handdator

Visa fullständig version : dietist på aftonbladet


Jense
2006-04-02, 08:52
Hej!
Jag har hört att om man äter ganska "normalt" och nyttigt i veckorna och motionerar regelbundet kan man ha en dag i veckan då man kan unna sig vad man vill, dvs ganska onyttig mat. Stämmer det? Har även hört att detta skulle göra att förbränningen ökar även de dagar man äter färre kalorier samt mindre fett. Är detta sant?
Mvh
Anna



Hej Anna!
”Ätardagar” har det ju stått mycket om den senaste tiden, som något nästan magiskt sätt att öka förbränningen för att lättare gå ner i vikt. Jag har aldrig sett några vetenskapliga bevis för s.k. ätardagar och kan därför inte rekommendera det. Man kan däremot prata om ”planerade utsvävningar” istället och då handlar det inte om att äta så mycket och allt som man vill. Är man ganska strikt de flesta dagarna i veckan kan det vara en psykisk lättnad att äta något ”onyttigt” någon gång i veckan, vad man nu vill ha. Det kan vara en bra strategi för både normal- och överviktiga. Lördagsgodis är ett perfekt exempel på detta.


Varför trycker hela kolozzeum i sig mänger av skitmat på ätardagen om det inte fins belägg? eller fins det belägg?

King Grub
2006-04-02, 08:59
Varför trycker hela kolozzeum i sig mänger av skitmat på ätardagen om det inte fins belägg? eller fins det belägg?

Nej, det finns det inte. Ätardagar fyllda med skräp är... skräp. :) En mental sporre att hålla strikt kost resten av veckan, dock, om man vet att man får "unna" sig det man vill en av dagarna. Får många är det bara en ursäkt att få vräka i sig.

jakke
2006-04-02, 09:36
http://www.halso.info/75.html

Spannmål
2006-04-02, 09:57
http://www.halso.info/75.html

Den artikeln är gammal och är bara teoretiserande. Verkar inte finnas belägg för den höjda förbränningen i verkligheten.

Fartman
2006-04-02, 12:56
För min del är det helt psykiskt, men då vräker jag inte i mig socker hela dagen. Utan större mängder av vanlig mat.

Cerberus
2006-04-02, 13:21
Mina "ätardagar" ska bli mer bröddagar då jag gillar att äta mycket bröd, kolhydrater e ju bra på ätardagar iaf eller ?

King Grub
2006-04-02, 13:33
En regelbunden påfyllning av lite mer kolhydrat än vanligt under en lågkolhydratdiet, för att fylla på glykogendepåerna och ge en boost åt träningen, är inte fel. Men det handlar inte om 5-10000 kcal skräp.

Cerberus
2006-04-02, 13:37
En regelbunden påfyllning av lite mer kolhydrat än vanligt under en lågkolhydratdiet, för att fylla på glykogendepåerna och ge en boost åt träningen, är inte fel. Men det handlar inte om 5-10000 kcal skräp.

5-10000kcal bröd tror jag inte jag orkar trycka i mig ens om jag skulle försöka :D

krilleh
2006-04-02, 14:20
Mina "ätardagar" ska bli mer bröddagar då jag gillar att äta mycket bröd, kolhydrater e ju bra på ätardagar iaf eller ?

japp

oowl
2006-04-02, 14:50
För psyket..

Baan
2006-04-02, 15:01
många kör det för psyket, jag tycker det kan ha en negativ effekt dagen efter ätardagen då man är lite småsur för att man inte får fortsätta äta onyttigt :) det går faktiskt rätt bra att avvänja sig det mesta såsom godis, sen ha en dag då man äter lite mer kolhydrater, det är det jag själv föredrar.

Jay-Z
2006-04-02, 15:06
många kör det för psyket, jag tycker det kan ha en negativ effekt dagen efter ätardagen då man är lite småsur för att man inte får fortsätta äta onyttigt :) det går faktiskt rätt bra att avvänja sig det mesta såsom godis, sen ha en dag då man äter lite mer kolhydrater, det är det jag själv föredrar.

