handdator

Visa fullständig version : semestertips för småbarnsfamiljen?


pilt77
2006-04-02, 14:10
har ni några bra tips på vad man kan hitta på i sommar o höst på semstern? Det enda vi kommit fram till här hemma är att åka till kolmården och liknande grejer.

Helgon1
2006-04-02, 14:16
Man hittar Angel överallt =) (helgonet- från tpc och stcs :) )

High Chaparall då? Dit var vi med husvagn när jag var liten, och det var skitkul! (vad jag kommer ihåg i alla fall)

Legoland? Öland. Gotland, pippi långstrumps hus. Halmstad- bada och hoppa i sanddyner.
Återkommer om jag kommer på nåt mer!

Me_Myself
2006-04-02, 14:18
Vi ska till astrid lindgrens värld i småland denna sommaren. Sen blir det nog bara en tur till zoo o lite sånt.

När jag var liten åkte vi på bondgårdsemester och tog hand om massa olika djur. Det är ett mycket bättre minne för mig än alla våra utlands semestrar :-)

internethjälten
2006-04-02, 14:22
mantorp och moholm :hbang:

Jay-Z
2006-04-02, 14:24
http://www.barnsemester.se/

Genesis
2006-04-02, 14:26
Skara sommarland! :hbang:

blekfet2
2006-04-02, 14:33
ishotellet i jukkasjärvi :D :D ...men det finns risk för att alla rummen är "uppbokade".. :D

Tolkia
2006-04-02, 14:33
När jag var liten åkte vi på bondgårdsemester och tog hand om massa olika djur. Det är ett mycket bättre minne för mig än alla våra utlands semestrar.
Håller med där; vi hyrde stuga på Ljuskön en sommar, och det var inte en "bo på lantgård-stuga" men stugägaren, som bodde intill, hade en massa får, däribland lamm som matades med flaska. Gissa om min lillasyster, då typ tio år, tyckte att det var kul? När man hyr boende på det sättet är det ju inte heller så att man förbinder sig att hjälpa till med djuren, så man kan ju semestra mer "standardenligt" samtidigt.

elan
2006-04-02, 14:53
Jag vet i princip ingenting om barn men jag har fått för mig att Kolmården, Astrid Lindgrens värld och sådana ställen är rätt dyra. Är man en stor familj så får man således gräva djupt i plånboken.

Hur många barn har ni? Hur gamla är de? Hur bor ni (i staden/på landet)?

bluelight
2006-04-02, 14:57
Mumintrollslandet (vad det nu heter) i Finland :hbang:

Angel
2006-04-02, 15:02
Man hittar Angel överallt =) (helgonet- från tpc och stcs :) )

High Chaparall då? Dit var vi med husvagn när jag var liten, och det var skitkul! (vad jag kommer ihåg i alla fall)

Legoland? Öland. Gotland, pippi långstrumps hus. Halmstad- bada och hoppa i sanddyner.
Återkommer om jag kommer på nåt mer!


Hehe, har mycket fritid vet du...:)

Tolkia
2006-04-02, 15:08
Jag vet i princip ingenting om barn men jag har fått för mig att Kolmården, Astrid Lindgrens värld och sådana ställen är rätt dyra.
Jag vill minnas att jag tyckte att Kolmården var rätt trist med undantag av den där viltparken man får köra genom med bil. Och ja, det var dyrt.

Som redan frågats: Hur gamla är barnen? Det har ju onekligen viss betydelse.

Gandalf
2006-04-02, 15:53
Har en liten kotte på 2 år och vi ska tälta grilla korv och ropa på vargarna på kvällen och bada mycket i sommar men det gäller ju att man har nära till naturen så att man slipper åka bil i flera timmar.
Sedan så har jag årskort på Fjärran Höjder badet skitbra för små barn i stan och halva avgiften betalade jobbet och årskort på djur och karusell parken Furuvik och båda korten är inte dyra om man verkligen är där många gånger.
Furuvik rekommenderar jag starkt om man har små barn som gillar djur och är nöjd med barnkaruseller, äldre barn tycker nog inte att det är så kul.
Detta är bara ett exempel på billiga grejor man kan göra hela sommaren men ska man satsa på någon enstaka grej så är ett av det bästa vi gjort och som vi gjort många gånger är att hyra stuga någonstans i Sverige i ca 2 veckor så att man hinner se sig omkring på platsen.
Självklart så är det ju bäst att hyra stuga i Gävletrakten så kan man gå på Fjärran Höjder badet om det är dåligt väder och så en tur till Furuvik där man kan bada i Poolen innan man åker hem efter en svettig dag i parken och så avsluter man med City Festen eller en tur till Järvsöparken.
Järvsöparken är väldigt bra om man gillar djur och har man tonåringar och gillar öltält så har vi ju Sveriges största gratisfest i Augusti "Gävle Cityfest".
Är väl lite hjärntvättad då jag bott i Gävle i nästan hela livet men som Gävles Di Leva sa vi är alla föda i rymden och så har vi det bästa Ishockylaget i världen Brynäs och världens bästa Fotbollslag Gefle IF och den största brinnande Bocken.

Me_Myself
2006-04-02, 16:01
Jag vet i princip ingenting om barn men jag har fått för mig att Kolmården, Astrid Lindgrens värld och sådana ställen är rätt dyra. Är man en stor familj så får man således gräva djupt i plånboken.



Jag åker med en kompis o deras barn. Det var inte så farligt dyrt. 2 dagar i parken och 2 övernattningar i stuga för 1845. Ganska överkomligt :)