handdator

Visa fullständig version : Vad är viktigast, att vara allmänbildad eller vältränad?


mangs
2006-04-03, 14:40
Spinner vidare lite på detta temat från andra trådar. jag har alltid fått höra att det är vikigare att man tränar hjärnan och lär sig saker än att man håller sig vältränad genom att träna kontinuerligt. Nu är det iofs så att jag försöker mig klara av båda men frågan är varför jag alltid fått höra detta? vad säger att jag skulle vara lyckligare den dag jag är 60år+ om jag inte behöver använda ett uppslagverk men jag är sängliggande pga av krämpor,sjukdomar mm. Jämfört med om jag har liyte mindre vetande men en frisk och välbehållen kropp.

Nu skall man ju inte vara extrem åt något håll men vad anser du, att det är bättre för ditt eget välbefinnande och i längden att vara vältränad eller ha en god allmänbildning?

kneger
2006-04-03, 14:45
vältränad då man kan ställa upp i tävlingar och vinna pengar :)

Piranha
2006-04-03, 14:48
Ha ha ha ha ha , ja styrketräning speciellt kroppsbyggning och styrkelyft är ingen bra investering varken ekonomisk eller ur allmänhälsa, skador förslitningar etc etc.


Ponera att du skulle lägga ner lika mycket tid på aktiespekulationer istället för styrketränandet .. du skulle antagligen ha den där feta mercan och ja få gubbkroppen på köpet då ifs.

Bite
2006-04-03, 14:50
Jag är hellre allmänbildad än vältränad, bara jag slipper vara osund.

Cerberus
2006-04-03, 14:50
jag får mer ut av att vara vältränad. Fast allmänbildning skadar inte det heller, Japan heter landet till väster om Sverige va? :D

HenrY
2006-04-03, 14:51
Ha ha ha ha ha , ja styrketräning speciellt kroppsbyggning och styrkelyft är ingen bra investering varken ekonomisk eller ur allmänhälsa, skador förslitningar etc etc.


Ponera att du skulle lägga ner lika mycket tid på aktiespekulationer istället för styrketränandet .. du skulle antagligen ha den där feta mercan och ja få gubbkroppen på köpet då ifs.

Hehehehe mjoo d e fan sant!:D

Något att försöka eftersträva är väl både och, dvs både bildad men samtidigt vältränad.

Piranha
2006-04-03, 14:53
Hehehehe mjoo d e fan sant!:D

Något att försöka eftersträva är väl både och, dvs både bildad men samtidigt vältränad.

Glöm det du måste välja, det är omöjligt att vara både smart och snygg, det vet ju vem som helst.

Däremot är det full möjligt att vara både ful och korkad. :D

HenrY
2006-04-03, 14:53
jag får mer ut av att vara vältränad. Fast allmänbildning skadar inte det heller, Japan heter landet till väster om Sverige va? :D

Beror väl på hur lång väster du tänker, åk enbart väster så kommer du väl till Japan efter ett tag!:D

tigerofsweden
2006-04-03, 14:54
jag får mer ut av att vara vältränad. Fast allmänbildning skadar inte det heller, Japan heter landet till väster om Sverige va? :D

till väster om? :D förstår du får mer ut av att vara vältränad *rolleyes*

HenrY
2006-04-03, 14:54
Däremot är det full möjligt att vara både ful och korkad. :D

Mjoo, kolla Jense-fisken!:D

Nina L
2006-04-03, 15:07
Man kan njuta av livet utan att vara allmänbildad. Det är jag rätt säker på. Själv får jag ont om jag inte tränar, så det är inte snack om vad jag skulle välja.

RajtanTajtan
2006-04-03, 15:38
Ha ha ha ha ha , ja styrketräning speciellt kroppsbyggning och styrkelyft är ingen bra investering varken ekonomisk eller ur allmänhälsa, skador förslitningar etc etc.


Ponera att du skulle lägga ner lika mycket tid på aktiespekulationer istället för styrketränandet .. du skulle antagligen ha den där feta mercan och ja få gubbkroppen på köpet då ifs.

Som om alla aktiesnubbar är feta. Att avvara 1 timma till träning om dagen, betyder ju inte att man måste väga varje gram protein med guldvåg. Det finns ju hyfast många mellanting, mellan en satsande byggare och en fet gubbe. Det krävs ju inte mycket för att kunna använda hjärnan till annat en träningens knep och knåp.

christian
2006-04-03, 15:40
Man kan njuta av livet utan att vara allmänbildad. Det är jag rätt säker på. Själv får jag ont om jag inte tränar, så det är inte snack om vad jag skulle välja.

Ja, det sägs ju att ju dummare man är desto lyckligare är man. Eller kan bli.

Man kan träna utan att vara vältränad.

Jag väljer allmänbildad vilken dag som helst över vältränad. Så länge jag får träna så.. ;)

RajtanTajtan
2006-04-03, 15:41
Man kan njuta av livet utan att vara allmänbildad. Det är jag rätt säker på. Själv får jag ont om jag inte tränar, så det är inte snack om vad jag skulle välja.

Ja man kan ju njuta av allt, så länge man inte är medveten om hur illa det är.

Yankeee
2006-04-03, 16:05
Vältränad utan tvekan, man lär ha betyligt roligare som vältränad genom livet (om motsatsen då är en vanlig svensson fysik och kondition), särskilt efter 65, än att vara allmänbildad.

bluelight
2006-04-03, 16:05
Vältränat såklart, en sån där dum arg kroppsbyggare.

Kwon
2006-04-03, 16:30
Ett roligare liv med en vältränad kropp än att vara allmänbildad med en sunkkropp.

Nina L
2006-04-03, 16:33
Ja man kan ju njuta av allt, så länge man inte är medveten om hur illa det är.
Just precis! :D Dekadent, va?

Nina L
2006-04-03, 16:34
Man kan träna utan att vara vältränad.Ok, i så fall väljer jag också allmänbildad. (Hur fan tränar man regelbundet utan att bli vältränad? Man måste sköta kosten väldigt illa...)

Pingu
2006-04-03, 16:48
Vältränad

gustavk
2006-04-03, 16:54
De lyckligaste personerna är ju de som inte tänker. Dom som lever helt sorglöst och aldrig oroar sig..
Så jag måste väl säga.. Haha, asså nej! Kan bara svara för mig själv, då det för mig att vara allmännbildad känns så troligt mycket viktigare, rent om man vill åstadkommanågot i livet. Däremot tror jag personen som tränar och lever i ovetenskap mår fruktansvärt mycket bättre än personen som tänker och sitter still..