Visa fullständig version : skumt me gröts kcal
På livsmedelverket ståre att 100 gram havregrynsgröt är 53 kcal...
det är precis vad ja käkar till frukost bland annat.. 1 dl havregryn + 2,5 dl vatten i mikron
så en son portion ska alltså bara vara 50 kcal ?? När man liksom hört andra som säger att en exakt sån portion "tillagad" på samma sätt ligger på över 300 kcal.. *screwy*
någon som känner till detta? och kan ge mig att svar
På livsmedelverket ståre att 100 gram havregrynsgröt är 53 kcal...
det är precis vad ja käkar till frukost bland annat.. 1 dl havregryn + 2,5 dl vatten i mikron
så en son portion ska alltså bara vara 50 kcal ?? När man liksom hört andra som säger att en exakt sån portion "tillagad" på samma sätt ligger på över 300 kcal.. *screwy*
någon som känner till detta? och kan ge mig att svar
Kolla vad havregryn har för näringsvärde och vad 1dl havregryn väger (runt 30gr har jag för mig) så kan du räkna ut exakt hur många kcal din "portion" ger, mellan tummen och pekfingret gissar jag på ca. 100kcal - 1dl havregryn är ingenting.
PS. vatten ger ingen energi.. bara volym. Så du vet. SLV syftar säkerligen på tillagad gröt.
Precis som Pez skriver så måste det röra sig om färdig gröt. Vad just ditt (otillagade) havregryn ligger på står på förpackningen.
1 dl OKOKT gröt, dvs. torra flingor är mellan 120-140 kcal per märke.
Därtill får du lägga till ev. kcal för mjölk.
tack jacky!
men Pez; 1 dl är väll 105 gram eller något sådant? har ja fel?
hur många gram är 1 dl egentligen??
King Grub
2006-04-02, 08:35
men Pez; 1 dl är väll 105 gram eller något sådant? har ja fel?
Ja, 1 dl havregryn väger 35 gram, enligt förpackningen.
Tintomara
2006-04-02, 08:44
hur många gram är 1 dl egentligen??
Det beror på VAD det är du väger, eftersom olika saker har olika densitet (täthet). 1 dl vatten väger 100 g.
Ja, 1 dl havregryn väger 35 gram, enligt förpackningen.
men grub eftersom de e 53 kcal på 100 gram havregrynsgröt så måste ju 35 gram bara vara bara vara 6-7 kcal för 1 dl havregrynsgröt...
måste ja vara hur fel som helst ???
RajtanTajtan
2006-04-02, 11:29
men grub eftersom de e 53 kcal på 100 gram havregrynsgröt så måste ju 35 gram bara vara bara vara 6-7 kcal för 1 dl havregrynsgröt...
Hur kan du få det till 6-7 kcal för 1 dl/35 gr gryn? Kolla näringsvärdet för 100 gr och sen delar du det med 3, så vet du hur många kcal det är per dl. Sen är det bara att äta.
det är ju exakt det jag har gjort!
100 gram = 53 kcal
35 är ju cirka en tredjedel av 100 alltså; 53 delat på 3 = 17,6 kcal
okej ja räkna fel :em: men 18 kcal på 1 dl havregrynsgröt är oxå aslite ju *grr27*
Havregrynsgröt är havregryn med vatten. Vatten ger inte energi, bara volym.
Väg och räkna på torrvara - dvs okokta havregryn.
Du har fått svaret flera ggr nu, tänk till lite.
RajtanTajtan
2006-04-02, 11:41
100 gram = 53 kcal
okej ja räkna fel :em: men 18 kcal på 1 dl havregrynsgröt är oxå aslite ju *grr27*
Ja det är lite kalorier, men 1dl havre är å andra sidan inte mycket till föda. Så det går hand i hand.
Känns det bra nu när du fått svar på dina havrefunderingar? :)
Antingen så väger du gröten och kollar näringsvärdet på slv och jämför det.
ELLER så vet du nu att 1dl havregryn väger 35g och näringsvärdet är 340kcal/100g, således 119kcal. Eftersom vatten inte innehåller några kalorier så är det alltså 119kcal i din gröt. Om du inte tillsätter mjölk eller sylt. Om du tillsätter mjölk står det faktist på havregrynsförpackningen, 200kcal totalt om du tillsätter 2dl mjölk på gröten.
