handdator

Visa fullständig version : Vem är världens mest kända person? levande och död


kharon
2006-04-03, 08:58
Jepp, vem är väldens största kändis? Både levande och död?

Michael Jackson? George W. Bush?

Elvis? Jesus?

Piranha
2006-04-03, 09:00
jag skulle nog säga jesus.

Cypher
2006-04-03, 09:01
Jesus helt klart.

Niclaaas
2006-04-03, 09:01
jesus?

Officer
2006-04-03, 09:01
Jackson, Bush, Schwarzenegger, Jesus, Jolie, Pitt är nog de namn som känns igen även djupt inne i Amazonas dunklaste djunglar.

Nalfaren
2006-04-03, 09:08
jesus, hitler
var de som jag kom å tänka på direkt.

MasterChief
2006-04-03, 09:13
Jesus
Buddha
Hitler

Jman
2006-04-03, 09:13
Det är kul att Schwarzenegger är så himla känd. Alla som sett en film har sett minst en av hans filmer. :) Jag läste nyligen att han var en av de personer som var mest känd världen över.

Man kan stå i en by i vildmarken någonstans där ingen förstår en. Tills man nämner schwarzenegger och de nickar instämmande... nästan iaf ...
Gemenskap över gränser =)

adde
2006-04-03, 09:13
jesus, hitler
var de som jag kom å tänka på direkt.

Louis Pasteur!

/adde

Dumleman
2006-04-03, 09:14
Om Jesus får vara med så måste jag nog säga att stålmannen faktiskt också är riktigt känd.

MUGEN
2006-04-03, 09:20
jesus, kristendomen är största religionen + att han även omtalas inom islam.

hitler spelar liten betydande roll för en ugandier/kambodjan, precis som att Idi Amin/Pol Pot endast är inom normalbegåvade(få..) svenskars kännedom

Loke
2006-04-03, 09:22
Jag undrar hur många kineser som vet vem hitler och jesus var. På sin höjd kanske de har hört namnen, utan att känna till vilka det är. Tror faktiskt mer på någon filmstjärna då, alternativt en modern ledare, typ Bush. Bush tror jag har blivit omnämnd i de flesta av världens medier de senaste åren.

Nalfaren
2006-04-03, 09:27
men bush är känd just nu kanske. Men jesus eller budha är och har
nog varit mest känd av människor totalt, folk som levt och dött sedan
år 0. medans bush har varit känd mellan typ 5-10 år tillbaka eller nåt.
men som sagt, kinas befolkning är ju inte direkt liten, det finns nog
någon gammal kines som är kändare som är lika gammal som hesus.

mr ruhl
2006-04-03, 09:28
Louis Pasteur!

/adde


vem?

skaparn
2006-04-03, 09:32
Alla kategorier säger jag Jesus. Bland de levande blir det svårare, den sittande presidenten i USA är väl ganska känd efter något år vid makten? Vad en fattig landsortsbefolkning i Kina eller Afrika vet om presidenter har jag dock ingen aning om och riskerar därför att missa med en någon miljard.

Loke
2006-04-03, 09:40
men bush är känd just nu kanske. Men jesus eller budha är och har
nog varit mest känd av människor totalt, folk som levt och dött sedan
år 0. medans bush har varit känd mellan typ 5-10 år tillbaka eller nåt.
men som sagt, kinas befolkning är ju inte direkt liten, det finns nog
någon gammal kines som är kändare som är lika gammal som hesus.

Där har du en poäng, samtidigt ska man komma ihåg hur befolkningsökningen har sett ut. Kanske hälften av alla människor som någonsin har levat, lever än. Dessutom fick "kändisskapet" sämre spridning förr pga dålig IT.

Så jag tror ändå att döda människor påverkar den här frågan relativt lite.

boinnk
2006-04-03, 09:47
vem?

Got milk?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Louis_Pasteur
http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Pasteur

paddanboy
2006-04-03, 09:52
Knappast Hitler. I Asien lär Hitler va lika känd som vi Europér vet de högsta japanska ledarna eller titta bara på om folk vet att det var Roosfeldt som styrde Amerika under kriget.

