30, 50 eller 100 gram protein åt gången. Det blir energi.
RajtanTajtan
2006-04-03, 20:57
jag har gått från att äta var 2:a-3:e timma till att äta var 4:e-5:e och jag känner att min blodsockerkurva känns stabilare nu. dessutom måste man inte vara så låst till att gå och äta stup i kvarten
Att äta var 3:e timme, är ju inte att äta stup i kvarten :)
Vad händer med 400grams oxfilén som man precis åt då? ;)
Nu vet jag inte vad proteinmängden i oxfilé är men jag säger 18% för exemplets skull. Det ger 72g protein (visserligen äter man nog mer än bara kött, t ex så dricker man nog mjölk till och har lite andra saker till köttet men nu inriktar jag mig bara på köttet s.a.s).
Hur lång tid tar det för kroppen att tillgodogöra sig köttet? Tar det flera timmar för isåfall borde det ju finnas protein tillgängligt under den tiden. Eller går det mycket snabbare än så?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.