handdator

Visa fullständig version : Näringstiming, vilket scenario av dessa 2 väljer ni?


Jacky
2006-04-02, 08:45
Jag vet att detta har varit på tal mycket. Jag har dock fått två scenarion beskrivna av två olika proffs. Vilket av dessa väljer ni och varför?

Scenario 1:
1. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT innan träning
2. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT efter träning
3. Efter 1 timme ytterligare protein + ev kolisar
4. Efter 3 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett

Scenario 2:
1. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT innan träning
2. Snabba kolisar UNDER och DIREKT efter träning (skillnad från scenario 1: bort m protein)
3. Efter 1 timme ytterligare protein + ev kolisar
4. Efter 2 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett
4. Efter 3 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett

Som ni ser är skillnaden störst i punkt två där scenario 2 utesluter protein direkt efter träning och där satsning sker på snabba kolisar istället. Intag av protein 2 timmar efter träning sker också, vilket utesluts i scenario 1.

Vad säger ni, väljer ni 1 el. 2 och varför?

King Grub
2006-04-02, 08:57
Vilket du väljer av ovanstående kommer inte att göra 5 grams skillnad på muskeltillväxt på en månad, och jag vet inte åt vilket håll det ena eller det andra gör ens den lilla skillnaden.

Jacky
2006-04-02, 09:09
Okej grub. Jag litar på dig, men anser du att proteindrinken direkt efter är onödig, oxideras den bara? Owerflow?

Har du ett bätte upplägg att föreslå?

King Grub
2006-04-02, 09:35
anser du att proteindrinken direkt efter är onödig, oxideras den bara? Owerflow?

Finns säkert ett dussin trådar om precis den saken, aktuella trådar.

Jacky
2006-04-02, 09:43
Ja, men du är kungen. Litar inte på vem som helst.

King Grub
2006-04-02, 09:44
Jag har skrivit i dom trådarna också - onödigt att skriva exakt samma sak om och om och om igen. Jag har inget mer att säga nu, och att skriva samma sak igen är bara klippa-och-klistra och ett slöseri med tid, när jag inte känner till något annat i dag. Det bör inte vara några problem att titta tillbaka några sidor i forumet.

RajtanTajtan
2006-04-02, 10:45
Jag vet att detta har varit på tal mycket. Jag har dock fått två scenarion beskrivna av två olika proffs. Vilket av dessa väljer ni och varför?

Scenario 1:
1. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT innan träning
2. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT efter träning
3. Efter 1 timme ytterligare protein + ev kolisar
4. Efter 3 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett

Scenario 2:
1. Proteindrink + snabba kolisar DIREKT innan träning
2. Snabba kolisar UNDER och DIREKT efter träning (skillnad från scenario 1: bort m protein)
3. Efter 1 timme ytterligare protein + ev kolisar
4. Efter 2 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett
4. Efter 3 timmar ytterligare protein + ev koliar + ev. fett

Som ni ser är skillnaden störst i punkt två där scenario 2 utesluter protein direkt efter träning och där satsning sker på snabba kolisar istället. Intag av protein 2 timmar efter träning sker också, vilket utesluts i scenario 1.

Vad säger ni, väljer ni 1 el. 2 och varför?

Jag kör själv efter scenario 2, förutom att jag hoppar kolisarna under passet och även ibland innan. Men annars kör jag efter de övriga punkterna. Ett tag tog jag bort intaget timma 2, men nu gör jag istället så att jag kör 3 intag efter passet, men uppdelat på lite mindre per gång. För proteinsyntesen blir mättad om man kör 40 gr protein per gång SÅ tätt. Jag kör 20-25 gr protein per tillfälle, förutom ca 30 min innan passet, då jag kör 50 gr vassle. Fett lägger jag till vid timma 3 och framåt. Jag säger inte att det är bäst, men anledningen till att jag väljer att köra så, är att det annars blir för mycket kolisar på för kort tid. Det är jag inte ute efter. För övrigt tror jag på detta och jag är både glad och tacksam att Grub har tagit fram detta så at man fick vetskap om det. För träningen går mycket bättre när man tajmar allt på rätt sätt :)

RajtanTajtan
2006-04-02, 10:50
Finns säkert ett dussin trådar om precis den saken, aktuella trådar.

Om du ändå ska skriva några ord til svar, så kan du ju lika väl svara på frågan :) Intaget innan är mycket bättre och finns ju i systemet även under och efter passet. Nästa proteinintag kan du sen göra 60-90 min efter passet.

fonzie
2006-04-02, 11:53
Gräv inte ner dig för mycket i sånt där