handdator

Visa fullständig version : Wasa Sport

Baan
2006-04-02, 14:57
Jag käkar en del Wasa Sport, blir väl en förpackning per vecka (kanske inte alls är mycket?). Hur nyttigt är det här knäckebrödet? GI:t verkar inte alldeles för optimalt. Jag kan tänka mig att byta ut det mot bröd, så stor roll spelar det inte om någon brödsort skulle vara bättre.

King Grub
2006-04-02, 14:59
GI på bröd är helt irrelevant.

Ditt knäckebröd är 100% fullkorn och ett av dom nyttigaste och bästa bröden du kan äta.

Baan
2006-04-02, 16:29
GI på bröd är helt irrelevant.

Ditt knäckebröd är 100% fullkorn och ett av dom nyttigaste och bästa bröden du kan äta.

Eftersom du säger ett av dom nyttigaste blir jag lite nyfiken på dom andra :)
Funderar helt enkelt på lite variation.

icebox
2006-04-02, 16:34
Gissningsvis andra fullkornsbröd. Polar extrem sägs vara bra, är riktigt gott men rätt dyrt. Själv kör jag på hembakat och wasa sport =)

edvin
2006-04-02, 16:39
Fazer Rågkusar tycker jag är fina. Riktigt barkbröd bakat på surdeg. Schulstad Skovmand är ju inte heller helt fel, den har lite frön också. Vet inte riktigt om det är optimalt näringsinnehåll men det känns som det är "mjukbröd" av den bättre sorten :)

Yankeee
2006-04-02, 17:21
Eftersom du säger ett av dom nyttigaste blir jag lite nyfiken på dom andra :)
Funderar helt enkelt på lite variation.

Det är ju bara kolla på innehållsförteckningen. Ofta är det: rågmjöl, vatten, salt, jäst. Är det något annat är det bara att skippa ;)

T.ex falu rågrut och delikatess är båda 100% fullkorn rågmjöl, riktigt goda dessutom.

Ola Wallengren
2006-04-02, 17:45
Vissa knäckebröd innehåller ganska höga halter akrylamid. Man vet kanske inte hur mycket eller lite akrylamid som är ok i maten.
Wasa sport är inte det knäckebröd med högst halter men att äta väldigt mycket kan väl ge en del. Ett paket i veckan kanske inte är någon fara.

Men om jag skulle jämföra så ökar nog cancerrisken mångfallt fler gånger av ett högt intag av akrylamid än om man jämför med aspartam. Förståss rena spekulationer fråm min sida. Mer forskning behövs på båda ämnena.

King Grub
2006-04-02, 17:50
Relevant analys:

http://www.nature.com/bjc/journal/v88/n1/abs/6600726a.html;jsessionid=D3BF350E5D5BF7F234C876DEF 688227F

RajtanTajtan
2006-04-02, 17:51
Vissa knäckebröd innehåller ganska höga halter akrylamid. Man vet kanske inte hur mycket eller lite akrylamid som är ok i maten.
Wasa sport är inte det knäckebröd med högst halter men att äta väldigt mycket kan väl ge en del. Ett paket i veckan kanske inte är någon fara.

Men om jag skulle jämföra så ökar nog cancerrisken mångfallt fler gånger av ett högt intag av akrylamid än om man jämför med aspartam. Förståss rena spekulationer fråm min sida. Mer forskning behövs på båda ämnena.

Lite off topic, men ändå inte; känner du till mer saker som är vanliga i ett hushåll, som innehåller akrylamid?

King Grub
2006-04-02, 17:52
Lite off topic, men ändå inte; känner du till mer saker som är vanliga i ett hushåll, som innehåller akrylamid?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=12573411

Yankeee
2006-04-02, 17:54
http://www.radron.se/templates/news____2507.asp

Knäckebröd ligger väl rätt bra till, frågan är då hur det ser ut i vanligt bröd.

Yankeee
2006-04-02, 18:00
http://www.radron.se/templates/news____2507.asp

Knäckebröd ligger väl rätt bra till, frågan är då hur det ser ut i vanligt bröd.

Ja det stog ju på sidan.

"Mjukt bröd: 30-160, median 50"

Äter man då falu rågrut (41), kan man nog äta med gott samvete ;)

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:05
Får en känsla av att det är många som bojkottar aspartam, men som är äter en hel del (hårt)bröd.

