handdator

Visa fullständig version : Skavsår


Milia
2006-04-03, 15:56
Någon som har tips på hur man ska slippa få så j*vla ont av blåsor/skavsår?
Undrar också vad jag ska göra för att de ska läka så snabbt som möjligt?
Fick 2*3 cm stora blåsor i förrgår, punkterade dem och givk barfota hela dagen för att lufta och satte sedan dubbla lager Compeed. Men idag hade jag så ont så jag nästan skakade... Tog bort plåstren och huden följde med, så nu har jag två öppna sår istället... tänkte låta det lufta ikväll och sätta på plåster imorgonbitti, men undrar om det finns ngt mer jag kan göra?

timoat
2006-04-03, 16:02
Köpa nya skor? Jag har också problem med blåsor som fan. Jag punkterar dem med en steriliserad nål, trycker ut vattnet och sen låter jag dom vara (hehe) Men punktering är inget man bör göra tydligen. Tyvärr enda sättet för mig. Efter ett par dagar med skorna och promenader/löpning brukar fötterna ha vant sig. Annars kan du kanske lägga på lite Helosansalva, det är bra.

edvin
2006-04-03, 16:25
Det är ruggigt viktigt vad du använder för strumpor. Jag har haft problem med blåsor oxå men sedan jag skaffade ordentliga löpstrumpor, skittunna ofta i cool max eller något annat flasigt material har jag nästan blivit av med problemet. Jag brukar kunna få lite blåsor i början på löpsäsongen men huden vänjer sig. Sånna stumpor kan du hitta på vilken idrottsbutik som helst. Dom brukar kosta nån hundring men det är det definitivt värt.

Sedan tycker inte jag att du ska punktera blåsorna. Vätskan i dom är skitbra för nyuppbyggnad av hunden, bara infektionsrisk om du punkterar. Om dom går sönder av sig själv så är det ju inte mycket att göra.

Liten Men Fet
2006-04-03, 16:32
Det är inte så att du gör lumpen eller nåt sånt och har marchat i kängor långt för första gången?

Iallafall är mitt tips att du ska ta hand om såren och ha koll på att det inte blir infekterad, gå till doktorn så du får behandling i sådana fall.

Jag gick långt med stora skavsår och var ute i fält en vecka efter det vilket ledde till att jag inte skötte såren som blev infekterade. Benen svällde upp och var inte så vackra, fick äta penicellin för att bli av med det.

Milia
2006-04-03, 17:04
Alltså, nej för det första är jag inte i lumpen och för det andra så vet jag varför jag fått såren, det är för att jag lagt in en ny sula i skorna, det var inte det jag frågade om... utan vad jag ska göra nu, för att inte känna av dem så mkt när jag går...

Lizard
2006-04-03, 19:02
Skavsår är ett friktionsbesvär - du får till slut en brännblåsa eller ett blödande sår. Snabbtricket när man ska fortsätta trots begynnande skavsår är att tejpa en bit över såret och innan du får på tejpen så fettar du in såret. Såret läker inte det minsta bättre för det, men det blir mindre friktion på själva såret.


Lizard