handdator

Visa fullständig version : Vill träna fyra dar i veckan istället för tre. Tips på split.


petersson
2006-04-02, 19:55
Dag1. Bröst och Axlar
Dag2. Rygg
Vila
Dag3. Ben och vader
Dag4. Armar

Hur verkar det? Enda problemet som jag kan se är att baksida axlar kan får stryk två dar i rad.. Men det kan ju inte vara så noga.

Tacksam för tips!

Popeye
2006-04-02, 21:07
Vill du köra traditionellt med varje muskelgrupp 1ggr/vecka så ser det väl hyfsat ut beroende på vilka övningar du väljer.
Kör du både Mark och böj? I så fall skulle jag nog kasta om det lite så att du får mer separation mellan rygg och bendagen.
Du kan ju köra baksida axlar på ryggdagen så blir det ingen konflikt.

petersson
2006-04-02, 21:11
Vill du köra traditionellt med varje muskelgrupp 1ggr/vecka så ser det väl hyfsat ut beroende på vilka övningar du väljer.
Kör du både Mark och böj? I så fall skulle jag nog kasta om det lite så att du får mer separation mellan rygg och bendagen.
Du kan ju köra baksida axlar på ryggdagen så blir det ingen konflikt.

Jag kör mark och benpress just nu. Stretchar för att kunna köra böj :) Dock kan jag tänka mig att det kan vara jobbigt att köra stela mark om man kört mark två dar tidigare. Mm smart det där med baksida axlar på ryggdagen!

Sonny
2006-04-02, 21:55
Bröst Axlar

Rygg Vader

Armar

Ben

Har kört så i en 6 månader nu, tycker d funkar utmärkt.

Spud
2006-04-02, 22:02
Jag kör för tillfället någonting i stil med detta.

1. bröst, triceps
2. ben
3. axlar, mage
4. rygg, biceps

Kotten
2006-04-02, 22:07
Fattar inte hur folk orkar "vil" köra axlar samma dag som bröst, totalt omöjligt att ta ut sig i pressövningar för axlar efter att man kört bröst

Geek
2006-04-02, 22:32
Jag kör för tillfället någonting i stil med detta.

1. bröst, triceps
2. ben
3. axlar, mage
4. rygg, biceps

Näs´tan exakt så träna rjag också :)

oowl
2006-04-02, 22:39
Fattar inte hur folk orkar "vil" köra axlar samma dag som bröst, totalt omöjligt att ta ut sig i pressövningar för axlar efter att man kört bröst



Bra för skaderisken, behöver inte köra lika tungt på axlarna...Prova köra ett tag så vänjer sig axlarna efter ett tag och du får upp styrkan och orkar

Rock'nRoll
2006-04-02, 22:39
Bröst/bicep
Ben
Axlar/tricep
Rygg

NerX
2006-04-03, 05:25
Vad är det som säger att du måste ha en 4-split för att kunna träna 4 dagar i veckan? Du kan splitta kroppen så mycket eller lite som du vill och ändå träna 4 dagar/vecka.

petersson
2006-04-03, 08:39
Vad är det som säger att du måste ha en 4-split för att kunna träna 4 dagar i veckan? Du kan splitta kroppen så mycket eller lite som du vill och ändå träna 4 dagar/vecka.

Jo det är sant. Men jag gillar att smälla på varje muskel med många set när jag väl tränar :)

Stab
2006-04-03, 09:58
Dag1. Bröst och Axlar
Dag2. Rygg
Vila
Dag3. Ben och vader
Dag4. Armar

Hur verkar det? Enda problemet som jag kan se är att baksida axlar kan får stryk två dar i rad.. Men det kan ju inte vara så noga.

Tacksam för tips!

Det är antingen det eller vad spud skrev
dvs bröst,tricce - rygg bicce, ben vader, axlar som gäller enligt mig. Finns fördelar med båda, beror ju på din tränings erfarenhet och vad som är bäst för dig men om du kör tex bröst tricce ihop så bryter du ner dom 2 i stort sätt bara på en dag och sen får båda vila i en vecka annars får du lite triceps både på måndagen och fredagen och det kanske du inte klarar av iom återhämtningen. Jag skulle iaf råda dig till att köra senare förslaget

petersson
2006-04-03, 10:05
Det är antingen det eller vad spud skrev
dvs bröst,tricce - rygg bicce, ben vader, axlar som gäller enligt mig. Finns fördelar med båda, beror ju på din tränings erfarenhet och vad som är bäst för dig men om du kör tex bröst tricce ihop så bryter du ner dom 2 i stort sätt bara på en dag och sen får båda vila i en vecka annars får du lite triceps både på måndagen och fredagen och det kanske du inte klarar av iom återhämtningen. Jag skulle iaf råda dig till att köra senare förslaget

Tack för tipsen! Jag kan ju alltid ge båda förslagen två tre månader och utvärdera vad som känns bäst :)

Jonny_88
2006-04-03, 10:38
Varför inte den gamla hederliga 3-spliten fyra gånger i veckan?

Dag 1 Ben, Vader, Vader

Dag 2 Bröst, Axlar, Triceps

Dag 3 Rygg, Biceps, Underarmar

NuPpArT
2006-04-03, 12:24
Måste bara fråga; varför ligger inte mage me på någon dag hos någon?

Krippa
2006-04-03, 12:28
Jag tränar fyra dagar i veckan och kör två-split. Dag ett kör jag rygg, bröst och axlar, och dag två är det ben, armar och mage. Vila en dag eller två och upprepa.

cjs
2006-04-03, 16:34
Överkropp, underkropp, överkropp, underkropp.

Eller

Överkropp, Cardio, Underkropp, Cardio

...skulle jag valt. Trivs med det förstnämnda själv.

z_bumbi
2006-04-03, 17:38
Dag1. Bröst och Axlar
Dag2. Rygg
Vila
Dag3. Ben och vader
Dag4. Armar

Hur verkar det? Enda problemet som jag kan se är att baksida axlar kan får stryk två dar i rad.. Men det kan ju inte vara så noga.

Tacksam för tips!

Kör baksida axlar på ryggdagen så har du löst problemet.

Jag skulle vilja dela på bröst och axlar då jag inte vill slösa bort en dag på bara armar men det är nog mest en smaksak, nästa gång du byter program kan du ju dela det på ett annat sätt. :)

emil123
2006-04-03, 18:37
Kör som mig, funkar skita bra.

Ben, Rygg, Biceps och Mage.

Bröst, Axlar, Triceps och Underarmar.

Vila.

Ben, Rygg, Biceps och Mage.

Bröst, Axlar, Triceps och Underarmar.

Vila.

Vila.

petersson
2006-04-03, 18:41
Kör baksida axlar på ryggdagen så har du löst problemet.

Jag skulle vilja dela på bröst och axlar då jag inte vill slösa bort en dag på bara armar men det är nog mest en smaksak, nästa gång du byter program kan du ju dela det på ett annat sätt. :)

Okej! Jo bäst och roligast är väl att variera litegrann. Armdagen har jag mest för att det är skoj :)