Skulle snarare spekulera på att Spökpedofilen M.Jackson är kändare...

petersson
2006-04-03, 09:54
Julius Caesar :)

mangs
2006-04-03, 09:55
Louis Pasteur!

/adde

:laugh:

Glöm inte Tomten! :thumbup:

petersson
2006-04-03, 09:57
John Lennon?

Dumleman
2006-04-03, 10:05
John Lennon?
Vem?

skaparn
2006-04-03, 10:07
Vem?

Var det inte han som var premiärminister i England?

petersson
2006-04-03, 10:09
Var det inte han som var premiärminister i England?

haha! tyvärr inte, det hade kanske varit bra?

Baan
2006-04-03, 10:14
Hitler, Jesus eller Homer

:D

hasse36
2006-04-03, 10:18
John Lennon?I fredags var det George Harrison...

Profeten Muhammed borde ligga bra till. Det är dessutom en person som faktiskt har existerat. Ja, eller jag har i alla fall inte hört någon ifrågasätta just den saken kring Muhammed. Huruvida Jesus har existerat är betydligt mera ifrågasatt.

Dissector
2006-04-03, 10:24
Jag tror att det är Jesus och Hitler. Tror alla i moderna samhällen, mellan 6 och 90 år känner till de båda. Elvis kan nog ligga bra till med kanske.


Knappast Hitler. I Asien lär Hitler va lika känd som vi Europér vet de högsta japanska ledarna eller titta bara på om folk vet att det var Roosfeldt som styrde Amerika under kriget.



Tror inte det är så. Vi känner till ledare som Mao och liknande ganska väl, och ändå är Mao inte alls lika omtalad som Hitler. Sedan tror jag inte vetskapen om att Roosevelt styrde USA kan jämföras med kännedomen om Hitler.
Jag tror man kan räkna med att åtminstone andra världsdelar än Asien har kännedom om Hitler. 60% av jordens befolkning bor i Asien, och jag tror nog absolut att en hel del även i Asien känner till Hitler. Japan var ju tillochmed allierade med Tyskland under kriget, så att det finns några procent av jordens befolkning, bosatta i Asien som känner till Hitler tror jag helt klart kan jämna ut siffrorna och ge övervikt på "Know-Hitler-sidan".

Sedan ska väl kännedom defineras också. Ska det vara världens mest omtalade människa?


Om Jesus får vara med så måste jag nog säga att stålmannen faktiskt också är riktigt känd.

Men Stålmannen är ju bevisligen fiktiv, vilket såvitt jag vet inte Jesus är?

petersson
2006-04-03, 10:25
I fredags var det George Harrison...



Jag har lite svårt att bestämma mig

Jman
2006-04-03, 10:28
I fredags var det George Harrison...

Profeten Muhammed borde ligga bra till. Det är dessutom en person som faktiskt har existerat. Ja, eller jag har i alla fall inte hört någon ifrågasätta just den saken kring Muhammed. Huruvida Jesus har existerat är betydligt mera ifrågasatt.
Det är väl ingen som vågar ifrågasätta den saken? Mytomspunna karaktärer brukar väl grunda sig på någon verklig person.

Hursomhelst så tycker jag att religösa ikoner inte gills i den här tråden.
Vad sägs om Leornado Da vinci eller Albert Einstein?

petersson
2006-04-03, 10:29
Sportsmän då? I Västvärlden och även i Afrika är väl Mohammed Ali känd?

Nitrometan
2006-04-03, 10:31
Jepp, vem är väldens största kändis? Både levande och död?

Michael Jackson? George W. Bush?

Elvis? Jesus?
It's Jesus lol!

pumpare
2006-04-03, 11:07
Pythagoras

paddanboy
2006-04-03, 11:08
Jag tror att det är Jesus och Hitler. Tror alla i moderna samhällen, mellan 6 och 90 år känner till de båda. Elvis kan nog ligga bra till med kanske.

