handdator

Visa fullständig version : 2 frågor om kreatin


dr_stein
2006-04-02, 18:15
1. Vad kan man använda istället för gainer, alltså tips på vätskor med högt GI att blanda kreatin med om man inte använder gainer.

2. Hur många gram är en tesked kreatin? Alltså en tsk i måttsatsen, inte en vanlig tesked som du rör teet med.

Nitrometan
2006-04-02, 18:34
1. Vad kan man använda istället för gainer, alltså tips på vätskor med högt GI att blanda kreatin med om man inte använder gainer.
Gainer? Varför skulle du blanda gainer och kreatin?

GI? Varför bry sig om GI?

Juice. Vatten. Vilken-vätska-som-helst.

2. Hur många gram är en tesked kreatin? Alltså en tsk i måttsatsen, inte en vanlig tesked som du rör teet med.
3-5 gram. Beroende på hur "fint" (fint som i finmalet eller finfördelat) ditt pulver är samt hur hårt det är packat i måttet.

dr_stein
2006-04-02, 22:21
Gainer? Varför skulle du blanda gainer och kreatin?




Det tas upp bättre om man tar det tillsammans med snabba kolhydrater?
Det är iaf enligt vad jag läst, att höjd insulinnivå skulle hjälpa kroppen att ta upp kreatinet.

michael
2006-04-02, 23:40
Ja det hjälper till viss del, fast om du ska va optimalast ska du tajma det rätt också, och då ska man visst inte ta monohydrat och en simpel kolhydrat samtidigt.

Du ska blanda ut det i varmt vatten så det löser sig. Din mage kommer tacka mig.

Nitrometan
2006-04-03, 07:29
Det tas upp bättre om man tar det tillsammans med snabba kolhydrater?
Det är iaf enligt vad jag läst, att höjd insulinnivå skulle hjälpa kroppen att ta upp kreatinet.
Det må så vara. Varför gainer?

Druvsocker, maltodextrin eller vanligt socker funkar bra. Eller varför inte juice?

Snake
2006-04-03, 10:27
Eller varför inte juice?

För att juice innehåller en massa fruktos?

jwzrd
2006-04-03, 10:38
För att juice innehåller en massa fruktos?

Jaha?

Slartibartfast
2006-04-03, 10:47
Eller varför inte juice?

Jag har förstått att apelcinjuice är för surt för kreatin och det förstörs.

Magsaft är ju förvisso ganska syrlig också... :D

Snake
2006-04-03, 11:17
Jaha?

My bad, trodde det var i samband med träning.

jwzrd
2006-04-03, 12:04
My bad, trodde det var i samband med träning.

Du lär inte bli fet av att dricka ett glas juice när fan du än gör det.

Nånting med frukosinnehåll i någon vara verkar göra folk ohämmat pantade, hur kommer det sig? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄlp frukos11111

Nitrometan
2006-04-03, 12:19
Du lär inte bli fet av att dricka ett glas juice när fan du än gör det.

Nånting med frukosinnehåll i någon vara verkar göra folk ohämmat pantade, hur kommer det sig? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄlp frukos11111
Säkert att du inte har fått i dig fruktos under din sjukdom? :D

Har du glömt att alla fjortisar ska vara OPTIMALA (tm)?

Snake
2006-04-03, 14:33
Du lär inte bli fet av att dricka ett glas juice när fan du än gör det.

Nånting med frukosinnehåll i någon vara verkar göra folk ohämmat pantade, hur kommer det sig? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄlp frukos11111

Vem sa något om att bli fet? Jag antog (efter slarvigt läsande) att han skulle dricka det i samband med träning, då är fruktos inte ett bra alternativ. Varför inte göra det rätt om man ska göra det överhuvudtaget herr Översittare "(tm)"?

jwzrd
2006-04-03, 14:53
Vem sa något om att bli fet? Jag antog (efter slarvigt läsande) att han skulle dricka det i samband med träning, då är fruktos inte ett bra alternativ. Varför inte göra det rätt om man ska göra det överhuvudtaget herr Översittare "(tm)"?

Vad är felet med att dricka ett glas juice med kreatinet efter eller före träningen? Tappar du din vindruvsbiceps? Det finns fler typer av kolhydrater i juice.

Vem är det som är översittare här egentligen, du avråder verkligen ifrån att dricka juice, har du några belägg för att det verkligen är negativt att göra det? Juice+kreatin lär ge dig ett bättre kreatinupptag än vatten+kreatin.

Snake
2006-04-03, 15:01
Vad är felet med att dricka ett glas juice med kreatinet efter eller före träningen? Tappar du din vindruvsbiceps? Det finns fler typer av kolhydrater i juice.

Vem är det som är översittare här egentligen, du avråder verkligen ifrån att dricka juice, har du några belägg för att det verkligen är negativt att göra det? Juice+kreatin lär ge dig ett bättre kreatinupptag än vatten+kreatin.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos

jwzrd
2006-04-03, 15:02
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47032&highlight=fruktos

Juice är inte samma sak som fruktos Snake.

Så hur påverkar det dig att du dricker kreatin och juice runt träningspasset?

Snake
2006-04-03, 15:07
Juice är inte samma sak som fruktos Snake.

Så hur påverkar det dig att du dricker kreatin och juice runt träningspasset?

Läs det jag skriver. Jag skrev tidigare att jag läste fel och jag tolkade Nitrometans post som att juice skulle vara lika bra som dextropur och maltodextrin i samband med träning.

Om jag dricker juice och kreatin runt träningen påverkar inte mig ett smack, eftersom jag är en no-responder. Ok ?