handdator

Visa fullständig version : aklohols påverkan på träning


kaggen
2006-04-02, 18:49
Hej, jag undrar hur mycket alkohol egentligen förstör träningen ?

Robban
2006-04-02, 18:52
Hej, jag undrar hur mycket alkohol egentligen förstör träningen ?
Själv får jag lite svårt med balans å fokus! :D

skaparn
2006-04-02, 19:10
Hej, jag undrar hur mycket alkohol egentligen förstör träningen ?

Det du kan ta reda på själv utan vidare kunskap om fysiologi är följande.

Tränar du effektivt dagen efter en fylla?
Känner du dig utvilad efter en dags bakfylla, ifall du tar denna som en av veckans vilodagar?
Ta en vit månad med ett vettigt schema och analysera eventuella framsteg, jämför dessa med en "normal" månad.

Efter detta kan du läsa lite på brädan om de rapporter som postas ibland där man behandlar proteinsyntesen efter alkoholintag, även fettförbränningen, beroende på vilka mål du har.

Personligen så dricker jag väldigt sparsamt, en whiskey när det bjuds, och ett par fyllor per år. Mer än så ger definitivt sämre resultat.

bengdoktor
2006-04-03, 15:19
Jag är full 3-4 ggr i månaden och jag är jätteglad. Det är kul att vara på kalas och vara social, try it you might like it! :D

pajjsarn
2007-06-09, 19:09
Någon som har konkret svar på hans fråga? Jag är verkligen intresserad. Dricker snitt 1 redig fylla varje vecka. Förstör jag min träning med det?

King Grub
2007-06-09, 19:24
Någon som har konkret svar på hans fråga? Jag är verkligen intresserad. Dricker snitt 1 redig fylla varje vecka. Förstör jag min träning med det?

Du kan räkna med att minst ett dygn av veckans träningsresultat är som bortblåst, med påverkan som sitter i längre än så. Nedsatt proteinsyntes, nedsatt fettförbränning och negativ hormonpåverkan. Om vi säger 1 dag per vecka blir det 52 dagar per år. 365/52 = runt 7-10% av årets träning åt skogen.

GymTT
2007-06-09, 19:57
Dags att lära sig fucka ur nykter:)

Inzza
2007-06-09, 20:03
två storstark innan träningen ger bra tryck!

zydar
2007-06-09, 21:00
beror väl på hur seriöst du tränar också, förstör inte så mycke om du är en glad amatör,men är nog inte bra om du ska bli nått på elit nivå.

King Grub
2007-06-09, 21:00
förstör inte så mycke om du är en glad amatör

En rejäl fylla varje vecka förstör det mesta. Det är ju alkisnivå på det.

130kg finsk sisu
2007-06-09, 21:20
Jag har tagit i genomsnitt 2 fyllor per månad sen jag började träna. Jag har bänkat 325kg(med tröja). Och jag har aldrig tagit ett dopingpreparat. Detta får ni tolka som skryt. Men jag säger bara att supa är kul. Gör det om ni tycker samma sak! Kom bara ihåg att ni skall äta mycket då ni super.

Det är säkerligen sant det king krub säger men jag har inte märkt nån skillnad...

Ryska_raketen
2007-06-09, 21:20
Det är säkerligen sant det king krub säger men jag har inte märkt nån skillnad...

Kanske hade bänkat 400 med tröja om du inte druckit alls :/

130kg finsk sisu
2007-06-09, 21:30
JAg har svårt att tro att jag skulle bänkat 50kg över världsrekordet bara för jag hade varit nykter...

Sniggel
2007-06-09, 21:44
Någon som har konkret svar på hans fråga? Jag är verkligen intresserad. Dricker snitt 1 redig fylla varje vecka. Förstör jag min träning med det?
Det här är ett typiskt svart eller vitt-tänkande. Så fungerar det inte. Du kan inte tro att nånting antingen gör så att allt blir förgäves eller att allting blir jättebra, det finns en hel skala där emellan. Du får sämre resultat men det är möjligt att det blir resultat (framsteg) iaf, bara inte lika bra framsteg som utan alkohol.


En rejäl fylla varje vecka förstör det mesta. Det är ju alkisnivå på det.

I Sverige tror man det är fullt normalt att bli full en gång i veckan. :Virro

Ryska_raketen
2007-06-09, 21:50
JAg har svårt att tro att jag skulle bänkat 50kg över världsrekordet bara för jag hade varit nykter...

Lite lättare att bänka och fokusera om du är nykter? ;)
Men visst, det var en gnutta ironi bakom.

Miiix
2007-06-09, 22:35
Jag har tagit i genomsnitt 2 fyllor per månad sen jag började träna. Jag har bänkat 325kg(med tröja).

Men du är ju finne ffs *whistle*

Mourten
2007-06-10, 14:08
Jag ser det som onyttig-mat, jag äter inte pizza jag dricker inte alkohol. Jag tycker personligen det gör lika lite nytta, för mig är det dock inte bara att de förstör träning men iaf. En rejäl fylla är väldigt mycket kalorier... :/

Muttrixx
2007-06-10, 16:34
Sluta suuuup!!!!

Rahf
2007-06-10, 16:52
Första rediga berusningen igår på cirka två månader. Funkar helfint att gå ut och vara nykter. Det lär dröja ett tag innan jag tittar djupt i flaskan igen.

pejo
2007-06-10, 21:47
Är det skillnad på påverkan på proteinsyntes, hormonpåverkan osv om man exempelvis dricker ett litet glas vin varje dag och på det viset dricker upp en flaska under en vecka eller om man dricker en flaska på lördagen och inget de andra dagarna?

Mr. Moose
2007-06-11, 03:54
Är det skillnad på påverkan på proteinsyntes, hormonpåverkan osv om man exempelvis dricker ett litet glas vin varje dag och på det viset dricker upp en flaska under en vecka eller om man dricker en flaska på lördagen och inget de andra dagarna?

Ett litet glas vin om dagen sägs va nyttigt.

Om du normalt dricker två proteinare om dagen, vad är bäst, två per dag eller 14 på lördagen? Kanske inte den bästa liknelsen men vad tror du själv om din fråga?

Skillnad på "use and abuse".

pejo
2007-06-11, 11:37
Ett litet glas vin om dagen sägs va nyttigt.
Vilket inte alls behöver betyda att det inte har negativ påverkan för att utveckla styrka.

