handdator

Visa fullständig version : start efter uppehåll


wilibald
2002-11-04, 14:16
hej
jag har haft ett längre uppehåll på 5 månader från byggningen och nu ska jag hårdsatsa, e det bara att gå ut stenhårt från början eller ska jag ta det lugnt i början och vänja kroppen så att säga? känns som man har tappat en hel del..:(

teehoon
2002-11-04, 14:40
Om du går ut för hårt i början så finns det risk för att du drar på dig skador. Eftersom du varit borta från träningen så pass länge är det väl lämpligt att börja med ca 10-12 reps i några veckor innan du börjar köra tungt. Men kör inte så lätt att du skulle klara fler än 12 reps, du ska va helt slut efter avslutat set. Säg att du kör 'lätt' i en 4-6 veckor kanske?

/mvh

Sjölin
2002-11-05, 11:54
Originally posted by teehoon
Om du går ut för hårt i början så finns det risk för att du drar på dig skador. Eftersom du varit borta från träningen så pass länge är det väl lämpligt att börja med ca 10-12 reps i några veckor innan du börjar köra tungt. Men kör inte så lätt att du skulle klara fler än 12 reps, du ska va helt slut efter avslutat set. Säg att du kör 'lätt' i en 4-6 veckor kanske?

/mvh

Håller med : teehoon

Jag har i sex år gjort uppehåll i träning under sommarlovet dvs 2 månader. När jag sedan skulle börja efter sommarn så har jag alltid kört på 60-80% av vikterna som jag körde på före uppehållet. Och kört 8-12 reps. Hållt detta i 4 veckor. Det har funkat bra i alla år.

//Sjölin