Tror inte det är så. Vi känner till ledare som Mao och liknande ganska väl, och ändå är Mao inte alls lika omtalad som Hitler. Sedan tror jag inte vetskapen om att Roosevelt styrde USA kan jämföras med kännedomen om Hitler.
Jag tror man kan räkna med att åtminstone andra världsdelar än Asien har kännedom om Hitler. 60% av jordens befolkning bor i Asien, och jag tror nog absolut att en hel del även i Asien känner till Hitler. Japan var ju tillochmed allierade med Tyskland under kriget, så att det finns några procent av jordens befolkning, bosatta i Asien som känner till Hitler tror jag helt klart kan jämna ut siffrorna och ge övervikt på "Know-Hitler-sidan".

Sedan ska väl kännedom defineras också. Ska det vara världens mest omtalade människa?

Men Stålmannen är ju bevisligen fiktiv, vilket såvitt jag vet inte Jesus är?

Kunskapen om Andra världskriget i Asien kretsar inte kring förintelsen eller Adolf Hitler. På samma sätt som det är okänt bland gemene man i väst hur Japan använde kinesiska krigsfångar som försökskaniner under kriget. 120 miljoner bor i Japan, det är en liten andel om man slår ihop Kina och Indien på 2000 miljoner. I kina dryftas det om japans grymheter istället för vad som hände i Europa. I Japan däremot fortsätter man generellt att påpeka sin offerposition som land under kriget. I Inden om jag inte har helt fel fanns skolböcker där Hitler beskrevs som en handlingskraftig man som skapade jobb och välstånd i en havererad stat.
I arabvärlden kan ibland hitler vara en buntsförvant i kampen mot sionismen och juden (with the claw).

Så när vi menar att hitler är känd, så syftar vi på att de liv han till stor del har på sitt sinne gör honom så föraktad men känd.

hangatyr
2006-04-03, 11:12
Många skulel svara jesus, men jag tror ärligt talat att Buddha är mer känd. Praktiskt taget alla i väst känner till den gode Boddhisatva, och sannolikt de flesta indier och kinser med...

pumpare
2006-04-03, 11:12
I Inden om jag inte har helt fel fanns skolböcker där Hitler beskrevs som en handlingskraftig man som skapade jobb och välstånd i en havererad stat.

Jomen det är ju sant också, fast det havererade visserligen rätt rejält mot slutet där igen...

edgen_ÖSD
2006-04-03, 11:29
Buddha, Nelson Mandela, Jesus, Darin

paddanboy
2006-04-03, 12:14
Jomen det är ju sant också, fast det havererade visserligen rätt rejält mot slutet där igen...

Jo men skolböckerna belyste inte de negativa delarna tillräckligt som fick Förintelseindutrin att sätta in resurser... (Finkelstein)

Nitrometan
2006-04-03, 12:30
Många skulel svara jesus, men jag tror ärligt talat att Buddha är mer känd. Praktiskt taget alla i väst känner till den gode Boddhisatva, och sannolikt de flesta indier och kinser med...
Kan vara så att du har rätt. Fast Siddartha Gautama blev aldrig nån Boddhisattva - han uppnådde Nirvana och blev Buddha - en förebild som visade att det gick att uppnå Nirvana.

Fast sen ska man ju inte glömma Darin! *flex*

hangatyr
2006-04-03, 13:49
Kan vara så att du har rätt. Fast Siddartha Gautama blev aldrig nån Boddhisattva - han uppnådde Nirvana och blev Buddha - en förebild som visade att det gick att uppnå Nirvana.

Fast sen ska man ju inte glömma Darin! *flex*


är darin en buddha? :confused: :D

Callister
2006-04-03, 13:54
King Grub?

Timme
2006-04-03, 14:16
Jesus
Buddha
Muhammed

kanske?

