handdator

Visa fullständig version : "Vad jag röstar är tyvärr annonymt"


Callister
2006-04-01, 11:31
En fördom jag har mot ovanstående mening är att personen i fråga röstar på något radikalt, typ som nationaldemokraterna. Något som har kommit att bli lite av ett intresse är också att kartlägga personen i sig och verkligen fastställa; röstar han/hon på nd?

Är jag extremt fördomsfull?

Förresten, vad röstar ni på? :D

MilkmaN
2006-04-01, 11:32
Min erfarenhet är att många inte vill säga vad de röstar på, kanske av samma anledning som politiska diskussioner är förbjudna på många forum.

Baan
2006-04-01, 11:33
En fördom jag har mot ovanstående mening är att personen i fråga röstar på något radikalt, typ som nationaldemokraterna. Något som har kommit att bli lite av ett intresse är också att kartlägga personen i sig och verkligen fastställa; röstar han/hon på nd?

Är jag extremt fördomsfull?

Förresten, vad röstar ni på? :D

Jag vill gärna tro att det finns personer som inte vill säga vad dom röstar på just för att dom inte vill ta någon politisk debatt, eller kanske att man kopplar deras åsikter till partiets ideologi. Å andra sidan tänker jag nog som du om det händer i praktiken

Edit: Vet inte vad jag ska rösta på nästa val, kanske blankt

Bronkitkorv
2006-04-01, 11:45
Du ska ge fan i att lägga din näsa i blöt som det heter och respektera att man får rösta på vad fan man vill i sverige eftersom vi lever i en DEMOKRATI !!!

skaparn
2006-04-01, 11:51
En fördom jag har mot ovanstående mening är att personen i fråga röstar på något radikalt, typ som nationaldemokraterna. Något som har kommit att bli lite av ett intresse är också att kartlägga personen i sig och verkligen fastställa; röstar han/hon på nd?

Är jag extremt fördomsfull?

Förresten, vad röstar ni på? :D

Jag säger oftast inte vad jag röstar på. Detta eftersom man snabbt blir placerad i ett fack och får ofta stå till svars för en massa galenskaper som det partiet råkar stå för, vid sidan av det som gjorde att man valde det.

Du är inte fördomsfull, bara lite otänkt.

Grahn
2006-04-01, 11:53
Jag säger oftast inte vad jag röstar på. Detta eftersom man snabbt blir placerad i ett fack och får ofta stå till svars för en massa galenskaper som det partiet råkar stå för, vid sidan av det som gjorde att man valde det.

Du är inte fördomsfull, bara lite otänkt.

Mjo jag tror de flesta som tycker det är privat tänker liknande.

grisbil3n
2006-04-01, 12:03
Om jag skulle rösta så skulle jag lika gärna kunna lägga min röst på socialdemokraterna då jag i princip är nöjd med samhället som det ser ut idag, skulle gärna hålla detta anonymt.

Cilia
2006-04-01, 12:27
jag vill aldrig tala om vad jag röstar. Diskuterar inte ens det med mina vänner. Tror mycket av det har att göra med att för mig är det en heder att vara en opolitisk tjänsteman. Jag har ett större förtroende genom att vara helt opolitiserad och det är viktigt för mig.

Sen är det ju så att ju närmare man jobbar politiken ju svårare är det att bestämma vad man ska rösta på.

Allan
2006-04-01, 12:29
Jag säger oftast inte vad jag röstar på. Detta eftersom man snabbt blir placerad i ett fack och får ofta stå till svars för en massa galenskaper som det partiet råkar stå för, vid sidan av det som gjorde att man valde det.

Du är inte fördomsfull, bara lite otänkt.

Ungefär så är det nog. Man röstar på ett parti - inte på Persson, eller Anna Sjödin, eller Rojas eller han porrnissen i Sundbyberg.


allan

stefannn
2006-04-01, 12:49
En fördom jag har mot ovanstående mening är att personen i fråga röstar på något radikalt, typ som nationaldemokraterna. Något som har kommit att bli lite av ett intresse är också att kartlägga personen i sig och verkligen fastställa; röstar han/hon på nd?