Om du normalt dricker två proteinare om dagen, vad är bäst, två per dag eller 14 på lördagen? Kanske inte den bästa liknelsen men
En annan lika relevant liknelse: Om du kör normalt kör bil 1 timme varje dag, vad är billigast, en timme per dag eller 7 timmar på lördagen?

vad tror du själv om din fråga?

Vad jag tror spelar väl egentligen ingen roll? Jag tror väldigt många saker och de brukar ungefär lika ofta visa sig vara fel som rätt.
Jag tror, eller snarare hoppas (eftersom jag själv dricker vin ofta, men ej mycket varje gång) att det är bättre att dela upp intaget.

Vad jag hoppades på var att Grub eller någon hade sett någon studie eller liknande om detta. Jag vill däremot inte att någon skall behöva anstränga sig väldigt mycket för att få fram denna information för min skull eftersom jag sannorlikt ändå inte kommer ändra mina vanor.

King Grub
2007-06-11, 11:45
Det är en akut dosrelaterad effekt, även vad gäller påverkan på hormoner som GH.

pejo
2007-06-11, 12:01
Det är en akut dosrelaterad effekt, även vad gäller påverkan på hormoner som GH.
OK, ursäkta min dålig läsförståelse men betyder detta att man inte vinner på att dela upp intaget?

Sen kan man ju fråga sig vad som händer efter att alkoholen slutat verka, kommer hormon nivån uppregleras över basnivå då?
Det skulle ju kunna vara så. Jag brukar själv vara extra sugen på kuttrasju dagen efter jag råkat fått i mig lite för mycket alkohol.

krilleh
2007-06-11, 12:28
Du kan räkna med att minst ett dygn av veckans träningsresultat är som bortblåst, med påverkan som sitter i längre än så. Nedsatt proteinsyntes, nedsatt fettförbränning och negativ hormonpåverkan. Om vi säger 1 dag per vecka blir det 52 dagar per år. 365/52 = runt 7-10% av årets träning åt skogen.

Men det blir väl värre desto mer man dricker? jag menar om jag går ut varje fredag och dricker 2-3 öl på krogen så blir det väl inte så pass illa? Det där borde väl vara propotionellt.

GymTT
2007-06-11, 12:44
Men det blir väl värre desto mer man dricker? jag menar om jag går ut varje fredag och dricker 2-3 öl på krogen så blir det väl inte så pass illa? Det där borde väl vara propotionellt.

Vad menar du med så pass illa? allt är relativt.

krilleh
2007-06-11, 12:50
Vad menar du med så pass illa? allt är relativt.

10% åt skogen pga alkohol tycker jag nog man kan kalla för "så pass illa".

L-Sami
2007-06-11, 13:17
10% åt skogen pga alkohol tycker jag nog man kan kalla för "så pass illa".

Om du blir full som en apa av 2-3 öl, så kan de där 10% vara relevant för dig annars inte.

krilleh
2007-06-11, 13:22
Om du blir full som en apa av 2-3 öl, så kan de där 10% vara relevant för dig annars inte.

Nu menar jag inte att bli full(vem blir det på 3öl?!) utan bara för att det är gott och socialt.

L-Sami
2007-06-11, 13:24
Nu menar jag inte att bli full(vem blir det på 3öl?!) utan bara för att det är gott och socialt.

Då kastar du knappast bort 10% av din träning per år, kanske 0,5-1% om inte ens det och det finns folk som blir fulla efter två öl.

Sir Klabbe
2007-06-11, 13:33
Jag ser det som onyttig-mat, jag äter inte pizza jag dricker inte alkohol. Jag tycker personligen det gör lika lite nytta, för mig är det dock inte bara att de förstör träning men iaf. En rejäl fylla är väldigt mycket kalorier... :/

Alkohol - tomma kcal. Och som Grub sa - nedsatt proteinsyntes, negativ hormonpåverken, nedsatt fettförbränning.

Pizza - ökad proteinsyntes + rejält med protein. (Förutsatt att du tar samma pizza som jag - pizza med mer köttfärs och mindre ost).

krilleh
2007-06-11, 13:50
Då kastar du knappast bort 10% av din träning per år, kanske 0,5-1% om inte ens det och det finns folk som blir fulla efter två öl.

Ok, låter bra :thumbup:

Mr. Moose
2007-06-11, 15:50
Vilket inte alls behöver betyda att det inte har negativ påverkan för att utveckla styrka.

Mängden alkohol i ett glas vin är så liten att det knappast kommer att påverka resultatet av träningen, eventuellt kan det bli mätbara skillnader i hormonnivåer etc men de torde va så små att det är betydelselöst.


En annan lika relevant liknelse: Om du kör normalt kör bil 1 timme varje dag, vad är billigast, en timme per dag eller 7 timmar på lördagen?

You're missing the point, om en liten mängd vin/protein är bra så måste mer va bättre? Tyvärr, inte så. Ang proteinet, två per dag är bra men om du skulle dricka 14 på en gång skulle det inte ha någon direkt positiv effekt. Det finns gränser för vad kroppen kan utnyttja. Magen hade nog protesterat lite grann också (och då är ett böjpass ingen höjdare).

Om du avser vinterkörning blir lördagsturen billigare, kallkörning drar en helvetes massa bensin. *whistle*


Vad jag tror spelar väl egentligen ingen roll? Jag tror väldigt många saker och de brukar ungefär lika ofta visa sig vara fel som rätt.
Jag tror, eller snarare hoppas (eftersom jag själv dricker vin ofta, men ej mycket varje gång) att det är bättre att dela upp intaget.

Jag har jobbat som lärare (dykning) i över 10 år, i de flesta fallen kan frågeställaren redan svaret! De har bara inte tagit sig tid till att sitta ner och analysera det hela och tänka logiskt.

Vad jag hoppades på var att Grub eller någon hade sett någon studie eller liknande om detta. Jag vill däremot inte att någon skall behöva anstränga sig väldigt mycket för att få fram denna information för min skull eftersom jag sannorlikt ändå inte kommer ändra mina vanor.

Drick du ditt vin, ett glas till maten är absolut bättre än att dricka allt på en kväll. Drack själv vin ofta när jag bodde i Sverige, hade som hobby att göra vin själv. Tyvärr är vin svindyrt här så det blir ganska sällan man har nöjet av ett glas Cabernet.

