handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och fett i mellanmålsdrink?


Slartibartfast
2006-04-01, 15:31
Hur viktigt är det med fett och kolhydrat i en mellanmålsdrink? Jag brukar ta en halvliter mjölk blandat med en halv dl vassle och lika mycket kasein. Räcker det med de 25 grammen kolhydrat som mjölken ger eller borde man ta lite bröd och olja till?

Jag deffar nu, så jag tänkte det kunde vara ett ställe att spara in lite kalorier på.

King Grub
2006-04-01, 15:34
Viktigt i vilket avseende? Räcker för vad?

Yankeee
2006-04-01, 15:35
Hur ska någon kunna svara på det när du inte skriver hur kosten ser ut i övrigt?

Slartibartfast
2006-04-01, 15:46
Viktigt i vilket avseende? Räcker för vad?

För att kroppen ska kunna ta upp proteinet på ett bra sätt. För att det inte ska oxideras och så vidare. Har läst nånstans att vassle blir mera anabolt tillsammans med fett också.

Men det är inte bortkastat att inte inta extra kolhydrater och fett?

Jag är fattig studerande och har inte råd att slösa bort proteinpulver om det inte gör nån nytta.

Slartibartfast
2006-04-01, 15:46
Hur ska någon kunna svara på det när du inte skriver hur kosten ser ut i övrigt?

Varför är det nödvändigt att veta?

Yankeee
2006-04-01, 16:05
Hur viktigt är det med fett och kolhydrat i en mellanmålsdrink?

Räcker det med de 25 grammen kolhydrat som mjölken ger eller borde man ta lite bröd och olja till?


Tycker du att man kan svara på de frågorna utan att veta något om hur kosten ser ut i övrigt? Behövs mer fett? Behövs mer kolhydrater? Varför vill du ha mer energi i drinken?

Slartibartfast
2006-04-01, 16:07
Tycker du att man kan svara på de frågorna utan att veta något om hur kosten ser ut i övrigt? Behövs mer fett? Behövs mer kolhydrater? Varför vill du ha mer energi i drinken?

För att kroppen ska kunna ta upp proteinet på ett bra sätt. För att det inte ska oxideras och så vidare. Har läst nånstans att vassle blir mera anabolt tillsammans med fett också.


Argumenterar du bara för argumentationens skull eller för att det är jag som ställer frågan?

Yankeee
2006-04-01, 16:40
Argumenterar du bara för argumentationens skull eller för att det är jag som ställer frågan?

Stod det du citerade i första inlägget?

Jag hade skrivit precis samma om någon annan hade frågat samma sak.

Slartibartfast
2006-04-01, 16:45
Stod det du citerade i första inlägget?

Jag hade skrivit precis samma om någon annan hade frågat samma sak.

Så hur inverkar min övriga kost på min mellanmålsdrink?

Yankeee
2006-04-01, 16:50
Så hur inverkar min övriga kost på min mellanmålsdrink?

Vad jag menar är, om du deffar och ska ligga lågt på kalorier så beror det ju på hur din övriga kost ser ut om du ska / kan lägga till mer energi i mellanmålet.

Slartibartfast
2006-04-01, 17:00
Vad jag menar är, om du deffar och ska ligga lågt på kalorier så beror det ju på hur din övriga kost ser ut om du ska / kan lägga till mer energi i mellanmålet.

Så om jag säger att jag äter X kcal om dagen hur påvekar det ditt svar om jag ska ha mera eller mindre kalorier i drinken?? Kalorinivån är ju jag den enda som vet hur den ska regleras eftersom den verierar från person till person.

Det handlar inte om kalorier. Det handlar om hur nödvändiga kolhydraterna och fettet är. Klarar man sig utan dem så skiter jag i dem och lägger kalorierna i nåt av de andra målen istället.

Yankeee
2006-04-01, 17:03
Så om jag säger att jag äter X kcal om dagen hur påvekar det ditt svar om jag ska ha mera eller mindre kalorier i drinken?? Kalorinivån är ju jag den enda som vet hur den ska regleras eftersom den verierar från person till person.

Det handlar inte om kalorier. Det handlar om hur nödvändiga kolhydraterna och fettet är. Klarar man sig utan dem så skiter jag i dem och lägger kalorierna i nåt av de andra målen istället.

Ja?

Men du frågar efter en helt annan sak än vad jag pratar om, och hade du skrivit det från början hade jag inte skrivit som jag gjorde ;)

RajtanTajtan
2006-04-01, 17:11
Men du frågar efter en helt annan sak än vad jag pratar om)

Varför prtata om ngt annat än det han frågar?

Han kan ju inte hjälpa att du ställer motfrågor som faktiskt inte har med detta att göra.

Yankeee
2006-04-01, 17:14
Varför prtata om ngt annat än det han frågar?


Kanske för att han inte skrev vad han var ute efter i första inlägget, vilket vi gjorde att vi hamnade på ett sidospår?

jwzrd
2006-04-01, 17:20
Varför prtata om ngt annat än det han frågar?

Han kan ju inte hjälpa att du ställer motfrågor som faktiskt inte har med detta att göra.

Håll dig till ämnet i tråden, Brajtan.

Slartibartfast
2006-04-01, 17:32
Jag förstår inte hur min fråga kan missuppfattas. Den kan väl inte tolkas på andra sätt än just det som avses?