Håller med till fullo. När jag hade ätardagar "spillde" de lätt över till söndagen. Nu när jag inte har några ätardagar går det mycket lättare med deffen, både sett till viktminskning och psykiskt allmäntillstånd.

Fartman
2006-04-02, 16:49
många kör det för psyket, jag tycker det kan ha en negativ effekt dagen efter ätardagen då man är lite småsur för att man inte får fortsätta äta onyttigt :) det går faktiskt rätt bra att avvänja sig det mesta såsom godis, sen ha en dag då man äter lite mer kolhydrater, det är det jag själv föredrar.
Jag tycker det är tvärt om, på söndagen är man ivrig på att börja äta bra igen, detta då en ätardag för mig brukar innebär en ENORM svullbuk gravidstyle! Även om jag inte alls ätit så djävla mycket mer än vanligt.

RajtanTajtan
2006-04-02, 17:04
Jag tycker det är tvärt om, på söndagen är man ivrig på att börja äta bra igen, detta då en ätardag för mig brukar innebär en ENORM svullbuk gravidstyle! Även om jag inte alls ätit så djävla mycket mer än vanligt.

Exakt, det är ju ätardagen som får en att längta till den kommande veckan och den nyttiga maten. Det är ju då man hämtar kraft och laddar sig mentalt. Alla hårda dieter brukar innehålla ätardagar, för då orkar man hålla på längst.

Cerberus
2006-04-02, 17:32
när jag hade en ätardag varje vecka så var det de jag tänkte på hela tiden, längtade varje vecka efter nästa ätardag. Har inte samma sug längre då jag har ätardagar mer sällan plus att jag försöker gå åt det mer nyttiga hållet med mer bra mat istället för massa skräp.

pragmatist
2006-04-02, 17:57
Sen finns det ju inget som säger att man ska ha ätardagar, man kan ju lika gärna planera in ett par ätarmåltider i veckan i stället, t.ex. i sociala sammanhang. Ätardagar blir lätt lite okontrollerat.

RajtanTajtan
2006-04-02, 18:07
Sen finns det ju inget som säger att man ska ha ätardagar, man kan ju lika gärna planera in ett par ätarmåltider i veckan i stället, t.ex. i sociala sammanhang. Ätardagar blir lätt lite okontrollerat.


Precis, äter man ngt utöver det vanliga, som är av det onyttiga slaget, så äter man ju det på sin sk ätardag. Det betyder ju inte (iaf inte i mitt fall) att man äter onyttigt hela den dagen.

Metal_boy_
2006-04-02, 19:32
Det är viktigt för motivationen, för min del. Dock kan det vara tvärtom för vissa och ett väldigt dåligt sätt, om man inte kan hålla sig ifrån att fortsätta frossa dagen efter sen.

Gorgoroth
2006-04-02, 19:47
Har väldigt sällan ätardagar, men då & då höjer jag energiintaget med 100 - 300 kcal och äter sånt jag inte äter så mkt av annars (större mängder frukt t ex, gärna i gröten), eftersom man strävar efter att hålla energiintaget på en viss nivå. Är fortfarande i energiunderskott när jag unnar mig dessa måltider. Tycker det funkar bra, mycket bättre än att smälla i sig en massa skräp.

m96olsen
2006-04-02, 21:14
F-n, det var det vettigaste jag hört från Aftonbladet på VÄÄÄÄLDIGT länge...

Snake
2006-04-02, 21:18
Jag har inget behov alls av att äta en massa skräpmat, det är på fredag/lördag-kvällarna man blir sugen bara för att det är helg. Oftast går det lösa genom att gnaga på ett par morötter, eller så köper jag nått om jag verkligen är sugen. Jag tycker suget försvinner efter att man kommit in i deffen och satt upp sina mål.

Fartman
2006-04-02, 22:36
Jag har inget behov alls av att äta en massa skräpmat, det är på fredag/lördag-kvällarna man blir sugen bara för att det är helg. Oftast går det lösa genom att gnaga på ett par morötter, eller så köper jag nått om jag verkligen är sugen. Jag tycker suget försvinner efter att man kommit in i deffen och satt upp sina mål.
Det finns ju mycket som knappast klassas som skräpmat men som ändå är rätt svårt att passa in i en diet.
Tex Korvstroganoff och Palt. Mycket husmanskost som egentligen är rätt nyttig men energirik är sånt jag gärna äter på ätardagarna.

