handdator

Visa fullständig version : Ge mig tillbaka pumpen!


Progzilla
2006-04-03, 13:38
Det bästa jag vet när det gäller träning är att lämna gymmet med armar tunga som betongblock, en hållning som gör mig 5 cm längre och med musklerna så svällda att de förhindrar normal rörelse... Underbart.

Men nu har jag tappat pumpen. Jag försöker göra samma övningar som förr men jag känner mig bara kraftlös efteråt. Jag vill vara uppumpad, inte utpumpad. Jag går hem med tunga steg och vill inte komma tillbaka. Finns det ingen som kan hjälpa mig?

Cykelmannen
2006-04-03, 13:45
Det hela är mycket enkelt. Kör fler set.

Progzilla
2006-04-03, 13:51
Hmm.. så enkelt? Ja, varför inte. Kör med runt 5 set per muskelgrupp nu, ska experimentera med 10 ikväll.

Nitrometan
2006-04-03, 13:53
Vassego!

http://www.cykelimporten.se/gfx/delar/2448.jpg

Progzilla
2006-04-03, 14:01
Vassego!

http://www.cykelimporten.se/gfx/delar/2448.jpg

Jamen DÄR var den ju. Man ska inte sno andras saker, Nitrometan. *slap*

Nitrometan
2006-04-03, 14:12
Jamen DÄR var den ju. Man ska inte sno andras saker, Nitrometan. *slap*
Sorry. Det var inte meningen.

Jag gillar egentligen inte att köra med pump så... Slit den med hälsan!

P.S. Även jag tror att många set är lösningen D.S.

MasterChief
2006-04-03, 14:16
Jag vill vara uppumpad, inte utpumpad. Jag går hem med tunga steg och vill inte komma tillbaka.

Hur ska detta lösas med flera set, enligt er som föreslagit detta?

Personligen tycker jag pumpen bara är ett tillstånd som inte har så mycket med den kommande effekten. Tränar du för resultat eller efter en "viss känsla" någon timme efter träningen?

Bite
2006-04-03, 14:26
Deffar du? Jag upplever att jag får mer pump om jag äter mycket kolhydrat.

Progzilla
2006-04-03, 14:44
Personligen tycker jag pumpen bara är ett tillstånd som inte har så mycket med den kommande effekten. Tränar du för resultat eller efter en "viss känsla" någon timme efter träningen?

Jag är helt ute efter känslan. Jag behöver inte ha det varje gång jag tränar.

Progzilla
2006-04-03, 14:46
Deffar du? Jag upplever att jag får mer pump om jag äter mycket kolhydrat.

Ja, jag deffar sen februari, det stämmer ganska bra med hur länge pumpen varit borta... Det var illa. Nu slutar ju deffen med att jag förlorar musklerna i samma veva, eftersom jag inte har motivation att träna...

Nina L
2006-04-03, 14:54
Kanske nått pumpmaximerande tillskott?

Slartibartfast
2006-04-03, 14:55
Variation, kanske? Pröva nya övningar och nya repsintervall. Inte lågreps dock, de är värdelösa för pumpen. Kör strikt och explosivt. Visualisera och koncentrera.

Piranha
2006-04-03, 14:56
Ladda ordentligt inför passet och kör intensivt.

Det går inte att misslyckas.

Progzilla
2006-04-03, 14:58
Kanske nått pumpmaximerande tillskott?
What? Är du seriös?

Slartibartfast
2006-04-03, 14:59
Ja, intensitet, som Pirre säger är A och O!

Progzilla
2006-04-03, 15:01
Visualisera, ladda, kör hårt, visualisera, koncentrera, intensifiera, aaAAHHH! :devil:

Tack ska ni ha, Nu kör jag till gymmet!

pragmatist
2006-04-03, 15:04
Dropsets! :thumbup:

Men som sagts ovan, mindre kolisar = mindre vatten och glykogen i musklerna = sämre pump. Inte för att pump har något med träningseffektivitet att göra men i alla fall.

Slartibartfast
2006-04-03, 15:08
Du ska kolla på dethär klippet och tänk att du är Arnold!

http://www.youtube.com/watch?v=Rg0dJVj8ADE&search=arnold

"it's like blowing AIR into teh muscle"

Cykelmannen
2006-04-03, 15:29
Jag förstår inte vad det är för svammel i den här tråden. Kör fler set bara, 5 per muskelgrupp är på tok för få, i alla fall om man inte är newbie, alternativt kör helkroppspass(?)