Yankeee
2006-04-02, 18:07
Får en känsla av att det är många som bojkottar aspartam, men som är äter en hel del (hårt)bröd.

Jaha? Du tycker inte att det är lite skillnad? Hårt bröd tillför iallafall något vettigt till kroppen.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:12
Jaha? Du tycker inte att det är lite skillnad? Hårt bröd tillför iallafall något vettigt till kroppen.

Vad spelar det för roll om du även får i dig ngt som uppenbarligen ger cancer? Själv bojkottar jag allt som jag vet är farligt för mig. Hade du rökt om det varit protein i cigaretter?

Yankeee
2006-04-02, 18:14
Vad spelar det för roll om du även får i dig ngt som uppenbarligen ger cancer? Själv bojkottar jag allt som jag vet är farligt för mig. Hade du rökt om det varit protein i cigaretter?

Ok, du går alltså inte vid trafikerade vägar, du springer inte, du går inte på gym, trots att det är bra för dig, du kan ju bli skadad. Antar att du inte heller kör bil, dricker alkohol, osv osv. Det gäller ju att väga risker vs fördelar, precis som med allt annat. Dessutom kan du omöjligt bojkotta _allt_ som du vet är farligt.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:20
Ok, du går alltså inte vid trafikerade vägar, du springer inte, du går inte på gym, trots att det är bra för dig, du kan ju bli skadad. Antar att du inte heller kör bil, dricker alkohol, osv osv. Det gäller ju att väga risker vs fördelar, precis som med allt annat. Dessutom kan du omöjligt bojkotta _allt_ som du vet är farligt.

Vilka korkade jämförelser. Om jag äter ngt med aspartam eller akrylamid, så VET jag att jag får i mig ngt som bevisligen INTE är bra. Om jag tränar på gym så vet jag väl inte att jag kommer skada mig, eller att jag ska krocka om jag kör bil. Som sagt, inte speciellt smarta paralleller. Lika litr som jag vet säkert att jag blir påkörd om jag korsar en väg.

För skulle jag veta, så skulle jag inte göra det :) Och du, jag dricker inte alkohol :)

Yankeee
2006-04-02, 18:24
Vilka korkade jämförelser. Om jag äter ngt med aspartam eller akrylamid, så VET jag att jag får i mig ngt som bevisligen INTE är bra. Om jag tränar på gym så vet jag väl inte att jag kommer skada mig, eller att jag ska krocka om jag kör bil. Som sagt, inte speciellt smarta pralleller. Lika litre som jag vet säkert att jag blir påkörd om jag korsar en väg.

För skulle jag veta, så skulle jag inte göra det :) Och du, jag dricker inte alkohol :)

Varför är de korkade? Du menar alltså att det inte inträffar bilolyckor, eller skador på gymmet? Eller är det bara du som inte blir drabbad? Då är alltså argumentet "jag får inte cancer av knäckebröd" lika hållbart som dina argument? Som sagt, man väger fördelar mot nackdelar.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:30
Varför är de korkade? Du menar alltså att det inte inträffar bilolyckor, eller skador på gymmet? Eller är det bara du som inte blir drabbad? Då är alltså argumentet "jag får inte cancer av knäckebröd" lika hållbart som dina argument? Som sagt, man väger fördelar mot nackdelar.

Det är ju 100% säkert att du får i dig akrylamid om du äter vissa brödsorter. Det är även 100% säkert att du får i dig aspartam om du dricker fun light.

Inget av de är bra för dig, tvärtom har båda dessa substanser visat sig vara giftiga.

När jag tränar eller kör bil, så är det inte 100& säkert att jag skadar mig eller krockar. Hade det varit 100% säkert med ngt negativt, så hade jag ju givetvis inte gjort det. För då är man ju korkad. Där har du skillnaden. Du kan alltså träna och köra bil utan att få ut ngt negativt av det.

Men det är det INTE om du konsumerar aspartam och/eller akrylamid.

Yankeee
2006-04-02, 18:32
Det är ju 100% säkert att du får i dig akrylamid om du äter vissa brödsorter. Det är även 100% säkert att du får i dig aspartam om du dricker fun light.