Pepz
2006-04-03, 11:15
brukar inte ha så mycket högre kaloriintag under mina ätardagar utan jag byter mycet av proteinet mot kolhydrater istället

RajtanTajtan
2006-04-03, 11:57
brukar inte ha så mycket högre kaloriintag under mina ätardagar utan jag byter mycet av proteinet mot kolhydrater istället

Det där lät jäkligt smart, för det blir ju ganska svårt (för att inte säga omöjligt) att fylla på med mer koilisar och fett och ändå hålla sig inom kaloriramen. Då är det ju klyftigt att byta ut lite. Hur mycket brukar du byta? Skiter du helt i proteinet den dagen, eller hur många gram äter du en sk ätardag, mot en vanlig dag?

Pepz
2006-04-03, 12:06
Det där lät jäkligt smart, för det blir ju ganska svårt (för att inte säga omöjligt) att fylla på med mer koilisar och fett och ändå hålla sig inom kaloriramen. Då är det ju klyftigt att byta ut lite. Hur mycket brukar du byta? Skiter du helt i proteinet den dagen, eller hur många gram äter du en sk ätardag, mot en vanlig dag?

i vanliga fall liger jag på ca 350g protein och 200g kolhydrat
ätardagen brukar bli runt 150g protein och 400-450g kolhydrat

Cilia
2006-04-03, 15:52
Håller med till fullo. När jag hade ätardagar "spillde" de lätt över till söndagen. Nu när jag inte har några ätardagar går det mycket lättare med deffen, både sett till viktminskning och psykiskt allmäntillstånd.
därför har jag den på söndagen
för sen kommer måndag och då är det lättare att hålla i igen.
sen är det större problem socialt eftersom man oftare är bortbjuden på en lördag än på en söndag men det går att hantera.

thebandit
2006-04-03, 19:22
Mina ätardagar börjar på fredagen och fortsätter till natten mot måndag. Jag förstår inte varför jag inte går ned i vikt! *grr27*

Fredrik_S
2006-04-03, 23:35
Mina ätardagar börjar på fredagen och fortsätter till natten mot måndag. Jag förstår inte varför jag inte går ned i vikt! *grr27*

Det roliga är att det gör tyvärr inte många av dom som "bantar" eller vad det är dom försöker uppnå med att undvika fukost och lunch på veckodagarna och vara konstant trötta men tokfrossa fredag lördag söndag.
Fått höra det från många vänner som inte förstår varför dom inte blir av med det där fettet och ändå är dom ute och dricker varje fredag och lördag och äter skit i tre dar.

Prankie
2006-04-04, 00:34
Körde inte med ätardagar innan jag började med kampsport, då kunde jag fortfarande träna gym och löpa trots att jag har inte lika mycket energi. Men nu för tiden äter jag 200-300 gram kolhydrater extra en gång per vecka i from av bröd vilket fungerar bra då prestationen har ökat.

Diana
2006-04-04, 00:58
Har oxå kört deff både med och utan svullo, tycker definitivt att med ätardag funkar bäst :thumbup: men då ska det vara i form av bra kolhydrater annars tenderar kcalsiffran stiga i oanständiga höjder innan man blir lika nöjd..(iaf jag :D

thebandit
2006-04-04, 08:02
Det roliga är att det gör tyvärr inte många av dom som "bantar" eller vad det är dom försöker uppnå med att undvika fukost och lunch på veckodagarna och vara konstant trötta men tokfrossa fredag lördag söndag.
Fått höra det från många vänner som inte förstår varför dom inte blir av med det där fettet och ändå är dom ute och dricker varje fredag och lördag och äter skit i tre dar.

Haha japp, folk är idioter.
Klassikern är Feta Malin som går på ICA och köper en 500 grams chipspåse, en jätteförpackning Toblerone och en Cola light! Hon tycker förstås att hon är jätteduktig som drar ner på kalorierna och sockret. :D