handdator

Visa fullständig version : Något gott med kokosmjölk?


Snorkfröken
2006-04-01, 17:03
Hittade kokosmjölk light i dag då jag var ute och handlade, och kunde förstår inte låta bli att köpa en burk... Men, nu är frågan vad jag skall göra med den :D Hoppas ni har en massa mumsiga idéer att dela mer er av.

Milia
2006-04-01, 17:11
Du kan göra en thaigryta om du steker tärnad kycklingfilé, wokgrönsaker och blandar med olika kryddor typ ingefära, koriander, curry. Och sedan häller du i kokosmjölken och låter puttra med ett tag.

thebandit
2006-04-01, 18:54
Thaigryta med curry och kokosmjölk är det godaste som finns! Men glöm inte att det ska vara äkta currypasta + fisksås + kaffir limeblad (ta rivet skal från en lime om du inte får tag på bladen).

Kokosmjölk light är lurendrejeri förresten, dom häller bort hälften av burkinnehållet, fyller på med vatten - och säljer det tills samma pris. Ta en halv burk vanlig kokosmjölk istället...

Pepz
2006-04-01, 18:59
man kan även göra en kokospanacotta..

o.z.z
2006-04-01, 19:09
rekomenderas starkt :eating:
http://www.vegomums.com/recept.php?id=728

Fed up
2006-04-01, 21:24
Hittade kokosmjölk light i dag då jag var ute och handlade, och kunde förstår inte låta bli att köpa en burk... Men, nu är frågan vad jag skall göra med den :D Hoppas ni har en massa mumsiga idéer att dela mer er av.

kokosmjölk light är bara vanlig kokosmjölk, fast utspädd med vatten. något av en scam alltså. men vafan.
recept finns ju tex på tasteline.se där kan du skriva in vad du har hemma så hittar den på nåt...

thebandit
2006-04-02, 00:54
kokosmjölk light är bara vanlig kokosmjölk, fast utspädd med vatten.

Som sagt...

Jacky
2006-04-02, 08:36
cocospanacotta...gott...har du ett recept plzz???

Fed up
2006-04-02, 08:39
Som sagt...

Sorry, missade att du skrivit det... :em:

Snorkfröken
2006-04-02, 15:29
Tack alla :bow:

Nu har jag nåt att börja med iaf... ska testa nån kycklingvariant i kväll. Första gången jag använder kokosmjölk, nästan så man skäms :D Och måste ju medge att jag kände mig lite lurad då jag läste att jag lika väl kunde ha köpt den feta varianten. Nå, man lär så länge man lever.

Och Pez - det du skrev om pannacotta lät inte bara lite mumsigt. Hittade en variant på Santa Marias hemsida (http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=1&p=r1b&id=5548) . Inte så nyttigt kanske, men attans vad gott det ser ut!

AFanatic
2006-04-02, 16:06
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=833953&postcount=15

Riktigt gott! :)

Pepz
2006-04-02, 18:00
Snorkfrökens variant är mycket lyxig och god. finns en magrare variant

Ingredienser
4-6 port
5 dl Kelda Kokos
2 gelatinblad
3/4 dl strösocker (eller sötningsmedel)
färska hallon
Gör så här
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten ca 5 minuter. Koka upp Kelda Kokos och socker i en kastrull under omrörning. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma kokosmjölken så att de smälter. Låt svalna något och häll upp i portionsformar. Ställ dem i kyl ett par timmar tills de stelnat. Garnera med färska hallon före servering.

Rippat från www.arla.se