Timme
2007-06-11, 16:05
Dags att lära sig fucka ur nykter:)

Det kör vi på! Jag tycker att jag kan balla ur ganska bra som nykter :D

Methone
2007-06-11, 16:06
Så omogen denna folksjukdom. Alkoholdrycker innehåller bara massa kolhydrater och skit, man kan ju dricka ibland när det passar (stora fester, bröllop etc) men då dricker man endå inte sup-mycket utan moget-mycket. Man kan ju försöka lära sig att vara social och ha roligt utan massa gift i kroppen. :thumbup:

krilleh
2007-06-11, 16:08
Alkoholdrycker innehåller bara massa kolhydrater och skit,

:laugh:

pajjsarn
2007-06-11, 20:54
Jag går ut i snitt en gång i veckan, ibland mer/mindre. När jag går ut så blir jag redigt packad och dricker aldrig under 10st starköl.
Jag hade gärna druckit mindre men jag har svårt att släppa loss och ha lika kul nykter.
Nu kommer nog folk börja säga att jag inte behöver dricka osv, men min fråga är hur det påverkar min träning. ca 10%?

Yes
2007-06-11, 21:05
Prova att inte dricka en månad så märker du väl vilken skillnad det gör?

pajjsarn
2007-06-12, 17:20
klarar inte det :(

Greg
2007-06-12, 17:41
klarar inte det :(

Då har du ett problem.

Alternativt så börjar du hänga med andra människor, som går ut men som inte dricker.

Jag har blandade kompisar. Vissa dricker mycket, andra lite.

Jag själv brukar dricka varje helg, oftast en/två öl sen vatten och läsk resten av kvällen.

Motorbreath
2007-06-12, 18:45
En annan lika relevant liknelse: Om du kör normalt kör bil 1 timme varje dag, vad är billigast, en timme per dag eller 7 timmar på lördagen?


7 timmar på lördagen är billigast förutsatt att körsättet är detsamma. Orsaken är att en motor tar mindre bränsle när den är varm än när den är kall.

ankan
2007-06-12, 20:46
Det beror väl mest på hur sliten man blir efter en fylla.
Själv kan jag inte äta på 1-2 dagar efteråt så för mig sabbar det rejält.
Klarar man däremot av att sköta kosten dagen efter så är det knappast någon större skada skedd så länge man inte deffar.

skaparn
2007-06-12, 20:59
Drick du ditt vin, ett glas till maten är absolut bättre än att dricka allt på en kväll. Drack själv vin ofta när jag bodde i Sverige, hade som hobby att göra vin själv. Tyvärr är vin svindyrt här så det blir ganska sällan man har nöjet av ett glas Cabernet.

Så vin är dyrt i Thailand? Jag som trodde allt förtärbart var snorbilligt där.En fördom om landet jag aldrig besökt kom på skam.

larslejonborg
2007-06-12, 21:19
man kan väl bygga muskler trots att man dricker alkohol på helgerna?

skaparn
2007-06-12, 21:30
man kan väl bygga muskler trots att man dricker alkohol på helgerna?

Man kan väl läsa tråden trots att man dricker alkohol på helgerna?

ArcTiC
2007-12-13, 09:24
Bumpar en av många trådar om alkohol då jag undrar vilka koncentrationer (promille) som triggar igång t.ex. nedregleringen av proteinsyntesen? Om det är en konstaterat akut dosrelaterad effekt så torde det väl finnas lite intressanta värden.

ulanbulan
2007-12-13, 18:27
Exakt vad är det som försämrar träningen med alkohol? Rör det bara sig om tomma kalorier eller finns det någon mer effekt som alkoholen gör på en.

Undrar också vad som menas med att ett träningspass blir som bortblåst vid varje fylla. Syftar du på att man går upp lika mycket i fett som man hunnit förbränna, eller bryts musklerna också ner?

Raggis
2007-12-13, 19:16
Exakt vad är det som försämrar träningen med alkohol? Rör det bara sig om tomma kalorier eller finns det någon mer effekt som alkoholen gör på en.

Undrar också vad som menas med att ett träningspass blir som bortblåst vid varje fylla. Syftar du på att man går upp lika mycket i fett som man hunnit förbränna, eller bryts musklerna också ner?

Nedreglerar proteinsyntesen.

Eddie Vedder
2007-12-13, 19:49
Exakt vad är det som försämrar träningen med alkohol? Rör det bara sig om tomma kalorier eller finns det någon mer effekt som alkoholen gör på en.

Undrar också vad som menas med att ett träningspass blir som bortblåst vid varje fylla. Syftar du på att man går upp lika mycket i fett som man hunnit förbränna, eller bryts musklerna också ner?

Utöver inverkan på proteinsyntes har alkohol nedbrytning negativ inverkan på fett- och kolhydratmetabolismen likaså, alkohol leder till dehydrering och etanol i sig är ju ett gift i form av en extremt lite molekyl som kan ta sig in i alla kroppens celler och således skada varenda organ i hela kroppen.

Dock är det inte etanolen i sig som vi blir bakfulla och dåliga av utan acetaldehyd som etanolen oxiderar till. Acetaldehyd oxiderar sedan vidare till acetat, vidare till acetyl-CoA och så småningom kan ATP utvinnas från etanolen. Men hur dåligt vi mår av alkoholen beror på hur länge vi har acetaldehyd i omlopp och hur mycket. Antabus hämmar till viss del omvandlingen av acetaldehyd till acetat, därför mår man ännu mer skit av att dricka alkohol om man går på Antabus.


Nu är jag personligen ganska liberal vad gäller att dricka alkohol för en tränande individ (och icke-tränande också för den delen;)) såvida konsumtionen ligger på sund nivå ("sund" i det här fallet är subjektivt jag vet). Även om jag i stort sett aldrig dricker själv ser jag inget fel i det alls, tycker det är en självklarhet att supa till för den som gillar det. Men man bör vara medveten om vad man häller i sig iaf.:)

Chrillee
2007-12-13, 20:21
Rätt klokt att man har gett upp alkohol nu när man läser här...förut blev det som standard 2-3 ggr hårt festande, drickande och ingen träning.