Är jag extremt fördomsfull?

Förresten, vad röstar ni på? :D

och om man nu röstar på nd då??

edit: sen är det väl oftast sosseyngel som inte vågar säga vad dom röstar..

Allan
2006-04-01, 12:54
och om man nu röstar på nd då??

edit: sen är det väl oftast sosseyngel som inte vågar säga vad dom röstar..

Och det baserar du på?


allan

JaggedAxe
2006-04-01, 13:03
Om jag skulle rösta så skulle jag lika gärna kunna lägga min röst på socialdemokraterna då jag i princip är nöjd med samhället som det ser ut idag, skulle gärna hålla detta anonymt.

Och du är säkerligen väldigt politiskt engagerad ?*host*

H.Emanuel
2006-04-01, 13:08
Och du är säkerligen väldigt politiskt engagerad ?*host*
haha

raQblad
2006-04-01, 13:13
Och du är säkerligen väldigt politiskt engagerad ?*host*Man behöver inte vara politiskt engagerad. Han kanske inte har stött på några problem hitills i livet som beror på sossarnas snedsteg, även om jag tror att den dagen borde komma så småningom.
De flesta jag känner som inte är insatta eller engagerade överhuvudtaget röstar helt och hållet efter deras egna livserfarenheter, dvs de problem de har stött på under livets gång. Så, han kan gott och väl vara nöjd...so far.

Själv röstar jag (v).

JaggedAxe
2006-04-01, 14:04
Man behöver inte vara politiskt engagerad. Han kanske inte har stött på några problem hitills i livet som beror på sossarnas snedsteg, även om jag tror att den dagen borde komma så småningom.
De flesta jag känner som inte är insatta eller engagerade överhuvudtaget röstar helt och hållet efter deras egna livserfarenheter, dvs de problem de har stött på under livets gång. Så, han kan gott och väl vara nöjd...so far.

Själv röstar jag (v).

Tycker personligen det är väldigt ignorant att inte vara politiskt engagerad. Personen ifråga är väl antagligen väldigt egoistisk som inte ser problemen som finns vardagligen i Sverige. Antagligen läser han Kalle Anka istället för dagstidningar där det kontinuerligt står problematik inom (S)amhället.

Vilka problem har du stött på under livets gång som bidragit till att du röster Rött? Folkmord? Revolution och slaktande av kungafamiljer? Ekonomiska kriser? Korruption? :)

grisbil3n
2006-04-01, 14:06
Och du är säkerligen väldigt politiskt engagerad ?*host*

Nej, jag röstar ju inte ens som sagt, ditt stolpskott.

JaggedAxe
2006-04-01, 14:09
Nej, jag röstar ju inte ens som sagt, ditt stolpskott.

Det tackar vi för!

grisbil3n
2006-04-01, 14:12
Det tackar vi för!

Det är möjligt att jag delar en hel del åsikter med filurerna i ND o dylikt men jag har svårt att föreställa mig att jag skulle tjäna något på om dom kom någon vart, det skulle ju bara bli ett jävla liv. Man kan ju försöka vara lite vidsynt ibland också lr hur?

raQblad
2006-04-01, 14:12
"Tycker personligen det är väldigt ignorant att inte vara politiskt engagerad. Personen ifråga är väl antagligen väldigt egoistisk som inte ser problemen som finns vardagligen i Sverige. Antagligen läser han Kalle Anka istället för dagstidningar där det kontinuerligt står problematik inom (S)amhället."

Givetvis. Jag har inte sagt att jag tycker det är bra att mina vänner fullkomligt struntar i politik och vårat lilla land. Tvärtom tycker jag att det är bedrövligt och försöker väcka upp dem...