Slartibartfast
2006-04-03, 15:37
5 per muskelgrupp är på tok för få,

För få för vad? Pump? Nej.

Jag brukar köra fyra set biceps t.ex. och får superpump.

Timme
2006-04-03, 15:55
För få för vad? Pump? Nej.

Jag brukar köra fyra set biceps t.ex. och får superpump.

Precis, räcker med ett set hantelrodd för att mina biccar ska sprängas av pump. Pullups är också en bra bicepspumpare och dips grym för triceps pump.

Johan86
2006-04-03, 17:17
för att få bäst pump i biceps så kör jag 6reps och lång vila mellan setten.har aldrig fått sånt tryck i armarna :thumbup:

MasterChief
2006-04-03, 17:32
Jag förstår inte vad det är för svammel i den här tråden. Kör fler set bara, 5 per muskelgrupp är på tok för få, i alla fall om man inte är newbie, alternativt kör helkroppspass(?)

Tack för att du skänker dina kunskaper till oss som inte fattat att 5 set är för lite. :bow:

Cykelmannen
2006-04-03, 17:38
5 set per muskelgrupp? Jag kanske har missuppfattat då. Jag kör 5 set för baksida axlar (Posterior), 5 set för framsida axlar (Anterior) och 5 set för mitten axlar (Lateral) till exempel. Är det samma muskelgrupp eller vad? Det är ju inte rimligt att köra 5 set för alla dessa totalt.

Grippster
2006-04-03, 19:06
För få? Jo tjena, Jag får pump efter mitt uppvärmningssätt om jag äter bra. Äter jag kasst får jag keine pump hur jag än gör

Jag förstår inte vad det är för svammel i den här tråden. Kör fler set bara, 5 per muskelgrupp är på tok för få, i alla fall om man inte är newbie, alternativt kör helkroppspass(?)

Mr. Moose
2006-04-03, 19:42
Jag förstår inte vad det är för svammel i den här tråden. Kör fler set bara, 5 per muskelgrupp är på tok för få, i alla fall om man inte är newbie, alternativt kör helkroppspass(?)

Undrar vem det är som svammlar?? Var har du läst att det inte räcker med fem set per muskelgrupp eller är det någon "guru" på ditt gym som delgivit dig denna enorma pärla av visdom?

Själv kör jag sällan mer än fem arbets set per muskel och jag växer hyfsat bra fast jag inte är en newbie! Det är inte kvantitet utan kvalitet som räknas!

Kvaliten här på Kollo skulle höjas avsevärt om folk som inte riktigt vet vad dom talar om slutar ger råd till de som vet ännu mindre, men har vett att fråga!! :whipped:

Claes

Arf Pingvin
2006-04-03, 19:43
Precis, räcker med ett set hantelrodd för att mina biccar ska sprängas av pump. Pullups är också en bra bicepspumpare och dips grym för triceps pump.

Använder du biceps för hantelrodd gör du dem inte som andra. Det är en ryggövning. Möjligen baksida axlar om du har armen utåt.

Chins (smalare underhandsgrepp) tar bra på biceps medans pullups tar nästan inget. Det tar mest på latsen för mig iaf.

MilkmaN
2006-04-03, 19:46
Använder du biceps för hantelrodd gör du dem inte som andra. Det är en ryggövning. Möjligen baksida axlar om du har armen utåt.

Chins (smalare underhandsgrepp) tar bra på biceps medans pullups tar nästan inget. Det tar mest på latsen för mig iaf.

Klart som fan biceps arbetar i hantelrodd, hur hade du tänkte göra övningen annars? Därmed inte sagt att JAG får pump men säg att jag tränat biceps innan. Då tappar jag ordentligt i roddövningar.

bender
2006-04-03, 22:48
Chins (smalare underhandsgrepp) tar bra på biceps medans pullups tar nästan inget. Det tar mest på latsen för mig iaf.

Tvärtom för mig då måste jag säga, tycker pullups tar mycket mer på biceps än chins. Chins känns mer på axlar isf.

