handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin+vatten+blandsaft?


Spritza
2006-04-01, 12:16
Jag undrar om man kan ha blandsaft i bladningen, bara för att få lite smak på det hela, undrar bara om det förstör kolhydraterna eller upptaget.....?

Sverker
2006-04-01, 12:35
Inte alls.


Hälften av kolhydraterna i blandsaften är fruktos. Du avgör själv vad du vill ha i drinken.

Spritza
2006-04-01, 12:37
jo, men vad menar du med inte alls, menar du att det inte förstör nåt, eller är du bara sarkastisk?

RajtanTajtan
2006-04-01, 13:11
jo, men vad menar du med inte alls, menar du att det inte förstör nåt, eller är du bara sarkastisk?

Nej, han är inte sarkastisk. Det hindrar/försvårar inte upptaget, men iom att hälften av kolisarna är fruktos, så är ju inte det den lämpligaste kolhydratkällan efter träningen. Men som sagt, du avgör ju själv.

Spritza
2006-04-01, 13:39
jag kan ju inte avgöra själv om jag inte vet vad konsekvenserna är, du får det o låta som om det är nåt dumt o göra.

Vf är inte den lilla mängden fruktos olämplig efter träning?

RajtanTajtan
2006-04-01, 13:48
jag kan ju inte avgöra själv om jag inte vet vad konsekvenserna är, du får det o låta som om det är nåt dumt o göra.

Vf är inte den lilla mängden fruktos olämplig efter träning?

Den är olämplig. Bara för att fruktosen tas upp av levern och just därför har inte musklerna ngn nytta av det. För du vill väl fylla på dina muskler?

Spritza
2006-04-01, 13:57
jo det vill jag allt, men om fruktosen bara går genom levern så gör den ingen skada, eller?
Musklerna skulle väl ändå fyllas på, inga fördröjningar inget negativt?

King Grub
2006-04-01, 14:04
Som smaksättare handlar det knappast om påverkande mängder fruktos.

RajtanTajtan
2006-04-01, 14:04
jo det vill jag allt, men om fruktosen bara går genom levern så gör den ingen skada, eller?
Musklerna skulle väl ändå fyllas på, inga fördröjningar inget negativt?

Klart att den inte gör ngn skada. Har du bara tillräckligt med andra snabba kolisar, så bör ju kontentan bli densamma. Själv hade jag ändå aldrig tagit fruktos efter passet, av den enkla anledningen att den inte gör ngn nytta.

Jag dricker vitargo och det smakar inte hallon kan jag säga, men det skiter jag i, iom att jag vet och känner att det är väldigt bra för min återhämtning.

Spritza
2006-04-01, 14:09
Klart att den inte gör ngn skada. Har du bara tillräckligt med andra snabba kolisar, så bör ju kontentan bli densamma. Själv hade jag ändå aldrig tagit fruktos efter passet, av den enkla anledningen att den inte gör ngn nytta.

Jag dricker vitargo och det smakar inte hallon kan jag säga, men det skiter jag i, iom att jag vet och känner att det är väldigt bra för min återhämtning.
ok ok, jag ville inte att den gör nån nytta, jag ville bara ha smak:)

Sverker
2006-04-01, 14:30
jo, men vad menar du med inte alls, menar du att det inte förstör nåt, eller är du bara sarkastisk?

Jag är inte sarkastisk. Jag svara på frågan, det händer ingenting och det påverkar inte upptaget. Saften är harmlös där.





Att jag inte vill ge mig ut i fruktosträsket är en annan sak. Jag uppskattar fruktos eftersom det ger ett långsamt blodsockersvar och laddar levern med glykogen. Det passar mig, men jag skulle inte överladda kroppen med sackaros just m a p liponeogenesen.

Sniggel
2006-04-01, 15:17
Du får i dig vad du behöver från maltot, därutöver får du även (lite) fruktos från saften eftersom du vill smaksätta det.
Förmodligen inget att grubbla över.