Varit ren, låter som man knarkar, men i 3 månader nu, känns bra. Svåraste är ju att 98% av ens umgänge är drunk, blir ju lite svårare och jobbigare.
Men men, man får se fördelarna =)

Men är det en väldigt viktig sak som man saknar för mycket så väger det nog inte upp att sluta, om det nu är på en sund nivå då givetvis.

regus
2007-12-13, 22:19
Själv märker jag ingen större skillnad i träningen mellan perioder jag dricker lite mer och perioder där jag dricker lite mindre.
Förutom att jag lättare blir lite grinolle när jag tränar bakfull.

Åke
2007-12-13, 23:57
Jag har HÖRT att alkohol är sämre för träningen än att röka på, nån som vet lite mer än mig? (Tänkte fråga eftersom vi ändå sitter å diskuterar en drog, ser ingen skillnad förutom att folk blir våldsamma av alkohol)

daks
2007-12-14, 00:22
En rejäl fylla varje vecka förstör det mesta. Det är ju alkisnivå på det.


Njaee det är det nog inte. Alkoholist nivå är snarare 5-6 eller fler gånger per vecka.

Summan av lasterna lär ju vara konstant!

moment22
2007-12-14, 12:56
Nu är det ju fredag, blir antagligen sup idag, är det bästa att gymma idag eller vila då?

Och imorgon dagen efter, bäst att vila eller träna? 8 sov timmar kan man ju lätt få till oavsett.

Inga teorier tack

Scratch89
2007-12-14, 13:03
Njaee det är det nog inte. Alkoholist nivå är snarare 5-6 eller fler gånger per vecka.

Summan av lasterna lär ju vara konstant!

Om man MÅSTE dricka varje helg som trådskaparen tydligen behöver (ett senare inlägg) så är det alkoholistvarning, oavsett mängd.

ocelot
2007-12-14, 13:11
ja, när det sporadiska helgfestandet blir till ett måste bör man se över sina alkoholvanor..

Degpekka
2007-12-15, 16:52
Jag har HÖRT att alkohol är sämre för träningen än att röka på, nån som vet lite mer än mig? (Tänkte fråga eftersom vi ändå sitter å diskuterar en drog, ser ingen skillnad förutom att folk blir våldsamma av alkohol)

Kan nog mkt väl stämma... Alkohol är väl en av dom sämre drogerna att kombinera styrketräning. Inte så konstigt att efedrin fungerar så bra med tanke på dess likhet till amfetamin. Eller tänk någon på gobbe som ska maxa i bänkpress, hade nog kunnat lasta på det mesta på gymmet då!
Just därför är diskussionen om droger och träning så sjuk, just därför att den är helt meningslös! *gah!*

mallex
2007-12-15, 21:58
Jag fattar att alkohol påverkar proteinsyntesen och är skadligt både för muskelbyggning samt fettförbränning, MEN om man dricker en öl i veckan på kvällen i samband med en måltid hur pass skadligt är det? Nu pratar vi om riktiga öl kring 5% alkohol halt.

Förstör det mycket för återhämtningen när man har tränat samma dag?

Om man dricker 2-3 öl kan jag förstå att det påverkar man om man dricker en förstör det hela dagens träningspass?

Eddie Vedder
2007-12-15, 22:06
Jag fattar att alkohol påverkar proteinsyntesen och är skadligt både för muskelbyggning samt fettförbränning, MEN om man dricker en öl i veckan på kvällen i samband med en måltid hur pass skadligt är det? Nu pratar vi om riktiga öl kring 5% alkohol halt.

Förstör det mycket för återhämtningen när man har tränat samma dag?

Om man dricker 2-3 öl kan jag förstå att det påverkar man om man dricker en förstör det hela dagens träningspass?

Om du läser i den här tråden eller någon av alla tiotusen trådar om samma sak så är det en dosrelaterad fråga. Mer alkohol är sämre än mindre, hur mycket som förstör hur mycket är självklart helt omöjligt att svara på.

Det går att få bra resultat med en redig fylla varje helg och man kan stå helt still trots att man är nykterist. Det är ju trots allt sju dagar på en vecka.

moment22
2007-12-16, 16:40
Man ska ju göra vad man mår bra av endå, värt att upprepas tycker jag.

Bajjeen
2007-12-16, 17:30
Jag har HÖRT att alkohol är sämre för träningen än att röka på, nån som vet lite mer än mig? (Tänkte fråga eftersom vi ändå sitter å diskuterar en drog, ser ingen skillnad förutom att folk blir våldsamma av alkohol)

det bör verkligen stämma... med tanke på att alkohol torkar ut kroppen.. att röka på påverkar inte kroppens vätskebalans vad jag vet iaf?

så rent teoretiskt bör det vara bättre för träningen att röka på..

MER BRAJJ ÅT FOLKET!:hbang:

z_bumbi
2007-12-16, 21:26
Man ska ju göra vad man mår bra av endå, värt att upprepas tycker jag.

Det svåra är att säga vad man mår bra av och vad som menas med att må bra.

Dreas
2007-12-16, 21:32
Jag har HÖRT att alkohol är sämre för träningen än att röka på, nån som vet lite mer än mig? (Tänkte fråga eftersom vi ändå sitter å diskuterar en drog, ser ingen skillnad förutom att folk blir våldsamma av alkohol) Har för mig att testosteron-nivån sänks i kroppen vid ett längre bruk. Nån enstaka gång då och då skadar nog inte träningen märkvärt. Titta på Arnold i "Pumping Iron"*whistle*

Åke
2007-12-17, 17:29
Har för mig att testosteron-nivån sänks i kroppen vid ett längre bruk. Nån enstaka gång då och då skadar nog inte träningen märkvärt. Titta på Arnold i "Pumping Iron"*whistle*

AA de ska vara en effekt efter LÅNGVARIT bruk. Blejsar han verkligen i filmen, jag tycker det ser ut som en cigg men har itne sett hela filmen. *cupid* (Hade de varit lagligt och inte sprit hade nog antal våldsbrott efter krogen/dylikt sjunkigt.)

Eddie Vedder
2007-12-17, 17:32
(Hade de varit lagligt och inte sprit hade nog antal våldsbrott efter krogen/dylikt sjunkigt.)

Starta helst inte ännu en sådan diskussion här tack. Finns tillräcklig av den varan i Allmänt för den intresserade.:)

Frågan
2007-12-18, 07:01
Du kan räkna med att minst ett dygn av veckans träningsresultat är som bortblåst, med påverkan som sitter i längre än så. Nedsatt proteinsyntes, nedsatt fettförbränning och negativ hormonpåverkan. Om vi säger 1 dag per vecka blir det 52 dagar per år. 365/52 = runt 7-10% av årets träning åt skogen.