Sniggel
2006-04-04, 02:45
Konstigt att axlar är den muskelgrupp som växt mest för mig då, trots att jag knappt tränat dom specifikt förrän nu på senare år :D

Men om det krävs mer än 5 set för att få dom att växa så gör det väl det *rolleyes*

Arf Pingvin
2006-04-04, 08:30
Klart som fan biceps arbetar i hantelrodd, hur hade du tänkte göra övningen annars? Därmed inte sagt att JAG får pump men säg att jag tränat biceps innan. Då tappar jag ordentligt i roddövningar.
Biceps behöver inte jobba hårt i hantelrodd, det är en Dynamic Stabiliser bara: exempel (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html)

Tvärtom för mig då måste jag säga, tycker pullups tar mycket mer på biceps än chins. Chins känns mer på axlar isf.
Jag tror du har blandat ihop dem, här är ett exempel på en pullup: inte en chin fast det står så (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html)

Timme
2006-04-04, 08:31
Använder du biceps för hantelrodd gör du dem inte som andra. Det är en ryggövning. Möjligen baksida axlar om du har armen utåt.

Chins (smalare underhandsgrepp) tar bra på biceps medans pullups tar nästan inget. Det tar mest på latsen för mig iaf.

Grejen är den att biceps måste jobba riktigt hårt i alla roddövningar. Utan dina biceps så skulle du inte kunna dra vikten mot dig. Armen skulle bara hänga där. Ja, hantelrodd är en ryggövning som tar minst lika bra på biceps och den ger den skönaste pump i biceps som finns!

Timme
2006-04-04, 08:37
[QUOTE=Arf Pingvin]Biceps behöver inte jobba hårt i hantelrodd, det är en Dynamic Stabiliser bara: exempel (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html)

hmmm, jag är inte helt säker vad "Dynamic Stabiliser" betyder men har inte dynamik med rörelse att göra? Biceps är iallafall absolut inte endast någon stabiliserare i den övningen. Biceps måste jobba ruskitg hårt i alla roddövningar för att armen ska kunna föras mot kroppen.

På exrx så borde det stå såhär:

Target:

* Back, General
* Biceps Brachii

bender
2006-04-04, 09:19
Jag tror du har blandat ihop dem, här är ett exempel på en pullup: inte en chin fast det står så (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html)

Hm, men pullups är väl den övningen som också går under lumpentermen "armhävning (i stång), då man håller ett grepp där handflatorna är riktade mot en. Chins är väl när handlfalatorna är riktade bort från en, (mot stången istället).

Arf Pingvin
2006-04-04, 09:38
Bender: Nej det är tvärtom. Tillbaks till topic.

z_bumbi
2006-04-04, 09:51
Bender: Nej det är tvärtom. Tillbaks till topic.

Nope

Arf Pingvin
2006-04-04, 10:03
Chins. (http://www.bodybuilding.com/fun/dimaggio5.htm)

Progzilla
2006-04-04, 10:33
Hur gick det för mig igår då? Jag satsade bara på armarna denna gång, för att testa ett högre antal set för att få upp pumpen. Jag körde 6 set chins+4 set stångcurls+4 set hantelcurl, sen 4 set smalbänk+4 set skullcruchers+4 set sittande tricepsextension. Jag gav på som en galning, svetten rann och min koncentration var total. Mycket bättre pass för armarna än jag nånsin förr kört när jag fått megapump. Men nu blev det ingen pump, nejdå, högst kändes mina armar lite "spända". Jag kände mig mera uppumpad FÖRE träningen än efter.

Nästa försök blir kosten, eftersom jag deffar ganska hårt just nu. Ska prova ladda två dagar före ett pass. Dessutom ska jag nästa gång köra tunga övningar, och strikt som fan.

Om ni har några mirakelprogram för pump så vill jag prova. Som sagt, jag är inte ute efter det optimala muskeltillväxtprogrammet, jag vill helt enkelt känna ordentlig pump om så bara en enda gång till.

z_bumbi
2006-04-04, 10:57
Chins. (http://www.bodybuilding.com/fun/dimaggio5.htm)

Jag har fått den länken tidigare när frågan kommit upp.

Bill Pearl, Joe Weider och även Arnold S håller inte med, jag orkar inte leta upp fler källor just nu men det är bara att kolla bakåt tidsmässigt i litteraturen.

Arf Pingvin
2006-04-04, 11:38
Ledsen för att jag fortfarande är off-topic.