Är kolhydrat och fett nödvändigt för att protein ska "fungera"? På vilka sätt kan man tolka det?

Yankeee
2006-04-01, 17:33
Är kolhydrat och fett nödvändigt för att protein ska "fungera"? På vilka sätt kan man tolka det?

Var det så du skrev? Var det bara en person som inte förstod?

Slartibartfast
2006-04-01, 17:35
Var det så du skrev? Var det bara en person som inte förstod?

Ja.

Yankeee
2006-04-01, 17:40
Ja.

Gör dig inte dummare än vad du är, varför inte ta en titt på grub's inlägg?

Hur viktigt är det med fett och kolhydrat i en mellanmålsdrink? Jag brukar ta en halvliter mjölk blandat med en halv dl vassle och lika mycket kasein. Räcker det med de 25 grammen kolhydrat som mjölken ger eller borde man ta lite bröd och olja till?

Jag deffar nu, så jag tänkte det kunde vara ett ställe att spara in lite kalorier på.

Var står det varför du skulle ha fett och kolhydrater i drinken? Du frågar hur viktigt det är, viktigt för vad? Du frågar om det räcker, räcker för vad?

Slartibartfast
2006-04-01, 18:03
Gör dig inte dummare än vad du är, varför inte ta en titt på grub's inlägg?

Vad menar du med det? Du frågar om det var det jag skrev i det första inlägget och jag svarade ja. jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än det jag menade att det skulle tolkas.

Var står det varför du skulle ha fett och kolhydrater i drinken? Du frågar hur viktigt det är, viktigt för vad? Du frågar om det räcker, räcker för vad?

Allt detdär har jag klargjort i mina påföljande inlägg.

Yankeee
2006-04-01, 18:04
Vad menar du med det? Du frågar om det var det jag skrev i det första inlägget och jag svarade ja. jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än det jag menade att det skulle tolkas.



Allt detdär har jag klargjort i mina påföljande inlägg.

Det var uppenbarligen inte bara jag som inte förstod.


Ja? Det vet jag, vilket jag också skrev några inlägg upp. Det är inte vad vi pratar om nu. Du hävdar att du förklarade varför i första inlägget, inget annat.

Slartibartfast
2006-04-01, 18:34
Det var uppenbarligen inte bara jag som inte förstod.


Ja? Det vet jag, vilket jag också skrev några inlägg upp. Det är inte vad vi pratar om nu. Du hävdar att du förklarade varför i första inlägget, inget annat.

Vad är det för skillnad i vilket inlägg det är förklarat? Jag tycker det framgår helt klart i första inlägget.

Har du inte nåt att säga on topic så kan du sluta skriva nu.

Slartibartfast
2006-04-01, 18:38
Vi prövar såhär:

Är det någon skillnad ut muskelbyggarsynpunkt (tolka det hur ni vill) att:

Ta en halv liter mjölk, en halv dl vassle och lika mycket kasein, en rejäl matsked rapsolja och 50 g rågbröd.

eller:

Ta en halv liter mjölk, en halv dl vassle och lika mycket kasein.

Om jag i övrigt får i mig tillräckligt med kalorier?

jwzrd
2006-04-01, 18:39
Ja du har en rejäl matsked rapsolja till i energi.

RajtanTajtan
2006-04-01, 18:43
Ja du har en rejäl matsked rapsolja till i energi.

Han har även 50 gr rågbröd till i energi, Jvsrfgthf.

jwzrd
2006-04-01, 18:44
Han har även 50 gr rågbröd till i energi, Jerzy.

Sedär. 50g rågbröd och 1 matsked rapsolja extra.

King Grub
2006-04-01, 19:57
Du kan tillgodogöra dig proteinet i proteinpulvret för proteinsyntesen utan fett eller kolhydrat till. Långsamt protein ger bättre proteinbalans än snabbt, och det går att få vasslet att tas upp långsammare och ge en bättre proteinbalans än om det tas ensamt, genom att äta det med fett och kolhydrat, som en del av en komplett måltid. Det är inte bortkastat utan, men proteinbalansen blir bättre med.

Slartibartfast
2006-04-01, 20:28
Du kan tillgodogöra dig proteinet i proteinpulvret för proteinsyntesen utan fett eller kolhydrat till. Långsamt protein ger bättre proteinbalans än snabbt, och det går att få vasslet att tas upp långsammare och ge en bättre proteinbalans än om det tas ensamt, genom att äta det med fett och kolhydrat, som en del av en komplett måltid. Det är inte bortkastat utan, men proteinbalansen blir bättre med.

tack!

Tråd låst.

hasse36
2006-04-01, 20:38
Hur viktigt är det med fett och kolhydrat i en mellanmålsdrink? Jag brukar ta en halvliter mjölk blandat med en halv dl vassle och lika mycket kasein. Räcker det med de 25 grammen kolhydrat som mjölken ger eller borde man ta lite bröd och olja till?

Jag deffar nu, så jag tänkte det kunde vara ett ställe att spara in lite kalorier på.Slarti, din fråga är kristallklar. Om den missförstås, är det med avsikt. Det finns några på forumet som retar sig på dig - så är det bara.

Det är alltså inte du som är paranoid.