Det får en att tänka till.

Iof så har jag tagit flera personbästa dagen efter så något verkar ju alkoholen eller ngt i ölen man dricker ge :)

Eddie Vedder
2007-12-18, 07:12
Iof så har jag tagit flera personbästa dagen efter så något verkar ju alkoholen eller ngt i ölen man dricker ge :)

Dagsformen varierar från dag till dag. Inget konstigt i det.

Ibland är man i toppform fastän det borde vara helt kört, ibland har man laddat superbra men ändå går det skit.;)

Gör en ickevetenskaplig studie på dig själv under 2008, sup till varannan helg och träna dagen efter. Dom nyktra helgerna tränar du vid samma tid. Anteckna noga och sedan efter årets slut kan du ju utvärdera om bakfyllan påverkar positivt eller ej.:D

Haeffner
2007-12-18, 12:49
Du kan räkna med att minst ett dygn av veckans träningsresultat är som bortblåst, med påverkan som sitter i längre än så. Nedsatt proteinsyntes, nedsatt fettförbränning och negativ hormonpåverkan. Om vi säger 1 dag per vecka blir det 52 dagar per år. 365/52 = runt 7-10% av årets träning åt skogen.

Visst proteinsyntesen, fettförbränningen och hormonutsöndringen påverkas negativt av stort alkoholintag. Frågan är om det verkligen sänks så mycket att man kan räkna ett träningspass som helt bortblåst.

Jag menar träningen i sig höjjer ju förbränningen, proteinsyntesen och hormonutsöndringen i samband med träningen. Så frågan är om alkoholen verkligen sen sänker ner dessa till en nivå runt eller under den "normala" nivån.
Är ju en extremt dosrelaterad fråga men det vore kul om nån hade nån teori.

Har en rejäl fylla samma kväll som ett tungt träningspass så förödande konsekvenser att man snarare får negativa resultat av det och bör lägga det någon annan dag eller är det bara inte optimalt?

Kalorier från Alkohol måste väl fungera på samma sätt som alla andra kalorier vad gäller att upprätthålla energibalans och vikt upp/ned?

johanw
2007-12-20, 09:31
AA de ska vara en effekt efter LÅNGVARIT bruk. Blejsar han verkligen i filmen, jag tycker det ser ut som en cigg men har itne sett hela filmen. *cupid* (Hade de varit lagligt och inte sprit hade nog antal våldsbrott efter krogen/dylikt sjunkigt.)

Det där med testo och braj är en väldigt seglivad myt. Då föräldrar mot narkotika eller CAN är ute och föreläser bryr de sig tyvärr sällan om vilka argument och påståenden som har vetenskaplig förankring, varför man ofta tar till just testomyten som florerade i USA på typ 50-60-talet.

Racso
2008-03-08, 13:21
Det är en akut dosrelaterad effekt, även vad gäller påverkan på hormoner som GH.

Jag har frågat detta tidigare, men inte fått något riktigt svar.

Är det värre att på tom mage bli full på 10cl sprit, än att på mättad mage bli mindre full på 15cl sprit? (Om man nu vill vara neurotisk.)

King Grub
2008-03-08, 13:22
Definiera "värre".

Racso
2008-03-08, 13:25
Kan ta två olika fall, med avseende på:
1. Muskeluppbyggnad
2. Fettförbränning (förutsatt samma kaloriintag)

Pompere
2008-08-11, 21:25
Visst proteinsyntesen, fettförbränningen och hormonutsöndringen påverkas negativt av stort alkoholintag. Frågan är om det verkligen sänks så mycket att man kan räkna ett träningspass som helt bortblåst.

Jag menar träningen i sig höjjer ju förbränningen, proteinsyntesen och hormonutsöndringen i samband med träningen. Så frågan är om alkoholen verkligen sen sänker ner dessa till en nivå runt eller under den "normala" nivån.
Är ju en extremt dosrelaterad fråga men det vore kul om nån hade nån teori.

Har en rejäl fylla samma kväll som ett tungt träningspass så förödande konsekvenser att man snarare får negativa resultat av det och bör lägga det någon annan dag eller är det bara inte optimalt?

Kalorier från Alkohol måste väl fungera på samma sätt som alla andra kalorier vad gäller att upprätthålla energibalans och vikt upp/ned?

Tycker den e värd att svaras på, för jag har funderat kring detta länge (säkert andra också).

När den frågan e svarad så kanske denna fråga få ett gensvar!
Är det bättre att träna dagen innan en fylla (eller samma dag?), eller ska man skippa den träningen och träna 2 dagar efter fyllan? (kan ej träna bakis..)

Mourten
2008-08-12, 08:55
Dricker ni alkohol är ni iaf inte tillräckligt opti för att bry er om vilken dag som är bäst eller sämst kring supandet. Drick och träna lr drick inte och träna.
Dricker ni alkohol så är de iaf nedreglerade testo nivåer i upp till 2 veckor så.

Slartibartfast
2008-08-12, 09:06
Dricker ni alkohol är ni iaf inte tillräckligt opti för att bry er om vilken dag som är bäst eller sämst kring supandet. Drick och träna lr drick inte och träna.
Dricker ni alkohol så är de iaf nedreglerade testo nivåer i upp till 2 veckor så.

Det är ju väldigt dosrelaterat iofs. En öl stänger inte av proteinsyntesen för resten av veckan.

Mourten
2008-08-12, 10:24
Det är ju väldigt dosrelaterat iofs. En öl stänger inte av proteinsyntesen för resten av veckan.

Till och med en lättöl sänker för nån timme. Om jag har alla hästar hemma så ger kreatin ungefär 3% "mer" på ett år än utan och alkohol sänker med ungefär 7-10% av att dricka 1 ggr veckan. Dricka alkohol, nej tack.:smash:

Slartibartfast
2008-08-12, 10:39
alkohol sänker med ungefär 7-10% av att dricka 1 ggr veckan.

Igen är detta helt dosrelaterat. Vilka doser handlar detta om?

En folköl om dagen är skitsamma.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2965692#post2965692

Pompere
2008-08-12, 11:40
Visst proteinsyntesen, fettförbränningen och hormonutsöndringen påverkas negativt av stort alkoholintag. Frågan är om det verkligen sänks så mycket att man kan räkna ett träningspass som helt bortblåst.