"Vilka problem har du stött på under livets gång som bidragit till att du röster Rött? Folkmord? Revolution och slaktande av kungafamiljer? Ekonomiska kriser? Korruption? :)"

Och jag sade inte heller att jag röstar enbart efter egna livserfarenheter. Jag är politiskt engagerad och är aktiv medlem i Ung Vänster (med det sagt menar jag inte att jag har koll på allt och alla). Jag har mina orsaker till att rösta (v), men det kan vi ta i en annan tråd eller via PM, om du vill gå in på det? :)

JaggedAxe
2006-04-01, 14:14
Det är möjligt att jag delar en hel del åsikter med filurerna i ND o dylikt men jag har svårt att föreställa mig att jag skulle tjäna något på om dom kom någon vart, det skulle ju bara bli ett jävla liv. Man kan ju försöka vara lite vidsynt ibland också lr hur?

Tycker du kan gå in på div. partiers hemsidor och se vad de står för. Rannsaka din åsikter om vardagliga problem vi har i Sverige och se om något partis åsikter överenstämmer någorlunda med dina värderingar.

Kan inte för allt i världen förstå hur du kan tycka dagens Sverige är något som inte berör dig. Eller hur du kan anse att du är nöjd med dagens situation.

JaggedAxe
2006-04-01, 14:15
"Tycker personligen det är väldigt ignorant att inte vara politiskt engagerad. Personen ifråga är väl antagligen väldigt egoistisk som inte ser problemen som finns vardagligen i Sverige. Antagligen läser han Kalle Anka istället för dagstidningar där det kontinuerligt står problematik inom (S)amhället."

Givetvis. Jag har inte sagt att jag tycker det är bra att mina vänner fullkomligt struntar i politik och vårat lilla land. Tvärtom tycker jag att det är bedrövligt och försöker väcka upp dem...

"Vilka problem har du stött på under livets gång som bidragit till att du röster Rött? Folkmord? Revolution och slaktande av kungafamiljer? Ekonomiska kriser? Korruption? :)"

Och jag sade inte heller att jag röstar enbart efter egna livserfarenheter. Jag är politiskt engagerad och är aktiv medlem i Ung Vänster (med det sagt menar jag inte att jag har koll på allt och alla). Jag har mina orsaker till att rösta (v), men det kan vi ta i en annan tråd eller via PM, om du vill gå in på det? :)

Du har rätt det hör inte till den här tråden. Jag startar en ny.

grisbil3n
2006-04-01, 14:25
Tycker du kan gå in på div. partiers hemsidor och se vad de står för. Rannsaka din åsikter om vardagliga problem vi har i Sverige och se om något partis åsikter överenstämmer någorlunda med dina värderingar.

Kan inte för allt i världen förstå hur du kan tycka dagens Sverige är något som inte berör dig. Eller hur du kan anse att du är nöjd med dagens situation.

Jag har rannsakat mig själv och vet precis var jag står, men först och främst så är jag övertygad om att det är ett dött jävla race att försöka förändra samhället i vissa riktningar. Som jag har skrivit i flera trådar så anser jag mig vara främlingsfientlig, jag skulle gladeligen slippa interagera med främlingar av olika slag, för att ta ett exempel. Men jag lever ett tämligen smärtfritt liv och jag känner inget behov av att hävda mig på ett politiskt plan, finns roligare saker att göra. Men kör hårt du!

Diana
2006-04-01, 14:26
Jag kommer heller aldrig fatta varför folk, speciellt den äldre generationen, är så konstigt hemliga med vad de röstar på.. mina föräldrar, två extremt ingrodda so(u)ssar :D, berättar inte ens för släkten vad de röstar på! *screwy* obegripligt imo.

JaggedAxe
2006-04-01, 14:29
Jag har rannsakat mig själv och vet precis var jag står, men först och främst så är jag övertygad om att det är ett dött jävla race att försöka förändra samhället i vissa riktningar. Som jag har skrivit i flera trådar så anser jag mig vara främlingsfientlig, jag skulle gladeligen slippa interagera med främlingar av olika slag, för att ta ett exempel. Men jag lever ett tämligen smärtfritt liv och jag känner inget behov av att hävda mig på ett politiskt plan, finns roligare saker att göra. Men kör hårt du!

