handdator

Visa fullständig version : Korsrygg efter marklyft


tusenkonstnar
2006-04-01, 13:47
Ledsen om min fråga är lite otydlig:

Jag har ont i korsryggen och har så haft i en dryg vecka nu efter att ha tränat marklyft (på fel sätt antar jag).

Känner av ryggen lite främst om jag snabbt böjer mig framåt vilket har resluterat i att jag nu rör mig som om jag var stel i hela ryggen och bara kunde "vika" den straxt ovanför höften.
Känner också av ryggen när jag hostar eller skiter(?!). Det är inte någon nypande eller strålande smärta utan känns mer som ngt som kommer att gå över på några dagar men det går väldigt segt.

Är det någon som som har några tips om hur man kan få det att gå över snabbare och framförallt hur jag skall göra för att slippa hamna i den här situationen igen?

Åse Columbus
2006-04-01, 14:01
stretcha hamstrings o höftböjaren......det brukar lätta nästan direkt.....

en annan sak du kan göra om det går är att "gå" med händerna utför framsidan på din kropp---..sätt händerna på låren o sänk sedan ryggen med dina händer som stöd så långt det går....stanna kvar där o typ "slappna av" i länden....det blir som en försiktig stretching av nedre delen av ryggen...

det funkar för mig!

men gör det stickont så låt bli.... :cool:

rolf
2006-04-01, 14:59
Och så ber du någon se över ditt övningsutförande i marken när du börjar träna igen.

Liten Men Fet
2006-04-01, 15:54
Är du ny på marken?
Det är inte bara fördjävlig träningsvärk om det är en ny övning som du inte kört innan?

Men självklart bör du ha någon som kollar din teknik i marken så du inte förstör dig.

tusenkonstnar
2006-04-01, 20:23
Är du ny på marken?
Det är inte bara fördjävlig träningsvärk om det är en ny övning som du inte kört innan?

Men självklart bör du ha någon som kollar din teknik i marken så du inte förstör dig.

Är relativt ny i mark men det är inte träningsvärk utan ont av mera elak karaktär. Har dessutom haft det i 10 dagar och så länge får jag aldrig träningvärk ens om jag överdrivit träningen rejält (vilket jag inte gjort då jag är ganska ny på mark).

Skall testa tipset ovan men måste se till att jag gör den rätt.
Har bett instruktör kolla och fått besked att det ser bra ut, uppenbarligen gör det inte det men frågan är ju hur jag skall få till det på rätt sätt.

Vet inte om jag svankar för mycket/lite, eller om det kan vara så att jag svankar för mycket i upprätt läge.

Isabella
2006-05-10, 08:10
För ca 2år sedan så gjorde jag också illa ryggen vid mark, jag tyckte det hjälpte att bli masserad med tigerbalsam. Det blir varmt o skönt i alla fall =)

Sohlis
2006-05-10, 09:45
God förmiddag.

Det låter som ett relativt vanligt ryggskott (med allt som den diagnosen innefattar).

De flesta ryggskott går över på ca 3 veckor obehandlade, snabbare med behandling.
Om inte smärtan har lagt sig efter 3 veckor bör du beställa tid hos leg naprapat eller kiropraktor för undersökning och behandling av ryggen. Detta gäller även om smärtan går över men kommer tillbaka inom en snar framtid.

M.v.h.

boo fan
2006-05-12, 14:21
Det här kanske är en dum fråga men i alla fall.
Jag har ungefär samma symtom som tusenkonstnar förutom den biten med hostningarna. Har haft ont i ca. 4 dagar nu och det känns redan lite bättre.
Nu till frågan. Kan jag spela fotboll eller finns det risk för att det gör ännu mer ont?