Jag menar träningen i sig höjjer ju förbränningen, proteinsyntesen och hormonutsöndringen i samband med träningen. Så frågan är om alkoholen verkligen sen sänker ner dessa till en nivå runt eller under den "normala" nivån.
Är ju en extremt dosrelaterad fråga men det vore kul om nån hade nån teori.

Har en rejäl fylla samma kväll som ett tungt träningspass så förödande konsekvenser att man snarare får negativa resultat av det och bör lägga det någon annan dag eller är det bara inte optimalt?

Kalorier från Alkohol måste väl fungera på samma sätt som alla andra kalorier vad gäller att upprätthålla energibalans och vikt upp/ned?

Så det finns alltså inget svar till detta? låt oss säga att man utgår från ca8-10 mellanöl (om det skulle hjälpa), och då är man ganska dragen iaf.

Mourten
2008-08-12, 11:55
Vad är det att dividera om?
Ingen alkohol är bäst.
Massa alkohol är sämst.
Allt därimellan följer en exponensiellgraf, välj själv hur mycket du dricker men de KOMMER att vara negativt för träningen va ni än intalar er själva.

Pompere
2008-08-12, 12:03
Jag vet att det har en negativ påverkan. Det jag frågar är hur stort det påverkar, känns som alla kommer med sina egna ideér om hur mycket alkohol påverkar en. Och ja, jag vet att detta är en individ fråga i sig, men det borde finnas några vetenskapliga tester om detta (tilltalar till king crub, hehe) som kan ge mig svar ifall det är bättre att dra ett gympass samma dag som utgång eller 2 dagar efter utgången då man känner sig tipptopp igen!

Slartibartfast
2008-08-12, 12:03
Vad är det att dividera om?
Ingen alkohol är bäst.
Massa alkohol är sämst.
Allt därimellan följer en exponensiellgraf, välj själv hur mycket du dricker men de KOMMER att vara negativt för träningen va ni än intalar er själva.

Hur kan du säga det? Har du väl dokumenterad erfarenhet?

Jag tror med all säkerhet att några starköl per vecka inte påverkar träningen ett skit rent praktiskt.

Lexidos
2008-08-12, 12:09
Jag är mer nyfiken på hur man ska räkna med alkohol ifall man är under deff?

skaparn
2008-08-12, 12:33
Vad är det att dividera om?
Ingen alkohol är bäst.
Massa alkohol är sämst.
Allt därimellan följer en exponensiellgraf, välj själv hur mycket du dricker men de KOMMER att vara negativt för träningen va ni än intalar er själva.

Det är skönt med nykterister som du som gör det väldigt lätt att ta ett par starköl när helgen kommer.

Vad gäller ordet "påverkar" som används här tycker jag en definition av påverkar är på sin plats innan alla börjar dundra. Är det något som påverkar i teorin eller i praktiken. Om det gäller det första kan vi väl med ens konstatera att ALLT påverkar, i sann kaosteorianda. Själv tycker jag det senare och gärna då med ett helhetsperspektiv är vad som är intressant.

Pompere
2008-08-12, 12:45
Jaa, vi alla vet att allt vi gör påverkar ens kropp.
Men hur stor påverkan har alkholen på ens kropp under samt efter en utgång på krogen? (jag vet att det är en dosrelaterad fråga men ge mig ett exempel dåda för sjutton gubbar!)

MrFit2002
2008-08-12, 14:10
Frågan jag ställer är då: Måste man dricka sig rejält full? Räcker det inte med att bli "socialt" berusad på en lagom nivå?

Lexidos
2008-08-12, 14:18
Frågan jag ställer är då: Måste man dricka sig rejält full? Räcker det inte med att bli "socialt" berusad på en lagom nivå?

Jo karatefylla är ju sällan roligt. Sen kan man ju dricka för att det är gott oxå.
Men mest dricker man ju för att alla andra ska kunna slappna av i ens närhet o att man ska slippa svara på frågan: "Varför dricker du inte?" 500ggr

mangs
2008-08-12, 14:33
Inga vetenskapliga tester men dock erfarenheter jag har gjort under 12 års-styrketräning och drickande i perioder aksnek kan vara av intresse?

Jag anser att om man tränar ett pass och sedan dricker på kvällen så kommer en del av resultaten gå förlorade, dock inte alltihop. Det som jag främst känner av är att återhämtningen blir sämre. Kör du ett stenhårt pass så kommer du antagligen ta någon extra dag att återhämta dig jämfört med vanligt. Dricker du dig drängafull så kommer återhämtningen ta ännu längre tid. Kombinerar du sedan dessa så ligger det ännu värre till.

Att säga någonting om hur det påverkar muskelbygge etc är omöjligt då du inte med säkerhet kan säga att ett pass byggt si eller så mycket. När det gäller styrkan brukar det snarare vara så att de kommande passen går bättre än vanligt, kan ju bero på alla de kcal man får i sig.

När det gäller fettförbränning/fettinlagring så har jag inte märkt någon praktiskt skillnad mer än att om man fått i sig mer kcal än man förbrukar så går man upp i vikt.

Jag har inte märkt någon stor skillnad mellan perioder jag dricker eller låter bli. Inte tillräckligt stora för att motivera mig att sluta dricka. Nu rör det sig inte om några mängder alkohol jag dricker i vanliga fall utan något-några glas rött kanske varannan helg och kanske 2-3 groggar ngn gång i månaden samt några större fester då och då.


Jag tror att alkoholen har en skadlig effekt då det faktiskt är ett gift men så länge som man håller det på en rimlig nivå finns det andra faktorer som påverkar mer. Se till att äta,sova och träna bra så kommer inte en öl eller två spoliera din satsning.

Salle
2008-08-12, 14:37
Är det så svårt att använda sunt förnuft? Har man stora ambitioner och ska tävla på elitnivå inom någon idrott så är det väl självklart att man endast dricker ytterst lite eller inget alls. Tycker man om att lyfta lite skrot och träna och tävla på amatörnivå så ser inte jag någon anledning att totalt försaka alkohol. Återigen så handlar det ju om sunt förnuft. Om man som jag i onsdags dricker 2 flaskor vin, ett par öl, 2 GT samt 2 sambuca och med nöd och näppe överlever dagen efter - så kan man ge sig fan på att det påverkar träningen jäkligt negativt. :) Man känner ju det i kroppen, själv orkar jag bara må så på semestern. :) Om man dricker max ett par ggr per månad, inte dricker så man känner av det dagen efter samt sköter kosten så har det nog ingen större inverkan på resultaten om man inte tävlar på elitnivå eller har otroligt höga ambitioner.

