handdator

Visa fullständig version : "klassiskt"? böj problem..


Challenge
2006-04-02, 16:09
Har googlat runt lite och även läst Allans post om knäböj i best of delen. Men ett problem som jag har, och har även sett att andra på gymmet har liknande, är att på grund av ovighet? kan jag inte gå ner så djupt utan att hälen släpper ifrån golvet. Det vill säga jag måste stå lite på tå..
Därför har jag alltid två viktskivor under hälen så att man kommer upp lite och på det sättet inte förlorar kontakten med hälarna (ca 2-3 cm höga). Utan dem kan jag inte gå alls långt innan man måste vända upp igen.

Så frågan är alltså om jag kan fortsätta träna knäböj såhär eller ska man försöka utan viktskiva? eventuellt stretcha? för kort vadmuskel? eller vad beror det på att jag inte kan komma längre ner utan att automatiskt lyfta på hälen?

Pratade med en "veteran" på gymmet som hävdade att det inte spelar någon roll..men ändå känns det ju inte helt rätt att använda vikter under hälen?

/challenge

rain
2006-04-02, 16:58
Det kan vara så att du står lite för tätt ihop med fötterna, brädda lite ,då brukar man komma ner lite extra.

bluelight
2006-04-02, 17:28
sära mer på benen och vinkla ut fötterna lite granna, gå gärna ner i "böjställning" utan stång och stretcha i bottenläget.

emil123
2006-04-02, 18:35
Det kan vara så att du står lite för tätt ihop med fötterna, brädda lite ,då brukar man komma ner lite extra.

Står man tätare ihop med fötterna och buktar ut med knäna när man kommer ner så tränar man väl typ framsida lår och står man bredare så tränar man typ baksida lår? rätta mig om jag har fel någon.

Nitrometan
2006-04-02, 18:39
Står man tätare ihop med fötterna och buktar ut med knäna när man kommer ner så tränar man väl typ framsida lår och står man bredare så tränar man typ baksida lår? rätta mig om jag har fel någon.
Ja, du har fel.

Härmed kan du anse dig "rättad".

Läs Allans poster om böj.

emil123
2006-04-02, 18:59
Ja, du har fel.

Härmed kan du anse dig "rättad".

Läs Allans poster om böj.


Aight, jag har iallafall lärt mig det av min personliga tränare jag hade förut.

mangs
2006-04-03, 10:43
Aight, jag har iallafall lärt mig det av min personliga tränare jag hade förut.


Allt som personliga tränare säger till en är (tyvärr) inte sant.

Lyssna på Allan, han vet vad han pratar om när det gäller benträning.

Challenge
2006-04-03, 18:43
Men även om jag står lite bredare med fötterna kommer jag inte ner hela vägen utan att lyfta hälen lite..är jag helt enkelt bara ovig?

bubbe
2006-04-03, 18:46
Men även om jag står lite bredare med fötterna kommer jag inte ner hela vägen utan att lyfta hälen lite..är jag helt enkelt bara ovig?

ja. öva öva öva.