handdator

Visa fullständig version : Protein intaget


Spritza
2006-04-03, 18:41
....
Jag undrar om man MÅSTE ta vassle DIREKT innan träning för att få bästa effekt, kan det inte tas 1 timma innan eller två?

En sak till, desnabba kolhydraterna, skall de tas direkt innan eller skall de drickas UNDER träningen och sen direkt efter också?

Jag har varit ganska säker på dessa saker tidigare, men det kommer alltid upp nåt konstigt/nytt som rubbar mitt självbefinnande.

snorre2000
2006-04-03, 18:50
proteinet skall intas 0-30 min innan träning och snabba kolhydrater direkt efter. capish?

RajtanTajtan
2006-04-03, 18:51
....
Jag undrar om man MÅSTE ta vassle DIREKT innan träning för att få bästa effekt, kan det inte tas 1 timma innan eller två?

En sak till, desnabba kolhydraterna, skall de tas direkt innan eller skall de drickas UNDER träningen och sen direkt efter också?

Jag har varit ganska säker på dessa saker tidigare, men det kommer alltid upp nåt konstigt/nytt som rubbar mitt självbefinnande.

Enligt de rönen som Grub presenterade, så bör du inta vasslet ca 15-30 minuter innan. Kolisarna kan du dricka under uppvärmningen och en bit in i passet. Sen kör du på och så kör du snabba kolisar direkt efter igen.

Men tro fan att du inte måste.

Spritza
2006-04-03, 18:54
jo, italienare?
Ne jag vet inte längre.
Enligt Grub:
direkt innan: vassle + snabba kolhydrater
Direkt efter: snabba kolhydrater
1 timma efter protein + ev. kolhydrater
2-3 timmar efter: protein + ev.kolhydrater

och min lärare i idrott säger annat
en annan person annat
en kompis annat

Så mycket snack, men vem skall man lita på, grrr arg.
Hoppas Grub hör av sig och skriver vad han tycker, kanske till och med hur han gör.

RajtanTajtan
2006-04-03, 18:59
jo, italienare?
Ne jag vet inte längre.
Enligt Grub:
direkt innan: vassle + snabba kolhydrater
Direkt efter: snabba kolhydrater
1 timma efter protein + ev. kolhydrater
2-3 timmar efter: protein + ev.kolhydrater

och min lärare i idrott säger annat
en annan person annat
en kompis annat

Så mycket snack, men vem skall man lita på, grrr arg.
Hoppas Grub hör av sig och skriver vad han tycker, kanske till och med hur han gör.

Du har ju precis skrivit vad Grub rekommenderar. Men du anser ändå att han ska upprepa det som du innerst inne vet?

Spritza
2006-04-03, 19:01
Du har ju precis skrivit vad Grub rekommenderar. Men du anser ändå att han ska upprepa det, som du innerst inne vet?
Jo, men har för mig att han nämnde också att man skulle glutta på kolhydraterna under träningen i någon tråd.
Jag undrar om man skall dricka kolhydrater två gånger, före/under och efter, är det nödvändigt?

RajtanTajtan
2006-04-03, 19:07
Jo, men har för mig att han nämnde också att man skulle glutta på kolhydraterna under träningen i någon tråd.
Jag undrar om man skall dricka kolhydrater två gånger, före/under och efter, är det nödvändigt?

Om du läser mitt första inlägg i denna tråden så nämner jag det. Om du kör 1 timma så blir det ju ändå ca 50 min mellan kolhydratintagen.

Spritza
2006-04-03, 19:11
ok, men hur är det bättre att köra, ditt sätt kolisar en gång(direkt efter) eller Grubs tips (både före och efter)?

RajtanTajtan
2006-04-03, 19:14
ok, men hur är det bättre att köra, ditt sätt kolisar en gång(direkt efter) eller Grubs tips (både före och efter)?

Det beror ju på vad man är ute efter. Jag kör cardio ihop med träningen för just nu vill jag bränna, därför hoppar jag det. Men vill du bara bygga på dig så kan du ju köra det innan. Det är av mer vikt att du prickar proteinet, än om du konsumerar 50 gr kolisar mer eller mindre.

Spritza
2006-04-03, 19:23
Bygga på mig, förbränning kör jag senare.

Jopp, då var det klart jag skall fortsätta som jag gjorde alltså.

RajtanTajtan
2006-04-03, 19:27
Bygga på mig, förbränning kör jag senare.

Jopp, då var det klart jag skall fortsätta som jag gjorde alltså.

Det märktes på ditt första inlägg, att du egentligen visste vad svaret skulle bli. Men pga av ngn märklig osäkerhet så behövde du få det bekräftat ;)

Spritza
2006-04-03, 20:25
jo, men livet är sådant, tvivel och bekräftelser

RajtanTajtan
2006-04-03, 20:28
jo, men livet är sådant, tvivel och bekräftelser


Utan tvivel är man inte klok :)

Spritza
2006-04-03, 20:31
Så sant som det var sagt.