Visa fullständig version : Gainomax efter träning?
Innan träningen tar jag en proteindrink och en banan. Direkt efter träningen brukar jag ta två stycken. Ska jag ersätta dom med en gainomax istället?
Innan träningen tar jag en proteindrink och en banan. Direkt efter träningen brukar jag ta två stycken. Ska jag ersätta dom med en gainomax istället?
Två st vad? bananer?
Jag skulle inte ersatt dem med gainomax iaf. Dels är gainomax dyrt, och dels kommer du inte få den "effekt" av proteinet i gainomaxen om du tar direkt efter träning, som du kan få om du tar proteinet ca en timme efter träning..
Är det inte en hel del fruktos i gainomax?
Krille 87
2006-04-03, 19:23
Nej, ersätt den med en gainer, både billigare och bättre :thumbup:
Är det inte en hel del fruktos i gainomax?
en hel del bör det väl inte vara.. däremot en god del galaktos samt maltodextrin kan jag tänka mig..
Två st vad? bananer?
Jag skulle inte ersatt dem med gainomax iaf. Dels är gainomax dyrt, och dels kommer du inte få den "effekt" av proteinet i gainomaxen om du tar direkt efter träning, som du kan få om du tar proteinet ca en timme efter träning..
Ursäkta att jag lägger mig i här, jag skulle inte vänta en timme efter träningen innan jag käkade något. Jag vet att många här följer studierna som Grub länkar till men om man skall följa dessa helt och hållet så hamnar man till slut på dårhuset, dessutom är det nya rön varje dag som gäller. Gör så här i stället. Se till att du har ätit ordentligt ca 1 timme före passet och drick sedan en gainer direkt efter. Skillnaderna kommer vara marginella om ens synbara om du istället smäller i dig exakta mängder protein/kolhydrat vid vissa tidpunkter. Om du sedan någon gång vill äta bananer och Gainomax efter träningen så gör det, du kommer inte att krympa ihop helt för det.
Frustrator
2006-04-05, 09:43
Tror inte apan menade att han skulle vänta en timme med att äta något, utan snarare att han skulle vänta med proteinerna en timme, om möjligt (och käka något kolhydratrikt direkt efter träningen)...
Jag har sedan jag fann Gainomax för typ 11 spänn på Willys börjat med en sådan direkt efter träningen.
Sen sätta sig i bilen och åka hem, redovisa sitt pass här och därefter trycka i sig 250 g kvarg. Brukar vara ganska exakt en timma efter avsludat träning.
Fördelen med Gainomax är att man slipper allt slabb med pulver och mjölk/vatten. Bara att stoppa ner i väskan och sedan öppna för att drika. Perfekt för mig iaf :thumbup:
JaggedAxe
2006-04-05, 10:42
Tror inte apan menade att han skulle vänta en timme med att äta något, utan snarare att han skulle vänta med proteinerna en timme, om möjligt (och käka något kolhydratrikt direkt efter träningen)...
Varför skulle man inte ha ett intag av protein direkt efter träning? Efter träning snabba kolhydrater + proteiner. 1 h: s väntan sen ett mål mat, sen 1 h efter det ett mål mat igen. Anledningen är väl för att det är under dessa 3 timmar de anabola faktorerna är förhöjda eller något liknande. Såvitt jag förstått av vad jag läst iaf. Någon annan kan säkert förklara mer ingående varför det är viktigt att med näringsintag just under denna tiden.
TylerDurden84
2006-04-05, 12:17
Varför skulle man inte ha ett intag av protein direkt efter träning? Efter träning snabba kolhydrater + proteiner. 1 h: s väntan sen ett mål mat, sen 1 h efter det ett mål mat igen. Anledningen är väl för att det är under dessa 3 timmar de anabola faktorerna är förhöjda eller något liknande. Såvitt jag förstått av vad jag läst iaf. Någon annan kan säkert förklara mer ingående varför det är viktigt att med näringsintag just under denna tiden.
Tar du proteinet innan (vilket ska ha den bästa effekten) så gör nästa intag av protein bäst nytta ca 1 timma efter passet.
kolhydrater ska tillförs så fort som möjligt efter ett pass, ju tidigare desstobättre. och sen tar du en protte drink, 1,2 & tre timmar efter.
Frustrator
2006-04-05, 14:52
Varför skulle man inte ha ett intag av protein direkt efter träning?