Inget av de är bra för dig, tvärtom har båda dessa substanser visat sig vara giftiga.

När jag tränar eller kör bil, så är det inte 100& säkert att jag skadar mig eller krockar. Hade det varit 100% säkert med ngt negativt, så hade jag ju givetvis inte gjort det. För då är man ju korkad. Det har du skillnaden. Du kan alltså träna och köra bil utan att få ngt negativt ut av det.

Men det är det INTE om du konsumerar aspartam och/eller akrylamid.

Det är 100% att jag får i mig det ja, men det är inte 100% att det är farligt vid de mängderna jag får i mig.

Ola Wallengren
2006-04-02, 18:33
Riskerna med akrylamid är så vitt man vet hittils mycket låga, speciellt om man ser till intaget i normalkost. Det samma gäller för aspartam, vill jag påstå.

Budskapet är väl att det inte är speciellt bra att överdriva intaget av något som man inte vet riskerna med fullt ut. Bodybuilders och andra hälsofreaks har en tendens att överdriva väldigt mycket vad gäller kost, både på ena och andra hållet, därför kan det vara bra att påpeka sånna här saker ibland.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:34
Det är 100% att jag får i mig det ja, men det är inte 100% att det är farligt vid de mängderna jag får i mig.

Det är inte 100% säkert att du får lungcancer av rökning heller.

Jag använder mig iaf av uteslutningsmetoden. För DÅ vet jag att jag inte får i mig massa skit.

Yankeee
2006-04-02, 18:44
Det är inte 100% säkert att du får lungcancer av rökning heller.

Skillnaden är ju dock att det inte finns speciellt mycket bra med rökning, knäckebröd är fortfarande nyttigt.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:48
Skillnaden är ju dock att det inte finns speciellt mycket bra med rökning, knäckebröd är fortfarande nyttigt.

Det finns saker som bara är nyttiga och inte innehåller gift.

Tycker du att det är ett bra argument, att säga till ngn som brukar korsa vägen och gå på gym, att den lika väl kan äta saker med aspartam och akrylamid, iom att den ändå utsätter sig för risker?

Tänk nu innan du svarar.

Yankeee
2006-04-02, 18:51
Tycker du att det är ett bra argument, att säga till ngn som brukar korsa vägen och gå på gym, att den lika väl kan äta saker med aspartam och akrylamid, iom att den ändå utsätter sig för risker?

Tänk nu innan du svarar.

Nej, det säger jag inte. Jag säger att det är upp till och en att väga fördelar mot nackdelar.

skaparn
2006-04-02, 19:15
Nej, det säger jag inte. Jag säger att det är upp till och en att väga fördelar mot nackdelar.

Ord! Det skulle ju kunna vara så att nyttan från att äta hårdbröd är större än riskerna, sett ur ett epidemologiskt perspektiv. Nu har jag ingen koll på möjliga sjukdomshämmande effekter av något ämne i just knäckebröd, men jag kan ju hoppas.

Yankeee
2006-04-02, 19:29
Ord! Det skulle ju kunna vara så att nyttan från att äta hårdbröd är större än riskerna, sett ur ett epidemologiskt perspektiv. Nu har jag ingen koll på möjliga sjukdomshämmande effekter av något ämne i just knäckebröd, men jag kan ju hoppas.

T.ex
http://www.slv.se/SiteSeeker/SiteSeekerSearch.aspx?id=12647&quicksearchquery=fullkorn

Dessutom är det inga tillsatser öht i 100% fullkornsbröden, jmf med t.ex vanligt "nyttigt" bröd.

Trance
2006-04-02, 19:56

Äter du kött?

RajtanTajtan
2006-04-02, 19:57
Äter du kött?

Nej, det gör jag faktiskt inte. Håller du dig till tråden?

King Grub
2006-04-02, 19:59
Ja, kött ökar ju risken för mag- och tarmcancer. Strängt förbjudet om man inte tänker äta något cancerrelaterat. Charkuterivaror? Ännu värre. Salt? Mag- och tarmcancer. Mjölk? Prostata- och äggstockscancer.

Det är nog livsstilen som helhet som är viktigast, inte enstaka livsmedel. Allt i måtta.

smerk
2020-08-04, 16:36
Hur ser det ut idag, kan jag käka på mina Wasa sport?