handdator

Visa fullständig version : Blåmärken av mark


The_RobRoy
2006-04-01, 11:42
Förr när jag drog stången längs smalbenen tyckte jag det gjorde så ont (eftersom jag hade shorts) att jag slutade lyfta där.

Men nu har jag skaffat långbyxor att träna i, så nu tycker jag inte att det gör så ont. Men när jag gick upp nu imorse och kollade mig i spegeln, ser jag två stora blåmärken längs smalbenen.

Kanske inte är så nyttigt att skada smalbenen varje vecka, finns det nån lämplig linda eller något man kan sätta på smalbenen?

Eller är jag bara en vekling? :)

rolf
2006-04-01, 11:47
Jag har vant mig vid att ha blåmärken på smalbenen/ovanför knäskålarna. Oftast gör det inte ens ont, det är bara ett blått område, så att säga.

Jorgen
2006-04-01, 11:50
Du är en vekling. :D

Testa fotbollsstrumpor annars.

tano
2006-04-01, 11:52
bruakr finnas nackskydd på gymmen, kan man sätta på stången, kan man använda om man vill skydda smalbenen.

sunkan
2006-04-01, 11:53
bruakr finnas nackskydd på gymmen, kan man sätta på stången, kan man använda om man vill skydda smalbenen.
tillåt mig att le :D

Jorgen
2006-04-01, 11:54
bruakr finnas nackskydd på gymmen, kan man sätta på stången, kan man använda om man vill skydda smalbenen.
Nackdelen är att du inte får stången så nära kroppen då.

Ryska_raketen
2006-04-01, 12:08
Äsch det är bara i början nu. Dom vänjer sig, dina smala ben :D

Ps.DET ÄR BARA PSYKISKT!

wo0b9n
2006-04-01, 13:07
fotbolls benskydd :D

krellik
2006-04-01, 13:23
Kanske inte är så nyttigt att skada smalbenen varje vecka, finns det nån lämplig linda eller något man kan sätta på smalbenen?

Eller är jag bara en vekling? :)

Fråga en thaiboxare vad han tycker...:P:P:P

keffat_liv
2006-04-01, 13:42
vekling:P Jag har förstört 2 långbyxor nu tack vare marklyft:)

Baan
2006-04-01, 14:18
fotbollsstrumpor kan hjälpa en del, men frågan är om man inte får blåmärken ändå, i så fall är det något man får leva med. själv kör jag i shorts så blir lite hudskador och liknande, blir inte direkt bättre med tiden.

Johan O
2006-04-01, 15:35
Varför ser man inte bara till att dra stången ett par centimeter utanför smalbenen? Så brukar jag göra iallafall. *flex*

Yankeee
2006-04-01, 15:36
Varför ser man inte bara till att dra stången ett par centimeter utanför smalbenen? Så brukar jag göra iallafall. *flex*

För att man vill ha stången så nära kroppen som möjligt.

Liten Men Fet
2006-04-01, 15:45
För att man vill ha stången så nära kroppen som möjligt.

Vilken praktisk skillnad gör det här för oss "hushålls-tränande" individer, dvs vi som inte tänker tävla i mark eller på scen?
Är skaderisken signifikant större om man håller stången 1-2 cm från smalbenen?
Vilken skillnad gör det så att säga?

nordland
2006-04-01, 16:25
Vilken praktisk skillnad gör det här för oss "hushålls-tränande" individer, dvs vi som inte tänker tävla i mark eller på scen?
Är skaderisken signifikant större om man håller stången 1-2 cm från smalbenen?
Vilken skillnad gör det så att säga?

Det är lättare att hålla ryggen rak när man drar stången efter benen. Ju närmare kroppen desto bättre. Har du stången en bit ifrån kroppen så tvingar du dig själv att fälla ryggen framåt för överhuvudtaget kunna dra lös stången ur bottenläget. När du sen lyfter, så är det lätt att kröka ryggen när du hamnar på tyngre vikter...

Sen lyfter vi alla efter våra förutsättningar och gör det bästa av situationen, så ingen kan egentligen säga att det är rätt eller fel att inte dra stången efter benen.. Men, det är säkrare att dra stången efter benen.

Liten Men Fet
2006-04-01, 16:45
Det är lättare att hålla ryggen rak när man drar stången efter benen. Ju närmare kroppen desto bättre. Har du stången en bit ifrån kroppen så tvingar du dig själv att fälla ryggen framåt för överhuvudtaget kunna dra lös stången ur bottenläget. När du sen lyfter, så är det lätt att kröka ryggen när du hamnar på tyngre vikter...

Sen lyfter vi alla efter våra förutsättningar och gör det bästa av situationen, så ingen kan egentligen säga att det är rätt eller fel att inte dra stången efter benen.. Men, det är säkrare att dra stången efter benen.

Men för mig som är stark i ryggen men klen i benen så borde det inte vara så stor fara? Jag har aldrig känt något behov av att krumma ryggen för benen ger upp tidigare, klarar inte av att räta på dom eftersom jag är så klen i dem.

Största risken i mina marklyft tror jag är att jag kanske svankar lite men jag tycker inte det borde vara så farligt med tanke på hur belastningen är.
Sen ska jag väl i ärlighetens namn säga att det är låga vikter när jag tränar marklyft så det blir väl viktigare att tänka på ju starkare jag blir.

Baan
2006-04-01, 16:52
Vilken praktisk skillnad gör det här för oss "hushålls-tränande" individer, dvs vi som inte tänker tävla i mark eller på scen?
Är skaderisken signifikant större om man håller stången 1-2 cm från smalbenen?
Vilken skillnad gör det så att säga?

Det är ingen skillnad i teknik för amatörer och proffs, att hålla stången när kroppen är en standardgrej för att på bästa sätt lyfta vikten, dvs utnyttja mekaniken. Det finns dock fall då folk har problem med knän i vägen, kanske vid konstiga proportioner, men vanligtvis det jag sett är rätt långa killar som inte riktigt får till det, då kan man börja fundera på hur man ska göra, men för dom flesta är det bara trycka stången mot benen och kötta på.

Edit. Man ska inte tänka skitsamma, jag kör ändå inte brutalt tungt. Lär dig rätt från början istället, du kommer bara ångra dig om du inte gör det, pajar ryggen och inser att din teknik var rätt så fucked.

nordland
2006-04-01, 17:06
Men för mig som är stark i ryggen men klen i benen så borde det inte vara så stor fara? Jag har aldrig känt något behov av att krumma ryggen för benen ger upp tidigare

Tror du missförstod lite,

Det jag menade var Att, om du börjar rörelsen med stången en bit ifrån kroppen så är det tungt att hålla ryggen rak när du drar lös stången från golvet. Det är startläget som blir problemet.. Sträva efter att göra lyftet så rakt som möjligt.

Liten Men Fet
2006-04-01, 17:06
Det är ingen skillnad i teknik för amatörer och proffs, att hålla stången när kroppen är en standardgrej för att på bästa sätt lyfta vikten, dvs utnyttja mekaniken. Det finns dock fall då folk har problem med knän i vägen, kanske vid konstiga proportioner, men vanligtvis det jag sett är rätt långa killar som inte riktigt får till det, då kan man börja fundera på hur man ska göra, men för dom flesta är det bara trycka stången mot benen och kötta på.

Edit. Man ska inte tänka skitsamma, jag kör ändå inte brutalt tungt. Lär dig rätt från början istället, du kommer bara ångra dig om du inte gör det, pajar ryggen och inser att din teknik var rätt så fucked.

Bra poäng, jag får väl börja köra med lite mer mot smalbenen. Får se om jag slår i knäna.