Jag är ganska övertygad om att vi på den fronten ligger på ett någorlunda likadant plan. Samtidigt som jag är fullt medveten om att vi är i behov av arbetskraftinvandring för att kunna konkurrera med övriga världen i den nu ständigt växande marknaden, främst med Asien i tanke.

Klart att det finns roligare saker att göra, men dagens Sverige är inte ett Sverige jag vill att mina barn ska växa upp i. Någon ändring måste det bli... Vill man (sverige) bli fin, får man lida pin. Eller vad det heter... :sleep:

Dissector
2006-04-01, 15:35
Att man röstar på något mer radikalt kan väl vara en bra anledning att knipa, för sin egen skull. Säg att jag skulle rösta på SverigeDemokraterna, så vill man kanske slippa stryk varje dag av folk som tror man gått med i NSDAP 2.
Vår förra SO-lärare ville inte säga vad han röstade för att han ville inte riskera att påverka elevers framtida val, och då tror jag ändå att han röstade på något av de "vanliga" partierna.

raQblad
2006-04-01, 15:40
Att man röstar på något mer radikalt kan väl vara en bra anledning att knipa, för sin egen skull. Säg att jag skulle rösta på SverigeDemokraterna, så vill man kanske slippa stryk varje dag av folk som tror man gått med i NSDAP 2.
Vår förra SO-lärare ville inte säga vad han röstade för att han ville inte riskera att påverka elevers framtida val, och då tror jag ändå att han röstade på något av de "vanliga" partierna....min nuvarande samhällslärare skrek att han var nazist och lade sig på golvet. Förövrigt den bäste samhällslärare jag haft. :cool:

Edit: Han är inte nazist dock, han är bara...speciell (på ett bra och roligt sätt). Tror han röstar blått däremot.

Gimp
2006-04-01, 15:46
Jag bor just nu i en tämligen röd kommun som även har varit röd väldigt länge och idag när jag var i folketshus här, för första gången, såg jag ridån som satt där. Det var mer eller mindre ett lapptäcke som var gjort ifrån en bild på stan men den täckte bara den över halvan, den undre halvan pryddes av ungefär 15 stycken vajande blodsröda fanor, det känndes sådär, hehe. :whipped:

Dumleman
2006-04-01, 16:00
Standarden eller medvetenheten skulle nog öka om alla medborgares röster blev offentlig handling, även se vilka som inte röstar. Då skulle folket tvingas stå för sina röster och vara beredda att motivera varför de röstar som de gör. Eventuellt att man inför ett kunskapstest som man måste få godkänt på innan man får sin röstningslicens. Det är ju helt meningslöst att rösta när man inte vet varför man röstar på ett visst parti, det urholkar vår "demokrati".

Wain
2006-04-01, 16:06
Standarden eller medvetenheten skulle nog öka om alla medborgares röster blev offentlig handling, även se vilka som inte röstar. Då skulle folket tvingas stå för sina röster och vara beredda att motivera varför de röstar som de gör. Eventuellt att man inför ett kunskapstest som man måste få godkänt på innan man får sin röstningslicens. Det är ju helt meningslöst att rösta när man inte vet varför man röstar på ett visst parti, det urholkar vår "demokrati".

Haha. Lika bra att vi bara låter "eliten" rösta.
:thumbup:

Cilia
2006-04-01, 16:38
jag tror iofs att man ofta gärna går ut och berätter vad man röstar på om man är extremist åt ngt håll.