Däremot så är det nog stor risk att många lägger av med träningen för att det är för jobbigt att försaka allt kul i livet.

mangs
2008-08-12, 14:40
Tillägg:

om du hoppar över ett pass idag för att du skall dricka och kör det om två dagar så kommer du ju tappa ett stort antal pass på ett år om du dricker en dag i veckan.


Beroende på schema så kan du ju i så fall lägga in så att du har två vilodagar i följd och då se till att det är lö-sö om du vill dricka på lördagen.


Jag tycker bara det är till att köra på, märker du att träningen går segt så trappa ner mängden alkolhol och se om det hjälper.

johanw
2008-08-12, 14:46
Hur kan du säga det? Har du väl dokumenterad erfarenhet?

Jag tror med all säkerhet att några starköl per vecka inte påverkar träningen ett skit rent praktiskt.

Håller med helt och hållet. Vad är ett par starköl i veckan att dividera om? Vill man vara extraopti kan man väl dricka sina öl på vilodagar, men att helt avstå (om man nu tycker att öl är trevligt öht) för att det är dåligt för träningen låter helt konstigt. Minimal vinst för en stor uppoffring i mitt tycke...

Sniggel
2008-08-12, 14:47
Jaa, vi alla vet att allt vi gör påverkar ens kropp.
Men hur stor påverkan har alkholen på ens kropp under samt efter en utgång på krogen? (jag vet att det är en dosrelaterad fråga men ge mig ett exempel dåda för sjutton gubbar!)

Sånt varierar från individ till individ och beror även på hur långt förbi nybörjarstadiet man kommit i sin träning. Hur mycket man äter spelar också roll. Deffar jag, så nollar jag i princip alkoholintaget. Vid normala omständigheter spelar 1 till 3 starköl 1-2 ggr i veckan, för mig, ingen märkvärdig betydelse. 4 eller fler starköl vid ett tillfälle ger mig ofta en märkbar påverkan på träning utförd dagen efter. Bulkar jag kan jag dricka mer utan att jag märker av att träningen blir lidande. Tilläggas bör att jag dricker alkohol mycket sällan, brukar oftast vara 1-3 månader mellan tillfällena och när jag dricker så blir det 1-6 starköl.
På det stora hela så brukar den mängd alkohol man kan dricka för att undvika märkbar prestationsförlust vara mycket lägre än vad många unga idag dricker regelbundet skulle jag dock vilja påstå.

Sniggel
2008-08-12, 14:49
Är det så svårt att använda sunt förnuft? Har man stora ambitioner och ska tävla på elitnivå inom någon idrott så är det väl självklart att man endast dricker ytterst lite eller inget alls. Tycker man om att lyfta lite skrot och träna och tävla på amatörnivå så ser inte jag någon anledning att totalt försaka alkohol. Återigen så handlar det ju om sunt förnuft. Om man som jag i onsdags dricker 2 flaskor vin, ett par öl, 2 GT samt 2 sambuca och med nöd och näppe överlever dagen efter - så kan man ge sig fan på att det påverkar träningen jäkligt negativt. :) Man känner ju det i kroppen, själv orkar jag bara må så på semestern. :) Om man dricker max ett par ggr per månad, inte dricker så man känner av det dagen efter samt sköter kosten så har det nog ingen större inverkan på resultaten om man inte tävlar på elitnivå eller har otroligt höga ambitioner.

Däremot så är det nog stor risk att många lägger av med träningen för att det är för jobbigt att försaka allt kul i livet.

+1 på det mesta här.

-Englund
2008-08-12, 17:41
Det du kan ta reda på själv utan vidare kunskap om fysiologi är följande.

Tränar du effektivt dagen efter en fylla?
Känner du dig utvilad efter en dags bakfylla, ifall du tar denna som en av veckans vilodagar?
Ta en vit månad med ett vettigt schema och analysera eventuella framsteg, jämför dessa med en "normal" månad.

Efter detta kan du läsa lite på brädan om de rapporter som postas ibland där man behandlar proteinsyntesen efter alkoholintag, även fettförbränningen, beroende på vilka mål du har.

Off-topic. Har inte läst alla sidor efter första men skriver i alla fall. Så du menar att han skall ägna 2 månader åt att analysera det för att ta reda på hur hans kropp reagerar? Vad tror du forumet är till för? Om man ska testa allt själv så har inte forumet mycket nytta. Inte för att jag säger att du sa att han ska testa allt, men det här är en fråga som alla andra frågor. Insatta personer forskar om kroppen för att resten av världen ska slippa testa sig fram. Säger inte att alla kroppar reagerar lika heller, Men.

Ville bara påpeka onödigheten att skriva så när han FRÅGAR, ungefär lika onödigt som att jag ägnade tid till att påpeka det:)

Nuevo
2008-08-12, 19:02
Till att börja med får jag ursäkta för att jag inte orkar läsa på om exakta siffror hit och dit i grubs studier, men å andra sidan så kan det kanske hjälpa att påpeka att jag läst igenom hela tråden post efter post utan att få något riktigt svar..

Jag har inga problem (längre) med att stanna drickandet på en som ni kallar social nivå, men för att nå den fullt ut så stannar jag vid ca 25cl sprit.. ungefär 40cl så börjar de rejäla sidoeffekterna hos alkohol träda fram för mig (kräkningar, minnesluckor etc..)

Att träna dagen efter en sånhär kväll är inget problem för mig om jag väntar till kvällen, känner mig spiknykter och är ganska säker att jag är det också.

onödigt mkt background info kan tyckas xD men till frågan..

Om jag vet att jag kan träna dagen efter drickandet, är det bäst att skippa minst ett dygns träning innan eller är det uppskjutna träningspasset såpass stor förlust att det är bättre att träna samma dag som drickandet i alla fall?

pga rädslan för kassa resultat har jag aldrig vågat träna de 2 dagarna innan en fest, så har ingen personlig erfarenhet ;)

skaparn
2008-08-12, 19:47
Off-topic. Har inte läst alla sidor efter första men skriver i alla fall. Så du menar att han skall ägna 2 månader åt att analysera det för att ta reda på hur hans kropp reagerar? Vad tror du forumet är till för? Om man ska testa allt själv så har inte forumet mycket nytta. Inte för att jag säger att du sa att han ska testa allt, men det här är en fråga som alla andra frågor. Insatta personer forskar om kroppen för att resten av världen ska slippa testa sig fram. Säger inte att alla kroppar reagerar lika heller, Men.