För att om man vill vara optimal (enligt rådande forskning redovisad i hur många trådar som helst av King Grub) så tar man proteiner innan träningen och sen 1 timme efter träningen har blivit avslutad. *popcorn*
Kanske inte i hur många som helst egentligen men ett helt gäng i allafall :)
Enligt de studier som Grub Hänvisar till skall man äta protein precis innan träningen, snabba kolisar direkt efter passet och kanske även gärna under passet. Sedan skall man en timme efter träningen köra mer protein och sedan fylla på var 30-60 minut i de nästkommande timmarna.
Visst, det fungerar säkert ypperligt men frågan är om resultaten blir så mycket bättre att det är värt mödan jämfört med att se till att äta ordentligt dygnet runt och hälla i sig en gainer efter passet?
Att hälla i sig lite Gainer under passet kan jag hålla med om låter som en vettig idé.
pragmatist
2006-04-06, 11:12
Finns inget som säger att det skulle vara mer "optimalt" att hoppa över proteinet direkt efter och vänta en timme. Tanken att man bara ska äta kolhydrater efter träningen bygger på hypotesen att protein före räcker för att stimulera maximalt och att det sedan är lagom att fylla på igen efter träningspasset + 1h. Om det förhåller sig på det sättet är faktiskt inte undersökt. Hur intag före påverkar effekten av intag efter är inte utforskat över huvud taget.
Man vet att intag med en timmes intervall efter passet stimulerar (dock inte lika mycket varje gång). Om vi ska generalisera från det resultatet så borde det ju vara ganska lagom att ta proteinet direkt efter och sedan igen en timme senare.
Men som sagt, vi vet faktiskt inte hur det ligger till och bör därför inte uttala oss alltför kategoriskt om vad som är "optimalt" och inte.
Finns inget som säger att det skulle vara mer "optimalt" att hoppa över proteinet direkt efter och vänta en timme. Tanken att man bara ska äta kolhydrater efter träningen bygger på hypotesen att protein före räcker för att stimulera maximalt och att det sedan är lagom att fylla på igen efter träningspasset + 1h. Om det förhåller sig på det sättet är faktiskt inte undersökt. Hur intag före påverkar effekten av intag efter är inte utforskat över huvud taget.
Man vet att intag med en timmes intervall efter passet stimulerar (dock inte lika mycket varje gång). Om vi ska generalisera från det resultatet så borde det ju vara ganska lagom att ta proteinet direkt efter och sedan igen en timme senare.
Men som sagt, vi vet faktiskt inte hur det ligger till och bör därför inte uttala oss alltför kategoriskt om vad som är "optimalt" och inte.
En anledning till rekomendationen "kolhydrat efter- protein 1h efter" kan kanske också ha att göra med att växlat intag (varannan timme alltså) skulle kunna ge en synergisk effekt.
varifrån jag fått detta kommer jag inte ihåg, men tror det var KG.
Lånar tråden lite :)
En kompis sa att bananer var bra att ta efter träning för de innehöll mycket kolhydrater... sant lr falskt?
Tack för svar! :thumbup:
Ha de // Kron
Lånar tråden lite :)
En kompis sa att bananer var bra att ta efter träning för de innehöll mycket kolhydrater... sant lr falskt?
Tack för svar! :thumbup:
Ha de // Kron
Bananer innehåller en del kolhydrater ja men dock inte av den snabbaste sorten utan här är dextropur eller maltodextrin bättre alternativ. har du dock inte detta till hand så fungerar banner bättre än inget.
Var det nån mer än jag såg Plus för några månader sen där Sverker hade nån professor i studion som påstod att Gainomax inte har nån effekt på människor under 70-75år.
King Grub
2006-04-07, 06:22
Var det nån mer än jag såg Plus för några månader sen där Sverker hade nån professor i studion som påstod att Gainomax inte har nån effekt på människor under 70-75år.
"Professorn" sade, att det inte finns några studier på protein/aminosyretillskott i samband med träning i yngre åldrar än så...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
"Professorn" sade, att det inte finns några studier på protein/aminosyretillskott i samband med träning i yngre åldrar än så...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
Fritt översatt; "professorn hade fel", har jag tolkat dig rätt då? Det verkar farligt at påstå att något _inte_ finns, eftersom det implicerar att man påstår sig ha full kännedom om allt publicerat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.