handdator

Visa fullständig version : Hjälp vilken elräkning!


Jman
2006-04-03, 12:39
Fick elräkningen nu idag. 2400kr. Visserligen en justering efter kontroll av elmätaren. Drar ca 600 kWh per månad.
Men jag hatar när de kommer med en justering från ett år tillbaks.

Jag har kommit fram till att mitt nuvarande elbolag bara är 2 öre billigare per kWh än vattenfall. Då borde vattenfall vara billigare eftersom det blir enklare administration.

Kan någon rekommendera ett bra elbolag i stockholmstrakten? Nuvarande kostnad för mig är:

Rörlig: 46.50 kWh (utan skatt osv.)
fast 3 år: 43.20 kWh *

aitamaa
2006-04-03, 12:42
fick en elräkning på 5400:- av vattenfall.. det gäller ett kvartal (villa).. fan vad jag hatar att betala elräkningar så fruktansvärt tråkiga att betala!!!!!!!!!!

dessutom har vattenfalls höga chefer feeta bonusar *spy*

Power
2006-04-03, 12:51
Varför måste det ligga i Stockholmstrakten? Du kan ju välja vilket elbolag som helst som ska leverera din el. Kolla på http://www.elpriser.konsumentverket.se/ för att hitta de bästa priserna!

Jman
2006-04-03, 12:53
fick en elräkning på 5400:- av vattenfall.. det gäller ett kvartal (villa).. fan vad jag hatar att betala elräkningar så fruktansvärt tråkiga att betala!!!!!!!!!!

dessutom har vattenfalls höga chefer feeta bonusar *spy*
haha... någon ska alltid vara värst ;) . Men jag bor faktiskt i lägenhet. Visserligen med 5 datorer och en drös med annan elektronik.

Poängen är iaf att 2400 är inte normalt för en elräkning som kommer varannan månad, inte för en lägenhet. Jag har tänkt teckna fast avtal med tanke på att priserna är på väg uppåt. Men att låsa sig vid ca 43-45 öre för en 3års period är kanske osmart?

mangs
2006-04-03, 13:02
Men om det nu är så¨att de precis gjort en justering så innebär det att du under det totala året ökat med 2400-X, där x är din vanliga kvartalskostnad. SLår du ut det på ett år så blir det inte så farligt. Helt klart använder du mer el nu än föregående år. En dator som är i drift 24/7 kostar kanske en 500 spänn om året. Tänk på det!

Jman
2006-04-03, 13:08
Varför måste det ligga i Stockholmstrakten? Du kan ju välja vilket elbolag som helst som ska leverera din el. Kolla på http://www.elpriser.konsumentverket.se/ för att hitta de bästa priserna!
Tack för länken. Men priserna verkar inte stämma med elbolagens websidor. Ska ringa och fråga för mer information. Det bolag jag har nu finns inte ens med på listan konsumentverket har. hmm..

Men om det nu är så¨att de precis gjort en justering så innebär det att du under det totala året ökat med 2400-X, där x är din vanliga kvartalskostnad. SLår du ut det på ett år så blir det inte så farligt. Helt klart använder du mer el nu än föregående år. En dator som är i drift 24/7 kostar kanske en 500 spänn om året. Tänk på det!
Jag är medveten om det. Men att dem inte kan göra en pålitlig prognos av våran förbrukning... En årsförbrukning på över 6000 kWh är väl inte normalt för en lägenhet förstås.

Kan vattenfall erbjuda mig 45 öre / kWh så tar jag det.

hasse36
2006-04-03, 13:15
Har du 5 datorer igång samtidigt?

Min P4:a drar ca 100 W på tomgång => 2,4 kWh/dygn
5*2,4 = 12 kWh/dygn
30*12 = 360 kWh/månad

Har man dessutom 5 monitorer...

skaparn
2006-04-03, 13:21
Kan någon rekommendera ett bra elbolag i stockholmstrakten? Nuvarande kostnad för mig är:

Rörlig: 46.50 kWh (utan skatt osv.)
fast 3 år: 43.20 kWh *

Skellefteå Kraft, nuförtiden behöver din leverantör inte ligga i sthlm.

Rolig länk

http://www.skekraft.se/byt/site.html

Utan intro

http://www.skekraft.se

Jman
2006-04-03, 13:29
Har du 5 datorer igång samtidigt?

Min P4:a drar ca 100 W på tomgång => 2,4 kWh/dygn
5*2,4 = 12 kWh/dygn
30*12 = 360 kWh/månad

Har man dessutom 5 monitorer...
När man har lite gäster så är alla igång. I snitt så är väl 2.5 st igång 24/7
Jag har väl 15 anslutna apparater i mitt sovrum. Undra vilka magnetfält det skapar...

mangs
2006-04-03, 13:44
Med den utrustningen och kyl/frys/tvättmaskin/TV,Stero, lampor mm mm så anser jag inte att 6000kWh är såå mycket. Håller dock med om att de kunde kolla upp hur mycket man förbrukar lite oftare så datt det inte kommer som en "chock".

Jman
2006-04-03, 13:47
Med den utrustningen och kyl/frys/tvättmaskin/TV,Stero, lampor mm mm så anser jag inte att 6000kWh är såå mycket. Håller dock med om att de kunde kolla upp hur mycket man förbrukar lite oftare så datt det inte kommer som en "chock".
Sant. Och köksutrustningen är väl inte den nyaste heller.
Men att konsumentverket räknar med en årsförbrukning på 2000kWh är skrattretande.