JustinCredible
2006-04-03, 14:27
jackson och jesus skulle jag tro. (samma person för er som inte visste)

_luleå_
2006-04-03, 14:52
Inom idrottsvärlden är nog k1 proffset BOB SAPP väldigt känd, men det är ju då bara bland elitidrottsmän. Vinner ju och krossar i princip allt som kommer i hans väg, samt att han besitter en väldig talang (verkar det som) för kamsporter i allmänhet, slagtekniken är ju som han själv sagt hans främsta vapen och det finns det nog ingen tvivel på. Briljerande slagserier kombinerat med effektiv och explosiv muskelmassa, kan man begära mer? Säkert många fans världen över. Några hära?

egge
2006-04-03, 14:55
Levande och död? :confused:




:D

sunkan
2006-04-03, 15:16
ska jag ta nån som jag vet har funnits överhuvudtaget så: påven :D, einstein, gandhi, eller DaVinci kanske :confused:

Dissector
2006-04-03, 15:17
påven :D

För något årsedan var han nästintill helt okänd :P

sunkan
2006-04-03, 15:17
Inom idrottsvärlden är nog k1 proffset BOB SAPP väldigt känd, men det är ju då bara bland elitidrottsmän. Vinner ju och krossar i princip allt som kommer i hans väg, samt att han besitter en väldig talang (verkar det som) för kamsporter i allmänhet, slagtekniken är ju som han själv sagt hans främsta vapen och det finns det nog ingen tvivel på. Briljerande slagserier kombinerat med effektiv och explosiv muskelmassa, kan man begära mer? Säkert många fans världen över. Några hära?

snabbhet? Är inte så insatt med finns väl iaf ett par fighters som är bättre

sunkan
2006-04-03, 15:18
För något årsedan visste knappt någon vem han var :P

jasså? hade jag ingen aning om, vad hände sen då, att han dog å att det fortfarande finns en "påven" eller?

sunkan
2006-04-03, 15:21
Lägg ner nu, jag har fakta. (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=jesus&word2=George+W.+Bush)

Solros
2006-04-03, 16:19
Gubben i månen

pumpare
2006-04-03, 16:23
Lägg ner nu, jag har fakta. (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=jesus&word2=George+W.+Bush)

Jasådettorddeduja FaktA (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=God&word2=George+W+Bush)

Fatalist
2006-04-03, 16:30
Jasådettorddeduja FaktA (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=God&word2=George+W+Bush)
Jasådettorddeduja FaktA (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=you&word2=god)

bigtraps
2006-04-03, 16:37
I sportens värld står i alla fall Mohammed Ali i särklass

pumpare
2006-04-03, 16:41
Jasådettorddeduja FaktA (http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=you&word2=god)

Så vem? du eller jag?

Kwon
2006-04-03, 17:38
Mest kända mytologiska person = King Grub

Mest kända döda person = Elvis, Jesus, Bruce Lee, Einstein

Nalfaren
2006-04-03, 17:42
Walt Disney? (Musse Pigg, Kalle Anka)

Nalfaren
2006-04-03, 17:45
En idé är ju:
För att ta reda på vem som är mest kändi världen, död eller levande.
Så borde ju denna personen vara minst lika känd 3000 år i framtiden också!
Vilka av våra förslag överlever sin kändhet i 3000 år till?

mystic[-_-]
2006-04-03, 17:59
Urkel!

http://chronicle.augusta.com/images/headlines/072397/fea_urkel.jpg

olwe
2006-04-03, 18:12
Jag tippar på:

kung futzi (konfucius för oss svenskar) - kommer dock inte på hur hans namn stavas men han är grymt stor i kina bl.a. Har ingått i kinesers läroplan i hundratals år, stor filosof.

Ghingis khan (förmodligen vinnaren) - alla i västvärlden känner till honom även fast han kommer från, och verkade mest i, asien (Mongoliet).

Alexander den store - han var även aktiv i Indien och berörde en enorm andel av jordens dåtida befolkning, vilket borde resultera i att han lever kvar i många länders historia.

Då har jag bara valt folk som var, är och kommer vara stora i framtiden.

mangemani
2006-04-03, 18:22
mm,jesus är nog den mest kända.
men hitler är inte långt efter med alla grymheter som han fick det tyska folket att göra efter år av hjärntvättning,han är förevigt stämplad för det han gjorde.

