handdator

Visa fullständig version : Varför tränar Du?


AnderssoN
2002-11-03, 21:45
Hej,

Startar en tråd här bland alla träningsdagböcker, där jag helt enkelt frågar varför just Du styrketränar?

Är det för att må bättre? Lägga på dig så mycket muskelmassa du bara kan? Tävlingsplaner? Eller kanske en kombination av flera saker?

Eftersom det börjar bli en hel del journaler här så skulle det vara kul att få sig en bild av hur de olika målen ser ut bland er alla "journal-författare".

Hoppas naturligtvis på att så många som möjligt svarar! :thumbup:

Micke

AnderssoN
2002-11-03, 21:48
Då är jag förste man till rakning...

Närmaste målet är B&K Open 2003. Tidigare har jag haft rätt luddiga mål, som att "få en snyggare kropp och att bli starkare", men med tävlingen i sikte känns det som träningen får ett lyft.

Att bli så stor som möjligt åt alla håll och kanter är väl vad som gäller för mig just nu. Och att samtidigt se till att symmetrin blir så bra den bara kan bli.

honken.19
2002-11-03, 22:28
Jag tränar enbart för att bli en bättre fotbollsspelare :angel: okej nästa enbart då :D :angel: väger man 60kilo och står i mål så har man lite problem när det kommer hörnor inlägg m,m

/Håkan

johan-cr
2002-11-03, 23:01
När jag började så vägde jag 104kilo och mitt mål var då att komma i bättre form och gå ner en hel del i vikt genom mycket motionsträning och lite styrketräning.

Efter hand har det gått över mer och mer till nästan bara styrketräning och det är nu något av det roligaste jag vet att bege mig ner till gymmet och lyfta lite vikter. :)

Målen är väl att bli starkare, bli av med en hel del fett och samtidigt få en snyggare kropp.

Niclaaas
2002-11-03, 23:20
att bli starkare, snyggare och bara allmänt vara i väldigt bra form. mår så mycket bättre då.....kanske börjar bli dags att se till så det blir så å

goa_killen
2002-11-04, 00:11
När ja började styrketräna så va mitt mål att gå upp i vikt och bli bredare över axlarna, kraftigare armar,ben osv..!!
Tja, behövde en större kropp!!

Var mycket smal, men hade ändå högt BMI...
Träningen gick bra, har gått upp 10-12kg sen dess, och borde väl vara nöjd men nu vill ja gå upp änu mer o bli änu större...
Man kommer nog aldrig nöja sig när man väl börjat gymma...

men mitt mål är väl att hamna runt 100kg med rutor på magen

Väger just nu ca: 90kg med rutor

Så de lär nog ta ett par år

Mallan
2002-11-04, 09:47
För snart ett ar sedan, da jag tog mitt första steg in pa styrketräningslokalen, hade jag som mal att lägga pa mig lite mer muskler. Tyckte att jag var pa tok för smal, spinkig och svag.

Tva manader senare hade jag hittat en ny träningsform som jag verkligen tyckte var :hbang: .
Bestämde mig ganska snabbt för att satsa lite hardare, höja ribban lite och satsa mot att en vacker dag tävla=sta pa prispallen.

Tycker även att det är mkt intressant med hela konceptet, träna-äta-vila. Det finns mkt att lära!

Har alltid försökt att halla igang med ngn form av sportlig aktivitet da jag vet att jag mar bäst da. Bade fysiskt och psykiskt.
Är dock tävlingsmänniska, när det gäller det mesta och att träna för att se snygg ut "fungerar" inte riktigt för mig.

goa_killen
2002-11-11, 19:20
va inte så många av alla som skriver journalsom svara de här..

Vill man veta varför folk tränar tror ja man får svaret inne på deras journal...

scythe
2002-11-11, 19:39
Eftersom jag är styrkelyftare tränar jag först och främst för styrkan, musklerna som detta medför är något jag får lära mig att leva med... ;) :D

Filthy
2002-11-11, 20:18
Jag tränar enbart för jag känner mig på tok för liten/smal.. Å det är fanimig på tiden jag gör nått åt det så man kan bråka med dom stora pojkarna :angel:

Mitt mål är att gå upp i styrka sammtidigt som vikten går upp..

Kjellstroem
2002-11-11, 21:11
Framför allt för att det är så kul. Längtar alltid till träningspassen.

Sen att man blir större och starkare är ju givetvis ett plus.

Vad det gäller mål så är det just nu Decembercupen i AF 2003 som är på gång.

mr_ping
2002-11-11, 21:23
När jag började vägde jag 55kg drygt, och var väl 15 år gammal typ. Då tog jag 47.5kg i bänkpress och visste knappt hur man tränade.... tränade 5 dar i veckan, drack en proteindrink till mat o inget mer under dagen typ... helt fel mao.

Nu är jag 22 år, väger 79kg och lyfter strax under 120 i bänkpress.