Ville bara påpeka onödigheten att skriva så när han FRÅGAR, ungefär lika onödigt som att jag ägnade tid till att påpeka det:)

Yes! Du dammade av ett dryga två år gammalt inlägg och gick i polemik. Snyggt.

Men ja, jag står fast vid det. Hur man dricker vid festligheter, och hur man påverkas dagen efter är ytterst individuellt. Även hur man påverkas socialt och mentalt, så jag tycker lite självstudier kan vara på sin plats. Tycker du ärligt talat att två månader är något alls i perspektivet opti vs nästan opti under perioden?

Och sedan avslutade jag med att först efter lite tester ska han börja ha dunderångest över en missad proteinsyntes-enhet (en milliBB dagen efter och ställa nervösa kolofrågor.

Så jag fattar faktiskt inte varför du hugger på mitt inlägg. Det är ju inte som att jag förbjuder killen att ställa sin fråga.

Eddie Vedder
2008-08-13, 07:16
Om jag vet att jag kan träna dagen efter drickandet, är det bäst att skippa minst ett dygns träning innan eller är det uppskjutna träningspasset såpass stor förlust att det är bättre att träna samma dag som drickandet i alla fall?

Den här frågan är väl samma fråga som redan ställts i tråden ett par gånger? Svaret kommer inte bli annorlunda ju fler gånger samma fråga ställs och hur man än vrider och vänder på det så handlar ens träningsresultat ALLTID om en dosrelaterad fråga i form av alkoholintag samt hur pass klokt man tränar och lever i övrigt både med och utan alkoholen i blodet.

Självklart påverkar alkohol negativt, därom råder inga tvivel. Men mer än så är omöjligt att ens gissa. Pratar vi ett två timmar långt helkroppspass dahen efter en karatefylla som slutade klockan halv sex på morgonen eller ett vanligt bröstpass dagen efter ett par starköl på krogen där kvällen slutade klockan 1?

Och hur åt/sov du dagen innan, under natten till träningsdagen, hur har du vilat och ätit under bakisdagen före passet m.m. I mina ögon är bakisträning gjuten om man upplever att bakfyllesymptomen blir mildare, förr när jag söp en hel del tränade jag alltid. Hade jag söpe för mycket var jag ändå inte kapabel till träning så det gick på ett ut.

-Englund
2008-08-13, 12:31
Yes! Du dammade av ett dryga två år gammalt inlägg och gick i polemik. Snyggt.

Men ja, jag står fast vid det. Hur man dricker vid festligheter, och hur man påverkas dagen efter är ytterst individuellt. Även hur man påverkas socialt och mentalt, så jag tycker lite självstudier kan vara på sin plats. Tycker du ärligt talat att två månader är något alls i perspektivet opti vs nästan opti under perioden?

Och sedan avslutade jag med att först efter lite tester ska han börja ha dunderångest över en missad proteinsyntes-enhet (en milliBB dagen efter och ställa nervösa kolofrågor.

Så jag fattar faktiskt inte varför du hugger på mitt inlägg. Det är ju inte som att jag förbjuder killen att ställa sin fråga.

Inte min mening att gå i polemik. Att det var 2 år gammalt säger jag bara My mistake! Borde tittat bättre.

Menade bara att han sökte svar på sin fråga, inte tips om vad han kan göra istället för att ta reda på svaret, han ställde ju frågan av en anledning. Försöker bara säga att det är så många som skriver en massa annat istället för att svara på sak-frågan(PRECIS som jag då själv gör nu). Visst egentligen är det ju snällt om personen i fråga inte förstår själv att andra alternativ finns. Jag borde nog starta en egen tråd angående det...

2 månader av styrke-o-muskeluppbyggnad, inte så stor skillnad förmodligen, men skillnad är det.

2 månaders tid av personens liv, på tok för lång tid. Skulle jag gissa på i alla fall, om det skulle gälla mitt liv vore det det i alla fall. Nu gäller det ju inte mig, Men.

PS. Blev ju lite pinsamt att över huvud taget diskutera det hela nu när jag t o m vet att jag dragit upp något så gammalt:em:

skaparn
2008-08-13, 12:36
Försöker bara säga att det är så många som skriver en massa annat istället för att svara på sak-frågan(PRECIS som jag då själv gör nu). Visst egentligen är det ju snällt om personen i fråga inte förstår själv att andra alternativ finns. Jag borde nog starta en egen tråd angående det...


Aha! Och då var ju det här knappast offT. Jag har varit med om mer urspårade trådar, minst sagt.
Jag tycker för övrigt det är helt rätt att diskutera lite vidare än att bara fokusera på eventuella teoretiska effekter på proteinsyntesen.

Nuevo
2008-08-13, 14:15
[QUOTE=Eddie Vedder;3140988]Pratar vi ett två timmar långt helkroppspass dahen efter en karatefylla som slutade klockan halv sex på morgonen eller ett vanligt bröstpass dagen efter ett par starköl på krogen där kvällen slutade klockan 1?[QUOTE]

du har uppenbarligen inte läst hela min post.. *screwy*

och som sagt så har det inte gått att få svar på frågan genom tråden. Av det jag läst i denna tråden och andra trådar har man hört både att det är katastrofalt att dricka inom 2 dygn efter träning och att man lika gärna kan dra ut och bli riktigt packad på träningsdagen istället för att skjuta upp träningen tills efter. (det sistnämnda var faktiskt mest baserat på något du skrev i en tråd)

jag hjälper dig lite, det du tydligen missat..

"stannar jag vid ca 25cl sprit.. ungefär 40cl så börjar de rejäla sidoeffekterna hos alkohol träda fram för mig (kräkningar, minnesluckor etc..)

Att träna dagen efter en sånhär kväll är inget problem för mig om jag väntar till kvällen, känner mig spiknykter och är ganska säker att jag är det också."

och självklart gäller det tung träning, hur många muskler man tränar tycker jag verkar irrelevant