Men låt oss resonera kring chins vs pullups.

chins: To pull (oneself) up with the arms while grasping an overhead horizontal bar until the chin is level with the bar. - dictionary.com

Hakan verkar vara viktig i sammanhanget. Om man då tänker sig att man drar sig upp i samma stång med samma grepp fast bakom huvudet. Då kan det omöjligt kallas chin-ups, ergo pull-ups.

Så om man vill kalla det chins med pronerat eller supinerat grepp är det valfritt men pull-ups är varianten med pronerat grepp och den kan man göra framför eller bakom skallen.

Progzilla
2006-04-04, 12:00
Ledsen för att jag fortfarande är off-topic.

Slut på tjafset nu! :whipped:

Pez
2006-04-04, 12:31
Ledsen för att jag fortfarande är off-topic.

Men låt oss resonera kring chins vs pullups.

chins: To pull (oneself) up with the arms while grasping an overhead horizontal bar until the chin is level with the bar. - dictionary.com

Hakan verkar vara viktig i sammanhanget. Om man då tänker sig att man drar sig upp i samma stång med samma grepp fast bakom huvudet. Då kan det omöjligt kallas chin-ups, ergo pull-ups.

Så om man vill kalla det chins med pronerat eller supinerat grepp är det valfritt men pull-ups är varianten med pronerat grepp och den kan man göra framför eller bakom skallen.Teoretisera mindre och träna mer. :)

Diskussionen har varit uppe ett otal ggr - nu kallar merparten av alla som tränar "handflata från - chins", "handflata mot - pullups". Sen kan du skrika dig blodig mot en tegelvägg för det kommer ge ungefär lika mycket.

End of OffTopic diskuss.

Progzilla
2006-04-07, 10:11
Äntligen. Igår kom undertecknad ut från gymmet i härlig Optimus Prime stil (http://ww1.prweb.com/prfiles/2005/05/11/239390/prime.jpg) . Jag märkte ganska snabbt att pumpen började byggas upp, körde olika compound push & pull övningar för bröst och rygg. Det avgörande faktorn var dock att jag hade släppt lös kolhydratintaget under de två föregående dygnen. Fr.o.m träningsdagens morgon var jag dock tillbaka på deffnivåer, det tycktes funka bra ändå.

Nästa försök är att ladda ordentligt med kolhydrater direkt efter och under kvällen efter träning, för att fr.o.m. nästa dag vara på deffdiet igen fram till nästa pass.

Bite
2006-04-07, 10:19
Äntligen. Igår kom undertecknad ut från gymmet i härlig Optimus Prime stil (http://ww1.prweb.com/prfiles/2005/05/11/239390/prime.jpg) . Jag märkte ganska snabbt att pumpen började byggas upp, körde olika compound push & pull övningar för bröst och rygg. Det avgörande faktorn var dock att jag hade släppt lös kolhydratintaget under de två föregående dygnen. Fr.o.m träningsdagens morgon var jag dock tillbaka på deffnivåer, det tycktes funka bra ändå.

Nästa försök är att ladda ordentligt med kolhydrater direkt efter och under kvällen efter träning, för att fr.o.m. nästa dag vara på deffdiet igen fram till nästa pass.
Good for you :D

Omfördelade du bara kalorier eller körde du i princip ätardagar utan att bry dig?

Progzilla
2006-04-07, 10:28
Good for you :D

Omfördelade du bara kalorier eller körde du i princip ätardagar utan att bry dig?

Jag höjde helt enkelt kolhydratintaget med typ 200%. Fettsnålt var det fortfarande, men jag låg absolut på kaloriöverskott.

SamTheMan
2006-04-07, 23:43
Det bästa jag vet när det gäller träning är att lämna gymmet med armar tunga som betongblock, en hållning som gör mig 5 cm längre och med musklerna så svällda att de förhindrar normal rörelse... Underbart.

Men nu har jag tappat pumpen. Jag försöker göra samma övningar som förr men jag känner mig bara kraftlös efteråt. Jag vill vara uppumpad, inte utpumpad. Jag går hem med tunga steg och vill inte komma tillbaka. Finns det ingen som kan hjälpa mig?
Låt en kompis hålla emot stången på de tre sista repsen vid t.ex bicepscurl (skivstång) kudde så att du precis klarar de sista repsen på varje set. Är man två kan man alltid hjälpa varandra att göra de där sista två-tre repsen som ger ordentlig pump, detta gäller alla övningar.
Lycka Till!