Wennerberg
2006-04-03, 18:32
Jesus och hitler, men jesus sög så det får bli hitler

Lord_Real
2006-04-03, 18:47
Jag tror att Hjalle och Heavy är de mest kända personerna NÅGONSIN :P

wo0b9n
2006-04-03, 18:59
lasse kroner

Kwon
2006-04-03, 19:04
Lasse Kronér + Sune Mangs ftw! :thumbup:

Baan
2006-04-03, 19:05
Chuck Norris?

eller

Den svarta ninjan?

WHITEFOLKS
2006-04-03, 19:07
Härligt etnocentriskt :D

sunkan
2006-04-03, 19:07
mm,jesus är nog den mest kända.
men hitler är inte långt efter med alla grymheter som han fick det tyska folket att göra efter år av hjärntvättning,han är förevigt stämplad för det han gjorde.

om det är grymheterna man ska komma ihåg nån för så varför är inte stalin med?

Allan
2006-04-03, 19:11
Jag tror faktiskt att det är Hitler. Det finns en enorm igenkänningsfaktor i en snedlugg, två stickande ögon och en liten svart mustasch. För ett tag sen läste jag en artikel om det där som handlade om när Time Magazine skulle ha 2000-talets mest kände person på omslaget. Hur de än vände och vred på det så vart det Hitler. Och Newsweek hade det likadant.
Nu minns jag inte hur omslaget kom att se ut, men det säger en del om den genomslagskraft det ansiktet har haft. Även i de andra världsldelarna.

allan

olwe
2006-04-03, 19:30
Jag tror faktiskt att det är Hitler. Det finns en enorm igenkänningsfaktor i en snedlugg, två stickande ögon och en liten svart mustasch. För ett tag sen läste jag en artikel om det där som handlade om när Time Magazine skulle ha 2000-talets mest kände person på omslaget. Hur de än vände och vred på det så vart det Hitler. Och Newsweek hade det likadant.
Nu minns jag inte hur omslaget kom att se ut, men det säger en del om den genomslagskraft det ansiktet har haft. Även i de andra världsldelarna.

allan

Jo i västvärlden ja. Speciellt när det gäller ett ansikte då hitler hade ett så speciellt utseende. Jesus är nog mer känd i västvärlden ändå, det är bara det att han inte finns på några fotografier.

Skulle Time eller Newsweek göra en headline som skulle bli igenkänd av så många som möjligt skulle det inte stå Hitler längre (tror jag) utan jesus e.dyl.

MEN, den största andelen av jordens befolknig bor inte i västvärlden utan i Asien. Det är möjligt att Hitler vinner i igenkänningsdom om man visar bilder på honom och andra kända nunor, men inte om man bara klämmer ur sig hans namn.

The_blade
2006-04-03, 19:42
Arne Persson utan tvekan :D

Callister
2006-04-03, 19:52
Om Arnold kandiderar till president och vinner så blir han den kändaste. :naughty:

HenrY
2006-04-03, 19:55
Arne Persson utan tvekan :D

Mmm definitivt, har även hört om en sekt ute i Amazonas som dyrkar Arne!
Dom har en stoooooor totempole med magnifika triceps som dom ber till varje dag. Istället för omskärning kör dom att när varje pojke fyller 5 år så får pojken offra sina triceps!

Jense
2006-04-03, 20:25
Jackson, Bush, Schwarzenegger, Jesus, Jolie, Pitt är nog de namn som känns igen även djupt inne i Amazonas dunklaste djunglar.


hahahaha bush, Schwarzenegger, Jolie, Pitt och inte hitler?

Kwon
2006-04-03, 20:26
Arne P + Jensefisken dyrkas över hela världen.

Alla vet vem Hitler är dock.

Dumleman
2006-04-03, 20:28
Mmm definitivt, har även hört om en sekt ute i Amazonas som dyrkar Arne!
Dom har en stoooooor totempole med magnifika triceps som dom ber till varje dag. Istället för omskärning kör dom att när varje pojke fyller 5 år så får pojken offra sina triceps!
Kanske finns en koppling? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66727