Mitt mål är helt klart att komma med i bänkpress SM i viktklassen 75kg... (Kvalet ligger på 140kg, fast då i tävlingsutförande med stopp på bröstet).

scythe
2002-11-12, 19:27
mr_ping: om du lyfter nästan 120 bör du kunna göra 140 med bänktröja, 135 i alla fall. Då är det ju inte så långt kvar. =)

Linnet
2002-11-12, 20:40
Honken var i precis samma situation som dig för några år sen tänk så här The bigger they are the harder they fall!

mr_ping
2002-11-12, 21:12
Squat: Det vettifan.... när ja väl lyfter 120 så är det ju knappast med markerat stopp (iofs jag brukar inte studsa längre utan köra långsamt typ...) men vi får la c!

Ska kanske börja på en riktig klubb... teknikmässigt kanske det finns en del på ändå, trots att ja tränat i typ 6 år.

Ingen mer i GBG som vill bli seriös ?

Kan tillägga att jag typ maxar 80kg i knäböjj ingen esse...

spinkoo
2002-11-12, 21:25
Tycker det går i vågor det där...

...först tränade man för brudarna...
...sen tränade man för den otroliga ångest alla biffar gav en...
...sen kom man på att träna är ju kul...
...nu skiter man i brudarna för att träna...:naughty:

OBS: Ovanstående var ett skämt...:notme: :angel:

z_bumbi
2002-11-12, 21:39
Började träna för 10 år sedan med några diffusa mål om att bli större och starkare men ju längre tiden går har de rena hälsoeffektera börjat ta över, att äta nyttigt och träna har så många fördelar jämfört med att äta skräp och inte röra på sig att det är skrämmande att inte fler inser det.

Tror att en av de största fördelarna med att träna seriöst och att även läsa lite om näringslära och anatomi är att man lär sig hur kroppen funkar rent allmänt, har haft oturen att varit ganska sjuk under en period som började för två år sen och fortsatte tills i somras och jag hade stor nytta av att veta massor om varför jag reagerade som jag gjorde på både sjukdomen och även medicinerna.

Min fortsatta satsning på träningen kommer att ligga på en annan nivå då jag har gett upp alla tävlningsplaner i AF (För stunden i alla fall.) och måste ägna mig att att få en stabil nivå på träningen och framför allt mitt för närvarande ganska dåliga imunförsvar.
Vill också komma upp i tresiffrigt igen så man inte lider av dvärgkomplex längre :D

Det enda som står riktigt klart är att jag kommer att träna resten av livet i någon form, när man hela sin träningstid har varit omgiven om folk som varit väldigt bra tränade upp i väldigt höga åldrar så förstår jag inte varför jag inte ska kunna ha den disiplinen själv. :kickass:

Valrossen
2002-11-12, 21:39
Inspirerad av Spinkoo gör jag min egen lista..

1.) Först ville jag köra bänk med två gula på varje sida(50kg:D ) och alternerad hantelcurl på 16kg hantlar, tyckte det såg jätte maffigt ut.

2.) Sen ville jag ta pappa i armbrytning, har dock inte lyckats med detta än.. Jävla byggnadsarbetare, gjorde en 25 reps lätt med min CoC #1 utan att ha rört ett finger i onödan i hela sitt liv..

3.) Sen kom jag på att det var snyggt med muskler.

4.) Och nu det vanliga.. Bli större, starkare och få en genomvältränad kropp.

MVH
Jimmy

Pudzianovski
2002-12-15, 14:45
för o bli starkare än min far. det är mitt mål.

spinkoo
2002-12-15, 14:48
Hur stark är din far Puddizz:confused:

Sundblad
2002-12-16, 10:08
Det finns många anledningar till att jag tränar.

* Jag vill bevisa för min kropp och för mig själv att jag kan bli större

* Jag vill någon gång kunna "fylla ut" en tröja

* Jag vill inte kunna komma i ett par gamla 501or

* Jag tycker det är förbannat kul. Endorfiner är mina bästa vänner

* Jag vill bli starkare än andra tror att jag kan bli

* Jag ser det hela som ett kontrollerat experiment. Det är "enkelt" att variera vissa variabler och hålla andra konstanta för att sedan se vad som händer med min kropp

* Jag mår bättre. Fysiskt och psykiskt

* Jag kan förhoppningsvis förbygga skador pga av ett allt för stillasittande arbete

* Jag vill få en starkare rygg, så att det inte går för mig som för far min

* En himla massa andra bra anledningar


.: Sundblad :.

michael
2002-12-16, 10:54
Jo det började väl för brudarna, sen blev det kul och nu senaste halvåret har det varit för att bli större starkare och smidigare. Fast nu de senaste 8 veckorna har jag börjat fundera, hade tänkt få upp bänken till 100kg, market till 170-180 och knäböjen till 150-160 tills nästa höst, och då gå med i en atletklubb och träna/tävla inom styrkelyft. Sätter lite mer färg på träningen, lite mer målmedvetenhet.