handdator

Visa fullständig version : Protein innan läggdags.


fonzie
2006-04-01, 14:39
Hej!
Vet att detta har diskuterats mycket innan, men bland de trådar jag sökt har jag inte hittat något riktigt bra svar. Hur är det med proteinnedbrytningen under natten? Många tar protein innan läggdags...men samtidigt skrivs det i en tråd att proteinnedbrytningen inte börjar ske på riktigt försän efter 1 månad i koma. :confused:

Kan nån förklara hur detta funkar?

King Grub
2006-04-01, 14:43
Proteinnedbrytning pågår konstant. Proteinsyntesen också. Är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen är man i negativ proteinbalans och förlorar muskelmassa, och tvärtom. I fastande tillstånd är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen.

Det där med en månad har du blandat ihop saker och ting; där handlar det om förlust av muskelmassa. Proteinnedbrytning däremot pågår konstant, och skall så göra. Den minskar du genom att äta. Kasein tas upp över en lång tidsperiod, agerar antikatabolt, och passar bra som kvällsprotein.

Cerberus
2006-04-01, 14:52
Proteinnedbrytning pågår konstant. Proteinsyntesen också. Är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen är man i negativ proteinbalans och förlorar muskelmassa, och tvärtom. I fastande tillstånd är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen.

Det där med en månad har du blandat ihop saker och ting; där handlar det om förlust av muskelmassa. Proteinnedbrytning däremot pågår konstant, och skall så göra. Den minskar du genom att äta. Kasein tas upp över en lång tidsperiod, agerar antikatabolt, och passar bra som kvällsprotein.

2g protein per kroppskilo ska väl räcka för att undvika att bli en räka väl?

fonzie
2006-04-01, 14:57
Proteinnedbrytning pågår konstant. Proteinsyntesen också. Är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen är man i negativ proteinbalans och förlorar muskelmassa, och tvärtom. I fastande tillstånd är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen.

Det där med en månad har du blandat ihop saker och ting; där handlar det om förlust av muskelmassa. Proteinnedbrytning däremot pågår konstant, och skall så göra. Den minskar du genom att äta. Kasein tas upp över en lång tidsperiod, agerar antikatabolt, och passar bra som kvällsprotein.

Ok stort tack!

King Grub
2006-04-01, 14:59
2g protein per kroppskilo ska väl räcka för att undvika att bli en räka väl?

Pratar du om dagsbehovet nu plötsligt?

I energibalans tappar du inte muskelmassa vid en intag på mindre än hälften av den siffran per dygn. Det finns en anledning till att RDI är satt vid 0.8 g / kg / dygn, och den anledningen är inte att man skall tyna bort.

fonzie
2006-04-02, 11:30
Kan ju ta o spinna vidare på tråden lite samt stilla min nyfikenhet.

Så proteinnedbrytningen och proteinsyntesen är två enskilda processer som pågår oberoende ompå varrandra?

King Grub
2006-04-02, 11:49
Ja. Oberoende kan man väl inte säga, då faktorer som påverkar det ena också oftast påverkar den andra, men ja, det är två saker som båda pågår samtidigt.

Samma sak med fettinlagring och fettförbränning. Det är inte det ena eller det andra som sker.

Cerberus
2006-04-02, 11:51
Pratar du om dagsbehovet nu plötsligt?

I energibalans tappar du inte muskelmassa vid en intag på mindre än hälften av den siffran per dygn. Det finns en anledning till att RDI är satt vid 0.8 g / kg / dygn, och den anledningen är inte att man skall tyna bort.

okej tack då vet jag :)

Kasein is the shit innan läggdags, fungerar fint som mellanmål också.

Slartibartfast
2006-04-02, 12:03
Kasein is the shit innan läggdags, fungerar fint som mellanmål också.

Kasein stimulerar inte proteinsyntesen i vila, så en blandning av vassle och kasein tror jag är bra.

stenis
2006-04-02, 12:24
KingGrub: Är uteslutning av kolhydrater innan läggdags possitivt även för de personer som inte dietar? Om ja, hur många timmar innan läggdags bör man ta sista kolhydratintaget, ungefär?

mvh

Cerberus
2006-04-02, 12:26
Kasein stimulerar inte proteinsyntesen i vila, så en blandning av vassle och kasein tror jag är bra.

nej den stimulerar inte proteinsyntesen ÖVER proteinsyntesen som sker i vila som vassle gör. Kasein är ett fullvärdigt protein med högt BV så vitt jag vet och fungerar utmärkt som mellanmål i sig, att kombinera det med vassle fungerar ju det också :)

Bästa med kaseinpulver är att det mättar grymt bra med tanke på den mängd energi man får i sig.

Slartibartfast
2006-04-02, 12:33
nej den stimulerar inte proteinsyntesen ÖVER proteinsyntesen som sker i vila som vassle gör. Kasein är ett fullvärdigt protein med högt BV så vitt jag vet och fungerar utmärkt som mellanmål i sig, att kombinera det med vassle fungerar ju det också :)

Bästa med kaseinpulver är att det mättar grymt bra med tanke på den mängd energi man får i sig.

aha. :thumbup:

King Grub
2006-04-02, 12:33
nej den stimulerar inte proteinsyntesen ÖVER proteinsyntesen som sker i vila som vassle gör. Kasein är ett fullvärdigt protein med högt BV så vitt jag vet och fungerar utmärkt som mellanmål i sig, att kombinera det med vassle fungerar ju det också :)

Givetvis kan kasein och andra fullvärdiga proteiner användas till fullo i proteinsyntesen, som alltid är fortgående. :thumbup:

stenis
2006-04-02, 12:41
Givetvis kan kasein och andra fullvärdiga proteiner användas till fullo i proteinsyntesen, som alltid är fortgående. :thumbup:

Så kasein (slow protein) innan läggdags fungerar kanon?

Finns det för övrigt nå riktlinjer på hur långt innan sänggående man skall ta sista kolhydratintaget? (samt, är det för dietare att skippa kolhydraterna innan sänggående eller tar alla personer nytta av de, även de som inte dietar?)

King Grub
2006-04-02, 13:28
Det är inget negativt för muskeltillväxt att äta kolhydrat innan sänggående. Det enda som händer är att fettförbränningen undertrycks och att risken för de novo lipogenes är större om man går och lägger sig med dels påfyllda glykogendepåer och dels magen full med kolhydrat, plus att GH-frisättningen (GH är ett fettförbrännande hormon) undertrycks under sömnens tidiga stadier.

stenis
2006-04-02, 15:17
Tack. Är det negativt för muskeltillväxten att _INTE_ äta kolhydrater innan sänggående då?