Du kan inte titta på näringsvärdet för gröten och sedan väga havregrynen, det är två helt vitt skiljda saker eftersom gröten sugit åt sig vatten. (vilket visserligen inte har någon energi i sig men väger däremot massor)
Det går inte att räkna hur noga som helst heller :D
Nu är det senvinter och havregrynen är snustorra och håller lite vatten. Efter sommaren kommer vattenhalten att vara 5 - 10 %-enheter högre och följdaktligen kommer kaloriinnehållet vara lägre räknat per 100 g. Ser man till hela året blir medelvärdet bra.
Fredrik_S
2006-04-02, 12:47
100 gram = 53 kcal
100 gram havregrynsgröt med 53 kcal är gjord på knappt en halv dl =ca 20g havregryn.
Tänk ca 100 kcal per dl havregryn så kommer du väldigt nära det sanna.
100g gryn = 350 kcal står det på mitt paket.
Du måste kollat upp energivärdet för gröt.
Det finns inget som heter okokt gröt vill jag påstå. Okokt havregrynsgröt är inte gröt utan havregryn.
Gorgoroth
2006-04-02, 16:16
Att GI är olika för kokta och okokta havregryn vet man ju, men är det samma skillnad på II, mellan kokt och okokt? Undrar samma sak om rågflingor.
ni säger att allt har olika densitet men 100 gram havregryn och t.ex 100 gram ris är ju EXAKT (tro det eller ej) lika mycket!
Som t.ex fullkornsris, det står att det är 350 kcal per 100 gram. men är 1 dl ris = 100 gram ris?
hajar nada
RajtanTajtan
2006-04-02, 17:45
ni säger att allt har olika densitet men 100 gram havregryn och t.ex 100 gram ris är ju EXAKT (tro det eller ej) lika mycket!
Som t.ex fullkornsris, det står att det är 350 kcal per 100 gram. men är 1 dl ris = 100 gram ris?
hajar nada
Köp dig en matvåg så får du svar på allt du undrar.
Thorwaldsson
2006-04-02, 18:18
hajar nada
Vad är det som är så svårt?
100 gr havregryn = 3 dl = 340 kcal. rho= 33,33 kg/m3
100 gr ris (okokt) = 1,2 dl = 335 kcal. rho= 83,33 kg/m3
Ser du skillnaden???
Att olika produkter och ämnen har olika densitet är väl knappast något nytt.
PS. Värdena är ungefärliga. DS.
Thorwaldsson
2006-04-03, 07:32
Ursäktar!
Det är det jag säger, "Dagens ungdomar klarar sig inte utan miniräknare" :D
Naturligtvis har jag räknat fel me en 10-potens på densiteten *screwy* Multiplicera med andra ord de bägge densiteterna med 10 så har ni ett riktigt värde.
Tänkte väl att en kubik ris borde väga mer :D
Tintomara
2006-04-03, 17:15
Om du mäter upp 100 gram luft och 100 gram järnflisspån - visst väger de lika mycket (100 g). Men de är olika stora (volym)!
Och om du mäter upp 1 dl luft och 1 dl järnflisspån - visst har de samma volym (1 dl). Men de väger olika mycket!
Kort beskrivning av begreppet densitet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Densitet
Fram med hushållsvågen! :-)
Thorwaldsson
2006-04-03, 19:39
Om du mäter upp 100 gram luft och 100 gram järnflisspån - visst väger de lika mycket (100 g). Men de är olika stora (volym)!
Och om du mäter upp 1 dl luft och 1 dl järnflisspån - visst har de samma volym (1 dl). Men de väger olika mycket!
Kort beskrivning av begreppet densitet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Densitet
Fram med hushållsvågen! :-)
Mycket utförligt och korrekt :thumbup:
Tror dock fortfarande inte att LuThe kommer förstå :D
men jo jag har hajat för länge sen :D va en såndär fråga som man ställer utan att tänka till ordentligt innan *innocent*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.