Diana
2006-04-01, 17:06
Standarden eller medvetenheten skulle nog öka om alla medborgares röster blev offentlig handling, även se vilka som inte röstar. Då skulle folket tvingas stå för sina röster och vara beredda att motivera varför de röstar som de gör. Eventuellt att man inför ett kunskapstest som man måste få godkänt på innan man får sin röstningslicens. Det är ju helt meningslöst att rösta när man inte vet varför man röstar på ett visst parti, det urholkar vår "demokrati".
Haha håller med, skulle va kul att se reaktionen på en sån lag :D när mkt folk idag är såpass patetiska att de tom. ser brottsförebyggande övervakningskameror som mer integritetskränkande än nyttogörande. Går folk igång på att få vara hemliga och mystiska eller är de bara paranoida *screwy*

Baan
2006-04-01, 17:09
Haha håller med, skulle va kul att se reaktionen på en sån lag :D när mkt folk idag är såpass patetiska att de tom. ser brottsförebyggande övervakningskameror som mer integritetskränkande än nyttogörande. Går folk igång på att få vara hemliga och mystiska eller är de bara paranoida *screwy*

Det är lika kul med folk som tror mer vapen och övervakning ger bättre säkerhet. Stridsvagnar åt alla!

http://www.rickard.karoo.net/Pictures/t55.jpg

(det går bra ha den framför huset också).

Diana
2006-04-01, 17:12
Det är lika kul med folk som tror mer vapen och övervakning ger bättre säkerhet. Stridsvagnar åt alla!

http://www.rickard.karoo.net/Pictures/t55.jpg

(det går bra ha den framför huset också).
:laugh:

:em:

wintersnowdrift
2006-04-01, 18:00
Jag förstår inte riktigt om detta är ett seriöst menat förslag, eller om du bara spånar lite.

Standarden eller medvetenheten skulle nog öka om alla medborgares röster blev offentlig handling, även se vilka som inte röstar. Då skulle folket tvingas stå för sina röster och vara beredda att motivera varför de röstar som de gör.

Det finns människor, framför allt i andra delar av världen men antagligen även i Sverige, som blir förföljda och hotade på grund av sin politiska ideologi. Jag anser att det är extremt viktigt att valen i en demokrati är fria och hemliga. Visst kan man tycka att man "ska" kunna stå för vad man tycker - men alla har kanske inte den styrkan eller viljan och då måste de ha rätt att hålla sin politiska åsikt för sig själva.

//Kristin

Yankeee
2006-04-01, 18:02
när mkt folk idag är såpass patetiska att de tom. ser brottsförebyggande övervakningskameror som mer integritetskränkande än nyttogörande.

Varför skulle man vara patetisk för att man inser att övervakningskameror inte är någon lösning?

Allan
2006-04-01, 18:09
Varför skulle man vara patetisk för att man inser att övervakningskameror inte är någon lösning?
Du inser ingenting, du tror...


allan

Yankeee
2006-04-01, 18:12
Du inser ingenting, du tror...


allan

Nja, vi har redan haft den diskussionen och jag är föga övertygad av bla dina argument. Oavsett hur man ser på det så är kameror inte någon lösning på något, om man inte vill flytta brott från en plats till en annan.

Loke
2006-04-01, 19:54
Standarden eller medvetenheten skulle nog öka om alla medborgares röster blev offentlig handling, även se vilka som inte röstar. Då skulle folket tvingas stå för sina röster och vara beredda att motivera varför de röstar som de gör. Eventuellt att man inför ett kunskapstest som man måste få godkänt på innan man får sin röstningslicens. Det är ju helt meningslöst att rösta när man inte vet varför man röstar på ett visst parti, det urholkar vår "demokrati".

Varför tror du vi har en demokrati? För att demokratier skapar de bästa besluten, eller för att det är ett egenvärde att alla ska få rösta?

Laan
2006-04-01, 20:09
satt å pratade med några som är heltidsjobbande moderater här om dagen, och de kom till och med fram till i disskusionen att det inte kommer att bli några enorma förändringar om de vinner..

1: Vissa saker måste göras
2: Problem: hur ska vi finansiera


för mig känns det som om det är den sista punkten som varierar..

Slutsats: Jag kommer inte att märka någon enorm skillnad vilket parti som än vinner.

skaparn
2006-04-01, 20:34
Du inser ingenting, du tror...

Jag inser ingenting, jag anser. Tänker dock inte ta upp den här diskussionen igen av samma anledning som Yankeee.